Kirjoittaja Aihe: niin..... SE jääkaapin ohjaus?  (Read 365 times)

kettunen

  • Vieras
niin..... SE jääkaapin ohjaus?
« : 05.03.2011, 13:22:18 »
Joo nostin tän uudeksi kysymyksesksi kun hukkuu tonne....

Eli kysyisin  jääkaapin toiminnasta, tuolla kirjoituksissa on kerrottu että jääkaappi toimii vain (12v) kun auto on käynnissä.

Tietääkö kukaan kertoa kuinka vuonna 84 valmistetussa vaunussa 12v ohjaus on järjestetty?
Paneelissa on kaasuventtiili ja säätö ja piezo ja kaasulla toimii.

Sitte on 220v ja 12v kolmiasentoinen vaihtokytkin, vieressä termostaatin säätönappula asennot 1-8 ja pois päältä,ainakin tuntuu kääntäessä alaspäin että on myös jonkinlainen kytkin, säädön lopuksi. 220v kaljat kyllä kylmenee.

En ole vielä tutkinut jk taustaa muualla ei releitä tms. näy.
Ei muuten ole sulakkeitakaan kuin yksi 16A akulta  lähtevässsä johdossa. ;D
Paikallaan  ei ainakaan ota virtaa akusta.

Auton käydessä en ole vielä koittanut kylmeneekö.
Jääkaappi on Electrolux RM212  (F?)
Käyttöohjeet on netistä imuroitu mutta on  väärällä kielellä.

 SIKSI  KYSYN ENSIN NIIN  EI TARTTE TURHAAN PURKAA AIVAN KAIKKEA.


Poissa Kimi

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,771
Vs: niin..... SE jääkaapin ohjaus?
« Vastaus #1 : 05.03.2011, 13:45:25 »
Tuon ikäisissä ei välttämättä ole automaattiohjausta eri käyttötavoille. 12V asennossa luultavasti toimii niin kauan kun akussa riittää hönkää, 230 kun piuha kiinni ja kytkin oikessa asennossa, kaasulla kun kumpikaan noista ei ole kytketty.

Jos laitat valintakytkimen 12V asentoon ja mittaat tuleeko kaapille virtaa kone käynnissä ja ei, tiedät jo jotakin. Jos virtaa tulee ja kaappi ei kylmene kaappi voi olla rikki.

Jääkaappi kuluttaa alle 11kg kaasua kuukaudessa, ja toimii parhaiten kaasulla. 12V kannattaa käyttää vaan pitkillä ajoetapeilla ja sen teho huomattavasti alle kaasun.
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.

Poissa tahko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 618
Vs: niin..... SE jääkaapin ohjaus?
« Vastaus #2 : 05.03.2011, 13:53:17 »
Juu taitaa olla monet vaunuun asennetut jääkaapit 12v toiminnan osalta autoon kytkennästä riippuvaisia. Ehkäpä siksi että kuluttaa tuon vaunun akun nopeasti tyhjäksi jos on suoraan akulta.

kettunen

  • Vieras
Vs: niin..... SE jääkaapin ohjaus?
« Vastaus #3 : 05.03.2011, 18:12:14 »

kettunen kumartaa...
Kiitos vastanneille!

Tuli viälä mieleen että voisihan sen laittaa sitten niinkin,että ottaisi latauksen johdosta suoraan sulakkeen läpi jääkaapille.?? Riittääkö teho laturilta. ? Silloinhan se saisi virrat vain auton käydessä ja kylmenisi vain jos katkaisin on 12v asennossa.

Mikäli se 12v puoli  nyt yleensä on kunnossa, muussa tapauksessa jätän sen sikseen.

Lataus on laitettu 7 napaisen kakkoseen kun sumuvaloa ei ole, johto autossa tosi paksu(ollut invanosturin käyttöjohtona) moottoritilasta takaovelle. Kaikki muu johdotus 6mm2 johdolla autossa ja tehty mjo;n kytkentäkaavion mukaan, sulakkeen ja releen kanssa.
Vaunussa on 4mm2 johto suoraan pistokkeelta akulle, sekä lisäksi lisäsin myös miinusjohdon suoraan pistokkeen kautta akkuun. Koska vaunun oma miinusjohto oli kovin ohkainen uusiin johtoihin verrattuna.

Nämä vanhat johdot siis vanha latausjohto  ja vanha miinusjohto  jäi samoihin napoihin  uuden rinnalle.

Lisäksi ajattelin viälä laittaa  vaunuun latausjohtoon  päävirtakatkaisijan jotta virta pistokkeesta saadaan pois jos vaunua vedetään uudemmilla autoilla kuin mitä toi Transu on.