Kirjoittaja Aihe: Onko kokemuksia isompien kokonaisuuksien tekemisestä lasikuidusta?  (Read 3689 times)

Poissa RR

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 718
  • Kouvola
Olen kovasti harkinnut autoni etuosaan tehtävää korotusta. Jos haluan matkailun olevan niin vaivatonta kuin haluan, niin sinne etumatkustajien päälle pitää tehdä kiinteät sängyt. Vaihtoehtoina lienee pellistä tai lasikuidusta tekeminen.

Auto on peltikorinen, rungollinen ja kantavuus riittää. Ikääkin on sen verran, ettei kaikki uudet määräykset koske. Alusta painaa sen verran, etten usko ajettavuuden juuri heikkenevän.

Pellistä vääntämisessä on haasteina ulkonäkö, se, että pitäisi ensinnäkin ostaa tig-hitsauslaitteet ja toisekseen vielä oppia hitsaamaan sillä. Kolmanneksi siinä polttaa helposti koko auton.

En ole koskaan tehnyt lasikuidusta mitään. Teorian olen jo opiskellut, siis suurin piirtein. Tärkein asia siis lienee muotti ja sen laatu. Kaikki muotin virheet näkyvät valmiissa tuotteessa. Valmiin kappaleen pituus lienee noin 2,5 metriä, korkeus 70 cm ja leveys 2,45 metriä

Kuinka monta kerrosta ja minkälaista mattoa kannattaa laittaa siihen gelcoatin päälle? Onko gelcoateissa eroja? Entä se hartsi? Minkälaisia vahvikkeita pitää laittaa ennen valmiin kappaleen irroittamista muotista?


Poissa desoto

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Kellos ...CHEVYJÄ epämääränen luku ja MATKAAJA 460
Olen kovasti harkinnut autoni etuosaan tehtävää korotusta. Jos haluan matkailun olevan niin vaivatonta kuin haluan, niin sinne etumatkustajien päälle pitää tehdä kiinteät sängyt. Vaihtoehtoina lienee pellistä tai lasikuidusta tekeminen.

Auto on peltikorinen, rungollinen ja kantavuus riittää. Ikääkin on sen verran, ettei kaikki uudet määräykset koske. Alusta painaa sen verran, etten usko ajettavuuden juuri heikkenevän.

Pellistä vääntämisessä on haasteina ulkonäkö, se, että pitäisi ensinnäkin ostaa tig-hitsauslaitteet ja toisekseen vielä oppia hitsaamaan sillä. Kolmanneksi siinä polttaa helposti koko auton.

En ole koskaan tehnyt lasikuidusta mitään. Teorian olen jo opiskellut, siis suurin piirtein. Tärkein asia siis lienee muotti ja sen laatu. Kaikki muotin virheet näkyvät valmiissa tuotteessa. Valmiin kappaleen pituus lienee noin 2,5 metriä, korkeus 70 cm ja leveys 2,45 metriä

Kuinka monta kerrosta ja minkälaista mattoa kannattaa laittaa siihen gelcoatin päälle? Onko gelcoateissa eroja? Entä se hartsi? Minkälaisia vahvikkeita pitää laittaa ennen valmiin kappaleen irroittamista muotista?


Muotti ei sinun tapauksessa ole aivan välttämätön... tee runko haluamastasi materiaalista käytä lämpö eristeenä poluuretaani levyä. muovaa nurkat ynnä muut muorot mieleiseksi ja laminoi siihen päälle kolme kerosta aika kevyttä mattoa joista päällimmäinen on ristiin kudottua ja se pitää venyttää leikata ynnä muuta siististi ja lopuksi pari kerrosta gekgoatia ja hionta sitt lopullinen kiltopinta jos semmosta haaveilee
V8 Olla pitää  !  !      Vaikk haiseehi mökkiöljylle..

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 935
  • Lempäälä
"desoto`n tapa on se helpoin. Monet eristeet pitää maalata hyvällä lateksilla paksuun ettei hartsi syövytä niitä.Jos laskuidun pintaan vedetään väri se on topcoat, geilcoat vedetään ainoastaan muottiin. Väri on ehkä tarpeeton, sillä tällä menetelmällä on vaikea saada tasaista pintaa, se on tehtävä sapkkelilla ja pinta hiottava ja maalattava.
    Jos halutaan tehdä oikea muotti, joka sopii katon muotoihin. Täytyy mersun katolle tehdä halutun kokoinen "keko" joka spaklataan ja hiotaan haluttuun muotoon, tehdään muotoja jotta tulee jäykkä, välttäen suuria tasaisia pintoja sekä jyrkkiä nurkkia ja kulmia, alle R10 alkaa vaikeutumaan . Myös muutaman asteen päästöt pitää tehdä jotta valmis kappale saadaan irti. Vahataan moneen kertaan laitetaan irroitusaine.Vedetään geilgoat, laminoidaan, irroitetaan hiukan irti, tehdään jäykisteet esim. halkaistusta sähköputkesta.Muotti irroitetaan lopullisesi. hiotaan mieluummin 600-1000, vahataan n.6 kertaan+irroitusaine pintaan, lamidoidaan 2-4 mattoa( tuskin kannatta geilcoattia vetää jos pinta maalataan?) rissataan hyvin, irroitetaan hiukan tehdään jäykisteet.
  Mattoja on monenlaisia ilmoitetaan esim 250 g/m*2 , olen enimmäkseen käyttänyt 450 g /m*2. Ristiin kudotut matot on vaikeita saada taipumaan muotoihin.
  Varmaankin olisi hyvä etsiytyä ammatti liikeeseen josta voi ostaa aineet ja työvälineet+ saada neuvot kaupantekijäisiä. Eihän tuo niin vaikeaa ole, tietyt perusasiat on kuitenkin hallittava, "pienoimallista" kantsii alkaa, jotta pääsee jyvälle. Ainakin täälläpäin vähittäiliikkeesä aineet maksaa moniverroin, kuin ammattilaisilla.   Paremman tekijän/ kirjoittajan juttua:
    http://www.opelclubfinland.fi/forum/viewtopic.php?f=19&t=147579&p=1167324&hilit=lasikuitu#p1167324
     
« Last Edit: 12.09.2011, 08:14:20 kirjoittanut Yrjö »
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa desoto

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Kellos ...CHEVYJÄ epämääränen luku ja MATKAAJA 460
"desoto`n tapa on se helpoin. Monet eristeet pitää maalata hyvällä lateksilla paksuun ettei hartsi syövytä niitä.Jos laskuidun pintaan vedetään väri se on topcoat, geilcoat vedetään ainoastaan muottiin. Väri on ehkä tarpeeton, sillä tällä menetelmällä on vaikea saada tasaista pintaa, se on tehtävä sapkkelilla ja pinta hiottava ja maalattava.
    Jos halutaan tehdä oikea muotti, joka sopii katon muotoihin. Täytyy mersun katolle tehdä halutun kokoinen "keko" joka spaklataan ja hiotaan haluttuun muotoon, tehdään muotoja jotta tulee jäykkä, välttäen suuria tasaisia pintoja sekä jyrkkiä nurkkia ja kulmia, alle R10 alkaa vaikeutumaan . Myös muutaman asteen päästöt pitää tehdä jotta valmis kappale saadaan irti. Vahataan moneen kertaan laitetaan irroitusaine. Laminoidaan, irroitetaan hiukan irti, tehdään jäykisteet esim. halkaistusta sähköputkesta.Muotti irroitetaan lopullisesi. hiotaan mieluummin 600-1000, vahataan n.6 kertaan+irroitusaine pintaan, lamidoidaan 2-4 mattoa( tuskin kannatta geilcoattia vetää jos pinta maalataan?) rissataan hyvin, irroitetaan hiukan tehdään jäykisteet.
  Mattoja on monenlaisia ilmoitetaan esim 250 g/m*2 , olen enimmäkseen käyttänyt 450 g /m*2. Ristiin kudotut matot on vaikeita saada taipumaan muotoihin.
  Varmaankin olisi hyvä etsiytyä ammatti liikeeseen josta voi ostaa aineet ja työvälineet+ saada neuvot kaupantekijäisiä. Eihän tuo niin vaikeaa ole, tietyt perusasiat on kuitenkin hallittava, "pienoimallista" kantsii alkaa, jotta pääsee jyvälle. Ainakin täälläpäin vähittäiliikkeesä aineet maksaa moniverroin, kuin ammattilaisilla. 
yrjo on aivan oikeessa pinnan teon suhteen va sen takia ristiin kudotttu tulee sileempi pinta helpommin ja liikentees pikku haavereis turvallisempi.. ja siit poluuretaanilevyst.. se kestää hartsin ja soveltuu myös vahvike koteloiden täyte aineeksi
V8 Olla pitää  !  !      Vaikk haiseehi mökkiöljylle..

Poissa tkunnas

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 121
Tässä yksi tapa tehdä lasikuidusta: http://www.caravan-lehti.fi/nettijatkot/fillari-vaunun-peraan/

Tekniikan soveltuvuudesta kysyttyyn kohteeseen en sano mitään, asiantuntijat vastatkoon siihen.

Poissa RR

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 718
  • Kouvola
Kiitoksia vinkeistä. Kunhan auto kotiutuu reissusta, aloitan tarkemman suunnittelun. Noin se kai on tehtävä, ensin rakennan kopan ja laminoin sitten sen.

Saas nähä kehtaako vaimo vielä hypätä kyytiin julkisella paikalla ens kesänä...

Kestääkö pullouretaani myös sen hartsin vai etsinkö jonkun muun tavan liimata eristeet vaneriin?

Entä pintaväri sitten joskus? Jotain erikoista huomioitavaa tässä kohtaa?
« Last Edit: 12.09.2011, 19:53:30 kirjoittanut RR »

Poissa desoto

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Kellos ...CHEVYJÄ epämääränen luku ja MATKAAJA 460
Kiitoksia vinkeistä. Kunhan auto kotiutuu reissusta, aloitan tarkemman suunnittelun. Noin se kai on tehtävä, ensin rakennan kopan ja laminoin sitten sen.

Saas nähä kehtaako vaimo vielä hypätä kyytiin julkisella paikalla ens kesänä...
Vaimoja saa uusia ;).klasikko autoja ei :P ;D ;D
V8 Olla pitää  !  !      Vaikk haiseehi mökkiöljylle..

Poissa kuusaan.matti

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 465
Hyviä vinkkejä. Lisäisin vielä, että polyuretaanilevyistähän saa muotoiltua hyvinkin pyöreän sulavanmuotoisen alkovin, korokkeen tmv. Siihen sisävanerit liimaisin kyllä jollain 221 Sikaflexillä tmv. pitää ja joustaakin, on siistiä. Uretaani kyllä liimaakin, mutta turpoaa väliin, vaikea annostella, helposti sotkee, ei hyvä.
« Last Edit: 12.09.2011, 21:03:47 kirjoittanut kuusaan.matti »
Kulkimet:Fiat Knaus Traveller 708G-03, Nissan Quashqai 2.0dci -08,
Kulkurin kaveri: Nappe, Bichon Frise

Myynnissä; Suzuki Freewind 650-99 Ostha pois!

Poissa desoto

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Kellos ...CHEVYJÄ epämääränen luku ja MATKAAJA 460
Hyviä vinkkejä. Lisäisin vielä, että polyuretaanilevyistähän saa muotoiltua hyvinkin pyöreän sulavanmuotoisen alkovin, korokkeen tmv. Siihen sisävanerit liimaisin kyllä jollain 221 Sikaflexillä tmv. pitää ja joustaakin, on siistiä. Uretaani kyllä liimaakin, mutta turpoaa väliin, vaikea annostella, helposti sotkee, ei hyvä.
miks ei kaksi komponenttinen poluuretaani liima kammalla levitettynä ni turpoo hallitusti ja pitää ku tauti...millin kammalla kahen millin sauma.. siis levyn ja vanerin väliss
V8 Olla pitää  !  !      Vaikk haiseehi mökkiöljylle..

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 935
  • Lempäälä
Noin se kai on tehtävä, ensin rakennan kopan ja laminoin sitten sen

Saas nähä kehtaako vaimo vielä hypätä kyytiin julkisella paikalla ens kesänä.

Entä pintaväri sitten joskus? Jotain erikoista huomioitavaa tässä kohtaa?
  Mulla on luulo että laminointi tarttuu hyvin puhdistettuun peltiin, mutta erilaisen lämpölaajenemisen vuoksi saatta irrota. Ehkä olisi syytä nostaa laminoinnin jälkeen koko koppa senverran pois että voi reunat leikata, ja kiinnitää lasikuituosan peltiin liimalla/massalla--varmistaen niiteillä/ruuveilla.
   Ota vaimo suunnittelu pääliköksi, kylä tulee kyytiin. ;D
   Hyvin kovettuneeseen  (n.1 vko.) ja karhennettuun lasikuituun yleensä maalit tarttuu. Minä olen maalannut sillä mitä sattuu olemaan. Tietysti voidaan ottaa varman päälle ja hankkia oikeaakin pohjamaalia.
  Voidaan myöskin vetää topcoat heti kun on senverran kovettunut että voi hioa. Tietääkseni se ei oikein mene harrastelijoiden ruiskuista,että pensselillä. Ainakin minun "kaupassa" on värivalikoima niin pieni, että menee sekoitteluksi jos haluaa tietynlaista väriä. 
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa RR

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 718
  • Kouvola
Olin suunnitellut tekeväni kopan sisältä ulospäin valmiiksi, eli ensin n. 20 mm vaneria sivuseiniksi ja katon tekee n. 4 mm:n vanerista. Laitan kaksi päällekkäin, saumat limittäin ja liima väliin. Saisi kaikki vanerin saumat kestäviksi ja kaarevat muodot aikaiseksi. Valmiin vanerikopan päälle laittaisi uretaanit liimaten ja sitten lasikuitu niskaan.

Tuohan ei nouse sitten enää mihinkään, kun ensimmäiseksi ruuvaan nuo sivuseinät kiinni niin että kestää. Onko muita hyviä vaihtoehtoja saada se lasikuitu/pelti-sauma vedenpitäväksi?

Sivuseinät meinasin limittää 10-20 cm matkalta. Suurin ongelma nähdäkseni on saada lasikuitukaton ja peltikaton sauma pitämään. Etupuolella lasikuitu tullee pellin alle n. 5 cm matkalta.

Auton leveys ei kasva katon osalta yhtään. Auton suurin leveys on 2.45, joten 2-metrinen nukkumapaikka onnistuu ilman levennystäkin.

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 935
  • Lempäälä

Sivuseinät meinasin limittää 10-20 cm matkalta. Suurin ongelma nähdäkseni on saada lasikuitukaton ja peltikaton sauma pitämään. Etupuolella lasikuitu tullee pellin alle n. 5 cm matkalta.

    Tuo ylöspäin laminointi on aika hankalaa,harjoittele ensin. Ainakaan minulta se ei onnistu,tosin tunnen miehiä joilta se on onnistunut.
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa tkunnas

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 121
Kaarevia muotoja pystyy tekemään aika hyvin, jos käyttää ohutta vaneria. Oulussa Laatuvanerissa sanoivat, että millin paksuinen lentokonevaneri taipuu jopa kahteen suuntaan kaarevaksi, jos sitä ensin pehmentää höyryllä. En ole itse (vielä) kokeillut.

Poissa jumBo

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 23
  • Kello
Sattu silmään tuo Yrjön lateksi suojaus uretaanille, niin millä merkillä maalasit ja kuinka monta kerrosta. Tuli kerran testattua eri maaleja,lakkoja ja liimoja tuon uretaanin pintaan ja ei niistä oikein mikään suojannut sitä.
Toyota Avensis + Solifer S4

Poissa desoto

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Kellos ...CHEVYJÄ epämääränen luku ja MATKAAJA 460
Sattu silmään tuo Yrjön lateksi suojaus uretaanille, niin millä merkillä maalasit ja kuinka monta kerrosta. Tuli kerran testattua eri maaleja,lakkoja ja liimoja tuon uretaanin pintaan ja ei niistä oikein mikään suojannut sitä.
uretaani levy ei tartte mitään suojausta, se kestää hartsin liuottimineen.. mutta tyröksi vaatii suojauksen esim sauna satu muutaman kerroksen
V8 Olla pitää  !  !      Vaikk haiseehi mökkiöljylle..