Kirjoittaja Aihe: vetoautona automaatti vaihteinen  (Read 3762 times)

Poissa Dorotea

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,390
  • Satakunta.
Vs: vetoautona automaatti vaihteinen
« Vastaus #45 : 22.06.2012, 11:04:22 »

Sen mitä automaateista tiedän, niitä ajetaan valitsimen D-asennolla, poislukien peruutus. Eikös tämä ole automaatin idea? Painellaan kaasua ja jarrua tarpeen mukaan. Automaatti hoitaa aina oikean vaihteen.
Jos vaununvedossa pitää erikseen kääntää kepistä tietty moodi päälle, eihän se silloin ole automaatti. Ei 4-asento mene automaattisesti päälle. Ihan perinteiseen tyyliin se pitää kepistä heilauttaa.

Ei missään aut.laatikossa mene mikään vaihde päälle, ellei sitä itse laita. On se joko D- , 4- tai R.
Polar 550 GLE + S80

Poissa knoj

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: vetoautona automaatti vaihteinen
« Vastaus #46 : 22.06.2012, 14:03:09 »
Huomasin, niin ovat muutkin huomanneet, että tuo 80 on juuri siinä rajalla että automaatti ei oikein tiedä, pitäisikö ylivahde päällä vai ei. Tämä oli ainakin äskettäin Toyota Rav4:lla (2,0 l bensiini) ja sama oli aikoinaan Chevy Vanilla (6,2 l diesel, noin 20 vuotta sitten). Jos nostaa nopeuden n. 90:iin, niin on tilanne aivan erilainen.
Kellään ei ole kokemusta siitä CVT-laatikosta?
Hyvää juhannusta!
(Chevy Vaniin suositeltiin asentaa lauhdutin vaihdelaatikolle, jos vaunua vetää)

Poissa Pumppis

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,378
  • Fiat Lux
Vs: vetoautona automaatti vaihteinen
« Vastaus #47 : 22.06.2012, 14:23:35 »
Ei missään aut.laatikossa mene mikään vaihde päälle, ellei sitä itse laita. On se joko D- , 4- tai R.
Kumpi meistä on käsitänyt automaattivaihteiston toiminnan väärin? Ajosuunta valitaan liikkeelle lähtiessä. Pysäköitäessä laitetaan valitsin aseentoon P.
Käsivaihteisessa autossa kosketaan vaihdekeppiin ajon aikana. Automattivaihteisessa ei. Siksi kun se on automaatti.
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa janitkon

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 91
Vs: vetoautona automaatti vaihteinen
« Vastaus #48 : 22.06.2012, 22:01:08 »
Sama kai se, laittaako sen kepin neloselle vai D:lle, laatikko vain pakottaa neloselle laittaessa isoimmaksi vaihteeksi 4:n? vai olenko käsittänyt jotain väärin?
Solifer 500L -89

Poissa K.E.V

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,517
Vs: vetoautona automaatti vaihteinen
« Vastaus #49 : 23.06.2012, 08:31:35 »
^
Vähän riippuu laatikosta. Itselläni "geartronic" missä D-asennossa kepin sivulle siirtämällä vaihtuu moodi . Voit +ja- toiminolla tökkiä isoa tai pientä pesään. Näitä on eri valmistajilla eri nimikkeillä.

Poissa Dorotea

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,390
  • Satakunta.
Vs: vetoautona automaatti vaihteinen
« Vastaus #50 : 23.06.2012, 13:11:27 »
Sama kai se, laittaako sen kepin neloselle vai D:lle, laatikko vain pakottaa neloselle laittaessa isoimmaksi vaihteeksi 4:n? vai olenko käsittänyt jotain väärin?

Näin juuri, neloselle laitettaessa se käyttää alaspäin kaikki pienemmät tarpeen mukaan, mutta 5 ei. Mulla juuri 80-85km/h nopeudessa laatikko D-asennossa hakee 4-5 edes takaisin, vasta +90 nopeudessa 5 pysyy päällä. Siksi vaunun kanssa liikuttaessa käytän 4 asentoa. P-aineen kulutukseen sillä ei ole sanottavaa merkitystä.
« Last Edit: 23.06.2012, 21:46:27 kirjoittanut Dorotea »
Polar 550 GLE + S80

Poissa jorma

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 553
Vs: vetoautona automaatti vaihteinen
« Vastaus #51 : 23.06.2012, 21:25:30 »
 Kyllähän tuossa Volvon automaatissa saa  vaunun vetovaihteen pysymään halutussa lovessa, itsellä 6-lovinen laatikko jolloin vitosella vedellään. Kuitenkin useimmiten lähden liikenteeseen tuolla manuaalilla vaunun kanssa, jotenkin se vain on luonnikkaampaa. Valintaan saattaa vaikuttaa sekin että tuo keppivaihteinen on farmari tyypiltään. :)
Volvo S60 2.4d aut. -07
Volvo V70 D5 man. -03
Solifer S5+ -03
Fiat 2.4TD Dethleffs -88, suomen hienoin.
Erilaisia vaunuja 60-luvulta lähtien.

Poissa knoj

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: vetoautona automaatti vaihteinen
« Vastaus #52 : 14.08.2012, 16:24:57 »
Morjens taas.
Nyt on "uudella" Opel Astralla (2.0 litrainen, automaattilaatikolla) tehty muutama reissu vaunun kanssa. Hyvin vetää, mutta edelleen on tuo 80 km/h siinä rajalla, pitääkö ylivaihde päällä vai ei. Jos ylivaihde menee päälle, niin kierrokset n. 2000 ja kun kolmonen on päällä, niin kierrokset n. 3000. Huomenna kotimatkalla pitää kokeilla laittaa Sport-asento päälle ja seurata kuinka silloin kulkee.
On kyllä aivan erilainen veturi kuin Citroen Xsara 2.0 HDI. Tuntuu kuin Opelilla vaunu olisi Matkaaja, ei Vatkaaja.
Vielä jatkuu kesä!