Kirjoittaja Aihe: Vakionopeussäädin  (Read 3530 times)

Poissa 88k5

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,848
  • Kløvskog
    • http://koti.mbnet.fi/sfc88k5
Vs: Vakionopeussäädin
« Vastaus #15 : 24.01.2011, 19:25:09 »
Vakkari olisi pitänyt liittää kaasuvaijeriin "ryöstäjällä", kuten valokuvan yläpuolella olevassa piirroksessa on. Itselläni oli tuollainen joitain vuosia sitten, enkä muista siinä olleen moitittavaa. Ainoa kiusaava asia oli se, että siihen piti aina startin jälkeen kytkeä virrat päälle. Näyttää olevan tarvikesäätimien ominaisuus.

Mitään tuollaista "krymppiä" ei Matukassa voi laittaa kaasuvaijerin suojus lähempänä kaasuläpän vaijeriuraa - täyskaasulla ei ole monta senttiä vaijeria ulkona, niin tyhjäkäynnillä "krymppi" pullistelis urassa. Probleema on siinä, että LiteOnin säätimessä ei ole "esijännitystä" vaijerilla vaan se jää löysälle täyskaasulla.

Aika monella merkkillä 'Cruise On' tipahtaa pois kun auton sammutaa. Usealla ajamallani merkillä näin käy, joka on minustakin 'huono ominaisuus' - en toisaalta ymmärää mihin liki kaikilla automerkeillä tarvitaan OFF-painiketta (erikseen ON-painike) kun on Reset/Cancel vielä..
by Sfc88k5 - '07 Ford Rimor Katamarano Limited 2.4TDCi

Poissa RR

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 718
  • Kouvola
Vs: Vakionopeussäädin
« Vastaus #16 : 24.01.2011, 19:51:51 »
Jos autossa on sähköinen kaasupoljin, niin kannattaa kysyä virallisen maahantuojan hintaa vakionopeudensäätimelle. Ainakin sprintterissä ja a6:ssa audissa vm 94-200? (ainakin 2000) se hinta voi olla iloinen yllätys. Uuskoppasessa sprintterissä 400-500 ja vanhemmassa sprintterissä sekä audissa muistaakseni paljon halvempi.

On se alkuperäinen kuitenkin melkein aina parempi kuin tarvike.

Poissa Jude

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Vakionopeussäädin
« Vastaus #17 : 26.01.2011, 17:33:40 »
2000-2006 vuosimalliseen transittiin ei ole saatavilla alkuperäistä vakionopeussäädintä, koska sitä ei saanut edes tehtaalta.
Uudempaakaan transittiin sitä ei saa virallisesti jälkikäteen, mutta en tiedä saisiko sen toimimaan ihan ratin vaihdolla + koodauksella.

Poissa jtk

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 60
Vs: Vakionopeussäädin
« Vastaus #18 : 27.01.2011, 14:14:23 »
Kukahan noita asentaisi Oulun alueella? Merkkiliikkeessä tulee varmasti maksamaan ja paljon. Tuo ratinvaihto kuulosti mielenkiintoiselta.
Solifer S9+ -03
Vito cdi111 -05


ex vaunut: Adria B562UK -03 ja Kafi Fortune 500 -90

Poissa kaitsute

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 732
  • Oulun seudulta...
Vs: Vakionopeussäädin
« Vastaus #19 : 27.01.2011, 16:50:35 »
Kukahan noita asentaisi Oulun alueella? Merkkiliikkeessä tulee varmasti maksamaan ja paljon. Tuo ratinvaihto kuulosti mielenkiintoiselta.

Kysäiseppäs Pernun Ekiltä.

http://www.powerflash.fi/

Solifer.
s80 d5 ja a6 tdiq

Poissa Beagle

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 58
  • Iisalmi
Vs: Vakionopeussäädin
« Vastaus #20 : 05.09.2011, 20:12:09 »
Itse asensin edelliseen asuntoautoon juurikin tuon MS-50 tarvikevakkarin. Nyt kun auto tuli vaihdettua Sprinteri 313 CDI:n alustaiseen, niin siihen pitäisi saaha vakkari. Merkkiliikkeestä kyselin alkuperäistä, mutta ei juuri tuohon autoon onnistu, koska joku on mennyt tilaamaan tuon tehtaalta ilman ABS jarruja.

Mikä ois hyvä tarvikevakkari sähköisellä kaasupolkimella varustettuun autoon? Ilmeisesti niissä ei tarvii viritellä niitä alipainehässäköitä?
Matkustuskotelona: MB Sprinter LMC 635

jäsennro: 139360

Poissa Beagle

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 58
  • Iisalmi
Vs: Vakionopeussäädin
« Vastaus #21 : 03.09.2012, 11:06:40 »
Noh, tässäpä tulee vastausta vakkarinpuutteeseen.

Itse asensin siis tuon Waeco MS-50 sarjan aikaisempaan asutusautoon Ducato vm -92, siinä se toimi hienosti ja suht koht kivuton oli asentaa. No autopa vaihtui viime kesänä sprinter pohjaiseen LMC:hen, johon ajattelin vakkarin asennuksen olevan helppoa, hommataan vaan viiksi ja käytetään Hartikaisella ohjelmoitavana. Tästä syystä en viitsinyt vanhasta autosta ruveta sarjaa purkamaan.

Alkuperäisen viiksen hommasin romikselta ja asensin itse. Tämän jälkeen mersua käytin piuhan päässä. Tuli tuomio, että ei voi saada toimimaan, koska autossasi ei ole abs jarruja.. 

Noh, enpä lannistunut, ostin huuto.netistä SCS frigette cruise sarjan, joka toimii sähköisesti, eikä alipainetta tarvita. Vaijeri tuossakin sarjassa on, mikä pitäisi saada kaasuvaijeriin, no CDI sprinterissä ei noita kaasuvaijereita tunneta, vaan kaikki toimii sähköisesti, joten vedin vaijerin kaasupolkimeen. Johtosarjassa ei hyvin montaa johtoa onneksi ollut: virta, maa, viisi johtoa sarjassa tulleelle viikselle, jarruvalon katkaisimelle kaksi johtoa, sekä se sininen johto nopeuden tunnistimelle. Siinäpä se ongelma sitten olikin, mihinkähän johtoon tulee autossa nopeuspulssi nopeusmittarille. Tästä johdosta ei ollut tietoa Oulun vehollakaan.

Sanottiin että mittariston takana pitäisi olla sini/puna/valkea johto mihin nopeustieto tulee. Nokun tässä mallissa ei ole! Ilmeisesti absillinen auto ottaa tietonsa jokaiselta pyörän navalta ja silloin tuon värinen johto autossa esiintyy. Viimein Iisalaamen Hartikaisella tiedettiin, että mittariston taakse tulee kaksi johtoa suoraan vaihdelaatikolta valkea ja ruskea. Tähän valkeaan johtoon kytkin sitten tuon sarjan nopeustieto piuhan ja pelittää! Sarjassa mukana tulleen viiksen heitin takavasempaan ja kytkin sarjasta viikselle menevät johdot tuohon mersun alkuperäisen vakkariviikseen.

Nyt ei äkkinäinen tiedäkään että vakkari ei ole alkuperäinen.   ;D
Matkustuskotelona: MB Sprinter LMC 635

jäsennro: 139360

Poissa retkeilijä

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 216
  • Savo
Vs: Vakionopeussäädin
« Vastaus #22 : 03.09.2012, 15:06:58 »
Mobiilissani on Ducato 1,9TD (66kW) kone ja ilmeisesti tehot eivät riitä vakionopeussäätimelle? Vai onko siitä hyötyä tässäkin tapauksessa?
Nyt ajan "rekkanopeutta" kiihdyttäen vastamäkeen ja vauhti normalisoituu sitten mäkeä noustessa.
Fiat Solifer Mobile 596 1,9TD, aiemmin Soliferit S4, 470 ja 450 sekä Sprite Alpine

Poissa Beagle

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 58
  • Iisalmi
Vs: Vakionopeussäädin
« Vastaus #23 : 03.09.2012, 22:35:15 »
Mobiilissani on Ducato 1,9TD (66kW) kone ja ilmeisesti tehot eivät riitä vakionopeussäätimelle? Vai onko siitä hyötyä tässäkin tapauksessa?
Nyt ajan "rekkanopeutta" kiihdyttäen vastamäkeen ja vauhti normalisoituu sitten mäkeä noustessa.

No sehän on vaan sitä ennakointia. Vakkaristahan on aina hyötyä oli koneen teho sitten mikä tahansa. Eihän 60 tonnin kokonaismassassa oleva rekkakaan jaksa nousta mäkeä ylös tasan kaheksaakymppiä vaikka kuski vakkari päällä ajaakin. Mäkisillä osuuksilla ei vakkaria ole syytä käyttääkkään. Tasasille teillehän se on tarkoitettu.
Matkustuskotelona: MB Sprinter LMC 635

jäsennro: 139360