Kirjoittaja Aihe: S P I R I T E Kenellä ja minkälainen. Vain yksi vastaus/ Spriten käyttäjä  (Read 2538 times)

Poissa Alpinestar

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 12
   Voihan sitä ainoaa vastausta aina muokata+ ilmoittaa parin viikon ajan että on täydennetty, sitten poistaa, sen ilmoituksen :D

Tuo vaimon Alpine on 81- mallia, kahden pöytä perässä, kahden sänky auki edessä. Aga- pannu.Electrolux 212 A jääkaappi. Veripumppu on uppomallia erillisillä kytkimillä. Kaksiliekkinen   hella+ tiskipöytä  .  
  Vessan kohdalla oli katossa paha vuoto. Tiivisteenä oli ilmeisesti käytetty bytynauhaa, joka oli tarttunut hyvin vain sivupeltiin, alas kantattuun kattopeltiin kovinkin huonosti, muodostaen ”hyvän” vesitaskun. Kun vielä tyhmyyttämme/tietämättömyyttämme pesimme sammaleet pois pesurilla, lisäsimme kosteusvaurioita tahtomattamme. Vessan ulkoseinään vaihdoin sisä vaneerin ja osan eristeistä, kuivasin reilut pari kuukautta, liimasin Kiillon  PL-250 liimalla.Myös vessan muut seinät pinnoitin lakatulla vaneerilla. Potan nostin kurakopan yläpinnan tasoon, joutuu hiukan kiipeämään,ei haittaa. Tuli sopivasti koko tila käyttöön.
   Sisänurkissa alhaalla oli vaneerit paikoin puhki”ruostuneita”, kun kosteusmittari näytti riittävän kuivaa, laitoin päälle liimamassalla ja ruuveilla ratsupaikat. Jotka taas puolestaan peitin patterien ilmankierto levyillä.
  Kaikki kulmalistat irroitin, ne ruuvit mitkä ei auennut rälläköin kannan pois.Hakkasin puukkoa väliin vasaralla, paikoin oli kovin tiukassa.Avasin katon alas kanttausta n. 45 astetta puhdistin ja laitoin liimamassaa väliin, katkoin kuumasinkityistä 45*1.7 nauloista sopivan mittaisia, laitoin n. kolmin kertaisen määrän.Listan laitoin myös liimamassalla ja ruuveja tuplasti.Katon poikittaissaumat myös vedin liimamassalla.
  Etu sekä takaseinissä oli myös valmistus virhettä, bytymassa oli vain paikoin kiinni, sekä etu ja takaseinän kanttaus oli liian pitkä, niin että massa oli vain päätyseinä levyssä kiinni jättän vedelle vapaan reitin sisään.Rälläköin peltiä pois sen verran että se päättyy puoleen väliin listaa. Avasin ja liimasin kuten katon. Koska puut oli vähissä laitoin alaosan sekä pystysuoran osan n. 5 cm. välein kiinni pop niitellä, nauloja sitten kun puuta löytyi.Listan myös laitoin pop niiteillä puuttomiin kohtiin kiinni.Ylemmät ja alemmat vaakalistat vedin liimamassalla pintatyönä, listaa irroittamatta, yläreunastaan tiiviiksi.Koska alempi peltien vaakasauma irtosi vessan kohdalta, vedin saumaan vaunun ympäri liimamassan, jonka päälle teetin n. 5 cm. levyisen teipin
  Myös oven kynnys oli suunniteltu vettä hyvin sisään johtavaksi. Tein uuden kynnyspuun perästä pyöränkopalle, seinäpeltiin liimasin PL- 250 liimalla. Rungon välin täytin saumavaahdolla.Kynnyspeltistä myös tein paremmin vettä pitävän. Tiivistin kaikki oven ja ikkunanpielet bytymassalla.Isot ruuvinreijät porasin matalasti auki, liimasin 8 mm. puutapit puuliimalla.
   Etukahvoille en ole keksinyt käyttöä, laitoin liimamassalla levystä paikat päälle, ruuveilla kiinni. Takakahvat laitoin bytymassalla takaisin, saahan niihin koiran kiinni.
   Myös rungossa olevan puun kiinnitysruuvit seinän alaosan puihin olivat paljolti poikkiruostuneita laitoin uusia muutaman kymmenen. Seinän alaosiin laitoin tippalistat kiertämään koko vaunun, kun joissain kohdissa oli puu alempana kun seinäpelti.
   Takapenkin alle tein n. 30 l. vesisäiliön. Toiselle puolelle laitoin kaksi akkua, siten sain aisapainon n. 50-75 kg.
   Akkujen viereen tuli 12 V.  6 sulakken rasia entisen kahden sijaan. Perään V.+A. Mittarit. Valoiksi pari loisteputkea, neljä led valoa, kahdessa hehkulampput lisänä.  Viisi 12 V. pistorasiaa. Sähköjohdot tuli myös uusiin paikkoihin, vain kattoon vedetyt jäi alkuperäiset.
  Etusängyn alle tuli 230 V. Sulakkeet, sekä 1500 W. Invertteri. Valtakunnanverkosta invertteri sähköön siirrytään pistotulppaa vaihtamalla.  
    Ääri, pakki, ulkovalololle, lisäjarruvalolle ja radioantennille tein reijät. Porasin 14 mm.reijän hiukan yläviistoon, naputtelin reunat sisään, puhdistin laitoin 12 mm. kupariputken liimamassalla kiinni odotin viikon. Johdon+ kalusteen tiivistin bytymassalla, aika näyttää että pitääkö?
  Että pientä fixsausta.


Voisitko Yrjö laittaa muutaman kuvan akkujen sijoituspaikasta ja sähköheepeleistä?

Poissa kalavaunu

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 20
Onnittelut Yrjölle!

Teit todella ison ja onnistuneen remppaurakan sekä dokumentoit tekemisesi myös meille muille hyödynnettäviksi, kiitos.

Oman Alpinen (740 kg) muuttelin mieleisekseni noin kuukausi sitten. Muistan, että annoit minulle tarkistusvihjeitä mm. vaunun oveen liittyen. Tarkistin silloin oven alareunan tiiviyden ja sauma vaikutti tiiviiltä. No Joo... vaunu oli ollut pari vuotta talvet riihessä suojassa ja nyt keväällä kun vettä satoi pitemmän kaavan mukaan, niin huomasin oven alareunan tapetin rypistelevän... kurkistin sisälle, ei hometta, mutta kosteusvaurio oli hyvää vauhtia muhimassa.   ::)

Selkeän ovirakenteen takia tämä suhteellisen helppo pikkupuuha on vielä tekemättä. Kiiitos sinulle Yrjö täsmävihjeestäsi.

Mukavaa ja elämyksellistä kesää.   :)

"Pinnalta ja pinnan alta"

Poissa take

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 44
No, laitetaas vähän tarinaa meidänkin Spritestä.

Näin toisen polven karvanaamarina vaunumatkailun polte oli olemassa jo ennen ajokortti-ikää. 2001 syksyllä kun kortti oli taskussa poltellut jo vuoden niin saatiin ystävälliseen sopuhintaan vaunu vuokralle. Merkkiä en enää muista. Tämän jälkeen tuli pakottava tarve omalle vaunulle. ;D Budjetin keruu opiskelun ohella antoi odottaa kuitenkin vuoteen 2004 asti jolloin alkoi budjettia olla tarpeeksi etuusan pikkuvaunun hankintaan. Sitten myyntiin ilmestyi vuoden -86 mallia oleva Alpine ja säällinen kunto hintaan nähden ja painoseikat puolsivat hankintaa odotettavissa olevista ongelmista huolimatta. Halvalla kun ei voi hyvää saada. Vaunu oli kolaroitu ja hiukan epämääräisesti korjattu. Rysäyksen jäljiltä on vieläkin fiksaamatta listoja ja sisustaa.

Projekti aloitettiin asentamalla sunnyyn vetokoukku. Asennus sujui yllättävän helposti kun jopa 20v sitten tehtaalla asennetut pultitkin lähti ihan käsityökaluilla auki. :o  Sitten lähdettiin koeajolle eikä sen lähemmäs kuin Suomen lappiin. Ivaloon asti tuli ajeltua ja kilometrejä kertyi jotain 2500-3000. Ensimmäinen fiksaus piti tehdä jo tien päällä. Etuikkuna ja keskitien puoleiset sivuikkunat on korvattu pleksillä ja vedetty itseporautuvilla suoraan tiivisteen läpi kiinni. Muut ikkunat pitää mutta etuikkuna ei. Vuodevaatteet kastui joten huoltsikalta ilmastointiteippiä ja sillä ikkuna ympäri. Jo pysyi vesi ulkona. Kotona asiaan piti perehtyä paremmin ja tiivistysaineita lisäiltiin epäilyttäviin kohteisiin.

Sitten Sprite saikin olla lähinnä festarikäytössä muutaman kesän, kun budjetti oli nollilla matkailun suhteen. Lisäksi kierretty ahkerasti noita japsiautotapahtumia harrastuksen tiimoilta. Vaunua kuitenkin on koetettu pitää hyvänä lisävaurioiden välttämiseksi. Kolmisen vuotta sitten havaittiin takaseinän olevan melko pehmyttä. Ei muuta kun seinä auki, uudelleen tiivistystä ja uutta vaneria pintaan. Olis kai pitäny käyttää muuta kuin tavallista vaneria kun näkyy ikävästi harmaantuvan. Eikä ole tapettiakaan tullut laitettua. No, ainakin rakenne pääsee kuivumaan jos kastuu. :P Samaan aikaan fiksailin sähköjä kuntoon. Alunperin akulta lähtevässä johdossa oli 1kpl 16A sulake ja sähköt epämääräisesti sokeripaloilla koottu. Heitin sokuripalat jorpakkoon ja laitoin kunnon sulakeboksin jossa joka laitteelle oma sulake ja kunnolliset kosteussuojatut liittimet. Lisäksi tuli laiteltua poppikoneita.

Joku vuosi sitten tuli RMJ-festareilla kuningasidea lähteä Saksaan Oktoberfesteillä käymään. Viime syksynä sitten sattui tilaisuus kohdalle ja sinne siis. Aika "kylmiltään" eli mitään isompaa tarkistuslistaa tai fiksauksia ei ehtinyt tehdä. Reissu itsessään sujui melko hyvin rengasrikkoa lukuunottamatta jolloin myös lokasuojan muovikaari katosi jonnekin Puolan ja Tsekin välimaastoon.

Viime syksynä tuli sitten ajatus lähteä Norjaan sikäläiseen japsiautotapahtumaan (Japantreff). Nyt sain aikaiseksi irrottaa vuosia kiukutelleen jääkaapin ja muutaman tunnin kierittelyn jälkeen sehän alkoi kylmetä!! :o No, perskuta. Hienompi homma. Samalla paransin tuentaa. En tiedä millainen on alkuperäinen jääkaappi ollut mutta tämä nykyinen ei edes tavannut sitä orkkisjalustaa joka sekin oli takaseinässä vain yhdellä ruuvilla!!! Ja kaappi oli käytännössä kiinni vain neljällä ruuvilla seinistä tuossa ~12mm lastulevyssä!!! Ei ihme että oli takakenoon keikahtanut. No, jalat ei tavanneet rimoihin jotka jalustan virkaa toimittivat joten vanerin pala päälle ja 2x2 puutavarasta kunnon jalat alle lattiaa vasten. (huom. pala, lähinnä takajalkojen kohdalle, ilmankiertoa ei tukittu) Nyt on kaappi suorassa. Ja pysyykin jossei lattia happane alta pois. :D Sitten kiinnittelin uudelleen hyllyjen irtoilevia pohjia. Reissu meni taas kerran hienosti, mutta aina jotain vikaa ilmenee.

Etuikkuna vuotaa taas ja etuseinä on pehmennyt. Hellan yläpuolinen kaapisto on alareunasta irti seinästä. toinenkin lokasuoja oli pakko irrottaa kun alkoi lepattaa tuulessa. Oven puoliskot yhdistävä muovikäikäle on poikki ja kynnyksen alle menee vesi ja turvottaa sen verran että ovi jumittaa. Kynnyksen alla oleva puu oikein litisi vettä kun raotin kynnystä hieman.

Kunnostelu jatkuu ja haussa olisi halpa varaosavaunu josta löytyisi ainakin seuraavat osat:
Etuikkuna + tiiviste
Sivuikkunat "kuskin puolelle"
Lokasuojat
Muutakin ehjää kuten kaapistoja voisi ottaa varastoon
-85 sunny
-86 Sprite Alpine
Blogi: http://projektit.vuodatus.net/

Poissa kupu

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 4
sprite alpine vm-70 projekti
TERVE!!!

Tällainen tuli hankittua eli saa nähdä mitä tulee ja vanilla olis tarkotus sitä sitten vetää perässä.
Pikkasen riittää tota hommaa sisältä täysin uusix ja päältä kans.

Poissa maiju81

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 4
Meiltä löytyy Sprite 400 vuosimallia 1973. Ikäisekseen hyvässä kunnossa. Olemme hankkineet siihen lisäksi etuteltan  :)

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 933
  • Lempäälä
   Lisäilin pikkasen alkuun.
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola