Kirjoittaja Aihe: Primus 2450 käyttöohje ja vianetsintä  (Read 6568 times)

Poissa hnu1

• Vaanari
  • **
Primus 2450 käyttöohje ja vianetsintä
« : 19.11.2010, 20:16:34 »
Hei!

Olen uusi kaavaanari, kun hommasin Fiat Casa Car matkailuauton vm. 89. Mukana ei tullut mitään käyttöohjeita. Autossa on Primus 2450 kaasukeskuslämmitys, mutta en ole saanut siihen mitään eloa. En ole löytänyt mistään käyttöohjetta enkä vianetsintäkaaviota. Löytyisikö joltain tämä foorumin lukijalta niitä sähköisessä muodossa?

t. Harri

Poissa mjo33400

• Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Primus 2450 käyttöohje ja vianetsintä
« Vastaus #1 : 19.11.2010, 20:20:40 »
Hei!

Olen uusi kaavaanari, kun hommasin Fiat Casa Car matkailuauton vm. 89. Mukana ei tullut mitään käyttöohjeita. Autossa on Primus 2450 kaasukeskuslämmitys, mutta en ole saanut siihen mitään eloa. En ole löytänyt mistään käyttöohjetta enkä vianetsintäkaaviota. Löytyisikö joltain tämä foorumin lukijalta niitä sähköisessä muodossa?

t. Harri

Aloitetaan tuosta. http://karavaanari.info/index.php?topic=5120.0;topicseen
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa hnu1

• Vaanari
  • **
« Vastaus #2 : 04.03.2011, 20:07:08 »
Hei!

Nyt kun pakkaset ja kiireet hellittävät, olen päässyt paneutumaan Primus 2450:n ongelmiin. Yritin käynnistää sitä tänään, mutta ei käynnistynyt. En ole vielä löytänyt täydellistä käyttöohjetta, mutta jotain hajasivuja kyllä. Niissä puhutaan vianetsinnässä ensin kiertovesipumpusta. Minulla kiertovesipumpulle tulee virta ja se lämpiää jonkin verran, mutta ei kuulu mitään ääntä.
- onko kiertovesipumpussa moottori, eli pitäisikö sen pitää jotain surinaa?

Testasin vianetsintäohjeen mukaan, laskeeko nesteen pinta paisuntasäiliön ja ilmausputken välisessä muoviletkussa, kun kiertovesipumpun virtajohto otetaan irti. Ei laske. Nesteen pinta pysyy koko ajan samalla korkeudella, kuin se on paisuntasäiliössä. Ilmeisesti siis kiertovesipumppu on rikki. Toisaalta vianetsintäkaaviossa sanotaan, että jos kiertovesipumppu on rikki, lämmitin käynnistyy, mutta alkaa kiehua pian.
- käynnistyykö lämmitin, jos kiertovesipumppu ei toimi?

Kiertovesipumppu on Primuksen etuseinässä ja siihen on vaikea päästä käsiksi. Ilmeisesti koko lämppäri pitää ensin irrottaa, että sen saa vaihdetuksi/korjatuksi.
- voiko kaasuputken irrottaa ja kiinnittää turvallisesti itse?
- tuleeko vesikierrosta nesteet pihalle, kun kiertovesipumpun irrottaa?

Tuli vielä mieleen, että varmuuskytkin on ehkä katkaissut vehkeen toiminnan, kun se ei ole saanut kaasua. Kaasunjako-osan sulkuventtiili oli väärin päin, kun yritin käynnistää lämmitintä. Vivun pitää olla niin päin, että 0 on näkyvissä, mikä on mielestäni epäloogista, mutta ainakin liedelle tulee kaasua vain silloin.
- vaikuttaako varmuuskytkin kiertovesipumpun toimintaan? Tuskin, koska se saa sähköä.

Mitä ovat lämmittimen takakannen alaosassa olevat kaksi venttiiliä, joissa on metallilangasta tehdyt kahvat (kuva liitteenä). Minulla toinen kahva puuttuu, mutta onneksi sen kiinnikeprikka on tallella ja saan sen kuntoon.
- missä asennossa kahvojen pitää olla, että lämmitin toimii?

Olisi mukava, jos saisin vastauksia edellä esittämiini kysymyksiin, niin voisin ehkä saada lämppärin toimimaan vapuksi, jolloin on ensimmäinen reissu tiedossa.

t. Harri
« Last Edit: 05.03.2011, 11:03:17 kirjoittanut hnu1 »

Poissa mjo33400

• Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
« Vastaus #3 : 04.03.2011, 20:14:36 »
Hei!

Nyt kun pakkaset ja kiireet hellittävät, olen päässyt paneutumaan Primus 2450:n ongelmiin. Yritin käynnistää sitä tänään, mutta ei käynnistynyt. En ole vielä löytänyt täydellistä käyttöohjetta, mutta jotain hajasivuja kyllä. Niissä puhutaan vianetsinnässä ensin kiertovesipumpusta. Minulla kiertovesipumpulle tulee virta ja se lämpiää jonkin verran, mutta ei kuulu mitään ääntä.
- onko kiertovesipumpussa moottori, eli pitäisikö sen pitää jotain surinaa?

Testasin vianetsintäohjeen mukaan, laskeeko nesteen pinta paisuntasäiliön ja ilmausputken välisessä muoviletkussa, kun kiertovesipumpun virtajohto otetaan irti. Ei laske. Nesteen pinta pysyy koko ajan samalla korkeudella, kuin se on paisuntasäiliössä. Ilmeisesti siis kiertovesipumppu on rikki. Toisaalta vianetsintäkaaviossa sanotaan, että jos kiertovesipumppu on rikki, lämmitin käynnistyy, mutta alkaa kiehua pian.
- käynnistyykö lämmitin, jos kiertovesipumppu ei toimi?

Kiertovesipumppu on Primuksen etuseinässä ja siihen on vaikea päästä käsiksi. Ilmeisesti koko lämppäri pitää ensin irrottaa, että sen saa vaihdetuksi/korjatuksi.
- tuleeko vesikierrosta nesteet pihalle, kun kiertovesipumpun irrottaa?

Tuli vielä mieleen, että varmuuskytkin on ehkä katkaissut vehkeen toiminnan, kun se ei ole saanut kaasua. Kaasunjako-osan sulkuventtiili oli väärin päin, kun yritin käynnistää lämmitintä. Vivun pitää olla niin päin, että 0 on näkyvissä, mikä on mielestäni epäloogista, mutta ainakin liedelle tulee kaasua vain silloin.
- vaikuttaako varmuuskytkin kiertovesipumpun toimintaan? Tuskin, koska se saa sähköä.

Mitä ovat lämmittimen takakannen alaosassa olevat kaksi venttiiliä, joissa on metallilangasta tehdyt kahvat (kuva liitteenä). Minulla toinen kahva puuttuu, mutta onneksi sen kiinnikeprikka on tallella ja saan sen kuntoon.
- missä asennossa kahvojen pitää olla, että lämmitin toimii?

Olisi mukava, jos saisin vastauksia edellä esittämiini kysymyksiin, niin voisin ehkä saada lämppärin toimimaan vapuksi, jolloin on ensimmäinen reissu tiedossa.

t. Harri

Täältä löytyy kyllä apu ongelmaan, mutta oletko edes mitannut mitään jännitteitä? Kiertovesipumpulla ei ole mitään tekemistä pannun käynnistyksen kanssa, se tulee vasta sitten kun pannu käy, siis se ongelma.
MB C200 CDI -11.

Poissa hnu1

• Vaanari
  • **
« Vastaus #4 : 04.03.2011, 20:45:45 »
Lainaus
Täältä löytyy kyllä apu ongelmaan, mutta oletko edes mitannut mitään jännitteitä?

Hyvä, että apu löytyy, mutta en nyt vielä alkanut mittailemaan. Kunhan nyt  joku kertoisi minulle, missä asennossa niiden kahvojen (kuva) pitää olla. Sitten huomenna painan sitä punaista varmuuskytkimen nappulaa, jos sellaisen löydän. Jos ei  sittenkään lähde lämpiämään, pitää alkaa mittailemaan jännitteitä. Se tieto kyllä jo auttoi, että lämppärin pitäisi lähteä lämpiämään, vaikka kiertovesipumppu olisikin  rikki.

Tuohon olisi hyvä saada vastaus, jos joudun koko hökötyksen irrottamaan.

t. Harri   

Poissa mjo33400

• Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
« Vastaus #5 : 04.03.2011, 20:59:37 »

Tuohon olisi hyvä saada vastaus, jos joudun koko hökötyksen irrottamaan.

t. Harri   

Voi. ;)
MB C200 CDI -11.

Poissa hnu1

• Vaanari
  • **
« Vastaus #6 : 05.03.2011, 00:07:30 »
Missä asennossa näiden kahvojen (kuva) pitää olla.

« Last Edit: 05.03.2011, 18:51:02 kirjoittanut hnu1 »

Poissa tahko

• KunniaVaanari
« Vastaus #7 : 05.03.2011, 01:21:35 »
Pannussa kolme poltinta joista yksi aina päällä ja noista vipstaakeista polttimet 2 ja 3 lähtevät päälle. Tuossa asennossa ne ovat pois päältä. Vetämällä ulos ja kääntämällä pystyasentoon lähtee poltin päälle. Siis toimii myös tuossa kuvan osoittamassa asennossakin yhdellä polttimella.

Poissa mjo33400

• Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
« Vastaus #8 : 05.03.2011, 08:59:50 »
Missä asennossa näiden kahvojen (kuva) pitää olla.

Sinulla näyttää olevan kunnostettu pannu kipinäsytytyksellä. ;)
MB C200 CDI -11.

Poissa hnu1

• Vaanari
  • **
« Vastaus #9 : 05.03.2011, 11:04:25 »
Kiitos vastauksesta.
Kuva ei ole minun pannustani, vaan jostain täällä  nähdystä. Sorry, jos olen loukannut kuvan ottajan tekijänoikeuksia, mutta omastani ei nyt ollut riittävän hyvää kuvaa. Kuvat on nyt poistettu viesteistäni.

t. Harri

Kuva lisätty takaisin.
« Last Edit: 05.03.2011, 18:51:31 kirjoittanut hnu1 »

Poissa mjo33400

• Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
« Vastaus #10 : 05.03.2011, 14:40:22 »
Kiitos vastauksesta.
Kuva ei ole minun pannustani, vaan jostain täällä  nähdystä. Sorry, jos olen loukannut kuvan ottajan tekijänoikeuksia, mutta omastani ei nyt ollut riittävän hyvää kuvaa. Kuvat on nyt poistettu viesteistäni.

t. Harri

Ei sitä olisi tarvinnut poistaa, laita takaisin niin on hyötyä jollekkin muulle. ;)
MB C200 CDI -11.

Poissa hnu1

• Vaanari
  • **
« Vastaus #11 : 05.03.2011, 14:47:41 »
Hei!

Kävin nyt mittailemassa ja tutkimassa lämppäriä. Muuten kaikki tuntui olevan OK, mutta pyrostaatti oli ohitettu. Siitä oli toinen johtokiinnike poikki ja johdot oli yhdistetty vesitermostaatin johtoihin. Edellisen omistajan mukaan vehje oli toiminut näin. Hehkutulppa oli ja vesitermostaatti olivat uuden näköisiä. Harmillista on se, että rikoin hehkutulpan, kun otin sen irti. Ei taida enää kannattaa korjata.

t. Harri

Poissa mjo33400

• Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
« Vastaus #12 : 05.03.2011, 14:54:15 »
Hei!

Kävin nyt mittailemassa ja tutkimassa lämppäriä. Muuten kaikki tuntui olevan OK, mutta pyrostaatti oli ohitettu. Siitä oli toinen johtokiinnike poikki ja johdot oli yhdistetty vesitermostaatin johtoihin. Edellisen omistajan mukaan vehje oli toiminut näin. Hehkutulppa oli ja vesitermostaatti olivat uuden näköisiä. Harmillista on se, että rikoin hehkutulpan, kun otin sen irti. Ei taida enää kannattaa korjata.

t. Harri

Ymmärsinkö oikein eli pyrostaatin keltainen johto oli yhdistetty siniseen? Jos näin oli niin kaasuventtiilillä on koko ajan vetojännite ja venttiilin muovikuoret todennäköisesti sulaneet sekä mustan poksin ajastin ei toimi.
MB C200 CDI -11.

Poissa hnu1

• Vaanari
  • **
« Vastaus #13 : 05.03.2011, 15:10:50 »
Näin oli. Kuva liitteenä. Magneettiventtiili näyttää kyllä ihan ehjältä ja naksuu, kun irrotan johdon 1. Voiko pyrostaatin kuntoa jotenkin testata? Hyvällä säkällä siitä on vain johtokiinnike poikki. Entäs ajastimen?

Poissa mjo33400

• Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
« Vastaus #14 : 05.03.2011, 15:14:48 »
Näin oli. Kuva liitteenä. Magneettiventtiili näyttää kyllä ihan ehjältä ja naksuu, kun irrotan johdon 1. Voiko pyrostaatin kuntoa jotenkin testata? Hyvällä säkällä siitä on vain johtokiinnike poikki. Entäs ajastimen?

Mittaa pyrostaatin navoista ohmimittarilla, pitäisi näyttää noin 0,5-0,8 ohmia. Jos näyttää useampia ohmeja niin hehku ei saa tarpeeksi jännitettä.
MB C200 CDI -11.