Kirjoittaja Aihe: Pieniveroinen henkilönkuljetuskulkuneuvo  (Read 2417 times)

Poissa cordo-00

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 290
Vs: Pieniveroinen henkilönkuljetuskulkuneuvo
« Vastaus #15 : 02.03.2011, 13:12:11 »
Noniin, kuitataan tänne auton osto. Tämä löytyy nyt pihasta:
http://www.nettiauto.com/volkswagen/transporter/3619327

Päädyin loppujen lopuksi täysverolliseen autoon (tämä on tosin ollut ensimmäiset 4 vuotta invataxina, joten autoveroa ei ole maksettu ollenkaan), koska tässä hintaluokassa autovero ei ole enään montaa tonnia. Kun ensimmäisen kerran kävin testaamassa tälläistä Suomessa rakennettua bussia, ei enään yhtään kiinnostanut autotehtaiden valmistamat bussit. Muunneltavuus ja mukavuus paljon korkeammalla tasolla. Ainut huono puoli on ajokilometrit, joita on tällä hetkellä 540tkm. Kuitenkin kytkin+vauhtipyörä uusittu 400tkm kohdalla ja turbo 500tkm kohdalla. Nämä remontit ja se tosi asia, että tämä yksilö oli ainakin 7000€ halvempi kuin vastaavat vähemmän ajetut (=300tkm) rohkaisi ostamaan näin reilusti ajetun. Tuolla hinnan erotuksella remontoi aika paljon. Lisäksi nämä tyypillisimmät kalliit remontit oli jo tehty. Vähemmän ajetussa voi seuraavien 200tkm aikana voi tulla jopa kalliimmat remontit. Vielä pisteenä iin päälle, tästä yksilöstä löytyi lähes kaikki, mitä halusimme (takana kaappariovet, kattokorotus, yksittäiset istuimet, hyvä ulkoväri, siisti sisältä...).

Vaunun luulisi tulevan kohtuullisesti perässä, koska otsapinta-alaa vaunu ei paljoa kasvata, auton kokonaismassa on 3200kg ja tehoa 130hv (tätä tietysti saisi olla tuplastikin:). Otteen mukaan max. kärrypaino on 2500kg, joten vaunuakin voi päivittää huoletta.

Eilen kävin konttorilla rekisteröimässä tämän matkailuautoksi, joten dieselvero tippui 900€-->100€. Perusvero pysyy tietysti edelleen huikeassa 400€, mille ei oikein mitään voi. Seuraava ohjelmanumero olisi pikku-e:n ajaminen. Täytyy käydä peruuttamassa keväällä, kun ottaa vaunun esille.

Onhan tässä aika yksilössä aika paljon fiksattavaa. Parin viikon päästä maalari laittaa helmat, joista maali on lähtenyt. Lisäksi kuskin ovi ja liukuovi roikkuu, taka puskuri on haljennut, kaikki hehkut sökönä (nämä jo vaihdettu), umpiot tummuneet (nämäkin vaihdettu), siellä ja täällä sanomista. Kuitenkin auto on erittäin hyvä ajaa ja sisältä siisti; ainoastaan kuskin penkin sauma on ratkennut. Pari kulutusmittausta olen tehnyt matka-ajosta, toisella kertaa 9.2l/100km ja toisella vajaa 10l/100km. Tosin pakkasta oli yli 20C. Kesällä pitäis kuulemma mennä noin 8l/100km.

Poissa Ossi66

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,082
Vs: Pieniveroinen henkilönkuljetuskulkuneuvo
« Vastaus #16 : 02.03.2011, 13:49:41 »
Kun ensimmäisen kerran kävin testaamassa tälläistä Suomessa rakennettua bussia, ei enään yhtään kiinnostanut autotehtaiden valmistamat bussit.

Tuon saman olen kuullut muiltakin vastaavia autoja hankkineilta ;)

Eilen kävin konttorilla rekisteröimässä tämän matkailuautoksi, joten dieselvero tippui 900€-->100€. Perusvero pysyy tietysti edelleen huikeassa 400€, mille ei oikein mitään voi.

Mitä nykyään vaativat varusteiksi "Täyden veron matkailuautoon"?

Miksi perusvero on kokonaismassan mukaan? Eikö tuonikäisissä ole ollut jo vaatimuksena päästötieto tehtaalta?
Volvo V70 D5 -05
Dethleffs Camper Lifestyle 510DB -08
Ex. Dethleffs NewLine 500 SK -06/05
SF-C Lohenpyrstö

Poissa cordo-00

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 290
Vs: Pieniveroinen henkilönkuljetuskulkuneuvo
« Vastaus #17 : 02.03.2011, 15:47:41 »
Eilen kävin konttorilla rekisteröimässä tämän matkailuautoksi, joten dieselvero tippui 900€-->100€. Perusvero pysyy tietysti edelleen huikeassa 400€, mille ei oikein mitään voi.

Mitä nykyään vaativat varusteiksi "Täyden veron matkailuautoon"?

Miksi perusvero on kokonaismassan mukaan? Eikö tuonikäisissä ole ollut jo vaatimuksena päästötieto tehtaalta?

Vaatimuksena on keittomahdollisuus (=sähkölevy+sisähaara lohkolämppäriin), 2kg sammutin, säilytystilaa (=2kpl 31l muovilaatikkoja kiinteästi asennettuna; laitoin liukukiskoilla 1. ja 2. penkkirivin väliin, joten kätevämpi käyttää ja ei haittaa mitään, koska 2. rivi selkämenosuuntaan), pöytä (tälläinen yleensä löytyy suomi-busseista) ja makuupaikka (3. penkkirivin selkänoja käännetään taakse, 2. penkkirivin selkänoja käännetään eteen ja välit korjataan kahdella vanerilla, jotka just ja just mahtuu "peräkonttiin" maton alle). Ja olalaa matkailuauto on valmis reissuun:)

Jos tämän lisäksi toteutuis 190cm seisomakorkeus 40cm leveästi ja 40% asuntoosan pituudesta, olisi kyseessä veroton matkailuauto. Juuri tämän saisi toteutettua esim. keskikorkeasta Sprinter-bussista (tosin en tiedä kuinka helposti makuupaikat onnistuu originaalipenkeillä). Kun autosta löytyy kuskin airbag, ABS ja joka istuimelta turvavyöt, tulee max. ajonopeudeksi 100km/h.

Muistaakseni vuoteen 2010 asti koritehtaat on käyttäneet Transporterista pakettiauton "hylsyä", mihin ei löydy päästötodistus kuin vuodesta 2008 alkaen. Nykyään käyttävät henkilöauton "hylsyä", joka on teknisesti sama, mutta ainoastaan papereilla eri.
« Last Edit: 02.03.2011, 15:50:13 kirjoittanut cordo-00 »

Poissa Aakku

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 855
Vs: Pieniveroinen henkilönkuljetuskulkuneuvo
« Vastaus #18 : 02.03.2011, 16:57:23 »

Vaatimuksena on keittomahdollisuus (=sähkölevy+sisähaara lohkolämppäriin), 2kg sammutin, säilytystilaa (=2kpl 31l muovilaatikkoja kiinteästi asennettuna; laitoin liukukiskoilla 1. ja 2. penkkirivin väliin, joten kätevämpi käyttää ja ei haittaa mitään, koska 2. rivi selkämenosuuntaan), pöytä (tälläinen yleensä löytyy suomi-busseista) ja makuupaikka (3. penkkirivin selkänoja käännetään taakse, 2. penkkirivin selkänoja käännetään eteen ja välit korjataan kahdella vanerilla, jotka just ja just mahtuu "peräkonttiin" maton alle). Ja olalaa matkailuauto on valmis reissuun:)

Jos tämän lisäksi toteutuis 190cm seisomakorkeus 40cm leveästi ja 40% asuntoosan pituudesta, olisi kyseessä veroton matkailuauto. Juuri tämän saisi toteutettua esim. keskikorkeasta Sprinter-bussista (tosin en tiedä kuinka helposti makuupaikat onnistuu originaalipenkeillä). Kun autosta löytyy kuskin airbag, ABS ja joka istuimelta turvavyöt, tulee max. ajonopeudeksi 100km/h.

Muistaakseni vuoteen 2010 asti koritehtaat on käyttäneet Transporterista pakettiauton "hylsyä", mihin ei löydy päästötodistus kuin vuodesta 2008 alkaen. Nykyään käyttävät henkilöauton "hylsyä", joka on teknisesti sama, mutta ainoastaan papereilla eri.
Tuossa oli jo hetken uhkakuvana poistaa tämäkin veronkiertomahdollisuus.
Käsittääkseni esityksessä oli kiinteän vessan sekä täyskorkean oven pakollisuus. Tämä olisi torpannut nämä kaikki busiversiot ja samalla olisi mennyt pesuveden mukana meikäläisenkin Westfalia.
En tiedä kyteekö ehdotus edelleen jossain.
Volkswagen Westfalia California -97

Poissa cordo-00

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 290
Vs: Pieniveroinen henkilönkuljetuskulkuneuvo
« Vastaus #19 : 02.03.2011, 17:04:22 »

Vaatimuksena on keittomahdollisuus (=sähkölevy+sisähaara lohkolämppäriin), 2kg sammutin, säilytystilaa (=2kpl 31l muovilaatikkoja kiinteästi asennettuna; laitoin liukukiskoilla 1. ja 2. penkkirivin väliin, joten kätevämpi käyttää ja ei haittaa mitään, koska 2. rivi selkämenosuuntaan), pöytä (tälläinen yleensä löytyy suomi-busseista) ja makuupaikka (3. penkkirivin selkänoja käännetään taakse, 2. penkkirivin selkänoja käännetään eteen ja välit korjataan kahdella vanerilla, jotka just ja just mahtuu "peräkonttiin" maton alle). Ja olalaa matkailuauto on valmis reissuun:)

Jos tämän lisäksi toteutuis 190cm seisomakorkeus 40cm leveästi ja 40% asuntoosan pituudesta, olisi kyseessä veroton matkailuauto. Juuri tämän saisi toteutettua esim. keskikorkeasta Sprinter-bussista (tosin en tiedä kuinka helposti makuupaikat onnistuu originaalipenkeillä). Kun autosta löytyy kuskin airbag, ABS ja joka istuimelta turvavyöt, tulee max. ajonopeudeksi 100km/h.

Muistaakseni vuoteen 2010 asti koritehtaat on käyttäneet Transporterista pakettiauton "hylsyä", mihin ei löydy päästötodistus kuin vuodesta 2008 alkaen. Nykyään käyttävät henkilöauton "hylsyä", joka on teknisesti sama, mutta ainoastaan papereilla eri.
Tuossa oli jo hetken uhkakuvana poistaa tämäkin veronkiertomahdollisuus.
Käsittääkseni esityksessä oli kiinteän vessan sekä täyskorkean oven pakollisuus. Tämä olisi torpannut nämä kaikki busiversiot ja samalla olisi mennyt pesuveden mukana meikäläisenkin Westfalia.
En tiedä kyteekö ehdotus edelleen jossain.

Oon kans uhkailtu, että on puhuttu vesipisteen pakollisuudesta. Kiinteä vessahan ei ole kovin pahavaatimus, pönttö vain "peräkonttiin". Mitä lie tarkoittaa täyskorkea ovi? Jos tarkoittais 190cm, poistuisi kokonaan käsite verollinen matkailuauto. Mun autossa on korotetut takaovet eli normioviin on laitettu noin 25cm lisää inva-asiakkaita varten.

Toivotaan, että meidän äänestämät apinat ei enään kovin paljoa vaikeuta autoilua.