Kirjoittaja Aihe: Mikä on tämä osa (joka on hajoamassa)?  (Read 3392 times)

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 935
  • Lempäälä
Vs: Mikä on tämä osa (joka on hajoamassa)?
« Vastaus #30 : 01.03.2012, 20:26:25 »
       Jos ääni sattuu ajossa ratkaisevasti muuttumaan, silloin  varmaan kannatta samuttaa moottori heti ja vaihde vapaalle, eikä seuraavassa sopivassa paikassa. Varoitus vilkut vain päälle ja köysi esiin jos vaikka ollaan keskellä risteystä.  Toivottavasti joku urhoolinen vaikka hinaisi pois parempaan paikkaan, yhdistelmäähän ei saa hinata kuin pahasta paikasta pois?
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa kuusaan.matti

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 465
Vs: Mikä on tämä osa (joka on hajoamassa)?
« Vastaus #31 : 01.03.2012, 20:42:20 »
Offtopic. Vastaus jo tulikin, mutta täytyy jatkaa juttua, koska olen menettänyt luottoni Bosch merkkiin.
Ennen Bosch oli parasta, mutta nyt kolmen ammatitason porakoneen jäljiltä en voi suositella.
Porakoneissa akut oli surkeita, uusin satsit, mutta samaa laatua,eikä muutenkaan kehumista vrt. esim Makita, Hitachi koneisiin. 
Kulkimet:Fiat Knaus Traveller 708G-03, Nissan Quashqai 2.0dci -08,
Kulkurin kaveri: Nappe, Bichon Frise

Myynnissä; Suzuki Freewind 650-99 Ostha pois!

Poissa Pumppis

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,378
  • Fiat Lux
Vs: Mikä on tämä osa (joka on hajoamassa)?
« Vastaus #32 : 01.03.2012, 21:19:55 »
Kuuleppas Pumppis, kyllä Bosch on mennyt alaspäin monessa tuotemerkissä kun eivät itse niitä enää valmista. Minulla oli korjattavana ammattikäyttöön tehty akkuporakone ja ihmeteltiin miksi toimii vain 5 minuuttia, vika oli, että akkukennoja oli 1 liian vähän vaadittuun jännitteeseen. Sori OT.
Minulla ei ole mielipidettä Boshin tuotteista. Ovat vain osia muiden joukossa. Valitettavasti ei taida olla autoa jossa ei Boschin osia olisi.  Pieni on maailmasi kun muodostat käsityksesi tehtaan tuotteista yhden akun perusteella.

"Hinnat alkaen"-tuotteet tekevät yleensä kaukoitäläiset pajat, joiden tuotantolinjan lopussa liimataan tuotteen tilanneen yrityksen tarra. Etkö tätä tiennyt?
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa iso-juuso

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,199
  • Tampere
Vs: Mikä on tämä osa (joka on hajoamassa)?
« Vastaus #33 : 01.03.2012, 22:21:03 »
Onneksi Skudo pääsi käymään "tohtorilla". Tuntuisi että tohdit sillä ajaa kotiin ;)

Se ääni mikä tuosta lähtee kun kylmänä käynnistää vaan oikeasti on aika kammottava, ja se tuntuu pahenevan ihan "korvissa"- kolme päivää olen sitä nyt ylipäätään noteerannut, ja se alkoi kevyestä naksahtelusta ja nyt sieltä kuuluu käynnistyksen jälkeen hetken aikaa kovaääninen metallinen naputtelu, joka kantautuu ohjaamoon asti.

Onneksi on karvanaamarin tiepalvelu. He kai sitten tulevan noukkimaan meidät autoinemme tienposkesta jos sinne jäädään.

Sattuuko olemaan hydraaliset venttiilinnostajat, en kyllä tiedä sopisiko ääni niihin.

En tiedä millaiset nostimet, mutta verstaalla moottoria käytettiin ilman lisälaitehihnaa, eikä mitään ylimääräistä ääntä kuulunut.
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12
Fiat Scudo 130 Multijet -13

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 935
  • Lempäälä
Vs: Mikä on tämä osa (joka on hajoamassa)?
« Vastaus #34 : 02.03.2012, 03:53:46 »
En tiedä millaiset nostimet, mutta verstaalla moottoria käytettiin ilman lisälaitehihnaa, eikä mitään ylimääräistä ääntä kuulunut.
  Ilmeisesti voit mahdollisen "kilahduksen" jälkeen ajaa akun tyhjäksi, jos pystyt tarkistamaan ettei jakohihnan kotelo tai muuta tärkeää ole hajonnut?Apulaitehihnan roippeet tulee poistaa puukolla tai muulla sopivalla työkalulla, etteivät aiheuta vahinkoa.Näin ainakin tossa Opelissa. Akku kestää ajaa ehkä 1--10 h riippuen minkäverran pitää valoja puhaltimia ym. päällä.  Ojaus tietenkin on jyrkissä mutkissa raskas, koska tehostaja raskauttaa.Myös jarrupoljin voi vaatia paljon voimaa?
« Last Edit: 02.03.2012, 05:12:29 kirjoittanut Yrjö »
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa Viemäs

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 627
Vs: Mikä on tämä osa (joka on hajoamassa)?
« Vastaus #35 : 02.03.2012, 07:28:42 »
En tiedä millaiset nostimet, mutta verstaalla moottoria käytettiin ilman lisälaitehihnaa, eikä mitään ylimääräistä ääntä kuulunut.
  Ilmeisesti voit mahdollisen "kilahduksen" jälkeen ajaa akun tyhjäksi, jos pystyt tarkistamaan ettei jakohihnan kotelo tai muuta tärkeää ole hajonnut?Apulaitehihnan roippeet tulee poistaa puukolla tai muulla sopivalla työkalulla, etteivät aiheuta vahinkoa.Näin ainakin tossa Opelissa. Akku kestää ajaa ehkä 1--10 h riippuen minkäverran pitää valoja puhaltimia ym. päällä.  Ojaus tietenkin on jyrkissä mutkissa raskas, koska tehostaja raskauttaa.Myös jarrupoljin voi vaatia paljon voimaa?

Kannaattaa edelleen muistaa kuitenkin, että mikä hihna vesipumppua pyörittää ja jos vaunua vetää, niin voipi flekti pyöriä hihnan avulla..  ;)
Passat -01 1,9 TDI, Solifer S5 -00.

Poissa K.E.V

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,517
Vs: Mikä on tämä osa (joka on hajoamassa)?
« Vastaus #36 : 02.03.2012, 07:53:11 »

Kannaattaa edelleen muistaa kuitenkin, että mikä hihna vesipumppua pyörittää ja jos vaunua vetää, niin voipi flekti pyöriä hihnan avulla..  ;)
Eipä taida "suoravetoisia" syylarin tuulettimia olla nykyään. Varsinkaan poikittaiskoneisissa autoissa  ::)

Poissa Ossi66

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,069
Vs: Mikä on tämä osa (joka on hajoamassa)?
« Vastaus #37 : 02.03.2012, 07:59:41 »

Kannaattaa edelleen muistaa kuitenkin, että mikä hihna vesipumppua pyörittää ja jos vaunua vetää, niin voipi flekti pyöriä hihnan avulla..  ;)
Eipä taida "suoravetoisia" syylarin tuulettimia olla nykyään. Varsinkaan poikittaiskoneisissa autoissa  ::)

Niinpä - hankala toteuttaa ;D
Vesipumppu siirtyi pääsääntöisesti nokkahihna/ketju käyttöiseksi samaan aikaan kun koneet alkoi kääntyä poikittain.
Volvo V70 D5 -05
Dethleffs Camper Lifestyle 510DB -08
Ex. Dethleffs NewLine 500 SK -06/05
SF-C Lohenpyrstö

Poissa Ossi66

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,069
Vs: Mikä on tämä osa (joka on hajoamassa)?
« Vastaus #38 : 02.03.2012, 08:03:51 »
Se ääni mikä tuosta lähtee kun kylmänä käynnistää vaan oikeasti on aika kammottava, ja se tuntuu pahenevan ihan "korvissa"- kolme päivää olen sitä nyt ylipäätään noteerannut, ja se alkoi kevyestä naksahtelusta ja nyt sieltä kuuluu käynnistyksen jälkeen hetken aikaa kovaääninen metallinen naputtelu, joka kantautuu ohjaamoon asti.

Se mun vaihtokunnossa ollut kiristinrulla aiheutti kylmänä käynnistyksen jälkeen hemmetinmoisen jurinan, joka kuului kauas - jopa vaimo valitti asiasta ja käski menä korjaamolle ;D

Se ei kyllä ollut "metallista naputtelua", mutta laakerit voi aiheuttaa monenlaisia efektejä...
Volvo V70 D5 -05
Dethleffs Camper Lifestyle 510DB -08
Ex. Dethleffs NewLine 500 SK -06/05
SF-C Lohenpyrstö

Poissa Viemäs

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 627
Vs: Mikä on tämä osa (joka on hajoamassa)?
« Vastaus #39 : 02.03.2012, 09:24:17 »

Kannaattaa edelleen muistaa kuitenkin, että mikä hihna vesipumppua pyörittää ja jos vaunua vetää, niin voipi flekti pyöriä hihnan avulla..  ;)
Eipä taida "suoravetoisia" syylarin tuulettimia olla nykyään. Varsinkaan poikittaiskoneisissa autoissa  ::)

Niinpä - hankala toteuttaa ;D
Vesipumppu siirtyi pääsääntöisesti nokkahihna/ketju käyttöiseksi samaan aikaan kun koneet alkoi kääntyä poikittain.

Juu..  :) mutku kyllä näitä vaan viellä ainakin pitkittäin olevalla koneella muun merkkisenä ainakin tehdään monenlaisina versioina ja faktaa on.  Tämä tästä.. ;D :)


« Last Edit: 02.03.2012, 09:27:10 kirjoittanut Viemäs »
Passat -01 1,9 TDI, Solifer S5 -00.

Poissa K.E.V

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,517
Vs: Mikä on tämä osa (joka on hajoamassa)?
« Vastaus #40 : 02.03.2012, 10:18:30 »
On mm sinun ikäisessä Passatissa  ;D
MUTTA Kyselijällä on Scudo , siinä ei oo

Poissa Viemäs

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 627
Vs: Mikä on tämä osa (joka on hajoamassa)?
« Vastaus #41 : 02.03.2012, 11:15:26 »
On mm sinun ikäisessä Passatissa  ;D
MUTTA Kyselijällä on Scudo , siinä ei oo

Juu ja Uuden karheissa tojooteiss ainaskin jossain malleis..  :D mä ajattelinkin konaisuudessaan näin yleisesti ottaen tätä asiaa.  :D
Passat -01 1,9 TDI, Solifer S5 -00.

Poissa iso-juuso

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,199
  • Tampere
Vs: Mikä on tämä osa (joka on hajoamassa)?
« Vastaus #42 : 02.03.2012, 17:00:30 »
Scudossa moottori on poikittain, vesipumppua pyörittää nokkahihna ja puhallin on sähkötoiminen.

Tänään tuli huomattua että ääntely loppuu vähänkään kierroksia nostaessa tai kääntämällä ohjauspyörää. Viittaisikohan tuo kuitenkin siihen ohjaustehostimen pumppuun?
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12
Fiat Scudo 130 Multijet -13

Poissa Ossi66

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,069
Vs: Mikä on tämä osa (joka on hajoamassa)?
« Vastaus #43 : 02.03.2012, 19:55:27 »
Scudossa moottori on poikittain, vesipumppua pyörittää nokkahihna ja puhallin on sähkötoiminen.

Tänään tuli huomattua että ääntely loppuu vähänkään kierroksia nostaessa tai kääntämällä ohjauspyörää. Viittaisikohan tuo kuitenkin siihen ohjaustehostimen pumppuun?

Jos on pumppuvika, muutamia näyttää löytyvän purkuosina - jos sattuvat passaamaan ;)
http://www.varaosahaku.fi/?link=list&ggl=s16&searchmode=1&vc1=135&pc1=110&
vc[0]=135146100&vcx=2285&pc[0]=110105103

Edit: katkeaa tuo linkki väkisin keskeltä - kopsaa yhteen >:(
« Last Edit: 02.03.2012, 19:57:47 kirjoittanut Ossi66 »
Volvo V70 D5 -05
Dethleffs Camper Lifestyle 510DB -08
Ex. Dethleffs NewLine 500 SK -06/05
SF-C Lohenpyrstö

-Antti-

  • Vieras
Vs: Mikä on tämä osa (joka on hajoamassa)?
« Vastaus #44 : 03.03.2012, 15:47:14 »
Scudossa moottori on poikittain, vesipumppua pyörittää nokkahihna ja puhallin on sähkötoiminen.

Tänään tuli huomattua että ääntely loppuu vähänkään kierroksia nostaessa tai kääntämällä ohjauspyörää. Viittaisikohan tuo kuitenkin siihen ohjaustehostimen pumppuun?

Paljon mahollista että ohjaustehostimen pumpussa jotain häikkää. Tuollaisia(kin) ongelmia oli itellä aikoinaan yhessä Vectrassa. Ääni "katosi" myös noin kuten kerroit. En tiedä tänäpäivänäkään mikä oli vikana, koska pistin ooppelin kiertoon kun oli vikoja niin hiton paljon.

Melkein kaikissa autoissahan on nykyään kone poikittain - poislukien neliveto-Audit, bemarit, ja superautot.
« Last Edit: 03.03.2012, 18:23:40 kirjoittanut -Antti- »