Kirjoittaja Aihe: Vinkkejä vahnan vaunun (-64) lämmityslaitteen päivitykseen?  (Read 2968 times)

Poissa Pro ´55

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 11
Tervehdys kaikille
Tälleen noviisina karavaaniharrastajana ajattelin turvautua teidän kokeneempien apuun hyvien vinkkien suhteen. Mulla on hyvin selvät sävelet mitä omistamaltani vaunulta haluan, mutta se, että millaisilla tarvikkeilla ja laitteilla pääsen haluttuun lopputulokseen, onkin se kysymys.
Vaunu on ihan oikeesti vanha, vm -64 Belgialainen Constructam, joka on todella hyvin säilynyt ja helppo kunnostettava. Vaunussa on kaasutoiminen/12V/220V Electrolux jääkaappi ja Trumatic SB1800 kaasulämmitin, sekä kaasuliedet tietenkin. Lämmittimestä huolimatta, kyseessä ei ole eikä myöskään tule talvivaunu.

Kaasulaitteita en ole vielä edes testannut, enkä ole varma uskallanko edes testatakaan. Ne on ihan oikeesti vanhoja ja iän myötä mikään ei tule uutta turvallisemmaksi.

Laitan vaunun remonttiin ja kunnostan vaunun yhdistelemällä sopivassa suhteessa uutta ja vanhaa. Eli ei siis ole tarkoitus ”enstisöidä”, vaan säilyttää vanhaa ulkonäköä ja piilottaa sen taakse nykyaikaisempaa ja luotettavampaa tekniikkaa. Kustannukset ei ole varsinaisesti mikään kynnyskysymys, mutta tietenkin olisi täysin idioottimaista laittaa kesäkäyttöön tulevaan 4 tonnin vaunuun 40 tonnin hintaista satelliitti-internetti-kaukoohjattavaahiilivetyfuusiokeskuslämmitystä.

Kustannukset huomioon ottaen lopputulos pitäisi olla:
Helppokäyttöinen ja helppohuoltoinen lämmitys, joka riittää alku- ja loppukesän kylmiin öihin.
Mutta millainen?
Kaikista mielekkäimälle ja turvallisimmalle minusta tuntuisi se, että lämmityslaitteen poltinosa olisi kokonaan vaunun ulkopuolella, mutta onko sellaisia?
Millanen on ”vesikeskuslämmitys”? Kalliskin toteuttaa?

Alan liikkeiisin olen jo ottanut yhteyttä ja jokainen kauppaa tietysti sitä omaa merkkiään kaikkein parhaimpana, ja tyhmempikin tajuaa, että suosittelevat ensimmäisinä juuri niitä malleja, joita seisoo varastossa tai ovat sieltä kalleimmasta päästä.
Puolueetonta kauppiasta kun ei vaan ole olemassa.

Olen aika harjaantunut harrasteautorakentaja ja asennustyökalut pysyy hyvin käsissä, sekä tarvittavat tilatkin mulla on. Tietoa vaan kaipaan, jotta pääsen aloittamaan.

Heitelkääs kaverit joitain ideoita ilmaan, ihan kaikenlaisia. Mulle niistä on jokatapauksessa hyötyä, sillä en välttämättä ole koskaan kuullutkaan sellaisista asioista mitä te kokeneemmat olette maailmalla nähneet. Thanks.

« Last Edit: 11.08.2010, 13:45:08 kirjoittanut Pro ´55 »

Poissa Hämmästynyt

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 218
Älä muuta mitään elkuperäisestä. Korjaa/huolla olemassa olevat laitteet.
On arvokas juuri alkuperäis kuntoisena.

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,836
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Trumatic SB1800 on hyvä lämmitin ja pystyy korjaamaan jos on vikaa. En vaihtaisi toiseen, etenkin kun mainitsit, että kesäkäyttöön tulee. ;) Onko lämmitin tämän näköinen? http://www.vwscotclub.co.uk/forum/forum_posts.asp?TID=6022&PID=40551
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

dorotea

  • Vieras
Eräs vaihtoehto on laittaa käytetty, kunnostettu Primuksen lämmitin vaunuun. Putkia ja pattereita saa ostettua suunnilleen määrämittaisina. Pannu tulee aisalle kaasukoteloon, josta putkisto johdetaan vaunuun sisälle. Alla kuva sellaisesta.
Täälläkin kirpputorilla on aina välillä hyviä, kunnostettuja pannuja myytävänä. Kuin myös tarvittavasta ohjauspaneeleista.

http://www.sarkacaravan.fi/vesi.asen
« Last Edit: 11.08.2010, 14:51:08 kirjoittanut Dorotea »

Poissa Pro ´55

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 11
Trumatic SB1800 on hyvä lämmitin ja pystyy korjaamaan jos on vikaa. En vaihtaisi toiseen, etenkin kun mainitsit, että kesäkäyttöön tulee. ;) Onko lämmitin tämän näköinen? http://www.vwscotclub.co.uk/forum/forum_posts.asp?TID=6022&PID=40551

Kiitoksia vastauksista kaikille.
Joo, se on just tollanen, mutta ilman tota alakoteloa. Mulla menee toi alaosa lattian läpi ja se ufon-näköinen muoviosa on vaunun alla. Lämmitin on asennettu sivukaapin alalaitaan tehtyyn pesäänsä ja lämmittimestä lähtee semmoset kaasuputket kaapin sisäpintaa myöden jonkinlaiselle ”termostaatille”, jonka säädin tulee kaapin seinän läpi ulkopuolelle. Mulla ei ole harmainta hajuakaan miten toi ”termari” toimii.
Irroitin lämmittimen kotelon ja se näyttää yhtä siistille ja ehjälle kuin noissakin kuvissa. Ei päällepäin näkyvää korroosiota.
Olishan se varmaan fiksua kunnostaa, mutta siinä tapauksessa haluisin olla täysin varma, että kunnostettunakin se on turvallinen. Omalla tavalla hullu olen, mutta silti en halua tappaa perhettäni tohon Belgialaispönttöön :-/
Onko kenelläkään täällä samanlaista lämmitintä?

Voin vaikka tarvittaessa laittaa tänne kuvia omasta kaikkine termostaatteineen.

Tossa kuva koko vaunusta: http://www.rivakka.net/ahonenja/myyd/condor/a1.jpg
« Last Edit: 11.08.2010, 15:37:37 kirjoittanut Pro ´55 »

Poissa Pro ´55

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 11
Eräs vaihtoehto on laittaa käytetty, kunnostettu Primuksen lämmitin vaunuun. Putkia ja pattereita saa ostettua suunnilleen määrämittaisina. Pannu tulee aisalle kaasukoteloon, josta putkisto johdetaan vaunuun sisälle. Alla kuva sellaisesta.
Täälläkin kirpputorilla on aina välillä hyviä, kunnostettuja pannuja myytävänä. Kuin myös tarvittavasta ohjauspaneeleista.

http://www.sarkacaravan.fi/vesi.asen

Tossa olis etuna ainakin se, ettei laite pääse vahingossakaan vuotamaan kaasua tai häkää sisälle vaunuun = tappamaan asukkaita.
Thanks vinkistä, pidän mielessäni ton vaihtoehdon.

Poissa 4ntti

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 684
Ei oo ainakaan ikkunoissa säästelty tossa mallissa.
Solifer 500L -83  -=-  Volvo V70 2.4  -02

Poissa 1465

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 602
Trumatic SB1800 on hyvä lämmitin ja pystyy korjaamaan jos on vikaa. En vaihtaisi toiseen, etenkin kun mainitsit, että kesäkäyttöön tulee. ;) Onko lämmitin tämän näköinen? http://www.vwscotclub.co.uk/forum/forum_posts.asp?TID=6022&PID=40551
Tuo lämmitin oli hyvin yleinen vielä 10 vuotta myöhemmin noissa pienissä vaunuissa. Se vaatekaapin seinässä oleva on todella termostaatti ,joka pienentää kaasun virtausta . Ainoa minkä muuttaisin on palamiskaasujen johtamisen katolle( ei vaunun alle kuten tuossa kuvassa) (helppo toteuttaa) :)
Ensimmäinen vaunu vuonna 1971, Solifer 3500 jupiter vm.69,,Cavalier 440GT,,Ace Ambassador,,Solifer,,Baltic,,SF-Matkaaja,, Kafi,,Knaus,,Polar ym.
Nyt Sprite ja Astro.

Poissa Kimi

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,771
Aika ajoin kun sivuja lueskelee näkee kuvan vaunusta jonka haluaisi itselleen, erittäin harvoin, mutta kuitenkin. Tuo vaunusi on ehdottomasti sellainen.
Koita pitää mahdollisimman alkuperäisessä kunnossa ja piilota modernit härpäkkeet vanhojen pintojen taakse
 
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.


Poissa turrieri

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 316
  • Iisalmi / Pohjois-savo
todella upea on vaunu, jostain kummansyystä kauniita katsella, toisin kuin nämä nykyajan tusinatuotteet.
HOBBY 650 KFU Exclusive-00

Cavalier 1000 s -71  
Volvo XC 90 -04
vauxhall wiktoria farm -72
Vito-98

Poissa kaitsute

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 732
  • Oulun seudulta...
Todella hieno vekotin.

Laita lämmitin matkahuollolla mjo:lle huoltoon, niin saat varmuuden sen toimivuudesta ja turvallisuudesta.
Solifer.
s80 d5 ja a6 tdiq

Poissa H

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,131
Eräs vaihtoehto on laittaa käytetty, kunnostettu Primuksen lämmitin vaunuun. Putkia ja pattereita saa ostettua suunnilleen määrämittaisina. Pannu tulee aisalle kaasukoteloon, josta putkisto johdetaan vaunuun sisälle. Alla kuva sellaisesta.
Täälläkin kirpputorilla on aina välillä hyviä, kunnostettuja pannuja myytävänä. Kuin myös tarvittavasta ohjauspaneeleista.

http://www.sarkacaravan.fi/vesi.asen

Tossa olis etuna ainakin se, ettei laite pääse vahingossakaan vuotamaan kaasua tai häkää sisälle vaunuun = tappamaan asukkaita.
Thanks vinkistä, pidän mielessäni ton vaihtoehdon.

Hyvä se on kaikkeen varautua.
Mutta pääsääntöisesti kaasulaitteet ovat vaunujen/autojen sisätiloissa.Ainoastaan pullokotelo ilmatiiliisti eristetty sisätiloista.
Vaunun kaasulaitteet kannattaa tarkastutaa paikallisella "tarkastajalla".
Vaunuun kannattaa hommata kaasuhälytin/narkoosikaasuhälytin ja palohälytin. ;)
Kannattaa myös katsoa,että tulo/poisto ilma aukkoja ei ole peitetty.
Nestekaasuhan on ilmaa raskaampaa.

Poissa Pro ´55

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 11
Thanks.
En tykkää omistaa mitään tusinatuotteita ja oikeen etsimällä etsin sellaisen vaunun jollaista ei tule herkästi vastaan. Mulla on ollut aiemmin SMW 10 munavaunu ja erittäin harvinainen Hollantilainen Yvonne Mostard.
Toi on Constructamin vaunuperheestä se pienin, kokonaispainoltaan 700kg oleva Condor. Ja niistäkin vielä se harvinaisin malli, jossa ei ole pyöränaukkoja kyljissä lainkaan.
Siinä on nukkumapaikat neljälle ja sentään jonkinlainen varustetaso lapsiperheen reissuja ajatellen. Sen kun fixaa toimivaksi ja maalaa aikanaan valmistuvan -50 luvun puolenvälin amerikkalaisveturin väreihin sopivaksi, niin takuulla pääsee huomion keskipisteeksi.
Tähän saakka olen vetänyt sitä tolla 1,6 bensa Tojolootalla reilu 2 tuhatta kilsaa ja vaunu on todella miellyttävä vetää. Kevyt ja tulee perässä kuin aave sukkasillaan.


Lisää kysymyksiä kaasulaitteisiin liittyen:
Löysin ton allaolevan linkin takaa kuvia vastaavanlaisesta, mutta siinä ei ole kyljessä jääkaapin kohdalla semmosta ritilää lainkaan kun mun vaunun kyljessä on ja mun mielestä tollanen pelkistetty kylki olisi upeempi. Tarviiko jääkaappi välttämättä tuuletusritilän ulkokylkeen?

http://www.oldclassiccar.co.uk/forum/phpbb/phpBB2/viewtopic.php?t=3699
« Last Edit: 12.08.2010, 08:17:02 kirjoittanut Pro ´55 »

Poissa H

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,131
Joissain taitaa se alaritilä olla vaunun alla mutta se ylempi ?
Tänä kesänä kun on täältä lueskellut niin siihen tarvitaan vielä lisäpuhallinkin. ???  ;)