Kirjoittaja Aihe: vaununhankinta käsillä, nyt hankittu, varustelua ja pientä rakentelua  (Read 30301 times)

Poissa Castillo

• Ikivaanari
Vs: vaununhankinta käsillä
« Vastaus #15 : 14.08.2009, 17:15:30 »
Tämähän on kuin etuteltassa, vänkätään tosissaan . . .

Jokainen ostaa sellasen ku ostaa, piruako siihen "irvistelemään". . .
Vänkääminenkin on nyt ihan suotavaa, erilaiset kokemukset ja näkemykset oikein toivottavia tässä topicissa koska yksikseen epäilen ajautuvan harhapoluille ja sortuvan putkinäköön vaunujen suhteen. Tähänastinen on avannut silmiä jo monessa suhteessa ja toivon edelleen keskustelun jatkuvan.

Yksi pohdintani kohde liittyy vetoauton ja vaunun painoihin. Eli tähänastinen vaununvetokokemukseni on kokolailla siten että 2000kg painavalla takavetoisella dieselautolla on hinattu 1000kg painoista kapeaa solikkaa. No se on tietty sujunut yvin mallikkaasti. Mutta mitä on odotettavissa kun samalla vetoautolla liikutellaan liki tuplapituista ja tuplapainoista leveää vaunua. Otteessa sallitaan 2100kg jarrullista massaa ja sitä suuri vaunu esimerkiksi Dethleffs camper snow isoimmillaan sitten on. Joku sanoo että no problem, toinen taas ennustaa pelkkiä ongelmia. Kokeillahan se tietty pitäisi ja ehkä kokeilemaan pääsenkin. Toisaalta moni autoiluun liittyvä asia riippuu kovasti ratin ja selkänojan välistä ja siihen luottaisin nytkin. Täällä jossain lueskelinkin rapalailmiöstä jne. Ainakin isompi vanhahko telisolifer tuli perässä ku juna. Mutta ajattelisin leveän 250cm vaunun muodostavan lähinnä ilmanvastusta. Painoa niissä on paljon jo yksiakselisissakin, kaksiakselisissa hiukan enemmän. Mutta onko se massa enemmän taakkana vei leveys. Värikkäitäkin kommentteja saa esittää ;)
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK  -09
Land Rover Defender 110 STW County SE -06
SF-C 1310xx

Poissa 88k5

• KunniaVaanari
  • Kløvskog
    • http://koti.mbnet.fi/sfc88k5
« Vastaus #16 : 14.08.2009, 18:54:08 »
Olet ymmärtänyt ihan oikein http://www.netticaravan.fi/kayttamattomatvaunut/?id=43233  hyvät talviominaisuudet kyllä löytyy. Onhan noihin siirtynyt moni pohjoismaisista vaunuista, kun tilan tarve on kasvanut.
Tässä alkuu vähän väriä  :D

Öh, tuota, jos kyse on tällaisesta vaunusta, jossa kantavuus naurettavat 73 kg, koko ja massat tuollaisia. Ei ole tarkoitettu matkailukäyttöön vaan kausipaikkavaunuksi - eikä löydy alle 3.5tn autoista painoisista tukevaa veturia, jolla ainakaan minä haluaisin muutaman tuhannen kilometrin reissua heittää. Siirtää paikasta toiseen voisi maksimivetokyvyltään karvan ylittävällä. Vääntöä 2.000rpm huitteilla pitäisi olla vähintään 500Nm ja tehoja lähempänä 200hp oikeisiin vetohommiin, ja kokokin vähintään iso maasturi tai iso paku tuulta halkomaan, jos reissata aikoisin. Käytännössä rek. kuorkiksi  ;D Jos merkkin valitsisin olisi se joko Chevy Suburban 6.5TD tai Ford Excursion 7.3TD

Ihan mielenkiinnosta haluasin tietää tämän aiotun vetoauton  8)

Ei tulisi mieleeni pilata kesälomaani rekkojen tukkeena ololla. Mitä minä olen vedellyt, jopa hivenen yli 3.5tn (ylikuormaa aavistuksen ;D ) perävaunun järkäleitä 3tn omamassaisella (kok.massa liki 4tn) vetoautolla, tarvitaan liikennevirrassa mukana oloon kunnon veturi. Tietty kysyyhän se itsevarmuutta ryytyä mäissä 60km/h vauhtiin maantiellä satasen alueella sinänsä laillisella yhdistelmällä  ;) ;D

Lopuksi vielä tämä on puhtaasti minun mielipide  :P
« Last Edit: 14.08.2009, 18:59:03 kirjoittanut 88k5 »
by Sfc88k5 - '07 Ford Rimor Katamarano Limited 2.4TDCi

Poissa Castillo

• Ikivaanari
« Vastaus #17 : 14.08.2009, 19:12:40 »
Itsellä on vaunun maksimipaino 1600kg joka on myös vetoauton maksimi vetokyky. Itse olen ainakin pärjännyt ihan hyvin ilman ongelmia.

Takavuosina minulla oli solkku (550DL) joka maksimipaino oli 1060kg ja sitä vetelin 1,6-16V moottorisella farkkuastralla, ei mitään ongelmaa vetämisessä (kunhan piti moottorin kierrokset 2500-4000 välissä). Yksi kesä vetelin tuota E-sarjan mersulla (Väyrynen) jossa oli 2,3l kone ja automaattiloota, ei silläkään mitään ongelmaa (paitsi mukavampi matkanteko ;D ). Omasta mielestäni kun vetoauton valmistaja on merkinnyt maksimipainon vedettävälle, voi semmoista vetää turvallisesti (järkipäässä tietenkin), vaikkakin huomattavasti isompi vetoauto tuo mukavuutta matkantekoon.

No mutta, kiitos muistin virkistämisestä. Kaikki on todellakin suhteellista. Astra +solkku yhdistelmä tänäpäivänä saattais tuntua itsensä kiusaamiselta, mutta muistuipa nyt mieleen vuosien takaa 1.6 75hv pensa passat ja vastaava solkku yhdistelmä kokemus itseltäkin. Hyvin pärjättiin ja ihan samassa suhteessa painot ku astrassakin. Vois kuvitella tosiaankin että pärjään vallan mainiosti nykyisellä vetoautolla, onhan se ihan sopusoinnussa edellä kuvatun kanssa ja ei riitele myöskään valmistajan suositusten kanssa. Kaikkeen tottuu, ainakin kun ei heti alkuun liian hyvään totuttele. Jossain netin syövereissä oli valokuva kun kaben tower kerrosvaunun veturina oli joku etuvetoinen pösö, 307 tms. tila-auto.

SF-C 1310xx

Poissa solvaanari

• Vaanari
  • **
« Vastaus #18 : 14.08.2009, 19:15:24 »
ite vedän samankokoista ja painoista vaunua.... tällekin kesää jo yli 6000 km ja voin vannoa, että minä en se tientukko ole tuolla tienpäällä...

Yhdistelmä kiihtyy etuvarvasta koukistaen ja kulkee tarvittaessa sen verran rivakasti, että monta roikkuvaa matkailuautoilijaakin on kesän aikana perästä karisteltu

Ja tämäkin on Vaan minun mielipide... ;D
aurinko paistaa aina

Poissa Castillo

• Ikivaanari
« Vastaus #19 : 14.08.2009, 19:46:32 »

Ihan mielenkiinnosta haluasin tietää tämän aiotun vetoauton  8)

Lopuksi vielä tämä on puhtaasti minun mielipide  :P
Siis jos minun aiottu vetoauto on tämä mielenkiinnon kohde, niin se on mersun e-farmari 6-sylinterin dieselillä. Voimaa on kyllä mielestäni reippaasti, siis yli 200 pollee, mutta tietysti kyseessä on henkilöauto vaikkakin takavetoinen ja ote sallii suuren jarrullisen massan. Kokemusta on kokolailla liki täyden sallitun massan vetämisestä mutta ei niin että lisäksi on vaunun kokoinen ilmanvastus mukana. Arvostan mielipidettäsi, koska niinhän asia monessa suhteessa on ja tämä tuo väriä keskusteluun.

Uskon voiman kyllä riittävän mutta entä muut ominaisuudet tai niiden puutteet. Lähinnä mietin että onko järkyttävä ero sillä onko perässä 1500kg leveä yksiakselinen vai 2100kilon kaksiakselinen. Minulle on vakuutettu että tässä tapauksessa ero saattais olla pieni ja jopa kaksiakselisen eduksi painosta huolimatta. Mutta kertokaa ihmeessä kokemuksia tai kuvitelmia ym olettamuksia. Olen kuulolla avoimella mielellä. Hankintaa vasta suunnitellaan ja ei sen soisi johtavan seuraavana päivänä maasturikauppaan.
« Last Edit: 14.08.2009, 19:49:13 kirjoittanut castillo »
SF-C 1310xx

Poissa mjo33400

• Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
« Vastaus #20 : 14.08.2009, 19:52:04 »
Tohon en muuta osaa sanoa kuin, että kaksiakselinen tulee kiskoilla yksiakseliseen verrattuna. Tämä oli minun mielipide ei faktaa. ;)
« Last Edit: 14.08.2009, 20:11:50 kirjoittanut mjo33400 »
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

dorotea

• Vieras
« Vastaus #21 : 14.08.2009, 20:00:00 »
Tohon en muuta osaa sanoa kuin, että kaksiakselinen tulee kiskoilla yksiakseliseen verrattuna. Tämä oli munun mielipide ei faktaa. ;)

Voin vahvistaa sen. Itsellä ollut molempia aikoinaan ja tälläkin hetkellä telivaunu. Muuta en kovin helposti huolisikaan.

Sen castillo voit selvittää, onko kyseinen vaunu kaksiakselinen vai teli? Se vaikuttaa jonkin verran kulkuun.

Poissa Castillo

• Ikivaanari
« Vastaus #22 : 14.08.2009, 20:25:44 »
Voin vahvistaa sen. Itsellä ollut molempia aikoinaan ja tälläkin hetkellä telivaunu. Muuta en kovin helposti huolisikaan.

Sen castillo voit selvittää, onko kyseinen vaunu kaksiakselinen vai teli? Se vaikuttaa jonkin verran kulkuun.
Hetkinen, nyt tulikin ihan uusi asia. Siis olen ajatellut että teli ja kaksiakselinen olisi asuntovaunuje kohdalla samaa tarkoittava asia, mutta tästä voisit valaista hieman lisää. Teliakselisto on kyllä tuttu asia maatilalta traktorin peräkärryistä yms. Miten veto-ominaisuudet poikkeaa kaksiakselisen kanssa käytännössä.
SF-C 1310xx

Poissa mjo33400

• Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
« Vastaus #23 : 14.08.2009, 20:34:15 »

Hetkinen, nyt tulikin ihan uusi asia. Siis olen ajatellut että teli ja kaksiakselinen olisi asuntovaunuje kohdalla samaa tarkoittava asia, mutta tästä voisit valaista hieman lisää. Teliakselisto on kyllä tuttu asia maatilalta traktorin peräkärryistä yms. Miten veto-ominaisuudet poikkeaa kaksiakselisen kanssa käytännössä.

Kun puhutaan telistä niin hyvin usein ne on kaksi akselisia ja sillä ei ole merkitystä. Itse teli vaunuja ei ilmeisesti paljon ole vaan ovat kaksiakselistoisia. Tämä taas minun näkemys joka ei välttämättä ole oikea.
99672 olikin nopeampi.
MB C200 CDI -11.

Poissa mjo33400

• Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
« Vastaus #24 : 14.08.2009, 20:41:22 »
Ja vielä, kaksiakselinen on tarkempi vetokuulan korkeudesta kuin aito teli.

Mielestäni ei muuten kuin renkaiden kulumisen suhteen.
MB C200 CDI -11.

Poissa Castillo

• Ikivaanari
« Vastaus #25 : 14.08.2009, 20:54:27 »
Mikäli teknisissä tiedoissa ilmoitetaan teliakselisto käyttäen ilmausta teli niin vaikuttaisi että ruotsalaiset kaksiakseliset vaunut ovat telivaunuja, lisäksi hymer ilmoittaa esitteessään että yksiakselinen tai teli. Dethleffs, hobby, tec, fendt kertoilevat yksiakselinen/kaksiakselinen, siis ei teli ja ei kyllä teli niissä olekaan. Mutta miten siis muissa?. Mikäli teli näissä oikeasti tarkoittaa teliä (ilmeisesti tarkoittaa) niin solikka, polar, kabe ja cabby käyttävät teliä edelleen.
SF-C 1310xx

Poissa mjo33400

• Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
« Vastaus #26 : 14.08.2009, 21:05:44 »
Mielestäni ei muuten kuin renkaiden kulumisen suhteen.

on siinä sekin että jos ollaan renkaiden kantavuuden rajoilla, voipi tulla toiselle akselille liikaa painoa renkaille...

Missä tapauksessa kaksiakselisessa?
MB C200 CDI -11.

dorotea

• Vieras
« Vastaus #27 : 14.08.2009, 21:06:49 »

Yksinkertaistettuna, teli on nivelletty runkoon yhdestä kohtaa (akselit ovat apurungossa joka on yhdestä kohtaa kiinni vaunun rungossa), kun taas kaksiakselinen on kahdesta kohtaa (kumpikin akseli on kiinni rungossa)

Varsinaisessa kaksiakselisessa toiminnossa kumpikin akseli joustaa toisistaan riippumatta. Taas teliakselistossa akselit ovat liitetty toisiinsa yhdystangolla, jolloin etuakselin noustessa se painaa taka-akselia alaspäin.
Ns. keinuteliä, joita käytetään mm. traktorin peräkärryissä, ei vaunuista tietämäni mukaan löydy.
« Last Edit: 14.08.2009, 21:21:01 kirjoittanut Dorotea »

Poissa mjo33400

• Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
« Vastaus #28 : 14.08.2009, 21:10:17 »

Yksinkertaistettuna, teli on nivelletty runkoon yhdestä kohtaa (akselit ovat apurungossa joka on yhdestä kohtaa kiinni vaunun rungossa), kun taas kaksiakselinen on kahdesta kohtaa (kumpikin akseli on kiinni rungossa)

Varsinaisessa kaksiakselisessa toiminnossa kumpikin akseli joustaa toisistaan riippumatta. Taas teliakselistossa akselit ovat liitetty toisiinsa yhdystangolla, jolloin etuakselin noustessa se painaa taka-akselia alaspäin.
Ns. keinuteliä, joita käytetään mm. traktorin peräkärryissä, ei vaunuista tietämäni mukaan löydy.

Saatan olla ihan pihalla, mutta Soliferin reaktiotanko akselisto ei ole teli. ???
MB C200 CDI -11.

Poissa 88k5

• KunniaVaanari
  • Kløvskog
    • http://koti.mbnet.fi/sfc88k5
« Vastaus #29 : 14.08.2009, 21:13:54 »
Semmoista keinuteliä on asuntovaunuista turha etsiä, joita peräkärryistä löytyy. Teleiksi asuntovaunuissa lasketaan "reaktiotankotelit", jotka perustuvat tavan tandem/2-akseliratkaisuun, välissä vain tanko, joka vaikuttaa toiseen akseliin vastakkaissuuntaisesti per puoli. Eli jos etummainen osuu kuoppaan, pyrkii tanko nostamaan taaempaa pyörää, niin kuin keinutelissä tapahtuu.

Tavan kaksiakseliselle on aika myrkkyä väärä aisakorkeus, Yleensä liian matala(auton perä liian syvällä), jolloin etummainen akseli kantaa suuremman osan kuormasta. Vähän sama asia, jos vaunun takaylitystä pidennettäisiin tai lisättäisiin kuormaa takapäähän.

Jahas, teleistä onkin jo kirjoitusta  :)
by Sfc88k5 - '07 Ford Rimor Katamarano Limited 2.4TDCi