Kirjoittaja Aihe: Alun tuntemuksia!  (Read 18547 times)

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 933
  • Lempäälä
Vs: Alun tuntemuksia!
« Vastaus #330 : 01.05.2011, 20:59:01 »
  Mulla on vaunun/ koti sängyssä 4 mm. vaneeri petauspatjan alla, vaimo taas ratkaissut asian toisin.
  Todennäköisesti se 13- pistorasia on oikein kytketty silloin aina vaunun akku latautuu kun kone käy. Voi tarkistaa pistämällä yleismittarin A. 20 asennossa irroitetetun  maadoitus kaapelin ja - navan väliin. Tai V. mittauksella nouseeko vaunun akun jännite kun käynnistää moottorin.
  Se ylämäkeen peruuttaminen mekaanisella kytkimellä katssii välttää, mutta aina joskus se jää ainoaksi vaihtoehdoksi. Silloin vain mahdollisimman pienillä kierroksilla, niin kytkin savuaa vähiten, myös peruutustaito olisi eduksi, harva kuitenkin pystyy peruuttamaan kytkin ylhäällä.
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa iso-juuso

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,199
  • Tampere
Vs: Alun tuntemuksia!
« Vastaus #331 : 02.05.2011, 07:57:32 »
Silloin vain mahdollisimman pienillä kierroksilla, niin kytkin savuaa vähiten, myös peruutustaito olisi eduksi, harva kuitenkin pystyy peruuttamaan kytkin ylhäällä.

Tuossa auttaa pakettiauto (tms vastaava), jonka peruutusvaihde on henkilöautoja lyhyemmin välitetty, peruutus käy tyhjäkäynnillä mateluvauhtia ;) Tosin kyllä meilläkin silloin kerran käry kävi, kun piti kapeaa metsätietä palata takaperin satoja metrejä... ;)
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12
Fiat Scudo 130 Multijet -13

Poissa K.E.V

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,517
Vs: Alun tuntemuksia!
« Vastaus #332 : 02.05.2011, 08:03:10 »
Samoin automaattivaihde auttaa asiaa.

Poissa JJJ

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 207
Vs: Alun tuntemuksia!
« Vastaus #333 : 02.05.2011, 18:29:55 »
Silloin vain mahdollisimman pienillä kierroksilla, niin kytkin savuaa vähiten, myös peruutustaito olisi eduksi, harva kuitenkin pystyy peruuttamaan kytkin ylhäällä.

Tuossa auttaa pakettiauto (tms vastaava), jonka peruutusvaihde on henkilöautoja lyhyemmin välitetty, peruutus käy tyhjäkäynnillä mateluvauhtia ;) Tosin kyllä meilläkin silloin kerran käry kävi, kun piti kapeaa metsätietä palata takaperin satoja metrejä... ;)
Jep, "automaatti" on joten kytkin säästyy. Peruuttaminenkin on vaunulla aika helppoa. Suurin ongelma tuntuu olevan peilit. Kahdet rinnakkain aiheuttaa hieman päänvaivaa. Toiset näyttää minne sattuu ja toisista ei näe kunnolla  ::)


Edit: Vapaa-aika.comista uusi joustinpatja 165 egee.... Toisen uusiminen riittää koska "muotoiltu" patja on ihan ryhdissä ja mä en osaa sillä puolella nukkua kun klapit roikkuu ulkopuolella.
« Last Edit: 02.05.2011, 18:32:07 kirjoittanut JJJ »
Hobby 650 Umfe / Voortti ja karavaanari jo vuodesta 2010
Leuka pystyssä kohti uusia pettymyksiä.

-Antti-

  • Vieras
Vs: Alun tuntemuksia!
« Vastaus #334 : 22.01.2012, 16:16:08 »
Aloitimme vaunuilun vuonna -09 Solifer 552 DL:llä, vm -88. Vaunu ostettiin Ylivieskasta torstaina, vedettiin kotia Kaustiselle ja lauantaina lähettiin Kuturantaan.

Eka yö oli kokemus, kun alkoi sataa, ja piti saada kattoluukku kiinni.  ;D Kyllä sitä sai viitisen minuuttia räpeltää, että meni kiinni. sittemmin ollaan käyty mm. pohjois-Norjassa, Tampereella , varsinais-suomessa ja  vuokatissa.

EDIT. vaunu tuli meille jo -08, scf:hen liityttiin -09.

« Last Edit: 05.03.2012, 06:47:35 kirjoittanut -Antti- »

Poissa just_us

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Alun tuntemuksia!
« Vastaus #335 : 13.06.2012, 12:11:53 »
Näin palstaa hieman kahlanneena ja tämän ketjun lukeneena kirjoitampa vähän omia kokemuksia tänne. Saapi sitten joku muu aloittelija ehkä jotain vastauksia.Itsellä on nyt vaunu ollut kuukauden verran.

Vaunu tuli etelästä karavaaniliikkeestä tänne pohjoiseen kaverin vetäsemänä. Dethlefsin beduin 530 vuosimallia 90, lastenhuone malli.

Ensimmäisenä kävin vaunun kylkiä/pohjaa yms paikkoja läpi ja yritin löytää mahdollisia kosteus/home vaurioita. Etukattoikkunan kahvan kiinnitykset oli aikojan saatossa pettäneet ja ne oli korvattu ruuveilla. Noita ruuvin reikiä oli sitten paikkailtu edellisen omistajan toimesta enemmän ja vähemmän huonosti. Kovalla sateella tuosta siis tuli hieman läpi vettä. Lisäksi tv-antennin ja radion antennin läpivientien läheisyyksissä on hieman kosteutta. No koitin kovasti painella näiden alueitten läheltä seiniä/kattoa.. ja ei tuntunut yhtään pehmiältä ... Joten ehkä ei oo vielä pahasti ottanut kosteutta. Noista läpivienneistä ei kyllä tullut vettä läpi kovallakaan sateella (toisin kuin kattoikkunasta).

Tässä olisikin yksi kysymys kokeneemmille: Millä nuo kannattaa tiivistää/paikata?

Sitten tekniikkapuoleen. Vaunun akkuhan oli tyhjä ja myyjä luonnollisesti esitti teoriaa päälle jääneestä lampusta. En uskonut tuohon tarinaan juuri ollenkaan, mutta siitä lisää myöhemmin. Laitoin siis vaunun piuhan nokkaan. Sen jälkeen meninkin sisälle räplään valoja. Ensinnä ei tapahtunu mitään ... No vähän asiaa tutkittua löysin pääkytkimen millä ulkoatuleva virta johdetaan akulle yms laitteille. Nappi päälle ja nyt alko jo valot palaa. Samalla varmistin et jääkaappi toimii.

No sitten aloin ihmetteleen tuolta "konehuoneesta" löytyviä nappeja. (noilla siis ohjataan vain Aldea, mutta sitä en vielä silloin tienny) Nappeja oli monta ja ohjekirjasta löyty vain yks kuva aiheesta. Alkuun nuo ei sanonu mitään. esim tuo 1k/2k. Jotenkin hairahduin ajattaleen että sillä 1k/2k säädetään paljonko se ottaa sähköä ulkoa. Tempasin sen 2k asentoon ja parin tunnin päästä tulin katteleen, että joskohan ois akku jo hieman latautunu. Eihän siinä virtaa vielä paljon ollu. Sit taas ihmettelin niiden nappien logiikkaa ja lopultahan se selvis mulle. Tässä vielä varalta selitystä, jos joku muu ihmettelee niitä:

tuolla 1k/2k valinnalla siis lämmitetään sähkövastusta 1kilowatin tai 2kilowatin teholla. Keskimmäisellä napilla laitetaan pumppu päälle joko termostaatin mukaan tai ilman termostaattia. Ylimmällä napilla taas säädetään onko pumppu akku+kaasu vai sähkökäytössä.

Trumapuhallin (tehdasasenteinen) näyttäs toimivan mun mallissa vain piuhan nokassa. Kaasua en vielä testannu, kun epäilin pullon olevan tyhjä. (olis kannattanu) No siinä latailtiin akkua ja kävin täyttämässä kaasupullon huoltoasemalla (30€ makso about ... eli ylihintanen oli). Vaunu puunattin sisältä myös puhtaaksi, samalla ilmeni että vaunussa on ainaskin joskus ollut koira tms. No päätettiin laittaa tyynyjen pääliset uusiksi myöhemmin. Ja sit lähettiin reissuun.

Vaunua kiskotaan diisseli focuksella jossa heppoja on satasen luokkaa. Nuhanenhan tuo on vetämiseen, mutta näillä mennään. Reissun kohteeksi valittiin ranuan eläinpuisto. Kulutus pomppas semmoset 4litraa mennessä ja 4,5 tullessa (vastatuuli). Eka yö nukuttiin sitten koilisportin pihalla. Huono valitan paikallisten mopo yms poikien takia, pitivät älämölöä ainakin puol yhteen asti. No yöksi tyrkkäsin sitten alden päälle kaasulla. Mitään hajua ei ollut kuin kovalla sen pitäs olla. Laitoin sen aika pienellä, mut rouva meenas kohta et täällä on kylmä. Ei muutakuin lisää pöhöä pesään. Parin tunnin päästä sit säädeltiin jo pienemmällä lämmitystä. Vielä on vähän opettelemista sopivan lämmön löytäminen.

Aamupala sitten koiliportissa ja ei muutakuin menoks. Vaunu heijas vähän tuulessa, mutta ihan hyvin tuli perässä. Vähän tuntuu liikkeille lähdössä nitkahtavan, pitää varmaan vielä öljytä jarruvaijerit tms. Reissu meni ihan kivasti ja päästiin takas kotia. Vaunun peruutuskin onnistui ekalla yrityksellä vaikka en oo juurikaan peruutellu vaunujen kanssa.

Parin viikon päästä huomasin sitten seuraavaan puutteen. Akku oli tyhjä. No aloin siinä miettiin, että tässä on 3 vaihtoehtoa: 1) Akku on sökö, 2) laturi on sökö, 3) jostain joku "vuotaa" sähköä. Latasin akkua 12 tuntia ja otin sen irti. Vein sisälle ja mittasin jännitteen napojen välillä. 12.6 tais olla. No annoin akun seistä siinä sisällä ja mittasin yön jälkeen sen uudestaan 12.3 näytti enää. Joten aloin vahvasti epäileen tuota ensimmäista vaihtoehtoa. Lisää tukea sille anto se, että akun takuu oli mennyt umpeen joulukususa 94 :)

Ei muutakuin akkutaloon ja ostin uuden akun. Ekalla kerralla mukaan lähti 77ah käynnistysakku, ku 75 ah vapaajan akkua ei ollu saatavilla. Töissä sitten kaveri meenas, että nuo ei kestä niin hyvin hupikäytössä. Tällä tarkoitain sitä että akku puretaan melkeen tai jopa täysin tyhjäksi ja sitten ladataan täyteen. No soittelin liikeeseen ja sain vaihtaa akun. Nyt on pari viikkoa pysyny latingissa. Lataan vielä tuossa muutaman viikon päästä ennen reissuun lähtöä täyteen. Tarkoitus olis tehdä 3 viikon reissu eteläsuomeen ja mahdollisesti saarenmaalle (punkit vaan alko mietittyttään, ku on kaks pientä lasta)

Kävin sitten loputkin laitteet läpi ja kaikki muu toimi paitsi hanat. Yleismittarilla mittasin jännite-eron johdoissa läheltä pumppua olevasta liitoksesta. Näytti olevan 12.67, joten totesin että joko pumppu tai johdot tästä eteenpäin on sököt. En jaksanu alkaa tuktiin asiaa sen enempää vaan hain motonetista 11eurolla uuden uppopumpun. Löin paikalle ja jo alko vesi nouseen.

Sen verran vielä laitan tuosta sika säkissä ostamisesta, että myyjä lupas kaikkien laitteiden toimivan ja anto niille "takuun", et voin korjauttaa ne oulussa jos ei toimi. Samaten se lupas, että jos hometta löytyy niin saan perua kaupat. No vähän on pitäny myyjällekkin reklamoida muutamasta puutteesta, mutta suhteellisen tyytyväinen oon ollut kauppoihin.

No nyt reissua ootellessa ollaan tehty seuraavaa: Verhot uusittu, lämpötilamittari hankittu, Päälliset vaihdettu U-ryhmän patjoihin, tarkoitus on vielä vaihtaa loppuihinkin. Lattiamatot heivattu mäkeen ja uus matto laitettu tilalle. Näillä toimilla uskosin, että saadaan loputkin koiran/kissan tms. aiheuttamat karvat/pölyt veke. Sitten tuonne lastenhuoneeseen värkättiin yläsängyn viereiseen seinään liitutaulu. Siinä on just sopiva kouru alapuolella, jossa voi säilyttää sientä/liituja ja myös liidun pölyt jäänee siihen. Maalasin ensin sen otex-pohjamaalilla ja sen jälkeen laitoin siihen liitutaulumaalia.

Vielä pitäs nuo muutamat vuotokohdat tarkistaa ja loput tyynyt päällystää niin alkas oleen vaunu lähtökunnossa.

ps. kattoikkunoiden sisäpintojen puhdistamiseen pulloharja on kätevä keksintö.

Poissa Comax

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Alun tuntemuksia!
« Vastaus #336 : 20.07.2012, 22:43:27 »
Jyrkkään mäkeen se onkin paskamaista kun vaunun jarrut haraa vastaan koko ajan.

Vaunun jarruissa on jotain vikaa, jos haraavat vastaan. Peruuttaessa pitäisi uude(hko)ssa vaunussa jarrujen vapautua kun antaa vähän voimaa, vanhemmassa vaunussa tarvii käsin laittaa sellainen pieni metallikieli estämään työntötangon painuminen.
Onko se metallikieli yleensä roikkumassa siellä tangossa ja mihinhän lie se pitäisi laittaa? Tuossa peruuttelin viime viikonloppuna ylämäkeen pihaan vaunun ja pistin pikkupuolen päälle niin kohtuu helpolla pääsi kun ei tarvinut kytkimellä pelata eikä pihaankaan jääny juuri jarrutusjälkiä. Tosin jarrut pitää ennen katsastusta käydä läpi muutenkin, kun niiden toiminnasta ei ole takeita.

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 933
  • Lempäälä
Vs: Alun tuntemuksia!
« Vastaus #337 : 21.07.2012, 22:35:09 »
Onko se metallikieli yleensä roikkumassa siellä tangossa ja mihinhän lie se pitäisi laittaa?
   Muistaakseni ne peruutussalvat oli siinä vetokuulaan kiinnitettävän vetopään jälkeen heti hyvin esillä. Ne vanhat( ehkä yli 35 v.) ei menneet yhtään taaksepäin ellei salpaa kääntänyt (paitsi alamäkeen ,sikäli kun jarrut toimi).
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola