Kirjoittaja Aihe: Renkaiden laakerit ?  (Read 3686 times)

Poissa Kimi

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,774
Vs: Renkaiden laakerit ?
« Vastaus #30 : 07.12.2011, 22:26:07 »
^Kerrankin puhut asiaa..  ;) :) Kannattaa kokeilla jotain fag, koyo tai timken ton mallin taka-akselistoon. Tuntuu itsestäni että skf:llä on myöskin hieman laatu ongelmia.

Johonkin autoon ostin uudet FAGit, molemmat samalla kertaa samasta liikkeestä. Toisessa oli SKFn tiedot stanssattuna ja tehtaana Espanja, toinen oli FAGin stanssilla. Laakerin "runko" oli hiukan ohuempi SKFn laakerissa. Käyttöiästä en osaa sanoa kun auto ei ole minulla enää.
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.

Poissa Dorotea

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,390
  • Satakunta.
Vs: Renkaiden laakerit ?
« Vastaus #31 : 07.12.2011, 22:33:01 »
Suljetusta paketista ei voiteluaine pääse ulos.

Vaan en usko, että yksikään laakeri olisi niin hermeettisesti tehty, ettei sieltä ajan kanssa voiteluaineet pääse pois. Ja sitä kautta epäpuhtaudet tilalle.
Polar 550 GLE + S80

Poissa Viemäs

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 627
Vs: Renkaiden laakerit ?
« Vastaus #32 : 07.12.2011, 23:14:32 »
Juu pöhisee se vesi niistä ns. tiivisteistä ennemmin, tai myöhemmin läpi ja lisäksi hieno pöly.. Ei se sitten enää kauaa kestä.
Passat -01 1,9 TDI, Solifer S5 -00.

Poissa Pumppis

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,378
  • Fiat Lux
Vs: Renkaiden laakerit ?
« Vastaus #33 : 07.12.2011, 23:24:25 »
Mekaanikkoni, joka työn teki, kertoi, että laakerista tuli ruosteista vettä, mikä selittänee laakerin vioittumisen. Eli laakerin suojaus on ollut puutteellinen. Mistä se taas johtui, jäi selvittämättä.
-Huono suunnittelu, määritelty vääränlainen laakeri.
-Laakerin suojauksessa vika. Siis huonolaatuinen.

Vaan en usko, että yksikään laakeri olisi niin hermeettisesti tehty, ettei sieltä ajan kanssa voiteluaineet pääse pois. Ja sitä kautta epäpuhtaudet tilalle.
Ei pakettilaakereita kannata ryhtyä rasvailemaan. Jos sieltä on voiteluaineet kadonneet, ei laakeri ole enää pitkäikäinen. Kuten viemäs yllä mainitsee. Jos suojauksia ei olisi (lisävoitelua varten), epäpuhtaudet pilaisivat laakerin hyvin lyhyessä ajassa.
Wanhaan hyvään aikaan laakereihin sai lisättyä vaseliinia. Silloin 100000 km oli autolle hyvä suoritus ja laakeriin kohdistuvat voimat toisenlaisia kuin nykyautossa.

Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.