Kirjoittaja Aihe: vetoautona automaatti vaihteinen  (Read 3758 times)

Poissa pamaus

• Ikivaanari
Vs: vetoautona automaatti vaihteinen
« Vastaus #30 : 20.06.2012, 21:53:27 »

Kun itse tätä Volvoa aikoinaan vaihdoin ja katselin vaihtoautoja niin pakko ainakin sanoa, että monessa D5 v70 Volvossa oli ollut automaattiongelmia ja joissakin autoissa laatikkokin oli vaihdettu.

Eikä tämä vaunun veto ainakaan laatikon töitä helpota.

Kun lukee tuota volvo foorumia kyllä ongelmia automaattilaatikoissa on ollut, aika vähän manuaaleissa.

Varma valinta on tietenkin vaihtaa auto, jossa automaattilaatikko on juuri vaihdettu.

Poissa 4ntti

• KunniaVaanari
« Vastaus #31 : 21.06.2012, 08:41:41 »

Kun itse tätä Volvoa aikoinaan vaihdoin ja katselin vaihtoautoja niin pakko ainakin sanoa, että monessa D5 v70 Volvossa oli ollut automaattiongelmia ja joissakin autoissa laatikkokin oli vaihdettu.

Eikä tämä vaunun veto ainakaan laatikon töitä helpota.

Kun lukee tuota volvo foorumia kyllä ongelmia automaattilaatikoissa on ollut, aika vähän manuaaleissa.
Kyllähän tuo johtuu suurimmaksi osaksi siitä ettei laatikon öljynvaihto ole huolto-ohjelmassa. Itse kun pitää huolen siitä että öljyt vaihtuu välillä automaattilaatikkoonkin niin väittäisin ettei tuo volvon laatikko ole sen huonompi kuin muutkaan.
Solifer 500L -83  -=-  Volvo V70 2.4  -02

Poissa Dorotea

• KunniaVaanari
  • Satakunta.
« Vastaus #32 : 21.06.2012, 16:30:14 »
Volvo käyttää japanilaista AW:n laatikkoa, muistaakseni kahta niistä. Joissakin 2,8l Volvoissa on jenkkilaatikko. Mulla ei ole ollut mitään murheita laatikon kanssa, öljyt vaihdettu 80000 km. välein. Ja vaunun vedossa käytän 4 asentoa, en D-asentoa.
Polar 550 GLE + S80

Poissa Jepukka

• Nettivaanari
« Vastaus #33 : 21.06.2012, 16:51:12 »
Ja nyt kun puhutaan automaateista yleensä niin ranskan mallin tomaattilaatikoita ei ole edes tehty siten että niistä vaihdettaisiin öljyt. Valmistaja ei edes suosittele vaihtoa, ei edes merkkihuolto. Mutta kannattaa se silti n.60tkm välein ja hyvät öljyt sisään.
--------------------------------------
Hymer C644 -99
SFC 136725

Poissa Viemäs

• KunniaVaanari
« Vastaus #34 : 21.06.2012, 18:13:35 »
Näin oon kuullut, että volvon automaattiin öljyjen vaihto on aika kallista? En tiedä pitäneekö paikkaansa.
Passat -01 1,9 TDI, Solifer S5 -00.

Poissa Kimi

• KunniaVaanari
« Vastaus #35 : 21.06.2012, 19:05:12 »
Näin oon kuullut, että volvon automaattiin öljyjen vaihto on aika kallista? En tiedä pitäneekö paikkaansa.

Osasyy kovaan hintaan on ns. huuhteluvaihto. Öljyä kuluu paljon ja aikaa kun sen vaihtaa. Ensin valutetaan vähän pois ja uutta tilalle, taas ja taas. Autoa käytetään vaihtojen välillä aina 15min. En muista montako näitä vaiheita oli kun vaihdoin tutun s-80 laatikkoöljyt.
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.

Poissa JeanS

• KunniaVaanari
  • Häme
« Vastaus #36 : 21.06.2012, 20:42:45 »

Osasyy kovaan hintaan on ns. huuhteluvaihto. Öljyä kuluu paljon ja aikaa kun sen vaihtaa. Ensin valutetaan vähän pois ja uutta tilalle, taas ja taas. Autoa käytetään vaihtojen välillä aina 15min. En muista montako näitä vaiheita oli kun vaihdoin tutun s-80 laatikkoöljyt.

Tuo pitää paikkaansa.
Santa Fe:en öljyn vaihto laatikkoon maksoi 400€. Hinta muodostui kalliista öljystä, sekä siitä, että sitä kului huuhteluineen 8litraa.
Olivat huollossa laittaneet Hyundain marmoritiskiltä haettua atf-III öljyä. Huoltokirjan mukaan mikä tansa atf-III luokituksen mukainen öljy olisi käynnyt, mutta sanoivat, että tuossa pitää olla merkkiöljy. Tiedä sitten onko tuo sen parmepaa.
Itse olen kuitenkin noin 60tkm kilometrin välein ajatellut tuon vaihtaa. Tulee halvemmaksi, kuin laatikon vaihto.

Poissa Dorotea

• KunniaVaanari
  • Satakunta.
« Vastaus #37 : 21.06.2012, 22:04:41 »

Mutta kun sen joutuu tekemään joka neljäs vuosi niin sillä ei ole merkitystä. ;D
Polar 550 GLE + S80

Poissa Pumppis

• KunniaVaanari
  • Fiat Lux
« Vastaus #38 : 21.06.2012, 22:36:10 »
Ja vaunun vedossa käytän 4 asentoa, en D-asentoa.
Silloinhan laatikko ei ole automaatti. Jos D-asentoa ei voi/uskalla/kannata käyttää joka tilanteessa, on turha hehkutella tomaatin puolesta.

Automaatti tulee itselle vain silloin kun en kytkintä kykene käyttämään.
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa seppoko

• KunniaVaanari
  • Länsi-Kuopio Pohjois-Savo
« Vastaus #39 : 21.06.2012, 22:45:12 »
Silloinhan laatikko ei ole automaatti. Jos D-asentoa ei voi/uskalla/kannata käyttää joka tilanteessa, on turha hehkutella tomaatin puolesta.

?????????????????????????????????????????????????
sfc.15941@gmail.com    SFC  015941-0
Adria Coral Axess S600SCT=
3h+keittiö, tonttina koko Eurooppa  
Citroen Xsara     Comanche 300

Poissa Yrjö

• KunniaVaanari
  • Lempäälä
« Vastaus #40 : 21.06.2012, 23:25:54 »
  Onhan tuo automaatin etu, kun peruutetaan ylämäkeen kiistaton. Tuossa vanhan aikaisesa kun tuppaa tuo kytkimen savu tulemaan ulos. Kuitenkin tuo automaattilaatikko on edelleen tuossa tallin nurkassa. ;D
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa Pumppis

• KunniaVaanari
  • Fiat Lux
« Vastaus #41 : 21.06.2012, 23:52:44 »
Olihan hymiöiden seassa yksi kirjoitusmerkkikin: ?
Ilmeisesti viestin tarkoitus oli esittää suurta ihmetystä. Haluan itse tietää ja vaikuttaa siihen miten autoni käyttäytyy. En pidä siitä että tietokone määrää autoni moottorin kierrosluvun ja siten auton käyttäytymisen. Kykenen sen tekemään vielä itse molempien jalkojeni ja oikean käteni saumattomalla yhteistyöllä. Vasen käsi hoitaa ohjauksen. Lupaava ura rumpalina.

Sen mitä automaateista tiedän, niitä ajetaan valitsimen D-asennolla, poislukien peruutus. Eikös tämä ole automaatin idea? Painellaan kaasua ja jarrua tarpeen mukaan. Automaatti hoitaa aina oikean vaihteen.
Jos vaununvedossa pitää erikseen kääntää kepistä tietty moodi päälle, eihän se silloin ole automaatti. Ei 4-asento mene automaattisesti päälle. Ihan perinteiseen tyyliin se pitää kepistä heilauttaa.
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa Viemäs

• KunniaVaanari
« Vastaus #42 : 21.06.2012, 23:55:00 »

Mm. muutamassa maasturissakin on kieletty vetämästä kunnon kuormaa suurimmalla vaihteella, oli manuaali tai sitten automaatti. Ymmärrän kyllä, jos vääntöä riittää ja jurruutettaan matalillakieroksilla. Näin teki yks heppu ja kehu hyvin mukavasti on ja riitä löylyä moottorissa matalilla kieroksilla. Ei  uskonut mua ja toista heppua ku sanoin ett kierroksia pitää olla vähintään 2000, mielellään vähän päälle. 1000km reissun jälkeen laatikko rupes hiljokseen nykii ja vähän aikaa eteenpäin jäi tien poskeen, tomaattilaatikko pajalle.
Passat -01 1,9 TDI, Solifer S5 -00.

Poissa Yrjö

• KunniaVaanari
  • Lempäälä
« Vastaus #43 : 22.06.2012, 00:28:28 »
    Oli automaatti tai manuali, kait se se suurin vaihde on tarkoitettu suuriin ( suhteellinen käsite ) nopeuksiin.
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa Käppi

• Tuorevaanari
  • *
« Vastaus #44 : 22.06.2012, 10:39:12 »
Minäkin olen joskus vannonut ettei automaatti vaihteista autoa meidän perheeseen tule, mutta kuinkas kävikään. Niin, nyt on jo neljäs automaattivaihteinen auto peräjälkeen menossa enkä todellakaan haikaile keppihämmentimeen takaisin. Kyse ei ole siitä ettenkö osaisi ajaa keppivaihteisella, vaan ihan mukavuus ja vaivattomuus syyt automaatin puolesta. Onhan automaatti kiistattomasti myös turvallisempi ajaa, kun laatikko hoitaa vaihtamiset itse, varsinkin isoissa vieraissa kaupungeissa ajaessa.

Vannoin aikonani myös että meidän perheessä ei hehkuteta ennen auton käynnistämistä, eli diisseli autoja kammoksuin. Nyt on sitten ensimmäinen diisselikin ostettu ja taiaapi olla niin ettei sekään ole viimeinen, vaan taitaapi seuraavakin olla kun vaihdon aika tulee eteen joskus tulevaisuudessa. Eli summa sumaarium, nyt meikäläisellä on automaattivaihteinen tiisseli auto, vaikka kumpaakaan ei pitänyt koskaan olla  ;D.

Lisäyksenä vielä, että vaunun vedossa aion pitää automaatin sportti asennossa, koska silloin se pitää kierrokset koko ajan parhaalla vetoalueella, eikä laske kierroksia alle parin tonnin missään vaiheessa.
« Last Edit: 22.06.2012, 10:42:51 kirjoittanut Käppi »
BMW 320dA E90 ja Cabby Caienna 570+