Kirjoittaja Aihe: Työ / "retkeily" auto "Projekti": Peugeot Boxer 2,2Hdi 120 H1L2 -08  (Read 6440 times)

Poissa mikko66

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 83
Laitettiin kaverin kanssa tähän mun omaan kulkineeseen Eberi. Katkoin kellolle menevät ohuet johdot ja yhdistin muistaakseni ruskean ja keltaisen, jolloin kello on ohitettu.
Ohjaus tapahtuu normaalilla katkaisijalla, ja joskus on Eberi ollut vuorokaudenkin päällä.
Eberiä ei ole kytketty auton omaan puhaltimeen vaan lämmittää pelkän moottorin jäähdytysnesteen. Lämmönvaihtimella siirrän lämmön sitten asunto-osan patteriverkostoon. Patteriverkostossa on ylimääräinen kiertovesipumppu jota ohjaa muutaman kymmenen euron ylimääräinen Alden seinätermostaatti. Termostaatti sammuttaa ja käynnistää patteriverkoston kiertovesipumppua pitäen lämpötilan tasaisena. Eberi käy sitten täysillä tai puolella ja joskus jopa pysähtyy hetkeksi.
LMC 560 -98
Saab 93 TTid Sport Combi 2011
------------------------------------------------------------------

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,832
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Laitettiin kaverin kanssa tähän mun omaan kulkineeseen Eberi. Katkoin kellolle menevät ohuet johdot ja yhdistin muistaakseni ruskean ja keltaisen, jolloin kello on ohitettu.
Ohjaus tapahtuu normaalilla katkaisijalla, ja joskus on Eberi ollut vuorokaudenkin päällä.
Eberiä ei ole kytketty auton omaan puhaltimeen vaan lämmittää pelkän moottorin jäähdytysnesteen. Lämmönvaihtimella siirrän lämmön sitten asunto-osan patteriverkostoon. Patteriverkostossa on ylimääräinen kiertovesipumppu jota ohjaa muutaman kymmenen euron ylimääräinen Alden seinätermostaatti. Termostaatti sammuttaa ja käynnistää patteriverkoston kiertovesipumppua pitäen lämpötilan tasaisena. Eberi käy sitten täysillä tai puolella ja joskus jopa pysähtyy hetkeksi.


Mittasitko eberin virran kulutuksen?
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa Mersu pr

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 6
Minulla on vastaava projekti, kohteena Sprinter 313CDi puolipitkä ja korkea vm.2002. Aloitin projektin viime kesänä ruostesuojaamalla tavaratilan kokonaan ja alustan koteloineen. Syksyn aikana eristin tavaratilan finfoamilla siten, että korin sisäpinnan ja ulkopinnan väliin muotoilin erinäisen määrän paloja pyrkien katkaisemaan mahdolliset kylmäsillat. Eristeet liimasin toisiinsa ja sisäpeltiin eristysvaahdolla. Sen sisäpuolelle liimasin yhtenäisen finfoamkerroksen paksuudeltaan 30mm saumaten ne taas eristysvaahdolla. Saman tein katolle ja lattialle. Eristeenä on siis täysin yhtenäinen 30 mm, jonka alla 20mm finfoam, eli eristepaksuus yht.50 mm. Eristeen päälle seinin tuli 6 mm filmivaneri ja lattiaan 12 mm.
Haittana paksusta eristekerroksestatuli sisätilojen pieneneminen, sisäkorkeus 172 ja leveys 170.
Vanhan väliseinän olen toistaiseksi säilyttänyt, koska voin ohjaamo on todella vaikea eristää suurine ikkunoineen.
Taakse tein uuden väliseinään ulokkeen siten, että tavaratila on yläosastaan 60 cd ja alaosastaan 150 cm. Sisäpuolella on siis 90 cm leveä ja 70 cm korkea penkki, joka on myös eristetty 50 mm.
Liukuoven eristin pelkästään peltien välistä, koska ovi ei sovi toimimaan, jos siihen laittaa mös sisäpintaan eristeen.
Tässä juttua tällä kerta. Lisään myöhemmin lämmityksestä ja ilmanvaihdosta sekä sähköistyksestä ja muusta kalustuksesta ja käyttökekemuksia.
SFC 58183

MB Sprinter 313 CDI -02, nykyinen projekti
Sprite Musketer -87, edellinen projekti
Iveco 2400 -73 ? Itserakentamani asuntoauto
N. 20 kpl henkilöautoja välillä Triumph Herald-67 -  Audi A4 TDI -01

Poissa Mersu pr

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 6
Jatkan tuohon edelliseen, kun kerran innostuin.
 Perusteena auton rakentamiselle on kokemukset edellisestä, Ivecon rakentamisesta asuntoautoksi. Tein siinä paljon virheitä, joten niitä samoja minun ei tarvitse enää tehdä.
Toiseksi edellinen asuntovaununi Sprite -87 opetti minulle vaunujen rakenteellisesta heikkoudesta ja kosteusalttiudesta paljon. Lisävahvistusta heikkoudesta  sain kun kaverini kaksivuotias asuntoauto lähetettiin lähes vuodeksi Slovakiaan kosteusvaurioiden korjaukseen. Vaihdettiin toinen sivu kokonaan.                    Sateella kaveri vieläkin kuulostelee mistä vuotaa.
Kolmanneksi perusteluksi on peltikorin turvallisuuden. Olen nähnyt kolarissa kaatuneen asuntoauton jätteet, ihmishenki on asuntoauton rimakehikon sisällä todella halpaa. Myös vahvuus murtautujia vastaan on peltikorisessa aivan eri luokkaa; ovesta ei voi mennä potkaisemalla sisään.
En rakenna nykyisestä projektistani asuntoautoa, vaan kuljetukseen tarkoitettua kuorma-autoa lakitekstin mukaan.
Siinä voi tarvittaessa yöpyä mukavasti esim. kalareissulla Tenolla. Palaillaan.
SFC 58183

MB Sprinter 313 CDI -02, nykyinen projekti
Sprite Musketer -87, edellinen projekti
Iveco 2400 -73 ? Itserakentamani asuntoauto
N. 20 kpl henkilöautoja välillä Triumph Herald-67 -  Audi A4 TDI -01

Poissa tkunnas

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 121
Nämä on todella kiinnostavia juttuja - saatko tästä Sprinteristä kuvia laitettua tänne?

Poissa Jack796

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 75
Voiskos  "Mersu pr" tehdä oman projekti linkin  ;)

Tämä linkki olkaa rönsyilemään jos tänne ruvetaan omia projekteja lisäilemään, kun on olemassa (omat projektit) ketju jonne voi tehdä oman "projektin".

 
LMC Munsterland 500 -84
Solifer Artic 45T -81 = Kelkkakärri: "pete" vankkuri 
Peugeot Boxer III 2,2Hdi 120 -08

Ex. Peugeot 206 SW 2,0Hdi -02

Poissa mikko66

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 83
Mittasitko eberin virran kulutuksen?
Täydellä teholla 50W ja puolella 23W.
Polttoaineen kulutus 0,62 l/h ja 0,27 l/h.
LMC 560 -98
Saab 93 TTid Sport Combi 2011
------------------------------------------------------------------

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,832
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Mittasitko eberin virran kulutuksen?
Täydellä teholla 50W ja puolella 23W.
Polttoaineen kulutus 0,62 l/h ja 0,27 l/h.

Kiitos Mikko. ;)
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa Mersu pr

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 6
Jees, tehdään niin. Tarkoitus oli vain vaihtaa kokemuksia vastaavista projekteista.
SFC 58183

MB Sprinter 313 CDI -02, nykyinen projekti
Sprite Musketer -87, edellinen projekti
Iveco 2400 -73 ? Itserakentamani asuntoauto
N. 20 kpl henkilöautoja välillä Triumph Herald-67 -  Audi A4 TDI -01

Poissa mikko66

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 83
Eberi otti käynnistyksessä muistaakseni 120 - 130 W, joten kympin sulake ei kestä. Ja virtakaapeli on oltava vähintään muutaman neliön. Ensin asensin laitteelle neliön piuhalla virransyötön. Ajelin puskaparkkiin. Laitoin telkkarin, sekä valot päälle ja tunnin kuluttua yritin eberiä käyntiin, mutta suhisi vähän aikaa eikä mitään tapahtunut. Luulin ensin, että laite rikki. Mutta seuraavana päivänä kokeilin auton ollessa tyhjäkäynnillä, niin taas pelasi. Akkujahan mulla on hupipuolella rinnankytkettynä koko ajan neljä (noin 400 Ah). Eli eberi on aika tarkka siitä että saa kunnolla sähköä. Vahingosta viisastuneena, nyt on 6 neliön piuhat.
LMC 560 -98
Saab 93 TTid Sport Combi 2011
------------------------------------------------------------------

Poissa Jack796

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 75
Nonniin...

On taas vähän edennyt autossa, mutta webaston osat hommattu. Kohta pääsee lämmitystä rakentamaan, läpivienti pakoputkelle pitäisi jotenkin toteuttaa??  Ideoita otetaan vastaan  ;)
Väliseinän rungon värkkäsin, ainakin kestää, tuohon jääkaapin puoleiseen aukkoon tulee ovi (kääntyy sisällepäin seinää vasten).



Vähän toisenlaista tuunausta:


Varoitusmajakat sain vihdoinkin levitettyä korin kanssa samaan, ja samalla komentokaiutin järjestelmän asensin (aito jenkkipoliisin malli) äänissä löytyy mm. Ilmatorvi (aivan älyttömän kovaa parkasee), hälytysajoäänet ja mikrofoni  ::)
LMC Munsterland 500 -84
Solifer Artic 45T -81 = Kelkkakärri: "pete" vankkuri 
Peugeot Boxer III 2,2Hdi 120 -08

Ex. Peugeot 206 SW 2,0Hdi -02

Poissa Jack796

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 75
Edistystä:
-Webasto asennettu
-Pakoputkistolle tein tuollaisen "kyllä kestää" kannatinpalkin (ei tarvinnut runkoon reikiä tehdä, hyödynsin varapyörän telineen paikan)
-Väliseinä saanut oven
-Vesipatterit nukkuma puolelle asennettu, paluuputki menee sivuoven kynnyksen kautta taakse. 

-Järjestelmän ilmaus penkkien takana näkyvä U-mutka
-"tavaralaatikko" tehty

LMC Munsterland 500 -84
Solifer Artic 45T -81 = Kelkkakärri: "pete" vankkuri 
Peugeot Boxer III 2,2Hdi 120 -08

Ex. Peugeot 206 SW 2,0Hdi -02

Poissa Jack796

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 75
Webasto koekäytetty ja toimii kuten pitääkin..  Melko hiljainen tuli kun käytin pakovaimentimena eberin vastaavaa isompaa vaimenninta, imuääni on kovin. Käynnistys setti on kuin "jetti" lähtis tulille ;D

Säiliö hommattu... Kuusakoskelta heliumpullo 13,78L rosteria ja 3€ huimalla hinnalla...
« Last Edit: 10.08.2011, 15:09:27 kirjoittanut Jack796 »
LMC Munsterland 500 -84
Solifer Artic 45T -81 = Kelkkakärri: "pete" vankkuri 
Peugeot Boxer III 2,2Hdi 120 -08

Ex. Peugeot 206 SW 2,0Hdi -02

Poissa RR

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 718
  • Kouvola
Webasto koekäytetty ja toimii kuten pitääkin..  Melko hiljainen tuli kun käytin pakovaimentimena eberin vastaavaa isompaa vaimenninta, imuääni on kovin. Käynnistys setti on kuin "jetti" lähtis tulille ;D

Hakusessa koko lämminvesivaraaja (rikkonainenkin menee kunhan säiliö ehjä) tai sen rosterisäiliö n. 25-35L ;) Vaihtokaupassa 1 kpl säiliöstä ja 2 kpl ehjästä varaajasta, linkissä olevia Osbornen yksiköitä: http://murobbs.plaza.fi/kannettavat-tietokoneet-ja-konepaketit/778178-osborne-pro945gc-keskusyk-3kpl-85-sis-pk-kpl-2kpl-p4-2-8ghz-yks-45-kpl.html

Projekti ei etene ennenkuin saan säiliön hommattua....

Tein samanlaisen homman, minulla on 2 eberin äänenvaimenninta ja ilmansuodattimena/imuilmanäänenvaimentajana bensansuodatin, semmonen ruiskutusmoottorin versio, tyyppiä en muista mutta varaosaliikkeestä sen minulle löysivät, kun osasin asiani hyvin selittää.

Kertaakaan ei meidän autossa herätty käynnistyvään lämmittimeen melkein kolmen viikon reissun aikana.

Poissa Jack796

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 75
"keskuslämmitys" ensimmäistä kertaa tulilla käytetty, parit vuodot löytyi ( letkut VAIN 30v vanhoja  :o ) vuodot korjattu.

Lämpöä riittää AIKA mukavasti. Järjestelmä on sisäkiertoinen, webasto käy kerrallaan n. 5 min, jonka jälkeen "lepäilee" n. 10-15 min ja sitten ajaa kierroksensa...

Hiljaisempi kuin ilmawebasto..

Videota kunhan saan siistittyä systeemiä, on aika sekasotku nyt  ;D ;D
LMC Munsterland 500 -84
Solifer Artic 45T -81 = Kelkkakärri: "pete" vankkuri 
Peugeot Boxer III 2,2Hdi 120 -08

Ex. Peugeot 206 SW 2,0Hdi -02