Kirjoittaja Aihe: Astinlauta matkailuautoon  (Read 978 times)

Poissa pouhe

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 21
Astinlauta matkailuautoon
« : 10.02.2012, 11:38:58 »
Autoni on integroitu Knaus alkon alustalla ja aikomuksenani on asentaa siihen astinlauta asunto-osan ovelle. Minkälainen astin olisi sopiva? Kiinnitetäänkö runkoon ja lisäksi lattiaan?

Poissa 88k5

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,848
  • Kløvskog
    • http://koti.mbnet.fi/sfc88k5
Vs: Astinlauta matkailuautoon
« Vastaus #1 : 10.02.2012, 13:58:42 »
Kiinnitys on täysin tapaus (ja asentaja) -kohtainen  :D

Mulla esim. sisäporras 2 askelmalla, ja auton ulkopuolella Omnistep yhdellä askelmalla. Siksi ei suoraa lattiaa ollut mihin kiinnittä, joten tein kiinn. raudat runkokiinnitykseen (kuva sisäpurtaan eristäminen jälkeen auton alta)

Eli tämän näköinen;


Itse en laittaisi läpipultteja lattiaan - kupu pullottaisi ja pultti kylmäsiltana (talvella mahd. jäässä). Löysyttää lattiavaneria ja saattaa narista ajanoloon (tuttu kotimaisista vaunuista)  :P
by Sfc88k5 - '07 Ford Rimor Katamarano Limited 2.4TDCi

Poissa Jalmari

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 364
  • Hollolan Lahti
Vs: Astinlauta matkailuautoon
« Vastaus #2 : 10.02.2012, 14:22:50 »

  Ulkopuolisen portaan ongelma näin talvella on lumen jäätyminen siihen ja mekanismi ei meinaa toimia.
Itse odottelen juuri lämpimämpää keliä että saisi toimimaan. 
Varmaan siihenkin joku ratkaisu on jollakin ettei porras jäädy.
Ducato Maxi 2,8 -03 Sirius
Puuseppä
SFC- 117 483

Poissa seppoko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,959
  • Länsi-Kuopio Pohjois-Savo
Vs: Astinlauta matkailuautoon
« Vastaus #3 : 10.02.2012, 15:30:57 »

  Ulkopuolisen portaan ongelma näin talvella on lumen jäätyminen siihen ja mekanismi ei meinaa toimia.
Itse odottelen juuri lämpimämpää keliä että saisi toimimaan. 
Varmaan siihenkin joku ratkaisu on jollakin ettei porras jäädy.


Tuo jäätyminen pitää paikkansa. Minä olen ratkaissut asian niin, että talvella on irtoporras ja kesällä käytetään konetta. Ei pääse porras jäämään ulos ajamaan lähtiessä ja porras on varmasti käytettävissä ajon jälkeen.
sfc.15941@gmail.com    SFC  015941-0
Adria Coral Axess S600SCT=
3h+keittiö, tonttina koko Eurooppa  
Citroen Xsara     Comanche 300

Poissa Jalmari

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 364
  • Hollolan Lahti
Vs: Astinlauta matkailuautoon
« Vastaus #4 : 10.02.2012, 15:47:27 »

  Ulkopuolisen portaan ongelma näin talvella on lumen jäätyminen siihen ja mekanismi ei meinaa toimia.
Itse odottelen juuri lämpimämpää keliä että saisi toimimaan. 
Varmaan siihenkin joku ratkaisu on jollakin ettei porras jäädy.


Tuo jäätyminen pitää paikkansa. Minä olen ratkaissut asian niin, että talvella on irtoporras ja kesällä käytetään konetta. Ei pääse porras jäämään ulos ajamaan lähtiessä ja porras on varmasti käytettävissä ajon jälkeen.

Aika yksinkertainen ratkaisu ongelmaan. Toimii varmasti.  ;D
Ducato Maxi 2,8 -03 Sirius
Puuseppä
SFC- 117 483

Poissa Freemanni

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,306
  • Hämeen hitaat
Vs: Astinlauta matkailuautoon
« Vastaus #5 : 10.02.2012, 18:39:13 »
Meikäläisellä on myös Knausin integr. missä alin porras on auton sisällä, eikä siihen ole kaivattu erillistä astinlautaa. Tämä oli aikanaan yksi monista asioista, jotka autoon halusimme, niin ei tarvitse talvellakaan "loikkia tai kiipeillä" kun sähkörappurappu jämähtää jäätyneenä "sisäasentoonsa". 

Kun asennat/ asennutat siihen lisärapun, niin ota sellainen malli, mihin ei lumi ja jää helposti tartu, vaan astinosa on "aika reikäinen ja karheapintainen". Silloin lumi ja jää pääsee laudan läpi ja liukastumisvaara pienenee. Rapun alle pitäisi myös jäädä riittävästi vapaata tilaa.

Kerran Lapissa naapurina olleen m- auton ulkorappuun aamuliukkailla astunut mies satutti selkänsä niin pahasti, että haettiin ambulanssilla hoitoon. Ellei Knausissasi ole oven vieressä sisäpuolella kahvaa,  niin sellainen olisi myös hyvä asentaa, niin saisi tukea ulosmenoon "perse edellä" tyylillä.       

Poissa Pumppis

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,378
  • Fiat Lux
Vs: Astinlauta matkailuautoon
« Vastaus #6 : 10.02.2012, 20:01:29 »
Kun asennat/ asennutat siihen lisärapun, niin ota sellainen malli, mihin ei lumi ja jää helposti tartu, vaan astinosa on "aika reikäinen ja karheapintainen". Silloin lumi ja jää pääsee laudan läpi ja liukastumisvaara pienenee. Rapun alle pitäisi myös jäädä riittävästi vapaata tilaa. 
Tämä täyttä asiaa. Itselläni portaana rosteri johon pakotettu pieniä kohoumia. Lumisena todella liukas. Liukkauteen auttoi karhea, rappusten reunaan tarkoitettu teippi. Mekanismi toimii talvellakin kunhan pitää nivelet rasvattuina.
Huoltoa vaatii rappusetkin.
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa tkunnas

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 121
Vs: Astinlauta matkailuautoon
« Vastaus #7 : 10.02.2012, 21:53:52 »
Meillä oli peltikuoriaisessa Omnistep, joka tuppasi keräämään etupyörän heittämän kuran (talvella lumen ja sohjon) sisuksiinsa ja sitten askelma joko toimi melkoisen rahinan säestyksellä tai ei ollenkaan. Asennutin siihen pienen kuraläpän etupuolelle, ja sitten askelma toimi hyvin talvellakin.

Poissa seppoko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,959
  • Länsi-Kuopio Pohjois-Savo
Vs: Astinlauta matkailuautoon
« Vastaus #8 : 10.02.2012, 23:07:28 »
Meillä oli peltikuoriaisessa Omnistep, joka tuppasi keräämään etupyörän heittämän kuran (talvella lumen ja sohjon) sisuksiinsa ja sitten askelma joko toimi melkoisen rahinan säestyksellä tai ei ollenkaan. Asennutin siihen pienen kuraläpän etupuolelle, ja sitten askelma toimi hyvin talvellakin.

Tuossa on ideaa. Pitänee ensi kesänä koittaa muistaa tutkia tuota asiaa tulevia talvia varten.
sfc.15941@gmail.com    SFC  015941-0
Adria Coral Axess S600SCT=
3h+keittiö, tonttina koko Eurooppa  
Citroen Xsara     Comanche 300

Poissa pouhe

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Astinlauta matkailuautoon
« Vastaus #9 : 11.02.2012, 10:28:24 »
Meikäläisellä on myös Knausin integr. missä alin porras on auton sisällä, eikä siihen ole kaivattu erillistä astinlautaa. Tämä oli aikanaan yksi monista asioista, jotka autoon halusimme, niin ei tarvitse talvellakaan "loikkia tai kiipeillä" kun sähkörappurappu jämähtää jäätyneenä "sisäasentoonsa". 

Kun asennat/ asennutat siihen lisärapun, niin ota sellainen malli, mihin ei lumi ja jää helposti tartu, vaan astinosa on "aika reikäinen ja karheapintainen". Silloin lumi ja jää pääsee laudan läpi ja liukastumisvaara pienenee. Rapun alle pitäisi myös jäädä riittävästi vapaata tilaa.         

Autossamme on tosiaan yksi askelma sisällä, mutta selkävaivaisena kaipaan joskus, varsinkin jos maasto on alaspäin viettävää, lisäporrasta. Jäätymisongelmaa ei meillä ole, koska automme on käytössä vain sulan maan aikana. Hyvä huomio kuitenkin muita ajatellen.

Poissa 5xxxxx

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 45
  • Helsinki
Vs: Astinlauta matkailuautoon
« Vastaus #10 : 13.02.2012, 09:32:01 »

Meillä kanssa peltikuorisessa Ducatossa omnistepin etupuolella kuraläppä. Se on rakennettu korkeana alustan alareunasta alaspäin ja estää kuraa roskumasta sekä omnistepin kotelon yläpinnalle että ulosliukuvan askelman ja kuoren väliin.
Myös etupyöräkotelon lokari ja siihen kiinnitetty roiskeläppä auttavat pitämään alustaa puhtaampana.
vaununa Fendt 560 useimmiten kausipaikalla, veturina ja retkikulkineena peltikorinen Ducato. Kesäisin ulkoilutuskäytössä myös "täysi-ikäinen" Hymermobil. SF-C 55xxx