Kirjoittaja Aihe: Lämmityspatteriston korkeus (lue mataluus ihmetyttää)  (Read 2197 times)

Poissa H

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,131
Vs: Lämmityspatteriston korkeus (lue mataluus ihmetyttää)
« Vastaus #15 : 06.03.2010, 15:29:18 »
Laittaessani tuohon asuntoautoon vesikeskuslämmityksen,niin putkistoon tuli väkisinkin useita korkeuseroja. Korkean lenkin varmistin aina ilmausruuvilla. Periaatteessa järjestelmä kyllä ilmaantui ylinnä olevasta pisteestä, joka oli siellä alkoviosassa. Ilmaus tapahtui pumpun ollessa päällä ja autolla ajaen vaihtelevassa maastossa, jolloin ilmausruuvin kautta nestettä tuli.Myöhemmin kuitenkin kävi niin, että sähkövastuksen ollessa päällä pumpusta kuului silloi tällöin sellainen pieni pritkahros, elikkä ilmakupla siellä meni. Samoin aina joskus kuului lorahdus putkissa jotka menivät suoraan ylöspäin parvelle. Nämä pienet ylimääräiset äänet sai poistettua vain sillä, kun järjestelmä oli jäähtynyt, ja silloin kun pumput eivät pyörineet, niin näistä yläkuolokohdista olevista ilmausruuveista pieni luraus, ja sillä hiljeni lopullisesti.
En vain jaksa uskoa että vaununkaan vesikeskusjärjestelmä ilmaantuisi itsestään paisuntasäilölle, jos verkostossa on useita korkeuseroja.
Mustankohan oikein,että olisin kuullut/lukenut automaatisista ilmaus venttiileistä ? :D

Poissa jorma

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 553
Vs: Lämmityspatteriston korkeus (lue mataluus ihmetyttää)
« Vastaus #16 : 07.03.2010, 12:14:58 »
Rakentelin poikien kanssa joskus -60 luvulla Hanomagin päälle asuntoautoa, harmi kun ei silloin tullut puheeksi tuo automaattinen ilmausventtiili!
No, eipä tuo ripapatterien korkeuskaan silloin mietityttänyt. Ellen väärin muista, silloin ei kukaan puhunut lämmityslaitteista mitään.
Näin ne murheet (lue ilot) muuttuu. :) :)
Volvo S60 2.4d aut. -07
Volvo V70 D5 man. -03
Solifer S5+ -03
Fiat 2.4TD Dethleffs -88, suomen hienoin.
Erilaisia vaunuja 60-luvulta lähtien.

Poissa jorma

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 553
Vs: Lämmityspatteriston korkeus (lue mataluus ihmetyttää)
« Vastaus #17 : 21.03.2010, 15:23:14 »
Nyt on sitten kaikki ripapatterit( vain vc jäi ennalleen) nostettu vähintään 10 cm. lattiatasosta. Samalla siihen sai kohtuullisesti ns. vapaan kierron logiikkaa.Primus kiertovesipumppua edeltävä mutka kuristi selvästi, sitäkin sai helposti oikaistua.Lattiassa oleviin ilmantuloaukkoihin ilmanohjaus, jolloin sisääntuleva ilma nousee patterien läpi.Kaappien taustat näissä saksalaisissa ilmankierron kannalta ovat ahtaita ja aika työläitä parannettavia.
Kuitenkin näillä tehdyilläkin pikku (?) korjauksilla vaunu muuttui oleellisesti edukseen.
Putkisto ilmaantui ihan itsekseen. Klygoolit paisuntasäiliöön ja parin tunnin vesipumppujen käytön jälkeen ei kuulunut enää ilman luraustakaan.
Lämminvesiboilerin letkuihin tuli lämmityskenno omalla puhaltimella, se vaikuttaa aivan kelpo vehkeeltä alkulämmityksessä.
Tästä sitten jatketaan sisätilojen ym. remppaa :)
Volvo S60 2.4d aut. -07
Volvo V70 D5 man. -03
Solifer S5+ -03
Fiat 2.4TD Dethleffs -88, suomen hienoin.
Erilaisia vaunuja 60-luvulta lähtien.

Poissa Freemanni

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,306
  • Hämeen hitaat
Vs: Lämmityspatteriston korkeus (lue mataluus ihmetyttää)
« Vastaus #18 : 21.03.2010, 16:33:03 »
Hieno homma jorma! Tuskailin itsekin joskus ensiyrityksillä, kun metritavarana ostettu lämmityslaitteen kumiletku ei oikein pysynyt muodossaan mutkien kohdalla. Oli pakko hankkia tehdasvalmiita mutkakappaleita, jotka "ei ahista". Työn iloa projektin kimpussa.