Kirjoittaja Aihe: Asuntovaunun kaksoisakselin rakenteet  (Read 3611 times)

Poissa Tykki

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 5
Asuntovaunun kaksoisakselin rakenteet
« : 27.07.2010, 23:01:26 »
Terve vaan kaikille foorumilaisille näin "uuden" kanavaanarinkin puolesta.

Tuossa kävin haulla läpi tietokantaa, mutten löytänyt juuri vastauksia kysymykseeni joka koskee erilaisten akselistorakenteiden (ja eri valmistajien tekemien akseleiden) vetomukavuudesta.

Vanha karavaanarikansa tuppaa käyttämään pääosin kaikista kahdella akselilla varustetuista vaunuista nimitystä "telivaunu", joskin se terminä on enemmän ja vähemmän harhaanjohtava. Teliakselihan sinänsä tarkoittaa sitä vanhahkoa junista ja jenkkirekkojen perävaunusta tavattavaa linkkuakselia, jossa akselit on kiinnitetty samaan kehtoon tai telirunkoon, joka vuorostaan on nidottu kärryyn yleensä yhdestä keinuvasta pisteestä.

Joka tapauksessa, olisin erityisen kiinnostunut tietämään, onko eri vaunuvalmistajien akseleissa eroja vedettävyyden suhteen? Pääosin kaikki taitavat olla likimain samanlaisia, eli 2 erillistä akselia omilla iskareillaan suoraan vaunun rungossa kiinni. Toteutustapoja ja variaatioita tuntuu kuitenkin olevan muutamia, joten onko näissä keskenään mitään eroa?

Kiitos ja kumarrus jo näin etukäteen.

-Jari


Poissa K.E.V

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,517
Vs: Asuntovaunun kaksoisakselin rakenteet
« Vastaus #1 : 28.07.2010, 14:25:01 »
Oikea teli on parempi vedettäessä. Kalliimpi toteuttaa niin sitä ei ole "tarjoustalon" tuotteissa. Tähän varmaan tulee eriäviä ja vähätteleviä mielipiteitä tuon kaksoisakseliston omaavilta. Ei minullakaan ole tällä erää kuin 1 akselinen mutta silti pysyn sanojen takana.  ;D

Poissa Kimi

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,771
Vs: Asuntovaunun kaksoisakselin rakenteet
« Vastaus #2 : 28.07.2010, 15:52:56 »
Oikea teli on parempi vedettäessä. Kalliimpi toteuttaa niin sitä ei ole "tarjoustalon" tuotteissa. Tähän varmaan tulee eriäviä ja vähätteleviä mielipiteitä tuon kaksoisakseliston omaavilta. Ei minullakaan ole tällä erää kuin 1 akselinen mutta silti pysyn sanojen takana.  ;D

Noinhan se on.
Lisäkommenttina vielä, että kaksiakselinen jää 1 akselisen ja telivaunun väliin.
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.

Poissa Tykki

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Asuntovaunun kaksoisakselin rakenteet
« Vastaus #3 : 28.07.2010, 16:27:39 »
Missä vaunuissa on muuten käytössä teli?

Poissa 58748

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 257
  • Kymenlaakso
Vs: Asuntovaunun kaksoisakselin rakenteet
« Vastaus #4 : 28.07.2010, 17:39:58 »
Missä vaunuissa on muuten käytössä teli?

Eipä ole asuntovaunussa vielä tullut vastaan, kaikki on olleet 2 akselisisa :D
- Chevy van 6,5
- Adria Classica 743 PU Scandinavian Edition
- SFC 58748 
ennen
-Matkaaja 9004 sx3
-90 Volvo 850 STW

Poissa K.E.V

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,517
Vs: Asuntovaunun kaksoisakselin rakenteet
« Vastaus #5 : 28.07.2010, 18:22:09 »
SOLIFER , POLAR , kai KABEkin noin alkajaisiksi  ::) Tietenkään niitä ei ole ollut kaikilla. ;D

edit. Sitä nimitetään myös tandem akseliksi jossa on kuormantasausvivustot.
Joka ei ole nähnyt katsoo tuosta
http://www.teohydrauli.fi/tuotteet.shtml?Action=View&pro_id=293

Tuo kuulopuoli on hankala. jos et ole kuullut , niin ei tuosta linkistä apua, se kun ei pidä ääntä.
Katsoa saa silti  :D ;) ;D ::) ::)
« Last Edit: 28.07.2010, 18:26:21 kirjoittanut kahtaenvaihda »

Poissa 58748

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 257
  • Kymenlaakso
Vs: Asuntovaunun kaksoisakselin rakenteet
« Vastaus #6 : 28.07.2010, 21:02:33 »
SOLIFER , POLAR , kai KABEkin noin alkajaisiksi  ::) Tietenkään niitä ei ole ollut kaikilla. ;D

edit. Sitä nimitetään myös tandem akseliksi jossa on kuormantasausvivustot.
Joka ei ole nähnyt katsoo tuosta
http://www.teohydrauli.fi/tuotteet.shtml?Action=View&pro_id=293

Tuo kuulopuoli on hankala. jos et ole kuullut , niin ei tuosta linkistä apua, se kun ei pidä ääntä.
Katsoa saa silti  :D ;) ;D ::) ::)

Enkä nähnyt, ja omistanut osan mainituista vaunuista sekä vielä yhden Matkaajan joka sekin oli vain 2 akselinen EI teli vaunu kuten ei nykyinenkään
- Chevy van 6,5
- Adria Classica 743 PU Scandinavian Edition
- SFC 58748 
ennen
-Matkaaja 9004 sx3
-90 Volvo 850 STW

Poissa Tykki

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Asuntovaunun kaksoisakselin rakenteet
« Vastaus #7 : 28.07.2010, 21:05:33 »
Voin toki olla väärässäkin, mutta tuollainen "tandem" akseli ei kai ole ihan sama asia kuin teli, koska siinä akselit ovat kyllä erilliset ja varsinainen kehto on jo kiinteä osa runkorakennetta (joskin se on kyllä erillinen "osa" akselipaketissa)? Eikös tuo nimim. "kahtaenvaihda" linkin akseli ole vähän niin kuin vääntövarsikuormitettu kaksoisakseli? Raskaassa kalustossa teli on tietysti helppo tunnistaa siitä, että ne on usein rakennettu keskeltä keinuvaksi, eli koko telipaketti joustaa ja keinuu eteen-taakse.

En halua väitellä, vaan keskustella ja oppia.  :D

Poissa Viemäs

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 637
Vs: Asuntovaunun kaksoisakselin rakenteet
« Vastaus #8 : 28.07.2010, 21:16:47 »
Voin toki olla väärässäkin, mutta tuollainen "tandem" akseli ei kai ole ihan sama asia kuin teli, koska siinä akselit ovat kyllä erilliset ja varsinainen kehto on jo kiinteä osa runkorakennetta (joskin se on kyllä erillinen "osa" akselipaketissa)? Eikös tuo nimim. "kahtaenvaihda" linkin akseli ole vähän niin kuin vääntövarsikuormitettu kaksoisakseli? Raskaassa kalustossa teli on tietysti helppo tunnistaa siitä, että ne on usein rakennettu keskeltä keinuvaksi, eli koko telipaketti joustaa ja keinuu eteen-taakse.

En halua väitellä, vaan keskustella ja oppia.  :D

Olen itse kyllä sinun kanssa samaa mieltä. Ainakin maastossa virallinen teli varmasti toimii paremmin, kuin kyseinen teli, mutta toimivuudeltaan asfaltilla on mielestäni yhtä pätevä..
Passat -01 1,9 TDI, Solifer S5 -00.

Poissa KOE

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 480
  • Volvo 940-95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90
Vs: Asuntovaunun kaksoisakselin rakenteet
« Vastaus #9 : 28.07.2010, 22:56:14 »
Joissakin jarruttomissa peräkärryissä olen nähnyt oikean teli ja on muuten käsipelillä raskas kääntää paikallaan ilman kuormaakin saati kuorman kanssa. >:( >:(. Vaunuissa en viellä nähnyt, itelläkin kaksiakselinen.
Volvo 940 -95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90 sekä MB124 2,5D -90 ajettu 600tkm

Poissa ARN

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: Asuntovaunun kaksoisakselin rakenteet
« Vastaus #10 : 29.07.2010, 07:59:53 »

Kyllä linkissä esitetty akselirakenne on käytännösä teli, kaksi erillistä vääntövarsijousin varustettua akselia on kytketty yhteen reaktiotangoilla joten kuorma jakautuu molempien akseleiden kesken tasan. Mitä tulee keskustelussa esintyneisiin raskaankaluston telirakenteisiin, niitä on toteutettu myös tällätavalla ja ovat myös telejä.

Poissa K.E.V

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,517
Vs: Asuntovaunun kaksoisakselin rakenteet
« Vastaus #11 : 29.07.2010, 08:10:24 »

Kyllä linkissä esitetty akselirakenne on käytännösä teli, kaksi erillistä vääntövarsijousin varustettua akselia on kytketty yhteen reaktiotangoilla joten kuorma jakautuu molempien akseleiden kesken tasan. Mitä tulee keskustelussa esintyneisiin raskaankaluston telirakenteisiin, niitä on toteutettu myös tällätavalla ja ovat myös telejä.
Näin on , mutta mähän sanoin jotta asiaan tulee eriäviä mielipiteitä. Nimenomaan kahden eri akselin miehiltä  :P Ja turha tähän on sotkea jotain raskaankaluston akseleita ,hevoskärryjä ja pylväänkuljetuskärryjä  ;D Käsittääkseni täällä foorumilla puhutaan matkailukulkineista Ja tämä topickki käsittelee Karavaanarin tekniikka > Kori ja Rakenteet
Aikoinaankun keskustelin asiasta tuttavani kanssa joka on pitänyt asuntovaunujen huoltofirmaa pari kolmekymmentä vuotta ja omalla merkillä rakentanutkin niitä kymmeniä. Hän näytti akseliston erot pajallaan ihan irtoakseleista,kertoi ihan tarkalleen mitä hyötyä on eri rakenteista. Otetaan vaikka esimerkki pitkästä kaksoisakselivaunusta joka on kuormattu vähän etupainoiseksi, laitettu veturin perään jossa koukku vähän korkealla. Tällöin akselipaino tulee vain ja ainoastaan perävaunun taaemmalle akselille   ::). Samoin kun ajetaan epätasaisella pinnalla jossa paljon kuoppia hidastetöyssyjä jne. Tällöin tuo vipuvarsien puute pitää kuorman painon vain aina sillä akselilla mikä sattuu tiehen ottamaan. Tuossa "teliratkaisussa" kuorma jakautuu tasaisesti kummankin akselin kesken. FörstÅ nu ?  ;D
« Last Edit: 29.07.2010, 08:18:34 kirjoittanut kahtaenvaihda »

Poissa Tykki

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Asuntovaunun kaksoisakselin rakenteet
« Vastaus #12 : 29.07.2010, 08:58:36 »

Kyllä linkissä esitetty akselirakenne on käytännösä teli, kaksi erillistä vääntövarsijousin varustettua akselia on kytketty yhteen reaktiotangoilla joten kuorma jakautuu molempien akseleiden kesken tasan. Mitä tulee keskustelussa esintyneisiin raskaankaluston telirakenteisiin, niitä on toteutettu myös tällätavalla ja ovat myös telejä.
Näin on , mutta mähän sanoin jotta asiaan tulee eriäviä mielipiteitä. Nimenomaan kahden eri akselin miehiltä  :P Ja turha tähän on sotkea jotain raskaankaluston akseleita ,hevoskärryjä ja pylväänkuljetuskärryjä  ;D Käsittääkseni täällä foorumilla puhutaan matkailukulkineista Ja tämä topickki käsittelee Karavaanarin tekniikka > Kori ja Rakenteet
Aikoinaankun keskustelin asiasta tuttavani kanssa joka on pitänyt asuntovaunujen huoltofirmaa pari kolmekymmentä vuotta ja omalla merkillä rakentanutkin niitä kymmeniä. Hän näytti akseliston erot pajallaan ihan irtoakseleista,kertoi ihan tarkalleen mitä hyötyä on eri rakenteista. Otetaan vaikka esimerkki pitkästä kaksoisakselivaunusta joka on kuormattu vähän etupainoiseksi, laitettu veturin perään jossa koukku vähän korkealla. Tällöin akselipaino tulee vain ja ainoastaan perävaunun taaemmalle akselille   ::). Samoin kun ajetaan epätasaisella pinnalla jossa paljon kuoppia hidastetöyssyjä jne. Tällöin tuo vipuvarsien puute pitää kuorman painon vain aina sillä akselilla mikä sattuu tiehen ottamaan. Tuossa "teliratkaisussa" kuorma jakautuu tasaisesti kummankin akselin kesken. FörstÅ nu ?  ;D

Kyllä minäkin käsitän telin ja kahden erillisen akselin eron juuri yo. tavalla. Telirunko joustaa menosuunnassaan pitäen molemmat akselit aina yhtä kantavina, kun taas kaksoisakseli siirtää kuorman välillä toiselle akselille - riippuen ihan vallitsevasta tienpinnan muodosta tai vetoauton perän ja vedettävän vaunun rungon korkeuserosta.

dorotea

  • Vieras
Vs: Asuntovaunun kaksoisakselin rakenteet
« Vastaus #13 : 30.07.2010, 20:50:08 »
Mielestäni vaunuissa käytetään nimitystä teliakselisto juuri näistä reaktiotangoilla yhdistetyistä akseleista. Ja niiden puuttuessa akselisto on kaksiakselinen.

Tässä viikolla juuri työnnettiin porukalla käsin iso Hobby paikalleen ja omistaja puhui telivaunustaan. Kurkkasin vaunun alle, mutta eihän siellä ollut kuin kaksi erillistä akselia.

Näissä reaktiotangoilla varustetuissa akseleissa esim. etupyörän noustessa tanko painaa takapyörää alaspäin, jolloin kulku vakaantuu. Kahdella erillisellä akselilla tätä ei tapahdu, jolloin kulku ei ole niin tasaista.
« Last Edit: 12.10.2010, 19:16:20 kirjoittanut Dorotea »

Poissa Tykki

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Asuntovaunun kaksoisakselin rakenteet
« Vastaus #14 : 01.08.2010, 16:01:08 »
Mielestäni vaunuissa käytetään nimitystä teliakselisto juuri näistä reaktiotangoilla yhdistetyistä akseleista. Ja niiden puuttuessa akselisto on kaksiakselinen.

Tässä viikolla juuri työnnettiin porukalla käsin iso Hobby paikalleen ja omistaja puhui telivaunustaan. Kurkkasin vaunun alle, mutta eihän siellä ollut kuin kaksi erillistä akselia.

Näissä reaktiotangoilla varustetuissa akseleissa esim. etupyörän noustessa tanko painaa takapyörää alaspäin, jolloin kulku vakaantuu. Kahdella erillisellä akselilla tätä ei tapahdu, jolloin kulku ei ole niin tasaista.

Kuulostaa varsin loogiselta. Tossa mitä vähän haravoin netistä asuntovaunujen alusta- ja akselirakenteista kuvia, niin kyse taitaa olla enemmänkin meillä käytettävästä terminologiasta, koska nähtävästi missään asuuntovaunussa ei ole aitoa teliakselia olemassa. Näyttää pääosin olevan kahta erilaista rakennetta vaunuissa, eli tuo yllä esittämäsi vääntövarsiin perustuva "melkein teli" akselisto sekä ilman vääntövarsia oleva täysin "vapaa" kaksoisakselisto. Taitaa olla näin että "telivaunu" on monelle vain 2-akselisen asuntovaunun lempinimi.  :D