Kirjoittaja Aihe: Akkuneste likaista?  (Read 895 times)

Poissa kuusaan.matti

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 464
Akkuneste likaista?
« : 10.04.2011, 15:22:05 »
Tarkistelin hupiakkujen nesteitä. Toisen akun neste näytti rumalta, mutta akku toimii silti.
Otin erilleen ja purin 55W lampulla, tuntui riittävän varausta ja taas kun laitoin lataukseen niin hyvin otti varausta vastaan.
Autossa on reilusti hupiakkuja 2 x 110Ah, toinen oli ihan kirkas niinkuin pitäisi.
Mietin vaan, että jos tuo likainen akku kohtakin sippaa oikariin, niin menee toinenkin tyhjäksi.
Akut on rinnan kytketty, ei sulakettakkan välissä, sellainen vois olla hyväksi?
(joku järeä kuitenkin, 50-100A?)

Mitäs luulette, laitanko takaisin, vai riittäiskö tuo 1x110 Ah?
Truma lämmitin, valot, tv  kestänee yhdelläkin ainakin yön yli?

(Bilteman akkuja, luultavasti n 3-4 V ikäisiä)
edittiä

Tarkemmin kun katsoo, niin neste  on aika kirkasta, mutta ruskeaa on höyrystynyt korkkeihin.
« Last Edit: 10.04.2011, 18:46:40 kirjoittanut kuusaan.matti »
Kulkimet:Fiat Knaus Traveller 708G-03, Nissan Quashqai 2.0dci -08,
Kulkurin kaveri: Nappe, Bichon Frise

Myynnissä; Suzuki Freewind 650-99 Ostha pois!

Poissa seppoko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,959
  • Länsi-Kuopio Pohjois-Savo
Vs: Akkuneste likaista?
« Vastaus #1 : 10.04.2011, 20:04:37 »
Tämä ei ole varsinaista tietoa, mutta lähden siitä, että yhdelläkin kunnossa olevalla akulla tuo yksi yö pitäisi pärjätä. Näin ajattelen, koska minullakaan ei ole kuin yksi hupiakku, joka ei ole edes 110Ah.
sfc.15941@gmail.com    SFC  015941-0
Adria Coral Axess S600SCT=
3h+keittiö, tonttina koko Eurooppa  
Citroen Xsara     Comanche 300

Poissa kuusaan.matti

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 464
Vs: Akkuneste likaista?
« Vastaus #2 : 10.04.2011, 20:13:26 »
Tämä ei ole varsinaista tietoa, mutta lähden siitä, että yhdelläkin kunnossa olevalla akulla tuo yksi yö pitäisi pärjätä. Näin ajattelen, koska minullakaan ei ole kuin yksi hupiakku, joka ei ole edes 110Ah.

Kiitoksia vinkistä!
Ajattelinkin kokeilla miten riittäisi yksi akku. Turhaahan tuota lisäpainona kuskaa jos ilmankin pärjää.
Auton laturi kuitenkin tuuppaa tuon n. tunnin ajolla täyteen, jos ei ihan tyhjäksi päästä.
Halogeenit ledeihin vaihtaen kesällä pärjännee parikin vrk moottoria käyttämättä?
Kulkimet:Fiat Knaus Traveller 708G-03, Nissan Quashqai 2.0dci -08,
Kulkurin kaveri: Nappe, Bichon Frise

Myynnissä; Suzuki Freewind 650-99 Ostha pois!

Poissa Freemanni

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,306
  • Hämeen hitaat
Vs: Akkuneste likaista?
« Vastaus #3 : 10.04.2011, 20:24:14 »
Tämä ei ole varsinaista tietoa, mutta lähden siitä, että yhdelläkin kunnossa olevalla akulla tuo yksi yö pitäisi pärjätä. Näin ajattelen, koska minullakaan ei ole kuin yksi hupiakku, joka ei ole edes 110Ah.
Aika oikeasta arviosta "lähdet" seppoko. Tuollaisella yli 100 Ah hupiakulla - geeliakku, ikää n. 10 vee - on pärjätty ongelmitta 3 vrk pakkaskaudella ilman apuvirtoja, mutta lämmitysjärjestelmä on toki  vähävirtainen Alde. Akkujen rinnankäytön ongelma aloituksen tapauksessa on, että toinen akuista on huonokuntoisempi kuin toinen, mistä johtuen yhdistelmä ei lataudu kunnolla. Silloin akut kannattaisi hyödyntää erillään ts. sekä ladata että purkaa.

Poissa Kimi

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,771
Vs: Akkuneste likaista?
« Vastaus #4 : 10.04.2011, 20:47:42 »
Meillä on 100 ah paikkeilla hupiakku ja sillä pärjää hyvin. Talvioloissa telkkari päällä tunnin pari ja Truman lämppäri koko ajan, valaistuksena halogeeneja. Pari päivää noilla pärjää ja itse en ole hankkimassa lisäakkukapasitteetia vaikka käytännössä emme koskaan ole valtakunnan verkon ulottuvissa reissatessamme.

Yksi syy on toisen akun sijoittaminen, nykyinen on "tallin" lattian alla pois näkyvistä ja tieltä.

Jos sinulla on nuo 2 x 110 jättäisin ne paikoilleen, mutta laittaisin katkaisimen väliin ja käyttäisin niitä vuoron perään. 
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.

Poissa Adriatik 610B

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: Akkuneste likaista?
« Vastaus #5 : 12.04.2011, 11:51:45 »
Voit laskea akun kestoa seuraavasti:

Akkusi on 110Ah ja oletetaan että se on lähes täysi eli 95% silloin Ah lukema on 110*0,95 = 104,5Ah ja noin 20% jää akkuun jota ei kannata ottaa (tulee syväpurkaus / akun rikkimeno vaara) eli 104,5*0,8 = 83,6Ah on akkusi todellinen kapasiteetti ja sitten lasketaan kulutukset (nämä ovat arvioita) Truma 4Ah valaistus 5Ah ja telkkari 4,5Ah yhteensä 13,5Ah josta saadaan jakolaskulla akkusi kesto eli 83,6/13,5=6,19h eli voi jäädä yö vähän lyhyeksi jos kaikki ovat siis kokoajan päällä.
Adria Adriatik 610 B 2.5Td

Poissa kuusaan.matti

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 464
Vs: Akkuneste likaista?
« Vastaus #6 : 14.04.2011, 21:56:08 »
Voit laskea akun kestoa seuraavasti:

Akkusi on 110Ah ja oletetaan että se on lähes täysi eli 95% silloin Ah lukema on 110*0,95 = 104,5Ah ja noin 20% jää akkuun jota ei kannata ottaa (tulee syväpurkaus / akun rikkimeno vaara) eli 104,5*0,8 = 83,6Ah on akkusi todellinen kapasiteetti ja sitten lasketaan kulutukset (nämä ovat arvioita) Truma 4Ah valaistus 5Ah ja telkkari 4,5Ah yhteensä 13,5Ah josta saadaan jakolaskulla akkusi kesto eli 83,6/13,5=6,19h eli voi jäädä yö vähän lyhyeksi jos kaikki ovat siis kokoajan päällä.

Hyvin laskettu havainollinen esimerkki!
Telkkaria ja valoja ei kuitenkaan yön läpi tarvi, joten hyvin pitäisi riittää illasta seuraavaan päivään, niinkuin jossain tien varrella voi olla. Leiripaikalla onkin verkkosähkössä.

Kulkimet:Fiat Knaus Traveller 708G-03, Nissan Quashqai 2.0dci -08,
Kulkurin kaveri: Nappe, Bichon Frise

Myynnissä; Suzuki Freewind 650-99 Ostha pois!

Poissa sole

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: Akkuneste likaista?
« Vastaus #7 : 12.02.2013, 20:06:47 »
Ladatessa liian korkealla jännitteellä höyrystyy tuollaista ruskeaa korkkeihin ja nestekin saattaa olla aivan sameaa ja ruskeaa. Muistaakseni tulee positiivisista levyistä ja on tietenkin osoitus niiden ylimääräisestä kulumisesta. Käytännössä taitaa löytyä aika monesta akusta ainakin vaaleista korkeista, ei liene suurtakaan käytännön merkitystä jos neste kuitenkin on kirkasta. Ladattu varmaankin akkulaturilla, joka antanut liian korkean jännitteen.