Kirjoittaja Aihe: mclouis  (Read 3985 times)

Poissa kaitsute

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 732
  • Oulun seudulta...
Vs: mclouis
« Vastaus #60 : 28.11.2011, 16:35:40 »
Mutta ratkaiseva ero on, että veneet EIVÄT ole pakkasaikana veden kanssa tekemisissä, vaan rannalla pressun alla kuivana. Täällä pohjoisessa ongelmat aiheutuvat pitkälti juuri pakkasen ja veden yhteisvaikutuksesta.

Mietipä tuolta kantilta asiaa.

Ja veneissä jätetään yleensä kaikki luukut auki talviseisonnan ajaksi, jolloin pääsee hyvin tuulettumaan.

Näin ainakin näillä seuduilla, ja vaikka siellä joku kävisikin, niin ne on tyhjennetty kaikesta varastamisen arvoisesta.
Solifer.
s80 d5 ja a6 tdiq

Poissa vesaheikki

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: mclouis
« Vastaus #61 : 04.12.2011, 19:53:41 »

Entisenä vaunuilijana, nykyisenä m-autoilijana ja veneiliäjänä on todettava, että totta kai veneissä panostetaan tiivistyksiin. Tiedetään, että veneet ovat joka puolelta veden kanssa tekemisissä. Mutta ratkaiseva ero on, että veneet EIVÄT ole pakkasaikana veden kanssa tekemisissä, vaan rannalla pressun alla kuivana. Täällä pohjoisessa ongelmat aiheutuvat pitkälti juuri pakkasen ja veden yhteisvaikutuksesta.

Mietipä tuolta kantilta asiaa.

Kyllä olen miettinyt tuoltakin kannalta. Molemmat vehkeet ovat talvella pakkasen armoilla, ellei sitten satu olemaan käytettävissä lämmintä säilytyspaikkaa. Voisihan autonkin peittää talveksi pressun alle. Mutta jos auton kopin rakenteisiin vuotaa tai muuten kertyy vettä kesäaikaan, niin pakkanen tekee talvella tehtävänsä vaikka olisi pressu päällä.
Sanokaapa poijjaat - ja henkilöt yleensä - miten asuntoautojen seinien ja katon saumat on tehty? Eikö niitä voisi laminoida tai muuten rakentaa ns. saumattomiksi? Muita mahdollisia vuotokohtia ovat tietysti kaikki läpiviennit.
Aiemmin mainitsemani asuntoautojen remontoija sanoi ihmettelyyni syyksi, että auton koppi elää ajettaessa ja vääntö repii saumoja erilleen.

Poissa Asko

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 114
Vs: mclouis
« Vastaus #62 : 04.12.2011, 21:47:17 »

Entisenä vaunuilijana, nykyisenä m-autoilijana ja veneiliäjänä on todettava, että totta kai veneissä panostetaan tiivistyksiin. Tiedetään, että veneet ovat joka puolelta veden kanssa tekemisissä. Mutta ratkaiseva ero on, että veneet EIVÄT ole pakkasaikana veden kanssa tekemisissä, vaan rannalla pressun alla kuivana. Täällä pohjoisessa ongelmat aiheutuvat pitkälti juuri pakkasen ja veden yhteisvaikutuksesta.

Mietipä tuolta kantilta asiaa.

Kyllä olen miettinyt tuoltakin kannalta. Molemmat vehkeet ovat talvella pakkasen armoilla, ellei sitten satu olemaan käytettävissä lämmintä säilytyspaikkaa. Voisihan autonkin peittää talveksi pressun alle. Mutta jos auton kopin rakenteisiin vuotaa tai muuten kertyy vettä kesäaikaan, niin pakkanen tekee talvella tehtävänsä vaikka olisi pressu päällä.
Sanokaapa poijjaat - ja henkilöt yleensä - miten asuntoautojen seinien ja katon saumat on tehty? Eikö niitä voisi laminoida tai muuten rakentaa ns. saumattomiksi? Muita mahdollisia vuotokohtia ovat tietysti kaikki läpiviennit.
Aiemmin mainitsemani asuntoautojen remontoija sanoi ihmettelyyni syyksi, että auton koppi elää ajettaessa ja vääntö repii saumoja erilleen.
Kyllä se venekin käytössä aika paljon elää.
Hiace D4D
Volvo V70 D5
Hj 61
Solifer Finlandia S10+
SFC 83609

Poissa Dorotea

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,390
  • Satakunta.
Vs: mclouis
« Vastaus #63 : 04.12.2011, 23:10:27 »

Entisenä vaunuilijana, nykyisenä m-autoilijana ja veneiliäjänä on todettava, että totta kai veneissä panostetaan tiivistyksiin. Tiedetään, että veneet ovat joka puolelta veden kanssa tekemisissä. Mutta ratkaiseva ero on, että veneet EIVÄT ole pakkasaikana veden kanssa tekemisissä, vaan rannalla pressun alla kuivana. Täällä pohjoisessa ongelmat aiheutuvat pitkälti juuri pakkasen ja veden yhteisvaikutuksesta.

Mietipä tuolta kantilta asiaa.

Kyllä olen miettinyt tuoltakin kannalta. Molemmat vehkeet ovat talvella pakkasen armoilla, ellei sitten satu olemaan käytettävissä lämmintä säilytyspaikkaa. Voisihan autonkin peittää talveksi pressun alle. Mutta jos auton kopin rakenteisiin vuotaa tai muuten kertyy vettä kesäaikaan, niin pakkanen tekee talvella tehtävänsä vaikka olisi pressu päällä.
Sanokaapa poijjaat - ja henkilöt yleensä - miten asuntoautojen seinien ja katon saumat on tehty? Eikö niitä voisi laminoida tai muuten rakentaa ns. saumattomiksi? Muita mahdollisia vuotokohtia ovat tietysti kaikki läpiviennit.
Aiemmin mainitsemani asuntoautojen remontoija sanoi ihmettelyyni syyksi, että auton koppi elää ajettaessa ja vääntö repii saumoja erilleen.
Kyllä se venekin käytössä aika paljon elää.

Niin elää. Mulla oli aikoinaan sellainen 28 jalkainen uppoumarunkoinen paatti, ja kyllä sen runko eli kovissa keleissä selvästi. Ennen kaikkea kansirakenteet. Joten hieman huono vertaus on veneet.
Polar 550 GLE + S80

Poissa vesaheikki

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: mclouis
« Vastaus #64 : 05.12.2011, 10:00:28 »

Entisenä vaunuilijana, nykyisenä m-autoilijana ja veneiliäjänä on todettava, että totta kai veneissä panostetaan tiivistyksiin. Tiedetään, että veneet ovat joka puolelta veden kanssa tekemisissä. Mutta ratkaiseva ero on, että veneet EIVÄT ole pakkasaikana veden kanssa tekemisissä, vaan rannalla pressun alla kuivana. Täällä pohjoisessa ongelmat aiheutuvat pitkälti juuri pakkasen ja veden yhteisvaikutuksesta.

Mietipä tuolta kantilta asiaa.

Kyllä olen miettinyt tuoltakin kannalta. Molemmat vehkeet ovat talvella pakkasen armoilla, ellei sitten satu olemaan käytettävissä lämmintä säilytyspaikkaa. Voisihan autonkin peittää talveksi pressun alle. Mutta jos auton kopin rakenteisiin vuotaa tai muuten kertyy vettä kesäaikaan, niin pakkanen tekee talvella tehtävänsä vaikka olisi pressu päällä.
Sanokaapa poijjaat - ja henkilöt yleensä - miten asuntoautojen seinien ja katon saumat on tehty? Eikö niitä voisi laminoida tai muuten rakentaa ns. saumattomiksi? Muita mahdollisia vuotokohtia ovat tietysti kaikki läpiviennit.
Aiemmin mainitsemani asuntoautojen remontoija sanoi ihmettelyyni syyksi, että auton koppi elää ajettaessa ja vääntö repii saumoja erilleen.
Kyllä se venekin käytössä aika paljon elää.

Niin elää. Mulla oli aikoinaan sellainen 28 jalkainen uppoumarunkoinen paatti, ja kyllä sen runko eli kovissa keleissä selvästi. Ennen kaikkea kansirakenteet. Joten hieman huono vertaus on veneet.

Se eläminen oli vain ammattimiehen kommentti.
Kyllä kai veneenkin runko vääntelehtii kovassa kelissä. Tässä olikin takana se, että ihmettelin, miksi auton koppi voi vuotaa.
Se ammattimieshän sanoi, että "tehdään halvalla ja myydään kalliilla". Ei voi olla mahdotonta tehdä jotakuinkin tiivistä koppia, jos halutaan. Mutta kai se on matkailuautoissakin sama linja, kuin niin monessa tuotteessa, että puristetaan kustannukset mahdollisimman alas, jopa sillä riskillä, että sutta tulee.
Uhallani koetan saada selville asioita, kun olen harkitsemassa matkailuauton hankintaa. Ja teiltä kokeneemmiltahan tietoa voi saada, kun kyselee.

Poissa aaoulusta

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 26
Vs: mclouis
« Vastaus #65 : 05.12.2011, 14:57:44 »
mielestäni kaikkien läpivientien ja saumojen tiiviiksi teko jo tehtaalla ja esim ikkuna-aukon ja ikkunan sopiva rako hyvällä/laadukkaalla massalla jossa otetaan huomioon korin pieni eläminen on se pointti jotta vesi ei pääse läpi sisälle. veneissä nämä asiat kuuluu jokakesäiseen seurantaan ja keväiseen kunnostukseen. loppupeleissä katsotaan kuinka kampetta on huollettu ja korjattu! onhan meitä välinpitämättömiä niin a-auto tehtaalla, veneiliöissä ja vaanareissa. on hyvä olla tarkkana ja tuuriakin tarvitaan kun kampetta ostatellaan
Adria Stargo 665 316cdi vm2004

Poissa Dorotea

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,390
  • Satakunta.
Vs: mclouis
« Vastaus #66 : 05.12.2011, 15:06:35 »
Autojen rakenteita en tunne, mutta vaunussa mulla on esim. katto tehty yhdestä pellistä alkaen etuikkunan yläosasta ja päättyen takaikkunan yläosaan. Yhtään poikittaista saumaa ei katolla ole. Kattoluukkujen ja venttiileiden reiät, mutta niistä ei ole koskaan vuotanut sisään.

Monissa kyllä näkee saumakohtia katolla ja tällöin myös saattaa riski vuotoihin lisääntyä. Myös sauman eläminen.
Polar 550 GLE + S80