Kirjoittaja Aihe: Työ / "retkeily" auto "Projekti": Peugeot Boxer 2,2Hdi 120 H1L2 -08  (Read 6203 times)

Poissa Jack796

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 75
Tälläinen "Pikku" projekti on työn alla: 

Mielipiteet ja vinkit tervetulleita  ;)

Takatilaan tulee:
-Unitila (sängylle teline jolla saan kaadettua seinälle)
-Pieni "kokkausnurkka" (jääkaappi ja uuni/mikro)
-Väliseinän taakse työkaluille ja vararenkaalle paikka.
-Lämmitys takatilaan: Webaston Thermo Top 5,2Kw + veneohjaimella http://www.webastomarine.co.uk/shop/vclose1.asp?prd=55210&cat=4737001834&fo=1 + vesipatterit. Auton omaa Webastoa en käytä lisälämmitykseen, saan ehkä erillisellä säädettyä paremmin lämpöjä = ei ole "sauna" talvella  ;D
-Lisäakkuja ja inventteri.
-Ja tietenkin KOHTUU isot äänentoistovehkeet  ::)


Tästä lähettiin:


valot ja työn vaatimat kamppeet paikallaan:


Takatila tullessa: Väliseinä lähti heti kun kelit lämpes  ;)


Projekti vaiheessa:


Lämpöeriste on 6mm paksua Ebisol nimistä levyä:
http://www.ebeco.fi/tuoteet/eristys/ebisol  Halpaa n.37€ 6m2 ja kevyttä, lämpöeriste arvo aika HYVÄ  :o


Väliseinään asti verhoiltuna ja loppu tulee vanerilla, kestää pari kolhuakin.

Eristeen liimasin suoraan tehdasvanerien päälle wurthin asennusliimalla. Eristeen päälle tuli kovalevyä jonka verhoilin autotekstiilillä.
Takaväliseinän teen rhs neliö putkesta, seinään tulee teline vararenkaalle ja avattava liukuikkuna. Kovalevy sisälle ja taakse vaneri.
Kattoon laitoin muoto "ohjurit".

Tästä jatkuu.....

« Last Edit: 09.08.2011, 15:27:21 kirjoittanut Jack796 »
LMC Munsterland 500 -84
Solifer Artic 45T -81 = Kelkkakärri: "pete" vankkuri 
Peugeot Boxer III 2,2Hdi 120 -08

Ex. Peugeot 206 SW 2,0Hdi -02

Poissa Jack796

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 75
Kuvat verhoilun kanssa katto ja seinät:


Seinien alareunaan tulee n.30cm korkea vaneri "suikale", saan patterit kunnolla kiinni ja vesieristyksen saumauksen tehtyä niihin.
Noitten vanerien jälkeen pitää hitsailla väliseinä mallia "heavy duty", eipähän tule kamat päälle. Kiinnitys joka puolelta ja taaksepäin alhaalta ja ylhäältä.
Penkkien taakse tulee vanerista osittainen väliseinä n.75cm korkea, ja paksu verho lopulle korkeudessa..
« Last Edit: 02.05.2011, 10:29:27 kirjoittanut Jack796 »
LMC Munsterland 500 -84
Solifer Artic 45T -81 = Kelkkakärri: "pete" vankkuri 
Peugeot Boxer III 2,2Hdi 120 -08

Ex. Peugeot 206 SW 2,0Hdi -02

Poissa kuusaan.matti

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 465
Hyvältä näyttää! Tuommosta oon ajatellut itekkin. Semmoisesta lisäpenkillisestä kuorma-automallin pakusta suunnittelin lisätä petipaikat, mutta tuommosen valmiin piironkiauton hankin kuitenkin tähän hätään.
Mistähän tuota eristettä löytyy. Webastolle ja muulle asuntopuolelle pitää olla jonkunlainen hupiakku, eiköhän 110 ah riitä yön yli yöpymiseen. Voishan nuo lämmityksen nestepiirit yhdistääkkin, tietty hanoja väliin nin ei turhaan lämmitä konepuolta, mutta samalla löpöllä/virralla saisi koneen lämpimäksi.
Pistä lisää kuvia edistymisestä!

Edit kysymykseeni mistä: http://www.ebeco.fi/resellers-fi?distance%5Bpostal_code%5D=Helsinki&distance%5Bcountry%5D=fi&distance%5Bsearch_distance%5D=222&distance%5Bsearch_units%5D=km

Näyttäis olevan ihan rautakauppatavaraa.

« Last Edit: 02.05.2011, 20:43:43 kirjoittanut kuusaan.matti »
Kulkimet:Fiat Knaus Traveller 708G-03, Nissan Quashqai 2.0dci -08,
Kulkurin kaveri: Nappe, Bichon Frise

Myynnissä; Suzuki Freewind 650-99 Ostha pois!

Poissa Jack796

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 75
Tuon olemassa olevan webaston modaaminen jatkuva käyntiseksi vaatii kolvausta, ja valmistajalta ei löydy käypästä käyttökelloa.
Varapyörän paikalle teen tai teetän laatikon jonne tuon takatilan webaston saan suojaan / piilotettua, vesiputket lattiasta läpi..
lisä web. saa löpönsä pakun omasta tankista.
Työn takia ei oikein voi auton moottori puolta avata pitkäksi aikaa,  pitää voida lähteä töihin noin tunnin varolla  :P Iteppähän olen ammattini valinnut  ;)

Lisäakuiksi tulee 2-3kpl 110Ah akkuja tai 1 kpl 200Ah, nuo saattaa muuttuakin kunhan näkee paljonko jää akuille tilaa..



Tuota ebisollia saa HYVIN varustetuista rautakaupoista, esim. Iisalmen K-rauta ei edes tuntenut koko tavaraa. Kuopion puijon väristä sain loppuvaraston 24m2.

Ensimmäinen yö tuli viime yönä nukuttua takana, pakkastakin oli muutama aste. Moottori käynnissä ja sisäkierto päällä lämpöä piisasi.  ;)
« Last Edit: 03.05.2011, 12:10:52 kirjoittanut Jack796 »
LMC Munsterland 500 -84
Solifer Artic 45T -81 = Kelkkakärri: "pete" vankkuri 
Peugeot Boxer III 2,2Hdi 120 -08

Ex. Peugeot 206 SW 2,0Hdi -02

Poissa Jankos

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 294
  • Jokioinen
    • Meirän hoppikuvia
Projekti on ihan asiallinen mutta olethan huomioinut verotukseen liittyvät asiat?

http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Autovero/Autovero+Suomessa/Lievemmin+verotettujen+tai+verovapaiden+pakettiautojen+rakennemuutokset.htm

Eli takaosaan ei ainakaan mitään kiinteätä istuinpaikkaa voi laittaa (tuo seinälle käännettävä sänky tulkittaneen istuimeksi), muuten menee täydelle verolle.

Joku kateellinen pian ilmoittaa vaikka katsastuksista menisikin läpi.

Väliseinääkään et saisi poistaa/siirtää tai tuosta vain muuttaa, ainakin vaatii muutoslapun jostakin korirakentajalta?

Kuormurina tuo varmaan olisikin helpommin toteutettavissa.

Fiat Hobby 600 -87
Hobby 600 käyttöohjekirja: http://www.surffi.net/~minnak/Hobby/hobby_600_manual_fin.pdf

Poissa Jack796

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 75
Projekti on ihan asiallinen mutta olethan huomioinut verotukseen liittyvät asiat?

http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Autovero/Autovero+Suomessa/Lievemmin+verotettujen+tai+verovapaiden+pakettiautojen+rakennemuutokset.htm

Eli takaosaan ei ainakaan mitään kiinteätä istuinpaikkaa voi laittaa (tuo seinälle käännettävä sänky tulkittaneen istuimeksi), muuten menee täydelle verolle.

Joku kateellinen pian ilmoittaa vaikka katsastuksista menisikin läpi.

Väliseinääkään et saisi poistaa/siirtää tai tuosta vain muuttaa, ainakin vaatii muutoslapun jostakin korirakentajalta?

Kuormurina tuo varmaan olisikin helpommin toteutettavissa.

Katsastuskonttorilta kysytty:

Pakettiautosta SAA poistaa väliseinän, kuorma-autoksi rekisteröidystä EI saa poistaa väliseinää.
Pakettiauto EI tarvitse nykypykälillä väliseinää välttämättä!

Sänky saa nykypykälän mukaan olla vaikka lappeellaan, kunhan tasosta on kattoon vähintään 130cm.
Jotkut kiertävät pykälän niin että tekevät "työkalulaatikon" johon patjan lisäämällä saa sängyn (näitä nimittäin on useammassakin saattoautossa) = ja 100% laillinen  ;D Esim. pikku Vitoihin tekevät juuri noin..

Lainattu tuosta linkistä:

Autoverovapaan pakettiauton tavaratilaan voidaan ilman autoveroseuraamuksia asentaa tilapäiseen käyttöön tarkoitettuja istuimia seuraavasti (HUOM! ei koske 1.4.2009 tai sen jälkeen Suomessa ensiverotettuja pakettiautoja -> tällaisiin ei siis saa asentaa alla mainittuja tilapäiseen käyttöön tarkoitettuja istuimia autoverovapaasti):

 

· jos yhtenäisen tavaratilan tilavuus on vähintään 7 kuutiometriä, voidaan asentaa istuin yhdelle henkilölle

· jos yhtenäisen tavaratilan tilavuus on vähintään 8 kuutiometriä, voidaan asentaa istuimet kahdelle henkilölle

· jos yhtenäisen tavaratilan tilavuus on 9 kuutiometriä tai enemmän, voidaan asentaa istuimet kolmelle henkilölle


Tämä paku on rekisteröity 31.12.2008  ;)
« Last Edit: 03.05.2011, 15:49:11 kirjoittanut Jack796 »
LMC Munsterland 500 -84
Solifer Artic 45T -81 = Kelkkakärri: "pete" vankkuri 
Peugeot Boxer III 2,2Hdi 120 -08

Ex. Peugeot 206 SW 2,0Hdi -02

Poissa Jankos

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 294
  • Jokioinen
    • Meirän hoppikuvia
Tämä paku on rekisteröity 31.12.2008  ;)

Jostain jä mun mieleen että olisi ollut -09 ja siitähän nuo tiukennukset on voimassa, ainakin osittain.

Mutta se on hyvä että olit nuo varmistanut!
Fiat Hobby 600 -87
Hobby 600 käyttöohjekirja: http://www.surffi.net/~minnak/Hobby/hobby_600_manual_fin.pdf

Poissa Jack796

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 75
Jälleen vähän eteenpäin projekti mennyt:

Alaosa seinistä ja etu "väliseinä" tullut uutta, sivuoveen pitäisi tehdä kaks värinen verhoilu musta/harmaa.
Kovalevyt pysyy suorana kun kyydissä ovat, ei ole tilaa säilyttää noita muualla lappeellaan  ;)
"väliseinästä" en sitten tehnyt kuin 40cm korkean, jotenkin paremmin istuu tuohon kuin korkeampi.

Noissa verhoiluiden liimauksessa käytän Kiilto M1000:sta, kuivaa kirkkaaksi ja on koostumukseltaan kuin erikeeper...



Väliaikainen "sänky":
Ajon aikana niputettuna..
« Last Edit: 04.05.2011, 23:42:23 kirjoittanut Jack796 »
LMC Munsterland 500 -84
Solifer Artic 45T -81 = Kelkkakärri: "pete" vankkuri 
Peugeot Boxer III 2,2Hdi 120 -08

Ex. Peugeot 206 SW 2,0Hdi -02

Poissa Jack796

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 75
Projekti ei paljon edistynyt mutta, Webaston ohjauskello muuttui:
http://www.mellorautoelectrical.co.uk/Truck_and_Marine_Heater_Accessories_plus_repair_parts/988/Webasto_Marine_Dedicated_7_Day_Timer_Kit_12v_-_Thermo_Top_E/C.html Tuolla toimii Paypal, joten sieltä sitten.
Aloitusviestin "kello" kaupassa olisi pitänyt luottokortin numerot "naputella" (ei oikein kiinnosta)
LMC Munsterland 500 -84
Solifer Artic 45T -81 = Kelkkakärri: "pete" vankkuri 
Peugeot Boxer III 2,2Hdi 120 -08

Ex. Peugeot 206 SW 2,0Hdi -02

Poissa kuusaan.matti

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 465
Projekti ei paljon edistynyt mutta, Webaston ohjauskello muuttui:
http://www.mellorautoelectrical.co.uk/Truck_and_Marine_Heater_Accessories_plus_repair_parts/988/Webasto_Marine_Dedicated_7_Day_Timer_Kit_12v_-_Thermo_Top_E/C.html Tuolla toimii Paypal, joten sieltä sitten.
Aloitusviestin "kello" kaupassa olisi pitänyt luottokortin numerot "naputella" (ei oikein kiinnosta)
Hyvää tietoa!
Kuinkahan pitkän käyntiajan tuolla saa?
Meikän Quashqain  Eeberi taitaa antaa vaan 60 min max, mutta silloin normistarttiakku onkin jo lopussa. Jos on hupiakkukapasiteettia niin jaksanisi eeberikin yön yli? Rekkojen akuissa riittää virtaa webaston käyttöön, muistelen entisaikojen rahtihommissa, ettei tullut ongelmaa siitä pakkasella.
Vai onko Webasto vähemmän virtaa kuluttavaa mallia?

m
Kulkimet:Fiat Knaus Traveller 708G-03, Nissan Quashqai 2.0dci -08,
Kulkurin kaveri: Nappe, Bichon Frise

Myynnissä; Suzuki Freewind 650-99 Ostha pois!

Poissa Jack796

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 75
Projekti ei paljon edistynyt mutta, Webaston ohjauskello muuttui:
http://www.mellorautoelectrical.co.uk/Truck_and_Marine_Heater_Accessories_plus_repair_parts/988/Webasto_Marine_Dedicated_7_Day_Timer_Kit_12v_-_Thermo_Top_E/C.html Tuolla toimii Paypal, joten sieltä sitten.
Aloitusviestin "kello" kaupassa olisi pitänyt luottokortin numerot "naputella" (ei oikein kiinnosta)
Hyvää tietoa!
Kuinkahan pitkän käyntiajan tuolla saa?
Meikän Quashqain  Eeberi taitaa antaa vaan 60 min max, mutta silloin normistarttiakku onkin jo lopussa. Jos on hupiakkukapasiteettia niin jaksanisi eeberikin yön yli? Rekkojen akuissa riittää virtaa webaston käyttöön, muistelen entisaikojen rahtihommissa, ettei tullut ongelmaa siitä pakkasella.
Vai onko Webasto vähemmän virtaa kuluttavaa mallia?

niin pitkään kuin akuissa riittää virtaa  ;D ;D

Webaston TTC kuluttaa vesipumpun kanssa 40-45w ilman pumppua 26w, se auton oma lämppärin puhallin sen virran vie ;)

En usko että virrat loppuu mulla tuosta 2 x 110Ah akut pelkästään taka webastolle + lisälaitteille...

Hintaa tuolle kellolle tuli n. 100€ sis.alv + postit..

« Last Edit: 11.05.2011, 20:16:09 kirjoittanut Jack796 »
LMC Munsterland 500 -84
Solifer Artic 45T -81 = Kelkkakärri: "pete" vankkuri 
Peugeot Boxer III 2,2Hdi 120 -08

Ex. Peugeot 206 SW 2,0Hdi -02

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,833
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Projekti ei paljon edistynyt mutta, Webaston ohjauskello muuttui:
http://www.mellorautoelectrical.co.uk/Truck_and_Marine_Heater_Accessories_plus_repair_parts/988/Webasto_Marine_Dedicated_7_Day_Timer_Kit_12v_-_Thermo_Top_E/C.html Tuolla toimii Paypal, joten sieltä sitten.
Aloitusviestin "kello" kaupassa olisi pitänyt luottokortin numerot "naputella" (ei oikein kiinnosta)
Hyvää tietoa!
Kuinkahan pitkän käyntiajan tuolla saa?
Meikän Quashqain  Eeberi taitaa antaa vaan 60 min max, mutta silloin normistarttiakku onkin jo lopussa. Jos on hupiakkukapasiteettia niin jaksanisi eeberikin yön yli? Rekkojen akuissa riittää virtaa webaston käyttöön, muistelen entisaikojen rahtihommissa, ettei tullut ongelmaa siitä pakkasella.
Vai onko Webasto vähemmän virtaa kuluttavaa mallia?

m

Vastaahan, että mikä on paljon virtaa kuluttava vepasto kun en tiedä. Vepasto ja eberi ei kuluta virtaa kuin noin 1:n ampeerin. Ne oheislaitteet sitä virtaa vie. ;)
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa kuusaan.matti

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 465
Nojoo... Kyllä riittää virtakin. Puhallintakaan ei välttämättä tarvi kun nestekierto pitää lämmön tasaisena. Alta patterin läpi ilma sisään ja katolta pois. (jotkut normit on siihenkin, aukkojen koot/yöpyjät.) Tuommonen Webasto/kello yhdistelmä näyttää sopivalta moneen käyttöön!

Edit
Ihan kokemuksesta meikän 2,5 vanha Quahqain akku jaksoi nippa nappa käynnistyä 40 minuutin jälkeen -25 pakkasessa. Jos sen silloin unohti käynnistää niin sai hakea apua.
Tarkennuksena vielä, että pelkkä eberi vie n. 2A (48W), +auton puhallin lisää ehkä enemmän jos on jäänyt isolle = yht 4-10A.
http://www.eberspacher.com/products/water-heating/hydronic-4.html

Tietenkään vanhan akun varauskyky pakkasessa ei ole puoltakaan maksimista ja kylmän koneen pyöritys vaatii enemmän virtaa. Uusi akku on kiva pakkasella  :)
« Last Edit: 11.05.2011, 20:28:16 kirjoittanut kuusaan.matti »
Kulkimet:Fiat Knaus Traveller 708G-03, Nissan Quashqai 2.0dci -08,
Kulkurin kaveri: Nappe, Bichon Frise

Myynnissä; Suzuki Freewind 650-99 Ostha pois!

Poissa Jack796

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 75
Vesikierto tulee tyylillä "avoin kierto"

http://www.webasto-marine.com/fileadmin/user_upload/en_INT/downloads/Einbau_Boot_ENG.pdf   Sivu: 33 

Eli:

Webastolle tulee "hukkakierto" josta sitten pöllin T-haaroilla lattialämmitykseen ja pattereille veden, hukkakierto tulee tavaratilaan joten pysyypähän takaikkunat sulana ja kontti kuivana  ::)
Lattialämmitykseen ja vesipattereille tulee oma termostaatti..

Ps. Talvella pyöritin Webastoa putkeen 7 tuntia, eli tunnin välein uudelleen aina tulille ja vielä lähti auto käyntiin omin avuin.
LMC Munsterland 500 -84
Solifer Artic 45T -81 = Kelkkakärri: "pete" vankkuri 
Peugeot Boxer III 2,2Hdi 120 -08

Ex. Peugeot 206 SW 2,0Hdi -02

Poissa Jack796

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 75
Hieman on projekti jälleen "nytkähtänyt" eteenpäin:

-Sivuoven verhoilut tein ja samalla "hieman" bitumia sisälle, niin ei pärähdä kiinni laittaessa.
-Takapyörien kaaret vuorasin kokonaan bitumilla.
-Lämmitysjärjestelmän webasto hankittu Thermo Top C 5,2kw käytetty mutta kunnostettu.
-Käyttökello saapui englannista ja hyvältä näyttää  8) Webaston omaa tuotantoa mallisarjassa Marine Comfort. 18.05.2011 Käyttökello testattu ja toimii kuten pitääkin..

Mellorilla kohtuu nopsa palvelu, tilasin kellon 11.05.2011 lähti englannista 13.05.2011 ja saapui 17.05.2011..

Sama käyttökello model:TM1 NV3 käy myös: Airtop 2000s, 2000st, 3900evo, 5500evo ja Thermo top C, E, 90 ST.
Mukana tuli juuri tuolle Thermo top C.lle käypänen johtoadapteri.

muutapa ei nyt uutta, pitää välillä tienata että voi rakennella  ;)
« Last Edit: 18.05.2011, 18:50:09 kirjoittanut Jack796 »
LMC Munsterland 500 -84
Solifer Artic 45T -81 = Kelkkakärri: "pete" vankkuri 
Peugeot Boxer III 2,2Hdi 120 -08

Ex. Peugeot 206 SW 2,0Hdi -02