Kirjoittaja Aihe: Alun tuntemuksia!  (Read 17569 times)

Poissa asolehti

• Vaanari
  • **
Alun tuntemuksia!
« : 11.08.2010, 21:52:07 »
Ehkä ei meikäläisestä voi sanoa, että nuoret vaanarit, pikemminkin "tuoreet vaanarit". Mutta vaihtaisin kokemuksia ja ajatuksia karavaanihommista. Eli esimerkiksi siitä, miltä on aluksi tuntunut, kun lähti reissuun matkailuautolla, tai vaunulla. Ostin tullaisen 2001 vm. olevan matkailuauton ja lähdettiin heti kiertämään Suomen Lappia. Hirveesti ei voinut kokea ajonautintoja, kun piti keskittyä seuraamaan nopeutta ja kierroslukumittaria ja sitä, että onko oikea pykälä käytössä. Oikea jalka puutu ja silleen! Aiemmin on ollut auto ja vaunu , eli senjälkeen tuntui vähän hankalalta pyöritellä isompaa autoa. Tarkkana katsoa, ettei ota liian läheltä reunaa kapeissa paikoissa jne.  No ,siitä on lähes 10 vuotta, kun edellisen kerran oli matkailuauto käytössä ja sekin vuokralla.
Mitens muilla? :-\

dorotea

• Vieras
Vs: Alun tuntemuksia!
« Vastaus #1 : 11.08.2010, 22:03:46 »
Ostimme ensimmäisen vaunun keväällä -75 ja kesäkuussa lähdimme sen kanssa reissuun suuntana Italia. Kokemusta vaunun kanssa ei paljon ollut, mutta ajattelin, että sillä matkalla sitä saadaan.
Näin myös tapahtui ja sen jälkeen matkat eivät ole pelottaneet mitenkään. Kyllä sitä pärjää, kun käyttää maalaisjärkeä ja hiljalleen kehittyvää kokemusta hyödykseen.

Kuvassa silloinen ensimmäinen yhdistelmä jolla reissu tehtiin.
« Last Edit: 11.08.2010, 22:08:19 kirjoittanut Dorotea »

Tukos

• Vieras
« Vastaus #2 : 11.08.2010, 22:35:53 »
Meillä on tällä hetkellä asuntoauto, ja ollaan tykätty ihan hirmusesti! Ajettiin viimeks Helsingistä melkein yhtäsoittoa kotio (670 kilsaa) ja todettiin että matalammalla autolla ois ollu yhtä tuskaa. Nyt ymmärrän sen puheen miksi korkeammalla autolla ajavat noituvat kun joutuvat normi henkilöautolla ajamaan. Minä tykkään että piirongilla on erittäin hyvä ajaa, itse ainakin ajan tosi rennosti ja ei kait siinä tarvi mitään muuta kytätä ku liikennettä. :D Ehkä vähän alkujännitystä asolehdellä matkassa? =) Ei sitä kukaan muukaan heti lähde ajelemaan pitkää matkaa niinku ois aina ajanut. Me laitettiin vastikään Hiacen pitkä paku ja olihan se alussa työlästä. Nyt tuntuu että oikeesti meiän Kaarina vanhus joutaa myydä. (siis se henkilöauto) Kaikkeen tottuu. Varmaan joutuisin tottumaan vaunuun ja autoonkin jos tarve tulisi. =)

Poissa Vaeltaja

• KunniaVaanari
  • Häme
« Vastaus #3 : 13.08.2010, 00:34:19 »
Meillä aloiteltiin -70 luvun loppupuolella matkailuautoilu 10m pitkällä, linja-autosta tehdyllä omavalmisteella. Autossa oli pitkä akseliväli ja suuri peräylitys. Ei sen pyöritteleminen ahtaissakaan paikoissa ylivoimaiselta tuntunut, kun tottui arvioimaan takapyörien oikaisun käännöksissä. Saihan sitä kepittää ahkerasti mäkisessä maastossa. Ajotuntuman lisääntyessä kepillä hämmentäminen tapahtui tottumuksen myötä selkäytimen ohjauksella, ilman tietoista ajatusta vaihtamisen ajankohdasta.
Kokemuksen kautta monet alkujaan hankaliksi koetut asiat muuttuvat rutiinin omaisiksi. Ne suoritetaan automaattiseti, huomioimatta suoritusta tietoisesti mitenkään.

Bürstner 532-2 Active -00

Poissa iso-juuso

• KunniaVaanari
  • Tampere
« Vastaus #4 : 13.08.2010, 07:56:37 »
Me aloitettiin joitakin vuosia sitten vaunuilu pikku Hobbyllä.

Ennen tuota olin muistaakseni kerran vetänyt peräkärryä jonkin pätkän, joten vetohommista ei ollut kokemusta. Ajeltiin Tampereelta Vaasaan hakemaan vaunua, ja Vaasasta ajeltiin suoraan Merikarviaan ensimmäistä vaunuyötä viettämään. Kyllä se vaunu tuntui mielettömän isolta ja raskaalta, ja sen peruuttaminen looshiin sielä Merikarviassa jännitti aivan mielettömästi - siellä oli onneksi kohtalaisen väljää.

Vaunun myyjä oli mukavaksi yllätykseksi päästänyt työntöjarrun tangon täysin kuivaksi, ja jarrut tietenkin laahasivat tuolla pätkällä. Täytenä vihreikkönä kesti pitkään keksiä missä vika oli, taisinpa kysellä siitä jotain täälläkin. Nykyisin vaununsa tuntee paremmin, kun suunnilleen jokaisen osan on irroittanut ja kurkistanut taakse että mitä sieltä löytyy ;)

Ensimmäinen yö oli kyllä todella tunnelmallinen.

Jotenkin tuohon on vetoon on tottunut. Kuten joku sanoi, vaihdot tulevat selkärangasta, ei niitä tarvitse miettiä. Eikä nykyisin erityisemmin pelota ajella potentiaalisiin sumppuihin, ainakin tähän mennessä jokaisesta on päässyt jollain keinoin poiskin :P
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12
Fiat Scudo 130 Multijet -13

Poissa Kevytnaapuri

• Ikivaanari
  • Oulun seutu
« Vastaus #5 : 13.08.2010, 09:42:02 »
Ehkä ei meikäläisestä voi sanoa, että nuoret vaanarit, pikemminkin "tuoreet vaanarit". Mutta vaihtaisin kokemuksia ja ajatuksia karavaanihommista. Eli esimerkiksi siitä, miltä on aluksi tuntunut, kun lähti reissuun matkailuautolla, tai vaunulla. Ostin tullaisen 2001 vm. olevan matkailuauton ja lähdettiin heti kiertämään Suomen Lappia. Hirveesti ei voinut kokea ajonautintoja, kun piti keskittyä seuraamaan nopeutta ja kierroslukumittaria ja sitä, että onko oikea pykälä käytössä. Oikea jalka puutu ja silleen! Aiemmin on ollut auto ja vaunu , eli senjälkeen tuntui vähän hankalalta pyöritellä isompaa autoa. Tarkkana katsoa, ettei ota liian läheltä reunaa kapeissa paikoissa jne.  No ,siitä on lähes 10 vuotta, kun edellisen kerran oli matkailuauto käytössä ja sekin vuokralla.

:D Minä ajoin viime kesänä kylmiltään n. 1000km vaunu perässä. Sitä ennen olin ajanut eteenpäin (!) peräkärryn kanssa vuonna -92. Mutta koska ukko sairastui eikä voinut ajaa, mutta kykeni vänkäröimään, otin vaunun perääni kotipihalta ja lähdimme samoin tein reissuun. Ei mitään kokeiluajoja. Ahtaat kohdat, esim. silta Punkaharjun harjualueella Mannilaan mennessä, nostatti hien pintaan. Losseille ja lautoille mentiin kiljunnan säestyksellä. Mutta minä tein sen. Ajoin vaunu perässä, peruutiin hankalissakin paikoissa, ja ukon kanssa korottettiin ääntä vain kerran pysäköitäessä - silloinkin piti suoraan yrittää peruuttaa eikä se meinannut onnistua millään. Kotipihalle hankalaan paikkaan peruutin jo suvereenisti ja taidolla (ainakin näin haluan kuvitella).

Tälle kesää en ole vielä vaunua vetänyt. Eikä ukkokaan ku ihan vähän. Autokin on eri ku viime vuonna, enkä silläkään ole ku kerran ajanut. Ehkä haluan tutustua autoon ennen ku alan vaununvetoon. Ellei tietty tule pakkorakoa.

Olemme edelleen aloittelijoita tässä hommassa. Joten alun tuntemuksia tässä vain kertaan, en osaa sanoa helpottaako tämä ajan myötä.
Land Rover Discovery 2 Td5 2001
Saab 900c -89
Solifer Finlandia 2002 -87

Poissa Viemäs

• KunniaVaanari
« Vastaus #6 : 13.08.2010, 11:38:51 »

:D Minä ajoin viime kesänä kylmiltään n. 1000km vaunu perässä. Sitä ennen olin ajanut eteenpäin (!) peräkärryn kanssa vuonna -92. Mutta koska ukko sairastui eikä voinut ajaa, mutta kykeni vänkäröimään, otin vaunun perääni kotipihalta ja lähdimme samoin tein reissuun. Ei mitään kokeiluajoja. Ahtaat kohdat, esim. silta Punkaharjun harjualueella Mannilaan mennessä, nostatti hien pintaan. Losseille ja lautoille mentiin kiljunnan säestyksellä. Mutta minä tein sen. Ajoin vaunu perässä, peruutiin hankalissakin paikoissa, ja ukon kanssa korottettiin ääntä vain kerran pysäköitäessä - silloinkin piti suoraan yrittää peruuttaa eikä se meinannut onnistua millään. Kotipihalle hankalaan paikkaan peruutin jo suvereenisti ja taidolla (ainakin näin haluan kuvitella).

Tälle kesää en ole vielä vaunua vetänyt. Eikä ukkokaan ku ihan vähän. Autokin on eri ku viime vuonna, enkä silläkään ole ku kerran ajanut. Ehkä haluan tutustua autoon ennen ku alan vaununvetoon. Ellei tietty tule pakkorakoa.

Olemme edelleen aloittelijoita tässä hommassa. Joten alun tuntemuksia tässä vain kertaan, en osaa sanoa helpottaako tämä ajan myötä.

Kyllä se tulee helpottumaan ja muuttumaan enempi rutiiniksi.. Minä oon pistänyt oman vaimon ajamaan aina silloin tällöin ja näyttää se tiellä eteenäin menevän jopa 600km yksin muksujen kanssa. Kyllä muutama tuttava sanoi, että ei itse rupiais naisena ajelemaan varsinkaan yksin.  :) Pitäisi vaimolle ruveta perruutusta opettamaan tyhjällä parkkiksella, kun sopiva fiilis ja aika löytyisi. Ettei itsellä hermot menisi ja ja olisi tarpeeksi kärsivällisyyttä asiaan.  ::)
Passat -01 1,9 TDI, Solifer S5 -00.

Poissa Vippe

• Ikivaanari
  • Peimari
« Vastaus #7 : 16.08.2010, 10:16:00 »
Vaunulla aloitettiin..veturina Citikka c4 ja ja myöhemmin Hiace (isännällä ei pikku e korttia mulla kyllä). Isäntä kyllä aina ajoi. Nykyjään toi Defukka ja on se niimpal hianoo vaikka tiloissa hävitään niin helppoudessa voitetaan. Monesti ollaa lähetty "leiriltä" niin et mulla ei oo ku yöpaita pääl  ;D Kamat kaappiin ja pruum..Vaunulla se oli sitä peruuttamista vekslaamista jne..
No nyt kesällä olla juurikaan menty autolla mihinkään, kun ollaan motorpyäräilty ja siten lähinnä mökkelitly ja telttailtu. Mietinkin siin helteil et miten ihmees ihmiset vaan vaanailee kesällä ku on hiin pirun kuuma jossain kopissa..teltas on kiva nukkua kun on viileetä :) Itte kuljetaan talviaikana enemmän as autol..
"uusio vaanari" ;)
Dethleffs globebus, Fiat Ducato 130 multijet -07

-Jollei haudasta oteta yhteyttä, hautaa hoidetaan 25 vuotta veloituksetta. -
-Turkulainen 28.8. -

Poissa ihaa

• KunniaVaanari
« Vastaus #8 : 16.08.2010, 10:27:51 »
Mietinkin siin helteil et miten ihmees ihmiset vaan vaanailee kesällä ku on hiin pirun kuuma jossain kopissa..teltas on kiva nukkua kun on viileetä :)

Mä taas tänä kesänä ihmettelin että miten motoristit jaksaakin ajaa tällaisella helteellä kaikki ajokamppeet päällä vaikka itsekin tein niin aiemmin.. :D
Mielestäni paras moottoripyöräily keli on  siellä poutainen +15, ei tule kuuma eikä kylmä, eikä pääse nestehukkakaan iskemään, se lienee ollut yksi syy matkailuauton lisäksi miksi luovuin moottoripyöräilystä, nämä Suomen kesät alkavat olla liian kuumia matkamoottoripyöräilyyn, toista se oli ennen.

Poissa Vippe

• Ikivaanari
  • Peimari
« Vastaus #9 : 16.08.2010, 10:40:15 »
Nykyään saa nääs kevyempää kudetta niskaan..ajofarkut plus kesäajotakki ja air kypärä päähän ni jovain on viileetä kurvailla vaikka 30 asteen helteessä  ;D
"uusio vaanari" ;)
Dethleffs globebus, Fiat Ducato 130 multijet -07

-Jollei haudasta oteta yhteyttä, hautaa hoidetaan 25 vuotta veloituksetta. -
-Turkulainen 28.8. -

Poissa perho-ukko

• KunniaVaanari
  • Filetillä kun fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
« Vastaus #10 : 16.08.2010, 10:51:02 »
 "Ei mennyt aika enää palaa",siteerasin Junnua! ,itse ajoin 60:tä luvulla Jawalla,kauheat tehot,kuutioitakin 175!!! lentäjän lakki päässä,hampaitten välit täynnä ötököitä,mutta niin sitä vaan mentiin tanssilavalle,joskus tarakalle sai jotakin mukaansakin!! ;D ;D ;D ;D
VW 28 LT-85 FIILIS  ,solifer 55 TT ,Kafi 540 ,Spite Musketeer

Poissa Kevytnaapuri

• Ikivaanari
  • Oulun seutu
« Vastaus #11 : 16.08.2010, 13:08:52 »

Kyllä se tulee helpottumaan ja muuttumaan enempi rutiiniksi.. Minä oon pistänyt oman vaimon ajamaan aina silloin tällöin ja näyttää se tiellä eteenäin menevän jopa 600km yksin muksujen kanssa. Kyllä muutama tuttava sanoi, että ei itse rupiais naisena ajelemaan varsinkaan yksin.  :) Pitäisi vaimolle ruveta perruutusta opettamaan tyhjällä parkkiksella, kun sopiva fiilis ja aika löytyisi. Ettei itsellä hermot menisi ja ja olisi tarpeeksi kärsivällisyyttä asiaan.  ::)

:D Meillä mies rakensi legoista pienen auton ja "vaunun" ja demonstroi pojan kanssa, miten vaunu käyttäytyy, ku kääntää rattia peruuttaessa. ;) ;) Ei se peruuttminen niin vaikeeta sitten ollutkaan. Varsinkin kun oli radiopuhelimet mukana, ettei tarvinnut ukon ku vaunun takaa ohjeistaa, miten mennä. Hää ku ei kyenny viime kesänä käveleen oikein hyvin, ei tarvinnu kinkkasta eestaas. Tänä vuonna edelleenkään en oo vaunua vetäny. Enkä tota autoakaan ku kerran ajanu...
Land Rover Discovery 2 Td5 2001
Saab 900c -89
Solifer Finlandia 2002 -87

Poissa Edinex

• Tuorevaanari
  • *
« Vastaus #12 : 16.08.2010, 16:18:37 »
itse tuli eka reissu vaunulla tehtyä jokunen viikko sitten, siis että omalla autolla itse ajaen, eikä vanhempien matkassa kaasupullon kokoisena :) tuntemukset oli oikein makiat.. Itseasiassa niin makiat, että tuli kyseinen vaunu osteltua pois ja nyt se on korjauksen alla että saadaan siitä mieleinen. Vaunu on -81 solifer artic 50T. Tarkoitus olisi päästä tulevana syksynä heittämään neitsyt reissu lapin suuntaan ja hakemaan uusia fiiliksiä.. Rauhallinen ajotapa oli oikein mukavaa, vaikka onkin muutamia moottoriratoja tullut kierrettyä:)

Poissa JJJ

• Nettivaanari
« Vastaus #13 : 14.10.2010, 12:17:55 »
Tervehdys vaan kaikille.
Olen uusi vaunun omistaja. Hankittuna on Hobbyn 650:n joka pitäisi lähteä hakemaan loppuviikosta. Mistään en mitään ymmärrä, mutta eiköhän se tästä pikkuhiljaa etene. Vetoautokaan ei oikein täytä kriteerejä (Honda Accord dsl 2.2 tourer) vaan on parisataa kiloa liian heppoinen peli. No, tässä odotellaan uutta Voorttia kunhan tehdas saa tuotannon kunnolla käyntiin... Mitenkäs polliisi yleensä suhtautuu jos hieman liian isoa vaunua raahaa perässään (jos ei malta odotella  :) ) ? Sakkokiintiö on jo täysi ja ennen juhannusta eikä kärsi ottaa minkäänlaista maksulappua.
Lainatulla Ducatolla lähden sitä hakemaan ja vaunuhan on 2,5 m levee joten jonkinlaisen lisäpeilin hankinta on edessä. Harmittaa vaan kun samat peilit ei sitten sovi Voorttiin, ja ei kai sitä kehtaa ilman lisäpeilejä 300 km matkaa alkaa hinaamaan.

Mihinkäs täältä pk-seudulta kannattaisi ensimmäinen trippi tehdä harjoitusmielessä jotta oppisi noita vaunun laitteita käyttämään ? Matkaa max. 200 km.
Kirjoittelen noviisin kokemuksia lisää kunhan saan vaunun tuohon pihaan.
Tämmöstä tällä kertaa.
JJJ
Hobby 650 Umfe / Voortti ja karavaanari jo vuodesta 2010
Leuka pystyssä kohti uusia pettymyksiä.

Poissa Ossi66

• KunniaVaanari
« Vastaus #14 : 14.10.2010, 12:25:43 »
Tervehdys vaan kaikille.
Olen uusi vaunun omistaja. Hankittuna on Hobbyn 650:n joka pitäisi lähteä hakemaan loppuviikosta. Mistään en mitään ymmärrä, mutta eiköhän se tästä pikkuhiljaa etene. Vetoautokaan ei oikein täytä kriteerejä (Honda Accord dsl 2.2 tourer) vaan on parisataa kiloa liian heppoinen peli. No, tässä odotellaan uutta Voorttia kunhan tehdas saa tuotannon kunnolla käyntiin... Mitenkäs polliisi yleensä suhtautuu jos hieman liian isoa vaunua raahaa perässään (jos ei malta odotella  :) ) ? Sakkokiintiö on jo täysi ja ennen juhannusta eikä kärsi ottaa minkäänlaista maksulappua.
Lainatulla Ducatolla lähden sitä hakemaan ja vaunuhan on 2,5 m levee joten jonkinlaisen lisäpeilin hankinta on edessä. Harmittaa vaan kun samat peilit ei sitten sovi Voorttiin, ja ei kai sitä kehtaa ilman lisäpeilejä 300 km matkaa alkaa hinaamaan.

Tervetuloa vaan mukaan porukkaan ;)

Suosittelen jättämään näillä alkaneilla talvikeleillä alipainoisen veturin kotiin, vaikka tyhjä vaunu ei painaisikaan "paljoa" liikaa. Jos poliisi sattuu paikalle (ja huomaa), taitaa vaunu jäädä lähimpään turvalliseen paikkaan odottamaan laillista veturia ???
Tilapäiseen veturiin kannattaa kysyä laina/vuokrapeilejä esim. vaunuliikkeestä.
Volvo V70 D5 -05
Dethleffs Camper Lifestyle 510DB -08
Ex. Dethleffs NewLine 500 SK -06/05
SF-C Lohenpyrstö