Kirjoittaja Aihe: 100km tarran pakollisuudesta  (Read 1927 times)

Poissa Aakku

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 853
100km tarran pakollisuudesta
« : 07.03.2010, 16:51:57 »
Kaikkea tulee pähkäiltyä.
Tarkoitus olisi maalauttaa takaosa ja siksi aikaa 100km tarra pois.
Miten viranomaiset mahtaa suhtautua siihen, jos unohdan sen tarran pois? Rekisteriotteessa lukee kylläkin 100km.
Saankohan pauhuja, jos ajan ilman tarraa 80km/h, tai entä jos nopeuteni on 100km/h?
Katsastuksessa tarra pitää olla. Sen tiedän kokemuksesta. Miten mahdetaan suhtautua sellaiseen hieman pienempään tarraan, joita useasti näkee tilataksien perässä. Mitat ei riitä, mutta tuleeko siitäkin pauhuja. Ainakin Motonet myy kahta kokoa.

Kerron vielä tarinan aikojen alusta. Meillä oli pieni pakettiauto niihin aikoihin, kun niihin piti liimata 80km tarra. No tässäkin tapauksessa takaosa oli ollut maalarilla ja tarra oli unohtunut. Katsastuksessa vannotettiin, että tarra pitää olla. Jollain aika välillä tarra hommattiin ja seuraavana vuonna katsastukseen oikein tarran kanssa. Nyt kuitenkin tuon vuoden aikana säännöt oli muuttuneet ja 80km rajoitus oli poistunut kyseisestä pikkupakusta. Sama katsastusmies vaati nyt tarran poistamista. Äitini oli katsastuksessa mukana, keräs happea ja antoi kuulua. Katsastusmies pieneni silmin nähtävästi ja sanoi, ettei sitten saa ajaa yli 80km, jos ei tarraa suostuta poistamaan. Tarra jäi ja siellä se oli takaluukussa kaiketi loppuun asti. Mietin vain, jotta olisiko tullut pauhuja liikenteessä, jos olisi ajellut 100km/h, sen rajoitustarran kanssa.
Volkswagen Westfalia California -97

Poissa olalaa

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 588
  • Renaut/adria izola Vm 08 Nissan primera 98 TURKU
Vs: 100km tarran pakollisuudesta
« Vastaus #1 : 07.03.2010, 18:15:37 »
Joita usein näkee tilataksien perässä
jos on tilataksi niin on henkilö auto jolla saa ajaa 100 km/h ilman tarraakin(1+8h)
jos taas pikkubussi niin pitää olla oikean kokoinen tarra (1+9-16h) ;)
RENAUT ADRIA IZOLA VM 08

Poissa KOE

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 480
  • Volvo 940-95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90
Vs: 100km tarran pakollisuudesta
« Vastaus #2 : 07.03.2010, 21:37:10 »
Työautona hiace jossa käytetää katsatuksessa teipillä 80 lätkä paikallaan takalasissa (menee muutaman kilon yli raja-arvon) eipä oo inssi moitiskellut. Toinen auto hiluxi (huoltoauto) ei ole 100km lätkää takana mutta otteessa lukee max 100km/h.
Volvo 940 -95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90 sekä MB124 2,5D -90 ajettu 600tkm

Poissa Aakku

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 853
Vs: 100km tarran pakollisuudesta
« Vastaus #3 : 07.03.2010, 22:30:22 »
Joita usein näkee tilataksien perässä
jos on tilataksi niin on henkilö auto jolla saa ajaa 100 km/h ilman tarraakin(1+8h)
jos taas pikkubussi niin pitää olla oikean kokoinen tarra (1+9-16h) ;)
Joo, noinhan se menee.
Tilataksi lienee henkilöauto ja pikkubussi on sitten D1 kortilla ajettava max. 1+16.
Busseihin saa sitten tietyin edellytyksin 100km lätkän, kuten saa matkailuautoihinkin.

Sitä vaan aattelin, jotta jos ei riko ajoneuvokohtaista rajoitusta, niin onko nuo nuhteet tarrasta sitten niin kovin ankarat.

Työautona hiace jossa käytetää katsatuksessa teipillä 80 lätkä paikallaan takalasissa (menee muutaman kilon yli raja-arvon) eipä oo inssi moitiskellut. Toinen auto hiluxi (huoltoauto) ei ole 100km lätkää takana mutta otteessa lukee max 100km/h.

Elikä tuo tarra on lasin sisäpuolella tilapäisesti kiinni.
Eikö siinä huoltoautossa tarvii olla mitään lätkää?
Volkswagen Westfalia California -97

Poissa KOE

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 480
  • Volvo 940-95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90
Vs: 100km tarran pakollisuudesta
« Vastaus #4 : 08.03.2010, 06:42:11 »

Työautona hiace jossa käytetää katsatuksessa teipillä 80 lätkä paikallaan takalasissa (menee muutaman kilon yli raja-arvon) eipä oo inssi moitiskellut. Toinen auto hiluxi (huoltoauto) ei ole 100km lätkää takana mutta otteessa lukee max 100km/h.

Elikä tuo tarra on lasin sisäpuolella tilapäisesti kiinni.
Eikö siinä huoltoautossa tarvii olla mitään lätkää?
[/quote]

Rehellisyyden nimissä tilapäisesti kiinni (puuttuu abs:t). Eikös niitä jotku liimannu jenkkiauton vararenkaan taakse 80 lätkiä, laki vaati että pitää olla tarra mutta ei vaatinut että sen pitäisi näkyä. :D  Huoltoautossa rekisteriotteessa lukee: max nopeus 100km/h abs:n ja airbac:n takia. Huoltoauto katsastukseen ensimmäistä kertaa ensi syksynä, saa nähdä pitääkö tarra liimata.
Volvo 940 -95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90 sekä MB124 2,5D -90 ajettu 600tkm

Poissa 88k5

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,848
  • Kløvskog
    • http://koti.mbnet.fi/sfc88k5
Vs: 100km tarran pakollisuudesta
« Vastaus #5 : 08.03.2010, 21:06:14 »
Työautona hiace jossa käytetää katsatuksessa teipillä 80 lätkä paikallaan takalasissa (menee muutaman kilon yli raja-arvon) eipä oo inssi moitiskellut. Toinen auto hiluxi (huoltoauto) ei ole 100km lätkää takana mutta otteessa lukee max 100km/h.


Elikä tuo tarra on lasin sisäpuolella tilapäisesti kiinni.
Eikö siinä huoltoautossa tarvii olla mitään lätkää?
Rehellisyyden nimissä tilapäisesti kiinni (puuttuu abs:t). Eikös niitä jotku liimannu jenkkiauton vararenkaan taakse 80 lätkiä, laki vaati että pitää olla tarra mutta ei vaatinut että sen pitäisi näkyä. :D  Huoltoautossa rekisteriotteessa lukee: max nopeus 100km/h abs:n ja airbac:n takia. Huoltoauto katsastukseen ensimmäistä kertaa ensi syksynä, saa nähdä pitääkö tarra liimata.
Hmm.. Mikäs on "hiilloksen" ajoneuvoluokka? Kuinkas kovaa sillä mielestäsi saisi ajaa, jos tuota otemerkintää ei olisi..

Oisko kuitenkin niin, että se on N1 luokan pakettiauto, joiden nopeus on laissa rajattu 100km/h (tietyin edellytyksin). Ja, jos nuo edellytykset eivät täyty; rek. otteessa on maininta max. nopeudesta 80km/h, tuo pitää ao. 80-lätkällä peräpeilissä paljastaa lainvalvojalle.. Samoin N2, N3 luokan työkoneissa ja kuorma-autoissa laissa mainitun max 80km/h alemmaksi jäävät ajoneuvon rakenteelliset nopeusrajoitukset pitää perässätulijoille (lainvalvojalle) paljastaa.. Henkilöpiileissä M1 matkailuautot, M2 ja M3 linja-autot laissa on myös rajoitus 80km/h ellei tietyt ehdot täyttäen sallita 100km/h, joka (siis poikkeama tälläkertaa ylöspäin) pitää lainvalvojalle peräpeilissä paljastaa..
by Sfc88k5 - '07 Ford Rimor Katamarano Limited 2.4TDCi

Poissa Freemanni

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,306
  • Hämeen hitaat
Vs: 100km tarran pakollisuudesta
« Vastaus #6 : 08.03.2010, 21:34:35 »
Kun nyt näkyy olevan paljon tietoa kehissä, niin mitäs poliisisetä sitten sanoo  sellaiselle m- autolla ajavalle, joka on maksanut siitä autosta henkilöauton kaikki verot ja otteeen mukaan se on pelkkä henkilöauto eikä M1 luokan matkailuauto. Pyytääkö tämä em. setämies anteeksi, kun pysäyttää ko. henkilöauton moottoritiellä 120 km/h nopeudessa alueella, missä on 120 km/h nopeusrajoitus? Mitään tarrojahan ei h- auton perässä tarvitse pitää eikä siinä myöskään tarvita abseja eikä tyynyä.

Poissa 88k5

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,848
  • Kløvskog
    • http://koti.mbnet.fi/sfc88k5
Vs: 100km tarran pakollisuudesta
« Vastaus #7 : 08.03.2010, 22:01:45 »
Kun nyt näkyy olevan paljon tietoa kehissä, niin mitäs poliisisetä sitten sanoo  sellaiselle m- autolla ajavalle, joka on maksanut siitä autosta henkilöauton kaikki verot ja otteeen mukaan se on pelkkä henkilöauto eikä M1 luokan matkailuauto. Pyytääkö tämä em. setämies anteeksi, kun pysäyttää ko. henkilöauton moottoritiellä 120 km/h nopeudessa alueella, missä on 120 km/h nopeusrajoitus? Mitään tarrojahan ei h- auton perässä tarvitse pitää eikä siinä myöskään tarvita abseja eikä tyynyä.

Niin, eihän siinä ole kyse kuin M1 luokan henkilöautosta ??? Eikä sen kummempia rajoitteita, että ei virkavalta voi kuin toivottaa "turvallista matkaa"  :P

Toinen kysymys kokonaan on olisikos se pitänyt muutoskatsastaa "M1 verolliseksi matkailuautoksi" kiinteiden muutostöiden takia (onko?) - tuo varmaan on käynyt ilmi määräaikaiskatsastuksessa (ellei ole niin tuore muutos). Voihan virkaintoinen partiopari pitää sellaisen "tienvarsitarkastuksen" ja todeta katsastuskelpoisuuden..

EDIT; Muistaakseni 80-lätkästä on aiemmin ollut maininta, jossain katsurien tai aken ohjeessa, että ko. tarra pitää olla kiinnitetty kiinteesti ajoneuvon ulkopuolelle - eli lasin sisäpuoleinen tarra tai irto kilpi ulkopuolella ei mene läpi..
« Last Edit: 08.03.2010, 22:06:54 kirjoittanut 88k5 »
by Sfc88k5 - '07 Ford Rimor Katamarano Limited 2.4TDCi

Poissa Kimi

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,771
Vs: 100km tarran pakollisuudesta
« Vastaus #8 : 08.03.2010, 22:05:47 »
Kun nyt näkyy olevan paljon tietoa kehissä, niin mitäs poliisisetä sitten sanoo  sellaiselle m- autolla ajavalle, joka on maksanut siitä autosta henkilöauton kaikki verot ja otteeen mukaan se on pelkkä henkilöauto eikä M1 luokan matkailuauto. Pyytääkö tämä em. setämies anteeksi, kun pysäyttää ko. henkilöauton moottoritiellä 120 km/h nopeudessa alueella, missä on 120 km/h nopeusrajoitus? Mitään tarrojahan ei h- auton perässä tarvitse pitää eikä siinä myöskään tarvita abseja eikä tyynyä.

Poliisisetä toivottaa hyvää päivänjatkoa, mitä muutakaan se voi.
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.

Poissa Freemanni

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,306
  • Hämeen hitaat
Vs: 100km tarran pakollisuudesta
« Vastaus #9 : 09.03.2010, 00:08:00 »
Kun nyt näkyy olevan paljon tietoa kehissä, niin mitäs poliisisetä sitten sanoo  sellaiselle m- autolla ajavalle, joka on maksanut siitä autosta henkilöauton kaikki verot ja otteeen mukaan se on pelkkä henkilöauto eikä M1 luokan matkailuauto. Pyytääkö tämä em. setämies anteeksi, kun pysäyttää ko. henkilöauton moottoritiellä 120 km/h nopeudessa alueella, missä on 120 km/h nopeusrajoitus? Mitään tarrojahan ei h- auton perässä tarvitse pitää eikä siinä myöskään tarvita abseja eikä tyynyä.

Poliisisetä toivottaa hyvää päivänjatkoa, mitä muutakaan se voi.

Niinpä. Rahalla saa "turvallisuutta". Tai kääntäen; verottomuuden vastapainoksi pistetään rajoituksia. Tämä tuli mieleen, kun tapasin jokunen vuosi sitten Italiassa Monzan leirintäalueella suomalaisen m- autoilijan, joka oli tuonut itselleen jenkeistä sikäläisittäin pienen, mutta kuitenkin liki 7m m- auton. Ei ollut saanut sitä jostain syystä hyväksytyksi m- autoksi Suomessa, minkä takia joutui maksamaan jonkun verran autoveroa, kun sen auton arvo ylitti suurimman muuttoautolle annettavan verohyvityksen. No, maksoi sen ja sai "puhtaat henkilöauton paperit"  ilman erityisrajoituksia. Saman voi tehdä kuka tahansa, jos ei ole pikkurahasta puutetta eikä kyseessä tarvitse olla muuttoauto.

Poissa KOE

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 480
  • Volvo 940-95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90
Vs: 100km tarran pakollisuudesta
« Vastaus #10 : 11.03.2010, 06:38:49 »
Kun nyt näkyy olevan paljon tietoa kehissä, niin mitäs poliisisetä sitten sanoo  sellaiselle m- autolla ajavalle, joka on maksanut siitä autosta henkilöauton kaikki verot ja otteeen mukaan se on pelkkä henkilöauto eikä M1 luokan matkailuauto. Pyytääkö tämä em. setämies anteeksi, kun pysäyttää ko. henkilöauton moottoritiellä 120 km/h nopeudessa alueella, missä on 120 km/h nopeusrajoitus? Mitään tarrojahan ei h- auton perässä tarvitse pitää eikä siinä myöskään tarvita abseja eikä tyynyä.

Ajoneuvoluokka on N1G/pakettiauto. omamassa 2150 kokonaismassa 2760. Lisähuomautus rekisteriotteessa: Autoverolain 21 pykälän 2 momentin mukainen huoltoauto. Auto on siis hilux picup double cap, ts jatkohytällä ja oisi ollut mahdollisuus rekisteröidä 1+5 henkilöautoksi mutta takapenkki poistettu ja työkaluhyllystö tilalla koska niitä ei tarvi tässä työhommassa johon auto hankittu, tarvitsi lukolliset tilat työkaluille ja kuitenkin hyvät maastossa etenemis mahdollisuudet ja kuitenkin kohtuu hinnalla.
Volvo 940 -95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90 sekä MB124 2,5D -90 ajettu 600tkm

Poissa Aakku

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 853
Vs: 100km tarran pakollisuudesta
« Vastaus #11 : 14.03.2010, 10:17:47 »
Kun nyt näkyy olevan paljon tietoa kehissä, niin mitäs poliisisetä sitten sanoo  sellaiselle m- autolla ajavalle, joka on maksanut siitä autosta henkilöauton kaikki verot ja otteeen mukaan se on pelkkä henkilöauto eikä M1 luokan matkailuauto. Pyytääkö tämä em. setämies anteeksi, kun pysäyttää ko. henkilöauton moottoritiellä 120 km/h nopeudessa alueella, missä on 120 km/h nopeusrajoitus? Mitään tarrojahan ei h- auton perässä tarvitse pitää eikä siinä myöskään tarvita abseja eikä tyynyä.
Mää oon tätä nyt pari viikkoo miettinyt..

Meneekö se esimerkiksi näin:

Transporter PA 100km ilman tarraa
Transporter HA Ei ajoneuvokohtaista rajoitusta
Transporter MA 80km ilman tarraa
Transporter MA 100km tarran kanssa tietyin edellytyksin ja veroton
Transporter MA Ei ajoneuvokohtaista rajoitusta, jos HA verot maksettu (esim. nostokattoinen)
Transporter HA muutettu MA  Ei ajoneuvokohtaista rajoitusta (esim. Multivan)

Nuo kaksi viimeistä hiukan arveluttaa. Jos HA muuttuu MA autoksi, niin tuleeko ajoneuvokohtainen rajoitus, vaiko ei?
Miten sitten massat, ikä ja turvalaitteet vaikuttavat tarrapakkoon ja nopeuteen?

Näitä vain siksi mietin, että mulle kävis ihan simppeli nostokattoinen pienellä porukalla liikkumiseen 1-2 henkilöä. Sitten jos olisi enemmän väkeä, niin simppeli matkailuvaunu taakse. Yleensä siellä takana heiluu nyt katettu perävaunu harrastusvälineineen. Esim. moottoripyörä.
Volkswagen Westfalia California -97

Poissa -AP-

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 894
  • Pyhtää, Kymenlaakso
Vs: 100km tarran pakollisuudesta
« Vastaus #12 : 14.03.2010, 18:50:14 »
Matkailuauton ajonopeus on 100 tietyin varuste-edellytyksin, jos ei ole vaikka vöitä kaikilla istumapaikoilla, niin sitten se on 80.

Nostokatto pakut ja vanhoista takseista muutetut pikkubussit on maksaneet täyden autoveron, jolloin ne voidaan hyväksyä matkailuautoiksi tietyillä varusteilla. Tällöin niihin tulee myös nopeusrajoitus. Auto voi tietysti olla pelkkä henkilöauto, ilman matkailuautonmainintaa, jolloin ajonopeusrajoitusta ei ole eikä tarvita esim. keittomahdollisuutta, MUTTA tällöin käyttövoimavero määräytyy henkilöauton taulukon mukaan eli on noin seitsenkertainen vastaavan matkailuauton 'dieselveroon'! Juuri tästä syystähän kaikki entiset taksibussit on nykyään 'matkailuautoja' ...
Fiat-Dethleffs I6501B 2.8TGV '06
Hymer Eriba Puck 120GT '07
SF-C 108xxx-1

Poissa Aakku

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 853
Vs: 100km tarran pakollisuudesta
« Vastaus #13 : 14.03.2010, 19:49:00 »
Ok
Eli matkailuautoksi rekisteröidystä tulee aina Suomessa 120km -> 80km alainen, jollei tiettyjä turvavarusteita löydy.
Toisaalta vaikka turvavarusteet löytyisikin (esim. Multivan), niin voi olla katsastettu vain 80km nopeuteen, jolloin perässä ei tarvitse olla nopeustarraa.
Tällaista Multivania vaan tutkailin töissä muutama päivä sitten. Se oli muutoskatsastettu matkailuautoksi, mutta liikkui ilman 100km tarraa.
Volkswagen Westfalia California -97

Poissa ihaa

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,100
Vs: 100km tarran pakollisuudesta
« Vastaus #14 : 14.03.2010, 19:53:00 »
Tällaista Multivania vaan tutkailin töissä muutama päivä sitten. Se oli muutoskatsastettu matkailuautoksi, mutta liikkui ilman 100km tarraa.

Eikös tuo Multivan ole lähes retkiautoksi verrattavissa, taitaa olla vaan vessa ainoa joka ne erottaa oikeista retkiautoista. Yllättävän moni noista multivaneista on tosiaan matkailuautoiksi muutettuja.