Kirjoittaja Aihe: Onko kokemuksia isompien kokonaisuuksien tekemisestä lasikuidusta?  (Read 4107 times)

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 933
  • Lempäälä
Sattu silmään tuo Yrjön lateksi suojaus uretaanille, niin millä merkillä maalasit ja kuinka monta kerrosta. Tuli kerran testattua eri maaleja,lakkoja ja liimoja tuon uretaanin pintaan ja ei niistä oikein mikään suojannut sitä.
  Uretaanista, en muista oonko tehnyt lasikuitumuottia. Styroxsista oon tehnyt, Pika-Teho ainakin on ollut parempaa kuin joku halpa sisälateksi. Minun maalaustaidoillani pitä vetää 3-4 kertaan jotta sitä on jokapaikassa.
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa desoto

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Kellos ...CHEVYJÄ epämääränen luku ja MATKAAJA 460
Sattu silmään tuo Yrjön lateksi suojaus uretaanille, niin millä merkillä maalasit ja kuinka monta kerrosta. Tuli kerran testattua eri maaleja,lakkoja ja liimoja tuon uretaanin pintaan ja ei niistä oikein mikään suojannut sitä.
  Uretaanista, en muista oonko tehnyt lasikuitumuottia. Styroxsista oon tehnyt, Pika-Teho ainakin on ollut parempaa kuin joku halpa sisälateksi. Minun maalaustaidoillani pitä vetää 3-4 kertaan jotta sitä on jokapaikassa.
Hohoi veljet ja sisaret... lukekakaa viestit ja ymärtäkää ne.... uretaani levy kestää ilman maalauksia lasikuitu hartsin ja toimii ilman mitään pinnoitteita.. tyröks on sit oma juttu...
V8 Olla pitää  !  !      Vaikk haiseehi mökkiöljylle..

Poissa RR

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 718
  • Kouvola
Sattu silmään tuo Yrjön lateksi suojaus uretaanille, niin millä merkillä maalasit ja kuinka monta kerrosta. Tuli kerran testattua eri maaleja,lakkoja ja liimoja tuon uretaanin pintaan ja ei niistä oikein mikään suojannut sitä.
  Uretaanista, en muista oonko tehnyt lasikuitumuottia. Styroxsista oon tehnyt, Pika-Teho ainakin on ollut parempaa kuin joku halpa sisälateksi. Minun maalaustaidoillani pitä vetää 3-4 kertaan jotta sitä on jokapaikassa.
Hohoi veljet ja sisaret... lukekakaa viestit ja ymärtäkää ne.... uretaani levy kestää ilman maalauksia lasikuitu hartsin ja toimii ilman mitään pinnoitteita.. tyröks on sit oma juttu...

Mitenkäs sen lasikuidun laminointi peltiin? Siis saumakohdassa, että pitää vettä ym se sauma? Olen jo pohtinut vaihtoehtoista menetelmää nimeltä pelti kiinni. Ei vaan taida helpolla/halvalla löytyä niin isoa ohutta rst-pellinpalaa ettei tulis loputtoman montaa saumakohtaa.

Vai voiko se pelti/lasikuitusauma kestää, jos sen ei tarvi pitää sitä koppaa kiinni autossa? Riittää kun on tiivis.

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 933
  • Lempäälä
Vai voiko se pelti/lasikuitusauma kestää, jos sen ei tarvi pitää sitä koppaa kiinni autossa? Riittää kun on tiivis.

  Yritän ensiviikolla poiketa ammattimiehiltä kysymässä, kun ei ole kokemusta ko. asiasta.
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa tkunnas

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 121
Lasikuidun ja pellin liittämisestä löytyy keskusteluja ainakin hotrod- yms. harrastajien sivuilta, esim. englanniksi

http://www.hotrodders.com/forum/fiberglass-bonding-steel-128097.html

ja kotimaan murteella

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=207979

Jälkimmäisen linkin takaa avautuvassa keskustelussa mainitaan yhtenä mahdollisuutena osien liittäminen koriliimalla; voisikohan sitä harkita tässä kysyjän kohteessa?

Poissa RR

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 718
  • Kouvola
Lasikuidun ja pellin liittämisestä löytyy keskusteluja ainakin hotrod- yms. harrastajien sivuilta, esim. englanniksi

http://www.hotrodders.com/forum/fiberglass-bonding-steel-128097.html

ja kotimaan murteella

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=207979

Jälkimmäisen linkin takaa avautuvassa keskustelussa mainitaan yhtenä mahdollisuutena osien liittäminen koriliimalla; voisikohan sitä harkita tässä kysyjän kohteessa?

Ongelmana on lähinnä se, ettei tämänhetkisten suunnitelmien mukaan laminoitu kappale enää irtoa muusta autosta, ainakaan toivottavasti.

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 933
  • Lempäälä
  Soittelin "oppi-isälleni" joka 60- luvulla alkoi lasikuituhommiin päätoimisesti. Hän sanoi että ei irtoa pellistä, jos laminoi ohuelti ja pistää pop-niiteillä kiinni,ja päälle lisää laminointia.Kuitenkin todennäkoisesti saatta irrota hiukan jolloin kosteus pääsee väliin, saattaa tulla korroosio ym. seurauksia.Koska vaha ym. pitää poistaa, on kokeiltava kestääkö ko. maali hartsia,ettei lähde liukenemaan.
  Parempana vaihtoehtona hän piti lasikuidun kiinnitystä sikalla, siihen on hyviä liimoja, parhaat eivät ole väh. myynnissä, pitää ottaa maahantuojalta+ ohjeet ja pohjustusaineet.
  Näin tyhmän maalaisen näkövinkkelistä, en näkisi estettä miksi ei sitä "kupua" voi kiinnittä ruuveilla, jotka voi avata, ja pikkasen nostaa kuvun pois jotta saa liiman väliin?
  Ensi viikolla ajattelin poiketa"oppi-isäni" firnan nykyisen "johtajan" puheilla kysymässä hänen mielipidettään.
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa RR

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 718
  • Kouvola
Piirsin TOSI hienon kuvan tavoitellusta rakenteesta:

Ei ole insinöörin koulutus mennyt hukkaan...

Poissa tkunnas

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 121
Hieno on. Värit ja kaikki.

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 933
  • Lempäälä
  Kyllä tämän kylän ammattimieskin oli liiman kannalla kun lasikutua kiinnitetään peltiin.
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa RR

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 718
  • Kouvola
Aika pahalta näyttää, ei uskalla aloittaa.

On mulla pukki tehty toiselle puolelle autoa, vielä kun rakentaa telineet keulaan ja repsikan puolelle ni sitten ei ole enää syytä olla aloittamatta.

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 933
  • Lempäälä
  Rohkea rotan syö--vanha sanonta.Se ylöspäin laminointi ehkä paras tehdä hiukan telaa kapeampina soiroina, on saatava kerrasta tarttumaan siten ettei jää missään kohden ilmaa väliin, muuten putoaa.
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa kari.k

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 21
reilu 20 vuotta lasikuidusta tehnyt vaikka mitä  :D tuota jos tekisin,niin ostaisin ison vesivanerin.
sen maalaisin halutun värisellä gelgoatilla ja laminoisin ohutta levyä,isoja palasia.
(gelgoat kerros+1*450matto)
kun tarpeeksi valmista levyä, (ulkopuoli sileä ja siisti,säästyy paklaamisen vaiva ) siitä muotoilisin halutut palaset
liittäisin sisäpuolelta toisiinsa laminoimalla soiroja.sitten lisää mattokerroksia tukemaan rakennetta.

liitoskohtiin ulkopuolelle sopivaa puolipyöreää kumilistaa sikaliimalla. muihin saumakohtiin pientä muovilistaa.

helppoohan se ei ole,mutta hienoa jos tuollaisenkin saa tehtyä  ;D

tukirakenteen tekisin 50*50 puusta,siihen mersun katolle. siihen helppo leikata sit finnfoamista lämpöeriste ja lopuksi tapetoida  ;D

tsemppiä projektiin.

Poissa RR

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 718
  • Kouvola
Voisiko kokonaisuutta ajatella tekevänsä niin, että ensin tekee ne kyljet, taittaa riittävästi sitä gelccoatilla päällystettyä "valmista pintaa" sinne katon päälle ja sitten katon päälystäisi riittävän suurella palalla. Katon ja seinän kulmat pitäisi tietysti pyöristää, mutta niin se pitänee muutenkin, sopii paremmin kokonaisuuteen.

Siis ensin tekee kylkipalat sen vesivanerin avulla, laminoi pohjaa, sitten liimaa sillä lasikuitua lasikuituun hartsin avulla, liimalla peltiin ja kääntää yläreunat katolle. Sitten tekee katolle saman homman.

Seinä-ja kattopalan saumaan joku huomaamaton lista.

Poissa kari.k

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 21
ainoa ongelma tuos on,että äkkijyrkkiä taitoksia ei saa tehtyä vaikka ohutkin levy. Saattaapi geelikerros haljeta jos liian jyrkän kulman tekee.
kyllä se nyt aika paljon kestää,mut kannattaa tehdä testipaloja.

jos äkkinäisempiä taitoksia tekee,niin sopivaan halkastuun muoviputkeen saa tehtyä pyöristyspaloja.
 
raaka-aineit kannattaa sitten ostaa jostain lasikuitufirmasta joka tekee näitä hommia. kaupasta jos haet
niin maksaa pikkusen enemmän  :)