Kirjoittaja Aihe: vaununhankinta käsillä, nyt hankittu, varustelua ja pientä rakentelua  (Read 31272 times)

Poissa KOE

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 479
  • Volvo 940-95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90
Juu,on itselläkin jäätynyt putket eikä haljenneet
edes hanat.

Ai miksi näin? Silloin kun vesi jäätyy se kutistuu ja
mikäli paine työntää lisää vettä sinne tyhjiin kohtiin
niin sitten lämmetessään ja sulaessaan jää/vesi
laajenee ja rikkoo putket/hanat.

Sinullahan ei ollu pumppu käytössä joten
uutta vettä sinne jäänrakosiin ei mennyt.

Todennäköisesti kaikki kunnossa.

Mutta miksi vesiämpäri sitten halkeaa kun jäädyttää jäälyhtyjä?
Volvo 940 -95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90 sekä MB124 2,5D -90 ajettu 600tkm

Poissa vesako

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,399
Juu,on itselläkin jäätynyt putket eikä haljenneet
edes hanat.

Ai miksi näin? Silloin kun vesi jäätyy se kutistuu ja
mikäli paine työntää lisää vettä sinne tyhjiin kohtiin
niin sitten lämmetessään ja sulaessaan jää/vesi
laajenee ja rikkoo putket/hanat.

Sinullahan ei ollu pumppu käytössä joten
uutta vettä sinne jäänrakosiin ei mennyt.

Todennäköisesti kaikki kunnossa.

Mutta miksi vesiämpäri sitten halkeaa kun jäädyttää jäälyhtyjä?

www.rakentaja.fi/artikkelit/7459/miksi_putket_jaatyvat.htm

Vastauksia yhtä paljon kun kysyjiä.
Kymco
SFC 14111

Poissa KOE

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 479
  • Volvo 940-95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90
Juu,on itselläkin jäätynyt putket eikä haljenneet
edes hanat.

Ai miksi näin? Silloin kun vesi jäätyy se kutistuu ja
mikäli paine työntää lisää vettä sinne tyhjiin kohtiin
niin sitten lämmetessään ja sulaessaan jää/vesi
laajenee ja rikkoo putket/hanat.

Sinullahan ei ollu pumppu käytössä joten
uutta vettä sinne jäänrakosiin ei mennyt.

Todennäköisesti kaikki kunnossa.

Mutta miksi vesiämpäri sitten halkeaa kun jäädyttää jäälyhtyjä?

www.rakentaja.fi/artikkelit/7459/miksi_putket_jaatyvat.htm

Vastauksia yhtä paljon kun kysyjiä.

Niinhän tuo oli selitetty,mutta ämpäreitä menee rikki vaikka en oo vettä lisänny eikä pakkanen oo lauhtunut. ;D ;D Itellä jäätynyt muovinen vesijohto (pyykkikoneelle) muutaman kerran (-30 viikon putki), no fööni puhaltaan suojaputkeen ja toisesta päästä imuri imeen niin hetkessä taas vesi kulkee ja putki säilynyt ehyenä. :D
Volvo 940 -95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90 sekä MB124 2,5D -90 ajettu 600tkm

Poissa Dorotea

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,390
  • Satakunta.
Kyllä vesi jäätyessään laajenee, vaikka sen massa ei muutu.   "Nestemäisen veden tiheys on suurin + 4 °C:ssa 1,000 kg/dm3 eli litra vettä "painaa" yhden kilon. 0 °C:ssa kiinteän veden eli jään tiheys on 0,915 kg/dm3.  Kun kilogramma vettä jäätyy, sen tilavuus kasvaa, mutta massa pysyy samana".
Polar 550 GLE + S80

Poissa retkeilijä

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 216
  • Savo
Näin se olla pitää:
Kun vesi jäätyy se laajenee (ja rikkoo ämpärin joka on sitten helpompi ottaa pois  ;)
Kun jää kylmetessään (esim -10 astetta) supistuu lisää, silloin putkistossa paine voi työntää lisää vettä rakoon joka jäätyessään laajentaa edelleen putkea. Keväällä yön ja päivän lämpötilat ovat suuret ja silloin putkisto laajenee ja laajenee kunnes rikkoontuu.

Edit:
Niin tämähän koski teoriaa ja oli samalla kommentti tuonne linkkiin www.rakentaja.fi/artikkelit/7459/miksi_putket_jaatyvat.htm.
Painettahan ei yleensä ole talviseisokin aikaan, kuten edellä (vesako) ja alapuolella Dorotea mainitsee.
« Last Edit: 28.10.2012, 19:46:03 kirjoittanut retkeilijä »
Fiat Solifer Mobile 596 1,9TD, aiemmin Soliferit S4, 470 ja 450 sekä Sprite Alpine

Poissa Dorotea

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,390
  • Satakunta.
Harvoin seisonnassa olevassa autossa/vaunussa on putkistossa painetta. Ainoastaan sinne mahdollisesti jäänyt vesi.
Polar 550 GLE + S80

Poissa Freemanni

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,306
  • Hämeen hitaat
Aiheesta "jäätymisen vaikutus m- välineen vesiputkistoihin ja hanoihin" lienee kaikki tarpeellinen kirjoitettu. Onneksi niissä putkistoissa on muoviset letkut, mitkä on yleensä vielä ns. painevahvistettuja, ts, antavat periksi eivät, rikkoonnu. Letkuja herkempiä vaurioitumaan ovat hanojen patruunat, joissa on pienet pelivarat, kun jäätynyt vesi vaatii n. 10% enempi tilavuutta sulaan verrattuna. Painejärjestelmien pumpuissa on yleensä senverran pelivaraa, että niihin jäävät vesimäärät eivät riko pumppuja, ainakin Shurflo pn pitänyt pintansa ilman erityishuolenpitoa.

Yksi merkittävä syy, miksi auton moottori ei mene pas**ksi vaikka jäähdysneste on alimittaista on, että vähäinenkin epäpuhtaus eli pienikin pakkasnestemäärä pitää veden niin epäpuhtaana, että rikkovaa "teräsjäätä" ei synny. Tarkistakaa silti jäähdytinnesteen pakaskestoisuus, koska eihän siitä voi olla täysin varma ::).

Oh. lisää jorinaa aiheesta

http://tieku.fi/kysy-meilta/paineen-vaikutus-veden-jaatymiseen

Poissa retkeilijä

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 216
  • Savo
Kommenttia tuohon linkkiin Tieteen kuvalehden "miniartikkeliin" Paineen vaikutus veden jäätymiseen Seuraavassa lainaus:

"Vesi voi pysyä nestemäisenä, vaikka sen lämpötila olisi alle nollan, jos paine on riittävän suuri. Sama ilmiö on havaittavissa luonnossa. Järvet jäätyvät harvoin pohjia myöten, sillä pinnalle muodostuva jää estää vettä laajenemasta, ja lisäksi jääkerroksen ja vesimassojen paino kasvattavat pohjavedessä muodostuvaa painetta."

Ja tuo punaiseksi muutettu osa ei ole harkittu vaan kirjoitettu huitaisemalla. Käsitykseni mukaan puuta heinää   8)

Matalat järvet jäätyvät suomen talven aikana, koska pakkanen pääsee pohjaan saakka. Paine järvissä on niin pieni ettei sillä ole merkitystä veden jäätymiseen. Jääkaudella oli hiukan eri juttu.

Virtaavissa puroissa voi joskus nähdä komeita jääpatsaita, kun jää nostaa päällään olevaa jäätä ylös.  :)
Fiat Solifer Mobile 596 1,9TD, aiemmin Soliferit S4, 470 ja 450 sekä Sprite Alpine

Poissa Castillo

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 261
Tässä talven taittumista odoltu. Ajanpuute, rahanpuute ja mökkiytyminen on pitänyt vaunun tallissa talviteloilla. Pientä huoltoa suunnittelen ja kauden avaamistakin pääsiäisen aikaan. Mene ja tiedä. Opintoja pitäis runnoa eteenpäin ja voipi olla että reissut jäänee kevväämmälle.

Tällaiset talvet on näemmä hyviä vaunun kausisäilytystä ajatellen. Pakkaset on yhtämittaisia ja pitkiä joten kosteudenkerääjät ovat edelleen kuivina. Tai sitten vaunun ilmanvaihto varjoisassa kolmen seinän katoksessa on vaan niin parahultainen.

Mutta kuoleeko/hiljeneekö tää foorumi tyystin. Niin on hiljaiseksi menny. Eikä tämäkään pohdinta tässä oman topicin perässä sitä eloon taida herättää.

Mutta korjakumissa pitäis poiketa vaunuhuoltoa ennen tarvikehankinnoilla ja vaihtaa pätkä jäteputkien lämpöeristettä. Viimekesän viemärihajut kun paikallistu auenneseen putkiliitokseen vaunun alla ja haju kulkeutui sopivalla ilmalla jätevesiputken viereisistä korvausilmaventtiiliestä sisälle. Onneksi nuo putket on detskussa rakenteiden alla ja yllärit ei sijainnu asuintiloissa.
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK  -09
Land Rover Defender 110 STW County SE -06
SF-C 1310xx

Poissa kristalah

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 234
  • Kabe no.1 mutta vaihtelu virkistää ;-)
Mä vastailen tähän kun en halua että tämä foorumi kuolee.. näitä vaan tarvii myös pitkien talvien iloksi ja vertaistueksi... Vaunu tallissa..
Meillä ei vielä talvena 2011-2012 harrastettu talvella vaunuilua, joskus kun lapset olivat pieniä meillä oli vuosipaikka tukikohtana ympäri vuoden, jo noin 10 vuotta vaunukausi alkoi pääsiäisestä ja loppui syksyllä sieniretkiin.
Talvella odotettiin kevättä ja istuttiin paljon myös täällä foorumissa lukemassa tarinoita ja haaveiltiin keväästä.
Nyt viime syksynä päädyimme kuitenkin kokeilemaan vaunua taas talvikäytössä ja on ollut mukava huomata kuinka talvi menee nopeasti ja mukavasti kun vaunu on odottamassa ja käyttövalmiina, talvipaikalla, nyt jäi maaliskuu väliin ettei työkiireiden vuoksi olla käyty. Mutta on se antanut paljon enemmän kun on voinut käyttää vaunua myös talvella jos niin haluaa, ja nuo talvipaikat jos ei ole laskettelurinteen juurella ei ole myöskään kalliita. Suosittelen kokeilemaan ensi talvena.  ;D
ex: Matkaaja x2 Solifer x1 Kabe x3
ex: Volvot 740 -92, 850 - 95  V70 + 98
Volvo v70 04  kaikki "Fazerin sinisiä"
RAV4 07 + 2011 Fendt 390 FH Bianco

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 933
  • Lempäälä
    Meillä "kesäkausi" päättyi tammikuun alussa.
    Viime viikolla aloitin keväthuollon vahauksella, ei lähde sammal niin herkästi kasvamaan.
    Alustan puut  olen öljynny vernissalla, metalleihin vedin rasvaa (vaseliiniä)+ öljyn ja kotelosuojan seosta ahtaanpiin paikkoihin.
    Jarrupintoja olen uusimassa, liimalla ja niiteillä uudet kiinni, on sitä asbesti vapaata, tuskin kestää niin kuin nuo alkuperäiset. Onkin mennyt muutama vuosi kun viimeksi niittailin.
    Jääkaappi myös odottaa huoltoa.
    Lusikkalaatikkoon toin jo uudet liut sekin on suunnitteilla tehdä uusiks, tosin kyllä vanhakin vielä menettelee.
   Tiskipöydän hana myös tällä viikolla haettiin uusi, vanha kun oli liian raskas avata.
   Uusi radio on ollut hankittuna jo pari kevättä ehkä sekin joskus syrjyttää vanhan palvelijan?
   Pääsulakkeet myös on odottamassa paikalleen laittoa.
   Että pikku harrastuksia riittäisi
   Pääasia kuitenkin  Pääsiäisenä tielle. ;D ;D ;D
     
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa Castillo

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 261
Niin siinä kävi että vain hieman ehdin aloittelemaan vaunun keväthuoltoa/tarkistuksia kun flunssa sai otteeseensa. Myös laattista lapsosilla ilmeni niin pahimmoilleen että pääsiäinen meni näemmä kotosalla. Ulkoiltu on oikein urakalla toipilaiden kera ja hienoja asioita löytyy ihan kävely/hiihtoetäisyydellä kotoporstuasta järven jääkannen suunnalta.

Mutta tuota talviasumista on pähkäilty esim ellivuoren uuden alueen suunnasta. Siellä kuitenkin tulee poikettua usein iltamäessä. Tulis hieman uutta ulottuvuutta touhuun. Täytyy oikein asiaa suunnitella. Enemmän ollaan kuitenkin liikuvaa sorttia mutta suuren vaunun kanssa on isohko kynnys startata kovien ja korkeiden lumipenkkojen aikana liikenteeseen. Rautalapiohaasteet odottaa jo kotitiellä. Pienemmällä vaunulla mentäs varmasti mutta vielä tarvimme isoa. Harmi kun suomalaisella vaunumarkinalla ei ole sellaisia maastokelpoisempia ja järeämpirakenteisia vaunuja helmojen osalta. Siis off-road vaunuja kuten australiassa. Ei ois muovihelmat ensimmäisen jäänokareen jälken pärreinä penkalla >:(
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK  -09
Land Rover Defender 110 STW County SE -06
SF-C 1310xx