Kirjoittaja Aihe: Ducato 2000 hehku  (Read 2428 times)

Poissa pjmaki

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 9
Ducato 2000 hehku
« : 16.12.2011, 23:07:07 »
Hei,

Viime talven lopulla alkoi "ominaisuus" että jos kone oli kylmä niin ei hehkuttanut lainkaan. Kun kone oli lämmin niin hehkutti normaalisti. Kesän ja syksyn hehku toimi normaalisti kunnes taas nyt syksyllä kun pakkaset alkoi niin kylmällä koneella ei hehkuta. Lämpimällä (muutaman tunnin stoppi) taas hehkuttaa. Vinkkejä mistä etsiä vikaa?

Poissa Vaeltaja

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 602
  • Häme
Vs: Ducato 2000 hehku
« Vastaus #1 : 27.12.2011, 00:13:01 »
Kaipaisin vähän tarkennusta kysymykseen. Mikä kone ducatossa? Onko imusarjassa oleva liekkihehku vai joka pytylle omat hehkut? Oletko kokeillut, että hehkutulpat eivät lämpiä kuitenkaan, vaikka mittaritaulussa ei hehkuvalo palaisikaan? Voisi olla vaikka hapettumaa tai löysä kosketus jossakin hehkureleen virtapiirissä.


Bürstner 532-2 Active -00

Poissa pjmaki

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Ducato 2000 hehku
« Vastaus #2 : 08.01.2012, 11:06:37 »
Kone on 2.8 jtd ja vuosimallia 2000. Ilmeisesti liekkihehku? Mistä sen löytää ettö pääsee katselemaan noita liitoksia?

Poissa Vaeltaja

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 602
  • Häme
Vs: Ducato 2000 hehku
« Vastaus #3 : 09.01.2012, 00:00:21 »
2000 mallin tucatossa on vielä TDI kone. Merkintä lokasuojassa 2.8 idTD. Hehku alkaa toimimaan vasta aikaisintaan -0-2° pakkasella. Lämpimämmillä ilmoilla ei hehkutusta tapahdu.

Liekkihehkutulppa sijaitsee suunnilleen auton keskilinjan kohdalla imusarjan päällä, hyvin näkyvissä. Hehkutulpan lämpenemisen voi varmistaa käsin kokeilemalla. Kylmällä ilmalla laitetaan virta päälle virta-avaimesta, mutta ei startata. Kokeillaan hehkutulpan juuresta, lämpeneekö tulppa yhtään (tulppa voi lämmetä polttavan kuumaksi).
Noin 20 sekunnin kuluttua virran päälle laitosta pitäisi kuulua releen "naksahdus", kun hehkutus loppuu.

Useimmin taitaa hehkutulppa olla palanut tai hehkurele vika. Hehkurele paketti sijaitsee hankalassa paikassa, käynnistysakun takana rintapellissä.


 


Bürstner 532-2 Active -00

Poissa pjmaki

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Ducato 2000 hehku
« Vastaus #4 : 09.01.2012, 21:12:34 »
Hei, kiitti vastauksesta. Joo, muistin väärin nuo lokasuojan merkinnät. idTD:hän sielä luki.

Paikallistin sunnuntaina katsellessani hehkun siitä imusarjan päältä. Ei lämmennyt kylmällä koneella eikä mittarin hehkuvalo edes räpsähdä. Mutta kun käynnistin koneen ja annoin käydä n. 5 minuuttia, sammutin vähäksi aikaa ja jo hehkun merkkivalo syttyi noin 3:ksi sekunniksi kun laitoin uudelleen virran päälle.
Oletko varma että ei hehkuta kuin nollan alapuolella? Kyllä tuo on hehkutellut aikaisemmin ainakin +15 asteeseen asti.

Voiko hehkutulppa olla rikki niin ettei toimisi kylmällä koneella ja sitten toimii lämmettyään?

Huomasin myös että se akun takana oleva releboxi naksutteli heti kun laittoi virrat päälle (silloin kun ei hehkuttanut). Kannattanee vissiin irroitella ja katsoa kaikki liitokset... Siellä näytti olevan muistaakseni ainakin 3 relettä, liittyvätkö kaikki hehkuun?

Poissa KOE

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 479
  • Volvo 940-95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90
Vs: Ducato 2000 hehku
« Vastaus #5 : 10.01.2012, 06:39:29 »
Hei, kiitti vastauksesta. Joo, muistin väärin nuo lokasuojan merkinnät. idTD:hän sielä luki.

Paikallistin sunnuntaina katsellessani hehkun siitä imusarjan päältä. Ei lämmennyt kylmällä koneella eikä mittarin hehkuvalo edes räpsähdä. Mutta kun käynnistin koneen ja annoin käydä n. 5 minuuttia, sammutin vähäksi aikaa ja jo hehkun merkkivalo syttyi noin 3:ksi sekunniksi kun laitoin uudelleen virran päälle.
Oletko varma että ei hehkuta kuin nollan alapuolella? Kyllä tuo on hehkutellut aikaisemmin ainakin +15 asteeseen asti.

Voiko hehkutulppa olla rikki niin ettei toimisi kylmällä koneella ja sitten toimii lämmettyään?

Huomasin myös että se akun takana oleva releboxi naksutteli heti kun laittoi virrat päälle (silloin kun ei hehkuttanut). Kannattanee vissiin irroitella ja katsoa kaikki liitokset... Siellä näytti olevan muistaakseni ainakin 3 relettä, liittyvätkö kaikki hehkuun?

Mittaa ensin hehkulta tuleeko jännite kun virran kytkee (mittarilla tai lampulla). Sitten selviää onko vika hehkussa vai ehkä releissä tai niiden kärjissä.
Volvo 940 -95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90 sekä MB124 2,5D -90 ajettu 600tkm

Poissa pjmaki

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Ducato 2000 hehku
« Vastaus #6 : 10.01.2012, 21:26:16 »
Mittaa ensin hehkulta tuleeko jännite kun virran kytkee (mittarilla tai lampulla). Sitten selviää onko vika hehkussa vai ehkä releissä tai niiden kärjissä.
[/quote

Tarkoitatko sitä yhtä johtoa joka tulee hehkun päällä olevaan liittimeen? Siihen ei tullut muistaakseni missään vaiheessa 500mV enempää jännitettä. Paljonko siihen pitäisi tulla, 12V?

Poissa KOE

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 479
  • Volvo 940-95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90
Vs: Ducato 2000 hehku
« Vastaus #7 : 10.01.2012, 21:44:37 »
Mittaa ensin hehkulta tuleeko jännite kun virran kytkee (mittarilla tai lampulla). Sitten selviää onko vika hehkussa vai ehkä releissä tai niiden kärjissä.
[/quote

Tarkoitatko sitä yhtä johtoa joka tulee hehkun päällä olevaan liittimeen? Siihen ei tullut muistaakseni missään vaiheessa 500mV enempää jännitettä. Paljonko siihen pitäisi tulla, 12V?

olettaisin 12v tai ainakin lähelle. Oisikohan vika sitten releessä tai sen koskettimessa tai sitten sille ei tule ohjaus jännitettä että rele vetäisi, voi olla hapettumaakin jossain.
Volvo 940 -95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90 sekä MB124 2,5D -90 ajettu 600tkm

Poissa Pumppis

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,378
  • Fiat Lux
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa Vaeltaja

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 602
  • Häme
Vs: Ducato 2000 hehku
« Vastaus #9 : 12.01.2012, 23:56:12 »
Kyseessähän on liekkihehku
http://www.karavaanarit.fi/@Bin/75317608/fiatin%20liekkihehku.gif
http://www.karavaanarit.fi/@Bin/75319154/liekkihehkun%20osat.jpg

Tiedot ovat -80-90 luvun vaihteen Ducaton liekkihehkusta. Periaatekuvana nekin menettelevät, kun tuoreempien versioiden kuvia ei ole tiedossa. Uudemmissa Ducatoissa liekkihehkun sähkökaavio poikkeaa noista kuvista. Olen koittanut netistä hakea Ducato 2,8 idTD:n liekkihehkun sähkökuvia huonolla menestyksellä.

http://s8.postimage.org/q061d30th/IMG_0388.jpg
Kuvassa on hehkurele kotelo

http://s16.postimage.org/jqe4g00kl/IMG_0389.jpg
Kuvassa on hehkurelekotelo alapuolelta katsottuna.

http://s13.postimage.org/qsvuutozr/IMG_0390.jpg
Kuvassa hehkurelekotelo avattuna. Vasemmalla sivulla näkyy ainoa kotelossa oleva rele.
« Last Edit: 13.01.2012, 00:29:46 kirjoittanut Vaeltaja »
Bürstner 532-2 Active -00

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,832
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Ducato 2000 hehku
« Vastaus #10 : 13.01.2012, 08:49:58 »
Oisko mahdollisesti lämpöanturivika?
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa pjmaki

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Ducato 2000 hehku
« Vastaus #11 : 16.01.2012, 19:55:33 »
Oisko mahdollisesti lämpöanturivika?
Vähän hitaasti etenee tämä vian etsintä, auto lähtee hyvin käyntiin ilman hehkuakin kunhan pitää lämmityksessä.

Mistähän tuota lämpöanturia kannattaisi etsiä? Onko tietoa minkä tyyppinen anturi on kyseessä?

Kiitoksia Pumppikselle noista rele kuvista!

Poissa kettunen

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 68
Vs: Ducato 2000 hehku
« Vastaus #12 : 16.01.2012, 21:28:38 »
Mittaa ensin hehkulta tuleeko jännite kun virran kytkee (mittarilla tai lampulla). Sitten selviää onko vika hehkussa vai ehkä releissä tai niiden kärjissä.
[/quote
Voiko hehkutulppa olla rikki niin ettei toimisi kylmällä koneella ja sitten toimii lämmettyään?

Tästä eteenpäin ei oo lainausta...??
(Ainakin Transussa on yleensä vika releen kärjissä,jos tulppa ei toimi.)
Transitisssa on liekkihehku (ei kyllä toimi mullakaan) Tulpan voi testata kun sen irroittaa ja kytkee siihen johdon  joka tulee akun + napaan ja tulpan   rungolla koskee  johonkin auton  moottorin metalliosaan.
Muutama sekunti kertoo alkaako lanka hehkua.(älä polta lankaa poikki ) Kannattaa pitää haskat käsissä koska koko tulppa kuumenee hyvin nopeasti. Muistaakseni systeemissä on jokin etuvastus ja virta tulpalla ainakin transussa oli  vain jotain 5v luokkaa.(eli imusarjassa lämpenee hitaammin)
Onko autossasi testipistoketta hehkulle jolla voidaan sulkea virtapiiri niin että tulppa hehkuu joka kerta kun auto käynnistetään.?
Sitten kun virta saadaan tulpalle asti kannattaa selvittää tuleeko" löpöä" tulpalle.(Siellä on luultavasti magneettiventtiilikin  jossain)
Ainakin transun  ohjeistuksessa  kehoitetaan tyhjentämään  purkki testipistokkeen kanssa kun siirrytään talvidieseliin.
Terv. Toivo


« Last Edit: 16.01.2012, 21:32:52 kirjoittanut kettunen »

Poissa kettunen

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 68
Vs: Ducato 2000 hehku
« Vastaus #13 : 17.01.2012, 12:05:00 »
[

Tästä eteenpäin ei oo lainausta...??
(Ainakin Transussa on yleensä vika releen kärjissä,jos tulppa ei toimi.)
Transitisssa on liekkihehku (ei kyllä toimi mullakaan) Tulpan voi testata kun sen irroittaa ja kytkee siihen johdon  joka tulee akun + napaan ja tulpan   rungolla koskee  johonkin auton  moottorin metalliosaan.
Muutama sekunti kertoo alkaako lanka hehkua.(älä polta lankaa poikki ) Kannattaa pitää haskat käsissä koska koko tulppa kuumenee hyvin nopeasti. Muistaakseni systeemissä on jokin etuvastus ja virta tulpalla ainakin transussa oli  vain jotain 5v luokkaa.(eli imusarjassa lämpenee hitaammin)
Onko autossasi testipistoketta hehkulle jolla voidaan sulkea virtapiiri niin että tulppa hehkuu joka kerta kun auto käynnistetään.?
Sitten kun virta saadaan tulpalle asti kannattaa selvittää tuleeko" löpöä" tulpalle.(Siellä on luultavasti magneettiventtiilikin  jossain)
Ainakin transun  ohjeistuksessa  kehoitetaan tyhjentämään  purkki testipistokkeen kanssa kun siirrytään talvidieseliin.
Terv. Toivo

NYT KORJAUS VÄÄRÄÄN  MUISTIKUVAAN:(punaisella oleva)
 Korjauskäsikirjan mukaan Transitin liekkihehkun jännite tulpalla on oltava AKUN JÄNNITE ja lämpenemisaika n.25 sekuntia.
terv. Toivo



Poissa Vaeltaja

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 602
  • Häme
Vs: Ducato 2000 hehku
« Vastaus #14 : 19.01.2012, 14:28:58 »
Mistähän tuota lämpöanturia kannattaisi etsiä? Onko tietoa minkä tyyppinen anturi on kyseessä?

Varmaa tietoa ei ole mutta vahva epäilys on, että lämpötunnistin on hehkurele kotelossa olevalla piirilevyllä jokin komponentti.
Bürstner 532-2 Active -00