Kirjoittaja Aihe: Pieniveroinen henkilönkuljetuskulkuneuvo  (Read 2424 times)

Poissa cordo-00

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 290
Pieniveroinen henkilönkuljetuskulkuneuvo
« : 10.06.2010, 09:46:28 »
Oon tässä alannut miettimään, että seuraava auto saisi olla isohko perheauto. En siis tarkoita mitään pientä tila-autoa, johon voit ottaa joko matkustajat tai tavarat. Minikoko olisi pitkä VW Transporter (puskurista puskuriin noin 5.2m) ja henkilöluku vähintään 8. Ikää autolla saisi olla 2-5 vuotta ja ajettu luokkaa 100tkm. Idea koko jutussa on tietysti saada auto mahdollisimman pienellä verolla. Toteutushan voi olla joskus vuosien päästä, mutta paras opiskella aihetta nyt kun on nuori ja jotain voi vielä tarttua.

Vertailuksi kerron helpoimman vaihtoehdon, eli tuottaa henkilöautoksi rekisteröitu "minibussi". Esim. spekseihin menevä VW maksaa Suomessa 35-40t€ ja vastaava saksassa alkaen 20t€. Jos tuollaisen tuo henkilöautona, veroa pitää maksaa luokkaa 10t€, joten viivan alle jää 30t€. Tuon ilmeisesti pystyisi rekisteröimään verolliseksi matkailuautoksi, joten vuotuinen dieselvero tippuisi 800 eurosta noin 150 euroon. Perusverohan on luokkaa 100-200€.

Auton hankinnassa säästäisi paljon, jos pääsisi eroon tullattaessa maksettavasta autoverosta, vaihtoehdot on seuraavat.
1. Pienoislinja-auto, ei autoveroa, ei vuosiveroa, ei dieselveroa
Hyvä puoli olisi, että saisi ajaa 100km/h. Ainoa ongelma on kortti. Vaikka saisi jotenkin hommattua D1 kortin, täytyisi ammattiajolupaa pitää yllä viiden vuoden välein 35 tunnin koulutuksella. Ammattiajolupa on aina pakollinen, jos kyydissä on muita kuin oman perheen jäseniä.
2. Kuorma-auto, ei autoveroa, vuosivero luokkaa 200€
Ostaisi Saksasta esim. 9 paikkaisen MB Sprinterin (hinta suurin piirtein 20t€), jonka katsastaisi kuorma-autoksi. Täytyisi lisätä nopeudenrajoitin ja seinä tavaratilan ja matkustamon väliin. Ilmeisesti piirturia ei tarvitse.  Ammattiajolupaa ei tarvita. Mulla on jo kortti, emännän pitäisi ajaa se, maksaa noin 800€. Huonoa puoli on rajoitettu nopeus 80km/h. Paljoa ei haittaisi tuo kattonopeus, koska vaunu usein perässä ja talvella kuitenkin tuo rajoitus. Mutta tuo nopeusrajoitin voi olla aika hankala, jos joskus pitää päästä ohi.
3. Veroton matkailuauto, ei autoveroa, vuosivero noin 200€, dieselvero noin 150€
Saksasta Sprinter, joka rekisteröisi alle 3500kg matkailuautoksi. Saisi ajaa B-kortilla ja kattonopeus olisi 100km/h. Tämä olisi huippu ratkaisu, mutta ongelmana on vaadittava sisäkorkeus 190cm (väh. 40% asunto-osan pituudesta ja 0.4m leveä). Korkeassa pakettiauto Sprinterissä näyttäisi olevan vähän yli 190cm sisäkorkeutta, mutta tippuukohan tuo alle, kun katto ja lattia verhoillaan?

Helpottaisi näitä verokikkailuja, jos valtio päättäisi poistaa autoveron kokonaan, mihin on aika paljon painetta EU:n suunnasta. Saattaisi kyllä harmittaa, jos saisi kikkailtua auton verottomasti Suomeen ja seuraavana päivänä autovero poistettaisiin. ;D

Tietääkö joku noista asuntoauton vaatimuksista. Ennen hvväksyttiin makuuasentoon käännettävä penkki makuupaikaksi (voisko tähän kelvata patjat lattialla?), retkikeitin tai sähkölevy keittomahdollisuudeksi ja muovilaatikko penkin alle säilytystilaksi. Mitenkä määritellään asunto-osa, onko se heti kuljettajan takaa alkava tila? Kattoon voisi tehdä korotuksen, jos asunto-osan saisi riittävän pieneksi (esim. pituus 1m).

Neuvoja ja ideoita otetaan vastaan.

Ainiin, tietysti autoon tulisi koukku, jolla vedettäisiin vaunua, mutta se ei liene ongelma tuon kokoluokan vehkeeltä.

Poissa Jankos

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 294
  • Jokioinen
    • Meirän hoppikuvia
Vs: Pieniveroinen henkilönkuljetuskulkuneuvo
« Vastaus #1 : 10.06.2010, 12:29:31 »
Kuorma-autolla kun vetää jarrullista kärryä niin sitten pitää olla vähintään C1E kortti, eli pikku E ei riitä. Tuon ajaminen maksaa noin tonnin.

Matkailuauton käyttömaksu kylläkin nousee, mutta halvempi kuitenkin bussiin verrattuna dieseliveron takia.
Fiat Hobby 600 -87
Hobby 600 käyttöohjekirja: http://www.surffi.net/~minnak/Hobby/hobby_600_manual_fin.pdf

Poissa cordo-00

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 290
Vs: Pieniveroinen henkilönkuljetuskulkuneuvo
« Vastaus #2 : 10.06.2010, 12:48:13 »
Mulla on C, niin eikös C1E:n saa, kun käy konttorilla antamassa peruutusnäytöksen?

Tuollahan näytti olevan korteista keskustelua: http://karavaanari.info/index.php?topic=1748.msg9550#msg9550

EDIT: Linkki lisätty
« Last Edit: 10.06.2010, 12:50:33 kirjoittanut cordo-00 »

Poissa Jankos

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 294
  • Jokioinen
    • Meirän hoppikuvia
Vs: Pieniveroinen henkilönkuljetuskulkuneuvo
« Vastaus #3 : 10.06.2010, 13:06:54 »
Viime syksystä lähtien se on muuttunut.

Tuolla tarkat tiedot mitä vaatii http://www.ajovarma.fi/fi/ajovarma/tutkinnot/ajokorttiluokat/c1e_luokka.php

Jos ajelet yli 12 t kuorkilla kolme kuukautta niin sitten saat pienemmillä tuntimäärillä kortin suorittaa.
Fiat Hobby 600 -87
Hobby 600 käyttöohjekirja: http://www.surffi.net/~minnak/Hobby/hobby_600_manual_fin.pdf

Poissa vaanari

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 97
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: Pieniveroinen henkilönkuljetuskulkuneuvo
« Vastaus #4 : 10.06.2010, 13:30:11 »
Mulla on C, niin eikös C1E:n saa, kun käy konttorilla antamassa peruutusnäytöksen?

Tuollahan näytti olevan korteista keskustelua: http://karavaanari.info/index.php?topic=1748.msg9550#msg9550

EDIT: Linkki lisätty
Just keväällä ajoin c1e kortin ja hinta oli 1150e kaikkine kuluineen. Muistaakseni teoriaa oli 6h ja ajotunteja 9.
Sitte tuli hommattua 7 hengen kevytkuorma-auto, ilman rajoitinta. Kannattaa kattella sellainen missä ei oo rajoitinta, helpottaa
ohituksia ku ei rupia heti vauhti hyytymään  ;D ;D
Ford transit 2.4td
Fendt Diamant Vip 620
SFC 112953

Poissa cordo-00

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 290
Vs: Pieniveroinen henkilönkuljetuskulkuneuvo
« Vastaus #5 : 10.06.2010, 13:52:15 »
Jankos, olet oikeassa. Olis pitäny ajaa tuo kortti vuosi sitten, niin ei olisi tarvinnut autokouluun mennä. Pikkuhiljaa älkää tympimään valtion korruptiovallankäyttäjien sääntökikkailu. Tästä uudesta ammattikuljettajatutkinnosta ei taida hyötyä kukaan muu kuin autokoulu. Noh, ei tonninkaan kortti-investoinnit oo kovin pahoja, jos säästää auton hankintahinnassa 10t€.

Kuinka suuri on matkailuauton käyttömaksu (=ajoneuvovero)? Meneekö ennen vuotta 2006 rekisteröidyt kokonaispainon mukaan ja sen jälkeen hiilidioksipäästöjen mukaan? Esim. keskipitkä Sprinter painon (3.2t) mukaan 408.8€. Mutta kuinka menisi hilidioksidin mukaan, kun ko. mallin päästöt välillä 234–276 g/km? En löytänyt tähän taulukkoa. Kumman säännön mukaan vuonna 2006 rekisteröidyt menee?

Ennen 10/2001 rekisteröidyissä kevyissäkuorma-autoissa ei tarvitse nopeudenrajoitinta. Vuosina 2001-2005 rekisteröidyistä löytyy vielä joitakin vähäpäästöisiä malleja, joihin rajoitinta ei tarvitse. Ilmeisesti joitakin Ford Transiitteja kuuluu tähän onnellisten ryhmään, yhtään MB:tä tai VW:tä ei ole tuossa ryhmässä. Vuoden 2005 jälkeen on kaikissa pakollinen. Vai löytyykö vielä muitakin malleja ilman rajoittimia? Noissa vanhoissa (vanhemmat kuin 2001) on se huono puoli, että alkaa olemaan paljon ajettuja, kun tarkoitus on saada seuraavaksi 10 vuodeksi kulkupeli. Tai, siis kyllähän ne kulkee vaikka 500tkm mittarissa, mutta katselen nimenomaan uudehkoa peliä, jossa olisi vielä kohtuu siistit sisätilat. Jotain tämän tyyppistä tarkoitin: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?lang=en&id=131612280&pageNumber=1&tabNumber=2

Aika haastavaa selvitä verokarhun raapaisematta...


Poissa RR

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 718
  • Kouvola
Vs: Pieniveroinen henkilönkuljetuskulkuneuvo
« Vastaus #6 : 10.06.2010, 17:38:36 »
En ole mitannut sprintterin sisätilaa, mutta on siinä vielä verhoiluvaraa. Siis tämä uuskoppanen, 06-. Vanhassa ei riitä ilman kikkailua. Viralliset vyölliset penkit sisään ja sängyt, saa olla kasattavia. Keittotaso, sähköliitäntä ja siinähän ne rupee olemaankin. Kannattaa tietty tarkastaa.

Rajotin on aika ikävä käytössä, mutta ei niin ikävä, että maksaisin liki 10 k€ siitä, ettei sitä tarvi. Veronkiertomatkailuauto ei työkäyttöön sovi.
« Last Edit: 10.06.2010, 17:40:53 kirjoittanut RR »

Poissa Kare

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 379
  • Luonnonmaa, Naantali, Varsinais-Suomi
Vs: Pieniveroinen henkilönkuljetuskulkuneuvo
« Vastaus #7 : 10.06.2010, 18:53:07 »
Jankos, olet oikeassa. Olis pitäny ajaa tuo kortti vuosi sitten, niin ei olisi tarvinnut autokouluun mennä. Pikkuhiljaa älkää tympimään valtion korruptiovallankäyttäjien sääntökikkailu. Tästä uudesta ammattikuljettajatutkinnosta ei taida hyötyä kukaan muu kuin autokoulu. Noh, ei tonninkaan kortti-investoinnit oo kovin pahoja, jos säästää auton hankintahinnassa 10t€.

...



Terve!

Vuodenvaihteessa hommasin D1 kortin, tuli maksamaan kaikkinensa n. 1500€.
Ammattipätevyys koulutuksen (140h)  hinnaksi ilmoittivat n. 2500€, kun olin ajanut D1:n heillä. (Easy driver, Turku)

D1 kouluttajat tuntuvat olevan aika harvassa, ja pätevyys koluttajat vielä harvemmassa. :-\

Boldaus lainaajan.
Neoplan 208 L Jetliner
Volvo 850 stw -96,+ Kabe Smaragd -87
SFC jäsen
VW LT31-Matkaaja Grandhotel -88

H-D FLHTC 1340 -87

Poissa RaimoW

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: Pieniveroinen henkilönkuljetuskulkuneuvo
« Vastaus #8 : 10.06.2010, 20:00:11 »
Vw:n leiristä katselisin multivania vaikka onkin "lyhyt". Siinä sänkysysteemit ja melkein kaikki muutkin varusteet ns "matkailuautoksi" leimaamiseksi. Jos taas jostain normi portterista tekee niin vaadittiin ainakin silloin kun itse omani muutoskatsastin niin: 2*60cm leveää ja 185cm pitkää nukkumapaikkaa (saa penkeistä), pöytä, istuimia, säilytyskaappi matkailutavaroille sekä keittomahdollisuus. Sähköliesi helpompi kun ei ilmanvaihtoa tarvi alkaa virittelemään ja siinä käy sisäpistoke liitäntänä. En varmana muista tarviko sammutinta ollenkaan jos sähköliesi.
Tuossa juttua tuosta mun portterista.
http://karavaanari.info/index.php?topic=5519.0

Sprintterit yms. aika isoja jos normi päivittäiseen käyttöön meinaa autoa käyttää.
VW Transporter 2.4D-95 Rego
"ei voimaa ilman savua"

Poissa RR

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 718
  • Kouvola
Vs: Pieniveroinen henkilönkuljetuskulkuneuvo
« Vastaus #9 : 10.06.2010, 20:55:05 »
Vw:n leiristä katselisin multivania vaikka onkin "lyhyt". Siinä sänkysysteemit ja melkein kaikki muutkin varusteet ns "matkailuautoksi" leimaamiseksi. Jos taas jostain normi portterista tekee niin vaadittiin ainakin silloin kun itse omani muutoskatsastin niin: 2*60cm leveää ja 185cm pitkää nukkumapaikkaa (saa penkeistä), pöytä, istuimia, säilytyskaappi matkailutavaroille sekä keittomahdollisuus. Sähköliesi helpompi kun ei ilmanvaihtoa tarvi alkaa virittelemään ja siinä käy sisäpistoke liitäntänä. En varmana muista tarviko sammutinta ollenkaan jos sähköliesi.
Tuossa juttua tuosta mun portterista.
http://karavaanari.info/index.php?topic=5519.0

Sprintterit yms. aika isoja jos normi päivittäiseen käyttöön meinaa autoa käyttää.


Ei saa multivanista verovapaata m-autoa. Vaatii sen sisäkorkeuden täyttymisen.

Poissa RaimoW

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: Pieniveroinen henkilönkuljetuskulkuneuvo
« Vastaus #10 : 10.06.2010, 21:14:32 »
Niin siis siitä maksetaan h-auton vero maahantuotaessa mutta muutoskatsastetaan myöhemmin ns" matkailuautoksi" niin käyttövoimavero putoaa aika reilusti. Jos taas pakuna verottaa niin vaaditaan se 1.9m sisäkorkeus.

Kuinkahan suhtaudutaan esim. multivaniin joka on jo saksassa muutoskatsastettu matkailuautoksi?
« Last Edit: 10.06.2010, 21:17:33 kirjoittanut RaimoW »
VW Transporter 2.4D-95 Rego
"ei voimaa ilman savua"

Poissa RR

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 718
  • Kouvola
Vs: Pieniveroinen henkilönkuljetuskulkuneuvo
« Vastaus #11 : 10.06.2010, 21:27:04 »
Niin siis siitä maksetaan h-auton vero maahantuotaessa mutta muutoskatsastetaan myöhemmin ns" matkailuautoksi" niin käyttövoimavero putoaa aika reilusti. Jos taas pakuna verottaa niin vaaditaan se 1.9m sisäkorkeus.

Kuinkahan suhtaudutaan esim. multivaniin joka on jo saksassa muutoskatsastettu matkailuautoksi?

Kyllä siitä matkailuauton saa vaikka suoraan, muttei sitä autoverosta vapautta.

Poissa Aakku

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 855
Vs: Pieniveroinen henkilönkuljetuskulkuneuvo
« Vastaus #12 : 10.06.2010, 21:31:36 »
Jos taas pakuna verottaa niin vaaditaan se 1.9m sisäkorkeus.
Paku ei liene verovapaa
Volkswagen Westfalia California -97

Poissa RaimoW

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: Pieniveroinen henkilönkuljetuskulkuneuvo
« Vastaus #13 : 10.06.2010, 21:53:16 »
No siitä en tiedä mikä pakun vero on mutta h-autona tuodessa/verotettaessa ei tarvi välittää tuosta korkeudesta.

Edit: Aken sivut sanoo näin:
Matkailuauto
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet (ajoneuvolaki 22 §):

1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
3) keittomahdollisuus;
4) säilytystiloja. 

Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.

M1-luokan matkailuauto on autoverosta vapaa ajoneuvo, jos sen omamassa on vähintään 1 875 kiloa (autoverolaki 21 §:n 1 mom.)  ja auton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueel-la, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta (ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998).

Matkailuauto, joka ei täytä autoverovapauden edellytyksiä, verotetaan kuten henkilöauto.
« Last Edit: 10.06.2010, 21:55:45 kirjoittanut RaimoW »
VW Transporter 2.4D-95 Rego
"ei voimaa ilman savua"

Poissa cordo-00

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 290
Vs: Pieniveroinen henkilönkuljetuskulkuneuvo
« Vastaus #14 : 14.06.2010, 09:05:02 »
Kyllä tässä nimenomaan etsitään verovapaata matkailuautoa, tuo 10t€ säästö kiiluu silmissä ;)

Totta on, että puolipitkä Sprinter ei ole mikään näppärin kauppakassi, mutta eihän sen akseliväli ole kuin 20cm pidempi kuin pitkän Transporterin.

Kare, ymmärsinkö oikein, että D1 maksoi 1500€ ilman ammattipätevyyskoulutusta.