Kirjoittaja Aihe: ASTRO  (Read 1114 times)

Poissa Mike

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 35
ASTRO
« : 19.10.2010, 11:21:37 »
Onko kenelläkään tietoa tai kokemusta kyseisen vaunun rakenteesta ja lämpimyydestä? Onko rima rakenteinen jne? Kotimainen muistaakseni on kyllä? Katselin netticaravanissa kun joku kehui korvanneensa rimat painekyllästetyllä tavaralla. Sopii varmaan alumiinipellin kans hyvin yhteen? Jotenkin vaan tuntuu ettei tuon ikäisessä vaunussa enää käytetty rimoja. Muuten kiinnostais kyseinen merkki.

Poissa K.E.V

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,517
Vs: ASTRO
« Vastaus #1 : 19.10.2010, 14:17:00 »
En nyt seiniä ole tutkinut vaikka tuollaista vuosia perässä kiskoin. Lämmin vaunu oli. Sillä olimme lapissa -32c pakkasessa ja ei palellut. Lattialämmitystä ei vaan tuonikäisessä vielä ollut. Onneksi tuo asia on korjaantunut nykyisissä

Poissa Dorotea

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,390
  • Satakunta.
Vs: ASTRO
« Vastaus #2 : 19.10.2010, 14:37:19 »
Uusin näyte suomalaisesta vaunutuotannosta on helmikuun puolivälissä 1984 esitelty Astro 6400, jonka tuottajana on Astro Caravan Oy Tuusulasta. Uuden yhtiön päävoimina ovat Jorma Pietiläinen, jolla on takanaan toistakymmentä vuotta mm. alan suuren tehtaan tuotantopäällikkönä, sekä Marja-Leena Willberg, joka on aikaisemmin toiminut viitisen vuotta vaunusuunnittelijana ja ollut ensimmäisenä Suomessa tekemässä vaunuilla tuulitunnelikokeita. Uuden vaunuvalmistajan tuotantotilat sijaitsevat Tuusulan Ruskealassa.

Astroa tullaan tekemään kahta mallia: 6400 ja 5800, joista ensimmäisenä valmistui protokappale isommasta eli Astro 6400 –vaunusta. Tämän vaunun pituus on 650 senttiä ja leveys 219 senttiä. Vaunun paino on n. 1250 kiloa ja siinä on Karjalohjalla toimivan R.A.T.-Tuotteet Oy:n kuumasinkitty alusta, nestetoimiset levyjarrut, teliakselisto ja kierrejousitus. Vaunun erikoisuus on lämmin kaasupullotila, johon sijoitetuista kaasupulloista saadaan kovallakin pakkasella ”kaikki ulos”.

Astron seinän eristevahvuus on 32 milliä polystyreeniä ja lattiassa on 45 millin eriste, joka on päällystetty molemmin puolin vanerilla. Katon eristevahvuus on sama kuin seinissä, ikkunat ovat Boforsin tuotetta ja ulko-ovet – niitä on peräti kaksittain – myös saman tehtaan valmistamia.

Astron varusteisiin kuuluvat kotimaiset Upon jääkaappi, liesi, liesituuletin ja uuni. Pesuallas on upotettu kaakelipäällysteiseen tasoon, vaunun lämmitystä ohjaa termostaattinen elektronipaneli ja lämpimän ja kylmän veden lisäksi vaunu on varustettu 220 V:n sisäänotolla ja kWh-läpivirtausmittarilla sekä autodiodilla. Stereosoitin ja kahden kilon sammutin kuuluvat myös vaunun varusteisiin. Astro 6400:n hinnaksi ilmoitetaan 78 000 markkaa ja uuden tulokkaan markkinoinnista vastaa Caravan Company Ky Espoossa.

Kyllä niissä normaali rimakehikko oli kuten vielä monissa nykyisissäkin vaunuissa.
Polar 550 GLE + S80

Poissa Poistunut Vaanari

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,321
Vs: ASTRO
« Vastaus #3 : 19.10.2010, 15:05:56 »
Kun elettiin vuotta -88, niin Astroa myytiin 44 kpl ja -89, 45 kpl, sitten tuli lama ja Astro sulki ovensa elokuussa -90 myytyään 25 vaunua. Lama oli kuolinisku kotimaisille vaunun ja auton valmistajille. ??? Taisi niitä parhaillaan olla toista kymmentä valmistajaa.  :D
« Last Edit: 19.10.2010, 15:47:49 kirjoittanut Turhan Höpöttäjä »

Poissa 1465

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 602
Vs: ASTRO
« Vastaus #4 : 19.10.2010, 15:14:39 »
 Astro tehtiin sellaisella tekniikalla,että ulkopelti ja sisävaneri liimattiin kiinni eristeeseen eli samalla tekniikalla kuin muutkin nykyaikaiset vaunut. Elementtien reunoissa on toki puurimat,jotta katto-ja lattiaelementit voidaan ruuvata kiinni toisiinsa. Ei kylläkään kyllästettyä.
 Astrolla tehtiin aikonaan vaunun vedon Suomen nopeusennätys eräällä lentokentällä (muistaakseni noin 180km/h. Tuo R.A.T. alusta oli laatuaan ainoa "maailmassa" siinä oli nestetoimiset levyjarrut ja pitkät kierrejouset jolloin se kulki hyvin pehmeästi(hevoskuljetus peräkärryt tykkäsivät siitä).
 Astro on lämmin vaunu minulla on ollut ASTRO jo yli 20 vuotta.
  
Ensimmäinen vaunu vuonna 1971, Solifer 3500 jupiter vm.69,,Cavalier 440GT,,Ace Ambassador,,Solifer,,Baltic,,SF-Matkaaja,, Kafi,,Knaus,,Polar ym.
Nyt Sprite ja Astro.

Poissa Teve900

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 488
    • http://-
Vs: ASTRO
« Vastaus #5 : 19.10.2010, 15:19:43 »
Onko kenelläkään tietoa tai kokemusta kyseisen vaunun rakenteesta ja lämpimyydestä? Onko rima rakenteinen jne? Kotimainen muistaakseni on kyllä? Katselin netticaravanissa kun joku kehui korvanneensa rimat painekyllästetyllä tavaralla. Sopii varmaan alumiinipellin kans hyvin yhteen? Jotenkin vaan tuntuu ettei tuon ikäisessä vaunussa enää käytetty rimoja. Muuten kiinnostais kyseinen merkki.

Sopiikos tuo painekyllästetty alimiinin kanssa,no paljon kuulee kaikenlaista mutta muistaakseni olisi joskus kuullut/lukenut,ettei painekyllästettyä saa laittaa mutta,mutta ...ehkä joku kertoo tarkemmin.
Teve 900 vm. 82
SMV 550 vm. 84
FinnCabby vm. 67
OM-vaunu vm. 67

SF-C 26499
SMV CARAVAN TEAM FINLAND

Poissa Fordsonmies

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 607
  • Kallista, eiku hintavaa, elämä on...)
Vs: ASTRO
« Vastaus #6 : 19.10.2010, 17:06:07 »
Astro vaunujen seinärakenteesta vielä senverran, että
seinä rakenteissa on pelti soirot, joihin kaapistot on kiinnitetty,
vaunuhan on niinsanottu kutenhaluatte malli, eli asiakas voi halutessaan
vaikuttaa em, sisäratkaisuun,myös lämpö Primus tai Alde, sai valita,
loppupään akselistot ovat BBW merkkiset.
Teetin yhden 6-tonnisen kaksiakselisen meille,ja käytiin sillä ekaksi Italian turnee, veturina oli
Datsun 280 c diesel, ja vuoiluku oli 1989, kilometrejä kertyi noin 7000,
se oli sitä aikaa, saattaapi olla paras Somessa valmistettu. ;)
Vaunuilua vuodesta -86, jakuu vielä,
 SFC 34264 LMC Liberty 03 MB ML 320 99
 Sitikka C5 Breac 03, Lynx Safari 04,ym, "leluja",  Kokemuksia eri merkkisistä, autoista ja vaunuista.

Poissa Mike

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: ASTRO
« Vastaus #7 : 19.10.2010, 21:06:20 »
Kiitokset!!!!!!!!!!!!!
Täytyypä sitten harkita tosissaan ostopäätöstä jos vaikka sais halvalla hyvän!

Poissa migel

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,465
  • strömma kemiö, vars-suomi
Vs: ASTRO
« Vastaus #8 : 19.10.2010, 21:52:24 »
Onko kenelläkään tietoa tai kokemusta kyseisen vaunun rakenteesta ja lämpimyydestä? Onko rima rakenteinen jne? Kotimainen muistaakseni on kyllä? Katselin netticaravanissa kun joku kehui korvanneensa rimat painekyllästetyllä tavaralla. Sopii varmaan alumiinipellin kans hyvin yhteen? Jotenkin vaan tuntuu ettei tuon ikäisessä vaunussa enää käytetty rimoja. Muuten kiinnostais kyseinen merkki.

Sopiikos tuo painekyllästetty alimiinin kanssa,no paljon kuulee kaikenlaista mutta muistaakseni olisi joskus kuullut/lukenut,ettei painekyllästettyä saa laittaa mutta,mutta ...ehkä joku kertoo tarkemmin.

Miten minullakin on tunne että painekyllästetty reagoisi alumiinin kanssa syövyttäen alumiinin pois??? En tiedä mutta jostain tälläinen tieto on takaraivooni juuttunut...?!

                                                              t migel
MB Vito-01 Chevy sportside 350 cid.jeep wrangler 4,0 vm 91, Chevy van350 cid-91
LMC luxus-86  SFC 120725 Hobby Prestige 610-85,Volvo 855 , Jeep Cherokee 4,0 vm-89 ,Chevy Sportsde 4,2 V6 ja lisää haussa...

Poissa Tuuliska

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 63
  • Kotka
Vs: ASTRO
« Vastaus #9 : 19.10.2010, 22:12:06 »
Matkaajassa ainakin oli (näin mulle kerrottiin) painekyllästetyt rimat ja kyllä mun kulkimesta näki missä rimat kulki.Oli pientä reikää syöpynyt rimojen kohdille.

Poissa Dorotea

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,390
  • Satakunta.
Vs: ASTRO
« Vastaus #10 : 19.10.2010, 22:23:01 »
Sivulla kaksi mainitaan, ettei painekyllästetty puu saisi olla tekemisissä alumiinin kanssa.

http://w3.upm-kymmene.com/upm/internet/cms/upmmma.nsf/lupgraphics/WISA_ProTerassi_fi_72dpi.pdf/$file/WISA_ProTerassi_fi_72dpi.pdf
Polar 550 GLE + S80

Poissa K.E.V

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,517
Vs: ASTRO
« Vastaus #11 : 20.10.2010, 08:35:40 »
Siihen aikaan kun meillä oli Astro. Käyttelin sitä huolloissa PR-Caravanissa eli Rouskun Paavon putiikissa Lahelassa. Hänellä oli mm peltejä rullittain ja työntekijänä entinen Astron tehtaan työnjohtaja. Siellä oli tietoa ja taitoa merkistä. Varmaan muistakin mutta juuri tuosta paljon.