Kirjoittaja Aihe: Uusi vetoauto  (Read 1529 times)

Poissa 88k5

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,848
  • Kløvskog
    • http://koti.mbnet.fi/sfc88k5
Vs: Uusi vetoauto
« Vastaus #15 : 17.03.2011, 00:17:45 »
Tänään kävin koeajamassa molemmat. Volvo oli odotusyen mukaiseseti tehokkaampi, mutta skodan pienenpi kulutus vakuutti. Kysyn vielä mielipiteitänne tuosta autosta. Viikonloppuna taidan tehdä tilauksen skodasta. Autoon otan lisävarusteiksi ainakin seuraavat: metalliväri (508€), lohkolämmitin (250€) ja irrotettavna vetokoukun(732€).

Nuo lisukkeet (lohkolämppäri ja koukku) ovat autoverottomia, ts. liikkeet pystyvät niiden hinnoilla kilpaileman - ainaki Saabia tilatessa lähti sen omasta yli 800€ irtonuppillisesta koukusta puolet pois puhumalla.. Ja kysymykseen: "eikat koukusta löydy mikään 90-luvun pistorasiaa? (7nap)" - vastaus myyjltä: "ei tietenkään.. saat valita kummalla otat - tai siis otat 13nap..  :-[" Sen sijaan met.väri vaikuttaa autoveronmäärään (ja autoedun verotusarvoon) - eikä tunnu olevan tingittävissä..

Volvossa kait vielä on polttoainekäytt. lisälämppäri vakiona, eli Volvon hinta tulee jo yli tonnin lähemmäksi, jos tuollainen pitää Skodassa olla. VAG:n harrastamaa PTC-vastusta on moitittu aika vaatimattomaksi. Voi olla, että Volvo tosin kait vielä "ryöstää" asiakasta useilla satasilla, jos ajastintoiminnon dsl-lämppäriin haluaa - ainakin joku vuosi sitten S80 D5.n kohdalla oli noin.. btw. Saabin 1.9TTiD4 koneen kera nuo vakiona (+parkkitoiminto).

Mitä tulee Volvo vs. Skoda käyttökuluihin, niin taitaa Volvo tulla kalliimmaksi verojen, polttoaineen kulutuksen ja huoltohintojen muodossa. Autovakuutuksen suhteen ei merkitystä merkillä vaan moottorikoolla, jos haluaa hyödytää "uuden auton ostajan" alea eli liikkeen ryhmävakuuttamista (-50% ale 1. vuosi, pystyy puhumalla uusimaan  ;)), jolloin hinta jää 150€/v (esimerkkihinta Laakkoselta [max 2l kone], mutta on niitä muillakin) - ei riitä max. bonarit ja keskittämisale vastaavaan omasta yhtiöstä samaan..
by Sfc88k5 - '07 Ford Rimor Katamarano Limited 2.4TDCi

Poissa apa100

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: Uusi vetoauto
« Vastaus #16 : 17.03.2011, 10:38:51 »
volvon lämppärin ajastimen verollinen hinta oli marraskuussa 208€

Apa
Volvo V70 DRIVe-11
Volvo V50 DRIVe-10
KTM Duke2 640 -07
Sfc 102079

Poissa pekauppi

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 364
  • 131304
Vs: Uusi vetoauto
« Vastaus #17 : 17.03.2011, 12:08:37 »
Minullakin on tässä ollut autokuumetta jo kuukausia. Nyt sitten kävin käyttämässä tuota kansanvaunua leimalla ja kerrasta meni jälleen läpi. Tuossa on oikeastaan tehdasasennetut osat lukuunottamatta jarrupaloja ja akkua eli ikää tulee jo 12 vuotta. Aavistuksen verran taas hillitsi autonvaihtointoa kun tuo on hyvässä kunnossa ja äärimmäisen luotettava peli eikä mittarissa ole kuin 160kkm
VW Golf 1.9 TDI, Delta Euroliner 4700

Poissa cordo-00

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 290
Vs: Uusi vetoauto
« Vastaus #18 : 17.03.2011, 14:48:17 »
Mulla oli veturina juurikin Skoda Octavia Combi 2.0Tdi Ambiente, tosin vanhempaa mallia vm. 2008. Vaununa meillä on LMC 590K vm. -89, jonka kokonaismassa on 1230kg. Tämä vaunu tuli voiman puolesta hienosti perässä, vitosella meni kevyesti pikkuiset mäet, ensimmäisen kesän keskikulutus 5000km matkalla oli 10.5l/100km. llman vaunua matka-ajossa talvella meni vajaa 5l/100km ja kesällä kovemmilla nopeuksilla vajaa 5.5l/100km. Pidin autoa 2.5v ja ajettiin noin 78tkm. Ainut vika oli kuskin penkin sauman repeäminen, jonka Helkama-auto korvasi, vaikka takuuaika oli loppunut.

Vetohommissa hieman hankaloitti löysät takajouset, joten peräpää ui aika matalalla lomakuormassa ja vaunu perässä. Lisäksi löysät jouset hieman epävakautti ajoa vaunun kanssa, välistä vaunu pääsi riepottelemaan autoa. Tämä ongelma oli pahin ensimmäisenä kesänä. Silloin tulikin pari vaarallista tilannetta vaunun kanssa. Ilmeisesti seuraavaksi kesäksi jouset oli hieman kuoleentuneet ja tilanne parani huomattavasti. Itse laittaisin sinun tilanteessasi jäykemmät jouset kiesiin, jos sellaiset löytyy varustelistalta. Toinen vaihtoehto olisi madallussarja, jos maavaraa ei tarvitse.

Yksi huippuominaisuus oli sutimesenestosysteemi, joka toimi oikeasti (ainut ajamani auto, jossa tuosta oli jotain hyötyä). Normaalistihan sutiessa kone tiputtaa tehot pois ja meno tyssää siihen. Octaviassa kone saattoi hieman rajoittaa tehoa, mutta jarrutti sutivaa pyörää. Siis sehän oli elektroninen tasauspyörästön lukko, koska pitävämpi pyörä aina veti. Tämä toimi oikeasti, pienellä vauhdilla pääsi lumisen mäen päälle rutinan säestämänä. Samaan mäkeen piti perinteisesti ladata kunnon vauhdin.

Voin kyllä suositella Octaviaa, jos arvonalemista ei pelkää. Käsittääkseni pitää arvonsa paremmin kuin muut samanhintaluokan autot. Kun ostin Skodan, olisi samalla rahalla (ehkä sata tai pari kalliimmalla) saanut VW Golfin, joka ennakkoasenteista huolimatta ei ollut yhtään pienempi, sentilleen saman kokoiset sisätiloiltaan. Jostain syystä en käynyt koko kolopalloa edes katsomassa, koska olin vakuuttunut Skodasta ja sen jälleenmyyntiarvosta. Myöhemmin tutkin vastaavaa Golffia, niin totesin varusteidenkin olevan samat, mutta sisätiloiltaan Skoda oli laadukkaamman oloinen (minun mielestä).

karavaanari1

  • Vieras
Vs: Uusi vetoauto
« Vastaus #19 : 21.03.2011, 06:57:06 »
Eilen tein tilauksen. Tosiaan tommonen Octavia 2.0tdi ambiente tulee 2kk:n päästä.

karavaanari1

  • Vieras
Vs: Uusi vetoauto
« Vastaus #20 : 31.05.2011, 17:13:46 »
Noniin nyt skoda on periaatteessa mun, mutta nyt sitte se oli syttyny vissiin palamaan myyjäliikkeen pihalla. Myyjä kysy että mitäs tehän kun auto oli kärventyny sen verran hyvin ettei pystyny ajaan. Päätin sitte että myyään koko paska. Nyt ostin sitten Chevrolet Chevy Stragraftin. Malli on Sl 6-2 diesel automaatti.