Hangon Fixus-liikkeessä ensin kuunneltiin ääntelyä, myös stetoskoopilla (sillä oli oikeasti stetoskooppi pitkällä tikkumaisella sondilla

). Mitään erityistä laitetta naksumisen lähteeksi mekaanikko ei kuitenkaan tunnistanut. Havaittiin, että ääni kuuluu voimakkaammin kun moottori on seissyt hetken käynnistyksen jälkeen. Kierroksia nostaessa ääni katoaa.
Mekaanikko irroitti hihnan (joka oli silmämääräisesti ehjä, eikä heillä ollut uusia oikeanmittaisia) ja testaili jokaista hihnapyörää. Autoa myös käytettiin ilman hihnaa ja todettiin ettei ääntä kuulunut eikä kampiakselin hihnapyörässä havaittu mitään erikoista.
Ainoa havaittu "vika" oli, että siinä ohjaustehostimen pumpun akselissa on akselin suuntaista välystä pari millimetriä. Mekaanikko soitti Delta-autolle, josta kerrottiin ettei näihin ole ikinä vaihdettu ohjaustehostimen pumppuja, eikä sellaisia uusia ole siksi myöskään suomessa hyllyllä.
Lopputulema oli, että autoa ei nyt korjata (kun ei edes varmaksi tiedetä mitä pitäisi vaihtaa), vaan ajelen loman loppuun (onneksi ei varmaan ole tulossa 450km enempää) näillä ja kotona annan sitten oman korjaamoni setviä asiaa ajan kanssa.
Joskus vannoin, että kun auto ensimmäisen kerran jättää tielle niin se menee vaihtoon. Tässäköhän se nyt sitten tapahtuu? :O