Kirjoittaja Aihe: Renkaiden laakerit ?  (Read 4280 times)

Poissa I P E

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 109
  • Kuusankoski
    • I P E n sivusto
Vs: Renkaiden laakerit ?
« Vastaus #15 : 06.08.2010, 08:22:35 »
jep jep talven liikenteestä poistoon autaskohan jos tunkkaa auton ilmaan talvenajaks ? nii ja sitten kävis välillä "potkimassa renkaita"  ;D tul vaa mieleen :P

Poissa seppoko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,959
  • Länsi-Kuopio Pohjois-Savo
Vs: Renkaiden laakerit ?
« Vastaus #16 : 06.08.2010, 10:44:35 »
jep jep talven liikenteestä poistoon autaskohan jos tunkkaa auton ilmaan talvenajaks ? nii ja sitten kävis välillä "potkimassa renkaita"  ;D tul vaa mieleen :P

Voisin kuvitella, että pitäisi aina välillä ajella. Itse asiassa aika useinkin. Laakerit lämpiäisivät ja poistaisi kosteuden, joka ruostuttaa. Varsinkin jos rasvaa ei ole juuri ollenkaan.
sfc.15941@gmail.com    SFC  015941-0
Adria Coral Axess S600SCT=
3h+keittiö, tonttina koko Eurooppa  
Citroen Xsara     Comanche 300

Poissa H

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,131
Vs: Renkaiden laakerit ?
« Vastaus #17 : 06.08.2010, 11:05:15 »
No kestää mitä kestää toivottavast alkaa jurrailemaan ennenkö" leikkaa kiinni ", omalla vm -90  ajettu reipas 250tkm eikä tietoa onko laakereita vaihdettu....no jos ens talveen nykräis uudet tilalle....
Eka ducato v.1990 2,5 TD kun vaihdoin oli ajettu 265 tkm eikä tietääkseni koskaan vaihdettu laakereita.Seisonnassa omilla pyörillä talvi kuukaudet,viimeiset 8 vuotta(Auton ekasta 8 vuodesta ei tietoa)
Seuraava ducato 2004 2,8JTD ajettu 100 tkm laakerit vielä silloin kunnossa .(ei seisonut talvia oli maxin alustalla)

Henkilö-autosta( opel ascona v.198?) kun joskus aikoinaan meni toinen etupyörän laakeri niin sen ulinan kyllä huomasi moottori/renkaiden melun ylikin,varsinkin kun se ajoittain hävisi rattia kääntäessä.

Poissa Viemäs

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 628
Vs: Renkaiden laakerit ?
« Vastaus #18 : 06.08.2010, 12:14:21 »
Kaverilla toyota land cruiser 120 laakeri meni, kaveri ihmetteli miten se ravistaa ja tunkkas ilmaan ja otti renkaasta kiinni, oli 2cm välys. Oli tuuria kun ei leikannut kiinni tai hajoittanut paikkoja.
Passat -01 1,9 TDI, Solifer S5 -00.

Poissa -AP-

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 894
  • Pyhtää, Kymenlaakso
Vs: Renkaiden laakerit ?
« Vastaus #19 : 07.12.2011, 11:26:53 »
Itse olen muutaman kerran eri autoihin joutunut vaihtamaan laakerit seisonnan jälkeen.

Näin se ilmeisesti on. Auto kävi tänään laakerinvaihdossa, jo toiseen kertaan uusittiin kuskinpuoleinen etupyöränlaakeri. 2006 auto, ensimmäisen kertaan uusittiin tasan kaksvuotiaana / 20 000 km, nyt tasan nelivuotias ja mittarissa 48 000. Molemmat viat havaitsin heti kun vaihtoi nastarenkaat pois ja auto (edes) hieman hiljeni, molempina talvina käyttö ollut melko vähäistä. Kartturinpuoleinen edelleen tehtaan jäljiltä ...

No niin, tämä pyöränlaakeritarina jatkuu sitten kolmannella luvulla ... Autolla ikää 5 vuotta ja 8 kuukautta, kilometrejä yhteensä uudesta saakka 63 000. Ja edelleen kuljettajanpuoleinen laakeri, paha ääni, kun satuin vaimon käytössä pääosin olevaa autoa pitkästä aikaa ajamaan. Korjaamolta juuri soittivat, että vika on navassa, jossain edellisessä laakerinvaihdossa on ilmeisesti käytetty hitsipillin lämpöä laakerin irrottamiseen, patti laakerin pesässä. Ei kun uutta tilaukseen 575 eur + laakeri ja työt. Eli kiitoksia vain edellisille asentajille, Delta Lpr ja/tai Kouvolan Vaunu ...
Fiat-Dethleffs I6501B 2.8TGV '06
Hymer Eriba Puck 120GT '07
SF-C 108xxx-1

Poissa Jalmari

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 364
  • Hollolan Lahti
Vs: Renkaiden laakerit ?
« Vastaus #20 : 07.12.2011, 16:11:34 »
  Ducatoon 2,8 Maxi vaihdettu etupyöränlaakerit 102000 km kohdalla.
Alkoi vinkua syyskesällä enemmän ja enemmän, sitten hokasin mistä ahistaa.
Ei vingu enää. Seuraavaa ootellessa. Edellinen Ducato 1997vm.  samajuttu 132000 km.
Ducato Maxi 2,8 -03 Sirius
Puuseppä
SFC- 117 483

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 933
  • Lempäälä
Vs: Renkaiden laakerit ?
« Vastaus #21 : 07.12.2011, 17:09:52 »
  Edellinen Opel Kadett 20 v.- -370 thk. huoltohistorian mukaan alkuperäiset laakerit, taakse lisäsin kerran rasvaa.
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa Kimi

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,771
Vs: Renkaiden laakerit ?
« Vastaus #22 : 07.12.2011, 18:57:34 »
Itse olen muutaman kerran eri autoihin joutunut vaihtamaan laakerit seisonnan jälkeen.

Näin se ilmeisesti on. Auto kävi tänään laakerinvaihdossa, jo toiseen kertaan uusittiin kuskinpuoleinen etupyöränlaakeri. 2006 auto, ensimmäisen kertaan uusittiin tasan kaksvuotiaana / 20 000 km, nyt tasan nelivuotias ja mittarissa 48 000. Molemmat viat havaitsin heti kun vaihtoi nastarenkaat pois ja auto (edes) hieman hiljeni, molempina talvina käyttö ollut melko vähäistä. Kartturinpuoleinen edelleen tehtaan jäljiltä ...

No niin, tämä pyöränlaakeritarina jatkuu sitten kolmannella luvulla ... Autolla ikää 5 vuotta ja 8 kuukautta, kilometrejä yhteensä uudesta saakka 63 000. Ja edelleen kuljettajanpuoleinen laakeri, paha ääni, kun satuin vaimon käytössä pääosin olevaa autoa pitkästä aikaa ajamaan. Korjaamolta juuri soittivat, että vika on navassa, jossain edellisessä laakerinvaihdossa on ilmeisesti käytetty hitsipillin lämpöä laakerin irrottamiseen, patti laakerin pesässä. Ei kun uutta tilaukseen 575 eur + laakeri ja työt. Eli kiitoksia vain edellisille asentajille, Delta Lpr ja/tai Kouvolan Vaunu ...

Ota yhteyttä, tai mieluummin käy noissa valittamassa. Se joka on tuon edellisen kerran tehnyt on toiminut väärin jos on asentanut laakerin pesään joka ei ole täysin pyöreä ja ei se laakeri kyllä sellaiseen pesään tahdo mennäkään. 
Kuumaa käyttämällä voi toki helpottaa laakerin irrottamisessa pesästä, mutta samalla lailla pesää voi laajentaa kuumalla uutta asentaessa. Sellainenkin mahdollisuus on, että laakeri ei suosiolla ole mennyt pesään ja pillillä on kuumennettu liikaa ja epätasaisesti asennusvaiheessa. Vaikka yli vuosi on kulunut edellisestä asennuksesta se ei poista vastuuta väärin tehdystä työstä.

Itse uhraisin aikaa reilustikin tuon asian selvittämiselle edellisten asentajien kanssa. Kokonaislasku tästä vaihdosta on kuitenkin luokkaa 800€ ja syy on selvästi osoitettavissa vanhassa navassa.
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.

Poissa Dorotea

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,390
  • Satakunta.
Vs: Renkaiden laakerit ?
« Vastaus #23 : 07.12.2011, 19:43:41 »
Mä jouduin vaihdattamaan syksyllä h-autoon Volvo S80 vasemman puolen etupyörän laakerit. Siihen ei saa erillisiä laakereita, vaan tulee koko paketti napoineen. Hinta Volvolla oli 230€. Alkuperäinen kesti noin 12v. Ehkä se taas kestää jonkin aikaa. Toki korj.pääl.totesi, että uudet laakerit ei kestä sitä mitä joskus oli. Oikea puoli on vielä alkuperäinen. Saa nähdä, koska se alkaa ääntelemään.

Meni nyt vähän ohi m-auton laakereista. ;D
« Last Edit: 07.12.2011, 19:49:53 kirjoittanut Dorotea »
Polar 550 GLE + S80

Poissa Kimi

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,771
Vs: Renkaiden laakerit ?
« Vastaus #24 : 07.12.2011, 20:12:11 »
Ei tuo nyt niin OT ole. Sama rakenne vaikkakin eri vahvuus.

Jäi vaivaamaan tuo APn toistuva laakeriongelma ja tolerannsit laakerissa/pesässä ovat kyllä niin pieniä, että veikkaan kuumennuksen tapahtuneen asennusvaiheessa kun uusi laakeri ei ole suostunut liukumaan pesään. Mahdollisesti noin on tehty kaksi kertaa, eli molemmilla vaihtokeroilla.
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.

Poissa Arska-k

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 77
Vs: Renkaiden laakerit ?
« Vastaus #25 : 07.12.2011, 20:28:50 »
Laakerit kestävät kulumatta ja rikkoontumatta vaikka miljoona kilometriä jos lakeri on oikein mitoitettu ja eikä voitelu petä.
-92 Fiat HYMER CAMP 64
SFC-133749

Poissa Dorotea

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,390
  • Satakunta.
Vs: Renkaiden laakerit ?
« Vastaus #26 : 07.12.2011, 21:04:02 »
Laakerit kestävät kulumatta ja rikkoontumatta vaikka miljoona kilometriä jos lakeri on oikein mitoitettu ja eikä voitelu petä.

Näin saattaa olla, mutta nykyisin kun useat laakerit ovat suljettuja paketteja vailla voitelun lisäämistä.
Polar 550 GLE + S80

Poissa Pumppis

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,378
  • Fiat Lux
Vs: Renkaiden laakerit ?
« Vastaus #27 : 07.12.2011, 21:19:36 »
Suljetusta paketista ei voiteluaine pääse ulos.

Laakerituotannon siirtyessä halpatuotantomaihin materiaalien laatuvaihtelulla lienee osuutta heikkoon kestävyyteen. Jos halutaan tuottaa paljon halvalla, ei laatu voi olla kummoista.
Ja voihan huonolla (auto)suunnittelulla olla osuutta laakerivikaan. Esim 1-korimallin Seat Cordoban takapyöränlaakerit olivat vaihtokunnossa alle 50000 ajetuissa autoissa.
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa Viemäs

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 628
Vs: Renkaiden laakerit ?
« Vastaus #28 : 07.12.2011, 22:08:29 »
^Kerrankin puhut asiaa..  ;) :) Kannattaa kokeilla jotain fag, koyo tai timken ton mallin taka-akselistoon. Tuntuu itsestäni että skf:llä on myöskin hieman laatu ongelmia.
Passat -01 1,9 TDI, Solifer S5 -00.

Poissa seppoko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,959
  • Länsi-Kuopio Pohjois-Savo
Vs: Renkaiden laakerit ?
« Vastaus #29 : 07.12.2011, 22:11:02 »
Totean tähän, minkä aiemmin olenkin jo kertonut (jossakin). Jouduin vaihdattamaan etupyörän laakerin (muistaakseni) vajaan 50000 ajettuun m-autooni. Mekaanikkoni, joka työn teki, kertoi, että laakerista tuli ruosteista vettä, mikä selittänee laakerin vioittumisen. Eli laakerin suojaus on ollut puutteellinen. Mistä se taas johtui, jäi selvittämättä.

Lisään tähän vielä, kun viemäs ehti kirjoittaa, että alkuperäinen laakeri oli SKF:n Espanjan osaston tuote.
sfc.15941@gmail.com    SFC  015941-0
Adria Coral Axess S600SCT=
3h+keittiö, tonttina koko Eurooppa  
Citroen Xsara     Comanche 300