Kirjoittaja Aihe: Oy Kafi ab, merkin tarina  (Read 5369 times)

Poissa TsKo

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 75
Oy Kafi ab, merkin tarina
« : 12.07.2009, 01:56:01 »
Tuli mieleen että mitäs on vuosienmittaan tapahtunut kyseiselle vaunumerkille??
Lohja oy on ostanut osake-enemmistön Teuvalaisesta Kafi oy :stä vuonna 1979, mutta mitä sitten?

Wikipediasta löytyi juttu entisestä Oy Lohja ab yhtiöstä (en saa sitä linkitettyä jostain syystä >:()

Siinä mainitaan myös vaunujen valmistuksesta Helsingin vuosaaressa?
Onko Lohja oy vuosien varrella luopunut vaunujen valmistuksesta vai onko toiminnot myyty eteenpäin?
Kafi 560 -77(ehkä tuleva saunavaunu) ja joku vaunu mutta mikä?+ MB Vito 115cdi -05

Poissa -AP-

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 894
  • Pyhtää, Kymenlaakso
Vs: Oy Kafi ab, merkin tarina
« Vastaus #1 : 12.07.2009, 10:28:14 »
Soliferin tarina - mihin myös Kafi läheisesti liittyy - on melko pitkä juttu. Asiaa on selvitetty esim. Anssi Siukosaaren historiikissa http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9529180667
Fiat-Dethleffs I6501B 2.8TGV '06
Hymer Eriba Puck 120GT '07
SF-C 108xxx-1

dorotea

  • Vieras
Vs: Oy Kafi ab, merkin tarina
« Vastaus #2 : 12.07.2009, 11:50:08 »
Hieman Kafin historiaa.

Ensimmäiset prototyypit valmistuivat syyskuussa -74 Teuvalla. Varsinainen tuotanto alkoi -75 alussa, jolloin tuotanto oli noin 2 vaunua/vko.

Yrityksen perustajat olivat porilaiset C-G From, Altti Rimpelä, Timo Salmivalli ja hesasta Johnny Reinboth.
Mukana rahoitus puolella oli myös Kera ja Kabe-tehtaan tj. Kurt Blomqvist. Nimensä, Kafi se sai sanoista Kabe Finland. Olematta kuitenkaan Kabe.

Alkuun tammi-helmikuussa miltein kaikki valmistuneet vaunut vietiin Ruotsiin.

Ensimmäinen malli oli Kafi 500, jossa käytettiin samaa alustaa kuin Kabe Smaragdissa. Akselisto oli saksalainen Kober Back-O-Matic, ikkunat Boforsin valmistamat ja lämppärinä pysty-Alde Långe Jan jr. Paino oli noin 900 kg. Renkaat 6.40-13, 6-kankaiset. Jääkaappi E:lux RAM-24 60 l.

Pian 500 tyypin jälkeen siirryttiin malliltaan 510. Sitä seurasi pienempi malli 460 vielä saman vuoden aikana.
V. -76 valmistui Kafi-560 ja Commercial myyntivaunut.

1977, kolmen toimintavuoden aikana valmistui noin 500 vaunua.

Tässä nyt alkuun pientä taustatietoa Kafi vaunuista.

dorotea

  • Vieras
Vs: Oy Kafi ab, merkin tarina
« Vastaus #3 : 12.07.2009, 22:07:37 »
Tsko.

Antoiko tämä selvitystä kysymykseesi?

Poissa putkimies

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 551
Vs: Oy Kafi ab, merkin tarina
« Vastaus #4 : 13.07.2009, 00:09:21 »
Hieman Kafin historiaa.

Ensimmäiset prototyypit valmistuivat syyskuussa -74 Teuvalla. Varsinainen tuotanto alkoi -75 alussa, jolloin tuotanto oli noin 2 vaunua/vko.

Yrityksen perustajat olivat porilaiset C-G From, Altti Rimpelä, Timo Salmivalli ja hesasta Johnny Reinboth.
Mukana rahoitus puolella oli myös Kera ja Kabe-tehtaan tj. Kurt Blomqvist. Nimensä, Kafi se sai sanoista Kabe Finland. Olematta kuitenkaan Kabe.

Alkuun tammi-helmikuussa miltein kaikki valmistuneet vaunut vietiin Ruotsiin.

Ensimmäinen malli oli Kafi 500, jossa käytettiin samaa alustaa kuin Kabe Smaragdissa. Akselisto oli saksalainen Kober Back-O-Matic, ikkunat Boforsin valmistamat ja lämppärinä pysty-Alde Långe Jan jr. Paino oli noin 900 kg. Renkaat 6.40-13, 6-kankaiset. Jääkaappi E:lux RAM-24 60 l.

Pian 500 tyypin jälkeen siirryttiin malliltaan 510. Sitä seurasi pienempi malli 460 vielä saman vuoden aikana.
V. -76 valmistui Kafi-560 ja Commercial myyntivaunut.

1977, kolmen toimintavuoden aikana valmistui noin 500 vaunua.

Tässä nyt alkuun pientä taustatietoa Kafi vaunuista.

 Keväällä 1977 kävin Teuvalla Kafin tehtaalla katselemassa kokoonpanoa. Pieni tehdas se oli pienteollisuushallissa, mikäli oikein muistan, muutama vaunu siinä oli vaiheessa. Menetelmät kokoonpanossa tuolloin olivat pienelle pajalle tyypillisiä.
 Muistelen, että kalusteet olisi tehty etäämmällä, Kafi oli tunnettu erittäin korkealaatuisesta puusepäntyöstä. Tuohon aikaan Kafeille tunnusomaista oli pöytälevyyn laminoitu kartta.

Poissa Alan

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,995
Vs: Oy Kafi ab, merkin tarina
« Vastaus #5 : 13.07.2009, 07:48:09 »
Tuohon aikaan Kafeille tunnusomaista oli pöytälevyyn laminoitu kartta.

Tekisi mieli tuollaista omaan...
Monipuolisin karavaanarifoorumi netissä:

www.karavaanari.org

Poissa TsKo

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 75
Vs: Oy Kafi ab, merkin tarina
« Vastaus #6 : 13.07.2009, 21:15:33 »
Tsko.

Antoiko tämä selvitystä kysymykseesi?

No siinähän oli jo paljon asiaa. Kiitoksia.

Tuo yhtäläisyys kabeen selventääkin paljon esim tuon oman kafin muotoilua.

Ja toi pöytälevykartta ois kyllä aika makee 8)
Kafi 560 -77(ehkä tuleva saunavaunu) ja joku vaunu mutta mikä?+ MB Vito 115cdi -05

Poissa putkimies

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 551
Vs: Oy Kafi ab, merkin tarina
« Vastaus #7 : 13.07.2009, 23:13:54 »
Soliferin tarina - mihin myös Kafi läheisesti liittyy - on melko pitkä juttu. Asiaa on selvitetty esim. Anssi Siukosaaren historiikissa http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9529180667


Lainaus kyseisestä linkistä:

"Soliferin yritystarina 1954-1964-2004. Nostalgisia muistoja aina Soliferin dynamosta ja Caravelle-lampusta mopojen kautta asuntovaunutuotantoon. Runsaasti kuvitetussa kirjassa kerrotaan Solifer-asuntovaunun historiasta Herttoniemestä Doroteaan Ruotsiin"

 Minulla on ollut Solifer dynamo, Caravelle lamppu, ja Solifer mopo. Soliferin vaunua ei ole ollut.

 Tässä kannattaa panna merkille se, ettei Solifer ole ainoa kyseisistä tuotteista luopunut valmistaja, vaan että kyseisten tuotteiden tuotanto on kokonaisuudessaan siirtynyt pois Suomesta.
 

Poissa Rokker

  • -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,576
  • Vihti, Uusimaa
Vs: Oy Kafi ab, merkin tarina
« Vastaus #8 : 13.07.2009, 23:36:52 »
Tuota "Solifer Suomesta"-kirjaa olen himoinnut jo pidemmän aikaan, mutta Joukupukki ei ole vastannut sen osalta. vielä =)

Ja minulla ei ollut Solifer-mopoa, minulla oli Honda Monkey =)

Rokk Oon !
Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207
LA/CB ch. 7fm/19am: Rokker / KILA49

dorotea

  • Vieras
Vs: Oy Kafi ab, merkin tarina
« Vastaus #9 : 13.07.2009, 23:42:20 »
Soliferiin tutustuin ensi kerran 50-luvun alussa, kun voitin jostain kilpailusta Solifer dynamon ja lampun fillariini. Oltiin sitä silloin "pollea" kun oli kirkas valo pimeässä!

Poissa Rokker

  • -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,576
  • Vihti, Uusimaa
Vs: Oy Kafi ab, merkin tarina
« Vastaus #10 : 14.07.2009, 00:27:28 »
Soliferiin tutustuin ensi kerran 50-luvun alussa, kun voitin jostain kilpailusta Solifer dynamon ja lampun fillariini. Oltiin sitä silloin "pollea" kun oli kirkas valo pimeässä!

Itsekin, näinkin nuorena, muistan Solifer lampun, dynamon ja niissä olleen ovaalin logon (sininen ja/tai punainen pohja, "valkoinen" "kaunokirjoitus" tekstissä"). Pitäisikin käydä muitakin kuin Finnjet-aiheisia arkistoja läpi, tiedä mitä kaikkea löytyy =)

Rokk Oon !
Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207
LA/CB ch. 7fm/19am: Rokker / KILA49

Poissa Ossi66

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,069
Vs: Oy Kafi ab, merkin tarina
« Vastaus #11 : 14.07.2009, 00:38:38 »
Solifer on ollut iso osa suomen historiaa - minäkin hankin vielä solifer-mopon, kunhan nykyiset Tunturi-pappa -69 ja Hopeasiipi -59 on ensin liikennekuntoon entisöityjä. Taitaa mennä vielä muutaman vuoden kun on ollut muita kiinnostuksia viimeaikoina.
Harmi vaan kun Solifer-nimellä kaupataan nykyään kaikkea "kiinanpaskaa"
Volvo V70 D5 -05
Dethleffs Camper Lifestyle 510DB -08
Ex. Dethleffs NewLine 500 SK -06/05
SF-C Lohenpyrstö

Poissa Rokker

  • -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,576
  • Vihti, Uusimaa
Vs: Oy Kafi ab, merkin tarina
« Vastaus #12 : 14.07.2009, 00:52:31 »
Harmi vaan kun Solifer-nimellä kaupataan nykyään kaikkea "kiinanpaskaa"

...taittopyöriä ja sähköisiä kärpäslätkiä. Edellä mainituista ekat maksaa edelleen maltaita ja toiset kiellettiin myynnistä.

Sitähän se on, "saksalainen keksii ja laittaa pienen kiinalaisen tekemään sen halvalla kivihiilellä". Ja muut oppii virheistä, samoin se saksalainen mutta toistaa edelleen samaa kaavaa, ottamatta huomioon sitä että siellä kaukana Kiinassa 150 pajaa jo tekee samaa tuotetta, "kun sille näköjään on kysyntää".

Rokk Oon !
Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207
LA/CB ch. 7fm/19am: Rokker / KILA49

Poissa TsKo

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 75
Vs: Oy Kafi ab, merkin tarina
« Vastaus #13 : 14.07.2009, 05:21:47 »
Soliferiin tutustuin ensi kerran 50-luvun alussa, kun voitin jostain kilpailusta Solifer dynamon ja lampun fillariini. Oltiin sitä silloin "pollea" kun oli kirkas valo pimeässä!

Itsekin, näinkin nuorena, muistan Solifer lampun, dynamon ja niissä olleen ovaalin logon (sininen ja/tai punainen pohja, "valkoinen" "kaunokirjoitus" tekstissä"). Pitäisikin käydä muitakin kuin Finnjet-aiheisia arkistoja läpi, tiedä mitä kaikkea löytyy =)

Rokk Oon !

Itse vielä nuorempana en kyllä muista dynamoa, mutta solifer mopoja on kyllä ollut ;)
Kafi 560 -77(ehkä tuleva saunavaunu) ja joku vaunu mutta mikä?+ MB Vito 115cdi -05

Poissa Fordsonmies

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 607
  • Kallista, eiku hintavaa, elämä on...)
Vs: Oy Kafi ab, merkin tarina
« Vastaus #14 : 14.07.2009, 08:56:42 »
Kafista--Soliferiin.
Oiskohan tämä ihan eka Solifer mopo vm.59?
Vaunuilua vuodesta -86, jakuu vielä,
 SFC 34264 LMC Liberty 03 MB ML 320 99
 Sitikka C5 Breac 03, Lynx Safari 04,ym, "leluja",  Kokemuksia eri merkkisistä, autoista ja vaunuista.