Kirjoittaja Aihe: Asuntovaunun pohjan kosteuskorjausta + fixausta  (Read 4331 times)

Poissa cordo-00

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 290
Edellisestä isommasta remontista onkin jo aikaa; syksyllä 2007 tehtiin perusteellinen remontti vaunun keulaan. Nyt pohjasta on löytynyt kosteusvahinko ja laitetaan siitäkin vastaava projektikertomus. Pahoittelen jo tässä vaiheessa kuvien laatua; Nokian kamera ei pysty parempaan. Ehkä niistä saa kuitenkin selvää.

Viime syksynä huomasin, että pohjavanerista on lähtenyt pinnoite ja takaosasta on pala vaneria perstonnut. Ajattelin laittaa sen keväällä kuntoon ennen vaunuilun aloittamista. Kuitenkin vastoin aikaisempaa päätöstä kevättalvella ostimme isomman käytetyn vaunun ja vanha vaunu täytyy myydä pois.

11.3.2012 – Vaunu esille
Allekirjoitimme esisopimuksen uudesta vaunusta. Kotiin päästyäni otin vaunun esille talvisuojasta ja siirsin lämpimään talliin. Hätäisesti ehdin vilkaisemaan pohjaa muiden keväthuoltojen ohella. Tässä vaiheessa näytti vielä siltä, että pohjan uudelleenpinnoitus riittää. Vaneri oli nimittäin aivan kuivan tuntoista ja kuvittelin että vain muutamia viiluja irronneen.

13.3.2012 – Pohjan pesu
Pesin vaneripohjan painepesurin robo-suuttimella, että saisin kaiken irtonaisen pinnoitteen irti. Samalla huollettiin muutenkin vaunua.

15.3.2012 – Lisää tutkimista
Tutun ostajakandidaatin kanssa tutkimme pohjaa tarkemmin ja tässä vaiheessa vasta tajusi, että pohjavaneri on vain 3-4mm paksu. Kun siitä lähtee muutama viilu, ei jäljelle jää mitään. Puukolla hieman raotimme vaneria ja totesimme siinä olevan enään pari viilua jäljellä. Styroksit ja runkopuu näyttivät kuivilta. Tässä vaiheessa tarjosin vaunua alennetulla hinnalla ostajalle, jos hän laittaisi itse pohjan.

19.3.2012 – Kartoittamista ja purkamista, 4h
Ostaja ilmoitti, ettei halua alata laittamaan pohjaa ja mahdollisesti ei muutenkaan päästä kauppoihin tästä vaunusta. Eli täytyi kääriä itse hihat ja alata illalla purkamaan peräpäätä.

Ensin revittiin hieman takaosasta vaneria. Kuvassa vielä takaseinän pelli paikallaan.


Tässä vähän revittyä vaneria


Hyvin pian tuli selväksi, että nurkissa oli runkopuukin hieman saanut kosteutta. Ensimmäisenä raotin takaikkuna listaa ja huokaisin helpotuksesta; takaikkunan alapuolinen runkopuu oli aivan kirkas ja terve. Eli vesi ei ollut päässyt sieltä. Irrotettiin takavalot, rekisterikilven valot, puskurin reunoilla olevat kulmapalat ja lopuksi itse puskuri. Puskuri molemmista päistä 4 ruuvilla kiinni ja yläosassa oli lista johon puskurin kantti oli kiinni. Puskuri irtosi listasta, kun alareunaa käänsi ulospäin; tällöin puskurin kantti tuli listasta pois.

Takaseinän pelli irrotettiin pohjavanerista. Oli niitattu todealla tiheästi siihen ja irrottamisessa ei voinut välttyä pellin reunan rikkoontumiselta. Nurkista irrotettiin noin 40cm matkalta nurkkalista ja taitettiin niitä hieman sivuun, että pellin sai käännettyä pois edestä. Pelli ei ollut millään kiinni seinän styroksissa. Nyt näki hyvin takaseinän alaosaan ja voitiin todeta ylhäällä olevan aivan kuivaa ja tervettä. Eihän siellä tosin olekaan mitään potentiaalisia vuotokohtia, kun ikkunan ympärystä todettiin jo kuivaksi. Viimeistään tässä vaiheessa tuli selväksi, että kosteus on tullut alhaalta päin.

Vasemmassa takakulmassa oli märkää takaseinän koolaus puussa.


Pikkusen koputeltiin puuta


Samoin oikealla puolella oli vähän märkää




Muutama mielenkiintoinen havainto. Vasemmassa nurkassa puu on noin 5cm liian lyhyt. Mistäköhän tämä johtuu? Onko vain huolimattomuutta vai onko tuota korjattu joskus aiemminkin? Jälkimmäiseen en usko, koska pelli oli sen näköinen, ettei oltu ennen käytetty pois paikaltaan. Kolmas vaihtoehto on, että olisko tuolla raolla jokin funktio, tähänkää en oikein usko... Toinen havainto oli, että styroksin ja puun välissä on parin sentin rako. Järkeilin tuon olevan aika huono, koska vesihän kondensoituu tuohon, jos vaunua lämmitetään kylmällä ilmalla.

Puut ovat kauttaaltaan mustia, vaikka ovat terveitä päitä lukuunottamatta. Luultavasti puissa on sama käsittely kuin pohjassa. Mitä ainetta lieneekin...

Napattiin takaseinän koolauspuu pois, oli vain 4 ruuvilla kiinni pohjan runkopuuhun. Irrotettu puu kuvassa



Tämän jälkeen otettiin pohjan runkopuun päistä palat pois, että lahonnut puu saadaan varmasti pois. Tämä pohjan runkopuu on liimattu lattian sisäpuoliseen vaneriin ja oli todella lujasti. Irrottaminen onnistui, kun kuviosahalla katkaisi puun melkein poikki 10cm välein, piti vain varoa, ettei sahaa sisäpuolen lattiavaneria samalla. Tämän jälkeen taltalla sai kaavittua runkopuun irti vanerista. Lisäksi takaseinän sisäpuolisesta vanerista otettiin alareuna pois, koska nurkat olivat joskus kastuneet. Oikeastaan tuo takaseinän runkopuu oli ainut pehmeä puu, mutta varmuuden vuoksi otettii reilusti pois, ettei jää mitään itiöitä noihin osiin, jotka ovat tuon lahon puun kanssa olleet tekemisissä.

Tässä kuvat purettuna ja hiottuna. Hioin paikalleen jäävän puun, että voin varmistua sen kunnosta ja saadaan parempi tartuntapinta liimaukseen.

Vasen nurkka


Oikealta päin. Kuvassa näkyy myös irtonainen seinäpelli.


Kun oli saatu tämä purettua, tutkittiin pohjaa muutenkin.

Pinnoite on lähtenyt sieltä täältä pohjasta, varsinkin vanerien saumoista


Vasemman pyörän takaa on lähtenyt kokonaan


Kuin myös oikean pyörän takaa


Oikean puoleisen pyörän takaa vaneri on myös hieman perstonnut. Tuosta pitää raapia irtonainen pois ja laittaa uutta vaneria päälle.

Etukotelon kohdastakin pinnoite oli lähtenyt. Oikealla puolella oli myös vaneri irronnut liimauksesta. Tämän liimasin päivän päätteeksi uretaaniliimalla ja laitoin alhaalta päin hallitunkilla puristukseen.


Etukotelon vasen puoli oli paremmassa kunnossa ja ei vaatinut liimausta


Takaosaan laitettiin vielä lämpöpuhallin, että jäljelle jäävät puut varmasti kuivuvat. Tosin jäljelle jäävät puut olivat aivan kuivia, mutta varmuus ennen kaikkea. Tarkoitus olisi alata seuraavana tai sitä seuraavana päivänä kasaamaan.

Tärkeintä on tietysti pohtia, mikä on aiheuttanut tämän vaurion, koska muuten korjaus on aivan turha. Ensin mietin sellaista teoriaa, että ajaessa takaosassa olisi jokin pyörre joka lennättäisi vettä takaosan vaneriin. Tämä ei ollut kovin hyvä teoria, koska vain muutamana liikkumispäivänä vuodessa tiet on märkiä ja se ei selittäisi sitä, miksi vain nurkat olivat märkiä.

Toinen teoria oli, että taivaalta satava vesi valuu takaseinää pitkin alas pohjavaneerin. Teinkin ennen purkamista kokeen ja kaadoin puskurin päälle vettä. Vesi valui puskuria pitkin alas, mutta puskuri on irti vanerista (noin 0.5cm rako) ja vesi tippui alas eikä imeytynyt pohjavaneriin. Vasta sängyssä oivalsin, että puskuri ei mene aivan reunaan asti. Eli vesi joka valuu takanurkasta valuu "puskurin sisäpuolella" takaseinän pelliä pitkin alas. Tämä pelli on suoraan kiinni pohjavanerissa, joten valuva vesi imeytyy suoraan vaneeriin. Tarkoitus tietysti on, että vanerissa olisi pinnoite, mutta kun se on kulunut, vesi pääsee imeytymään vaneriin ja sitä kautta runkopuuhun. Lisäksi osa vedestä joka valuu puskurin päälle varmasti valuu samaa reittiä nurkasta varsinkin, jos vaunu kalliistaa jompaan kumpaan suuntaan.

Tuohon voisi tehdä ns. tippalistan pellin alareunaan, että sitä pitkin valuva vesi tippuisi suoraan alas. Mietin myös sellaista vaihtoehtoa, että irtirevityn vanerin korvaisi pellillä ja kanttaisi pellin reunan, että siihen tulisi ikäänkuin tippalista. Luultavasti irtiotetun pellin alareunaan kuitenkin pitäisi laittaa jokin kaistale, koska reuna on repeillyt irrotuksessa.

Toistaseksi on vielä päättämättä, minkälainen pinnoite pohjaan lätkäistään. Puhutaan, että sen pitäisi olla hengittävä, mutta nykyinen hengittämätön pinnoitekin on mennyt 23 vuotta ja olisi mennyt paljon kauemminkin, jos sitä olisi huomannut "paikkamaalata" aika-ajoin. Toinen vaihtoehto olisi hengittävä ratkaisu, esim. Valtti Color puunsuoja-aine. Tervaakin mietin, mutta se taitaa kerätä likaa, kun pysyy niin kauan nihkeänä. Ajattelin, etten hioisi nykyistä pinnoitetta kokonaan pois. Ottaisin vain irtonaisen pois ja sen jälkeen käsittelisin uudella aineella. Koko pohjan hiominen olisi sen verran haastava työ. Jatkossa täytyisi parin vuoden välein tarkastaa, onko pinnoitetta lähtenyt lisää irti ja samalla tarkistaa uuden pinnoitteen riittävä paksuus.

Vanerin saumoihin kyllä ajattelin laittaa alustamassaa noin 10cm leveydeltä. Sen vuoksi, ettei kosteus vain pääse imeytymään vanerin reunasta. Kuitenkin tuo ei haittaa sinänsä hengittämistä, koska on vain pienellä alalla. Lisäksi mietin renkaiden taakse laittavani kotelomassaa, koska niissä on niin kova rasitus. Toisaalta roiskeläpät voisi ajaa saman asian...

Olin ihan tyytyväinen illan suoritukseen ja positiivisin mielin jatketaan eteenpäin.

Poissa cordo-00

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 290
Vs: Asuntovaunun pohjan kosteuskorjausta + fixausta
« Vastaus #1 : 21.03.2012, 08:36:29 »
20.3.2012 – Kasaamista + pikku vahinko, 4h
Ensin irrotettiin eilen laitettu liimaus. Unohtui mainita, että pursotin polyuretaaniliimaa vanerin irtonaisesta reunasta ja puhalsin paineilmaa perään, että liima kulkeutuisi keskemmällekin vaneria. Liima ei kuitenkaan ollut kulkeutunut kovin pitkälle, mutta reuna oli tarttunut hyvin ja pidän tuota riittävänä korjauksena, kun saadaan vielä uusi pinnoite päälle. Kuvassa näkyvä punainen on muovipussin jäämiä. Puristin tuota puulla, joka oli muovipussissa, ettei puu tarttuisi tursuavaan liimaan (jotain oppinut edellisestä remontista).


Kasaaminen aloitettiin tekemällä uudet puupalikat


Laitettiin ensin pikkupalat päihin polyuretaaniliimalla kiinni. Pätkittiin lisäksi viimeistelynaulaimella kiinni, että pysyy liimauksen ajan paikallaan.




Tämän jälkeen laitettiin täyspitkä takaseinän koolinkipuu kiinni. Kuten kuvasta näkyy tästä koolinkipuusta tehtiin hieman leveämpi kuin alkuperäinen, ettei sen ja styroksin väliin jää rakoa. Tämä puu vedettiin vielä noin 40cm välein ruuvilla kiinni pohjan runkopuuhun. Tosiaankin sisäseinän vaneri tuli tähän samaan puuhun liimalla kiinni. Kävin liimauksen jälkeen katsomassa, ettei liima tursua kovin pahasti sisälle.


Eilen irtirevitty pohjavaneri päätettiin korvata pellillä. Nurkista löytyi juuri oikean levyistä 0.5mm paksua pural-pinnoitettua teräspeltiä (pelliseppä käytti tätä katon harjapeltinä ja jätti loput meille). Pelliin taitettiin noin 1cm korkea kanttaus, koska tämä pelli toimii samalla "tippalistana". Kanttaus tehtiin laittamalla pelli kahden teräskiskon väliin puristukseen ja koputeltiin pajavasaralla reuna.


Pohja hiottiin hiomapaperilla karkeaksi, että liiman tarttuvuus paranee


Sitten levitettiin jälleen polyuretaaniliimaa pensselillä ja lätkäistiin pelli paikalleen parilla ruuvilla. Tämän jälkeen lautojen avulla laitettiin pelli puristukseen. Pellin reunaan vedettiin teippi, ettei liima tursuaisi pönkiin.




Tarkoitus on liimata takaseinän alumiinipelli tuohon kiinni Sikaflexillä. Reilu massakerros välissä, estää kemiallisen parin syntymisen, jolloin ei tapahdu epäjalomman syöpymistä. Samoin pohjapellin ja vanerin sekä pohjapellin ja seinäpellin rajat on tarkoitus tiivistää Sikaflexillä.

Sitten se vahinko. Epähuomiossa ekalla nostolla nostin vaunun liian ylös ja kattoon tuli pieni reikä. Tässä reijän ympärystä ja paikka hiottuna.


Reilusti Sikaflexiä.


Paikka paikalleen


Ja puhdistus.


Paikan päälle voisi vetää vielä valkoista maalia, ettei paistaisi niin kaukaa silmään. Lossilla matkustaessa tulee silmäiltyä vaunun kattoa :)
« Last Edit: 21.03.2012, 08:47:21 kirjoittanut cordo-00 »

Poissa hartsakoski

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 608
  • Oulusta oon ja kehtaan sanua!
Vs: Asuntovaunun pohjan kosteuskorjausta + fixausta
« Vastaus #2 : 21.03.2012, 19:27:29 »
Tekevälle sattuu ;D ;D.Tosi mukava juttu lukea,kun olet vaivautunut ottamaan kuvia,ja aivan oppikirja tasoinen!
:-)

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,834
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Asuntovaunun pohjan kosteuskorjausta + fixausta
« Vastaus #3 : 21.03.2012, 19:44:02 »
Hienoa kerrontaa ja hyviä kuvia. Harmi toi kattojuttu, kun tulee vaikuttamaan myyntihintaan. :-[
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa cordo-00

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 290
Vs: Asuntovaunun pohjan kosteuskorjausta + fixausta
« Vastaus #4 : 22.03.2012, 08:48:58 »
Hienoa kerrontaa ja hyviä kuvia. Harmi toi kattojuttu, kun tulee vaikuttamaan myyntihintaan. :-[

En ymmärrä, miksi katon paikkaus vaikuttaisi myyntihintaan yhtään enempää kuin pohjan paikkaus. Sitten se vaikuttais myyntihintaan, jos olisi pidetty vesisateessa tuollaisenaan. Uskon tuon paikan pitävän paremmin kuin "normaalit läpiviennit", joiden butyylimassat voivat olla kuivaneet.

Poissa 4ntti

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 684
Vs: Asuntovaunun pohjan kosteuskorjausta + fixausta
« Vastaus #5 : 22.03.2012, 08:56:04 »
Harmi toi kattojuttu, kun tulee vaikuttamaan myyntihintaan. :-[
Tuon ikäisessä vaunussa? Tuskin..
Solifer 500L -83  -=-  Volvo V70 2.4  -02

Poissa cordo-00

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 290
Vs: Asuntovaunun pohjan kosteuskorjausta + fixausta
« Vastaus #6 : 22.03.2012, 09:19:42 »
21.3.2012 – Kasaamista, 2.5h

Otettiin pohjapellin pöngät irti ja todettiin pellin liimautuneen hyvin. Tarkoitus ottaa ruuvit pois ja tukkia reijät Sikaflexillä.


Pelli tulee hieman yli reunasta. Reuna putsattiin tursunneesta liimasta ja taitettiin pelli koolinkipuuta vasten. Paikan leveydessä oli hieman heittoa ja toisesta päässä ei ollut juuri mitään taitettavaa. Reunoista leikattiin kantti pois, ettei mahdollinen vesi jää makaamaan koloon. Lisäksi tungettiin päissä olleisiin koloihin eristettä (tursunnutta liimaa). Alunperin tuossa on ollut vain kolot.


Takaseinän pelli oli hiirenkorvilla purkamisen johdosta.


Pellistä leikattiin pahimmat hiirenkorvat pois, putsattiin ja karhennettiin molemmat liimattavat pinnat.


Sikaflexiä laitettiin reilusti liimattavaan pintaan, oltiin erityisen huolellisia, että kaikkiin niitin reikiin ja repeämiin tulee kunnolla liimaa. Pystynurkkiin laitettiin tietysti butyylimassaa. Reunoista kiinnitettiin muutamilla ruuveilla.


Hieman piti suunnitella mitenkä liimaus tehdään, koska pellin kulmassa on ilmeisesti vesireijiksi tarkoitetut reijät (yksi keskellä ja päissä yhdet). Mietin, että olisin liimannut vain pohjasta, mutta tällöin mahdollisesti valuva vesi menisi pohjapellin alle. Lisäksi en halunnut jättää pohjapelliä ja alumiinipelliä vastatusten (sähköpari). Tämän vuoksi tein sellaisen ratkaisun, että laitoin Sikaflexiä pohjapellin reunaan, mutta vesi reikien kohdalle laitoin vain vähemmän. Idea oli, että ylhäältäpäin (pellin styroksin välissä) valuva vesi pääsisi kuitenkin valumaan pohjapellin ja  alumiinipellin välissä vesireikään. Myönnetään, ettei tuosta tullut parasmahdollinen ratkaisu, kun huomannut noita vesireikiä ennemmin. Periaatteessa olisi voinut olla parempi ratkaisu katkaista pohjapelti kantin kohdasta, mutta toisaalta ajattelin kantin parantavan tiiviyttä. Lisäksi alumiinipellin sisäpuolella ei näkynyt mitään valumia eli tuskin tuo vesireikä on edes tarpeellinen. Oikeasti taitaa olla niin, kun vesireijille on käyttöä, koko takapää vaatii remontin. Olisko parempi tukkia koko vesireijät?

Sitten laittettiin sauman päälle teippiä ja lautojen avulla puristukseen. Puristaessa ei oikein kunnolla näe, onko joka paikka tiiviisti, mutta toivotaan jälleen parasta. Onneksi Sikaflex toimii hyvin isommassakin raossa.




Tämän jälkeen paikattiin vielä oikean pyörän takana olevaa vaneria. Ensin rapsuteltiin kaikki irtonainen pois.


Tehtiin sopivan kokoinen paikka 9mm vanerista.


Väliin laitettiin uretaaniliimaa ja koko hoito puristukseen.


Nyt alkaa olemaan kivalla mallilla, olen erittäin tyytyväinen työn etenemiseen. Seuraavaksi pitäisi laittaa enään takanurkan listat kiinni, pruuttia Sikaflexiä tarvittaviin saumoihin ja käsitellä pohja.
« Last Edit: 22.03.2012, 09:26:45 kirjoittanut cordo-00 »

Poissa 88k5

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,848
  • Kløvskog
    • http://koti.mbnet.fi/sfc88k5
Vs: Asuntovaunun pohjan kosteuskorjausta + fixausta
« Vastaus #7 : 22.03.2012, 11:35:36 »
Hyviä kuvia, ja hyvää jälkeä.  :)

Tilat projektille mahtavat, mutta hirvittäisi nostaa 2-pilarinosturilla noiden käpälien varassa noiden kapeiden runkopalkkien särmistä pelkästään tonnin painoista vaunua ja mennä alle. Tuo palkki kun viettää eteen/taakse vielä - joissain kuvissa näytti olevan kumitallan reunalla  :-[

On kyllä tullut Kafia, jossa sama runko, nosteltua..
by Sfc88k5 - '07 Ford Rimor Katamarano Limited 2.4TDCi

Poissa cordo-00

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 290
Vs: Asuntovaunun pohjan kosteuskorjausta + fixausta
« Vastaus #8 : 22.03.2012, 11:56:17 »
Tilat projektille mahtavat, mutta hirvittäisi nostaa 2-pilarinosturilla noiden käpälien varassa noiden kapeiden runkopalkkien särmistä pelkästään tonnin painoista vaunua ja mennä alle. Tuo palkki kun viettää eteen/taakse vielä - joissain kuvissa näytti olevan kumitallan reunalla  :-[

Enempi pelkään runkopalkin nitkahtamista sivusuunnassa. Etupäässä olevassa nostokohdassa on runkopalkkien "risteys" eli siinä on hyvä nosto paikka. Mielestäni vaunu on aika tukevasi paikallaan. Eihän noi autotkaan 2-pilarin varassa mitään hirmu tukevia ole.

Onneksi vaunussa on enemmän maavaraa  ;)

Poissa cordo-00

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 290
Vs: Asuntovaunun pohjan kosteuskorjausta + fixausta
« Vastaus #9 : 23.03.2012, 07:45:08 »
22.3.2012 – Kasaamista ja sotkumassan käyttöä, 2.5h
Ensin irrotettiin edellisenä päivänä puristukseen jätetyt liimaukset. Vaneripaikka renkaiden takana oli tarttunut hyvin. Myös takaseinän alumiinipelli oli tarttunut, mutta Sikaflex oli vielä osiksi tuoretta. Ilmeisesti suojana ollut teippi oli hidastanut kuivumista. Tämän jälkeen saumattiin Sikaflexillä pohjapellin reunat ja vaneripaikan reunat.




Tämän jälkeen putsattiin nurkkien kumitiiveistä kuivaneet butyylimassat ja pruutattiin reilusti uutta massaa. Kumitiiviste paikalleen ja alumiininen nurkkalista päälle ruuveilla. Samalla pruutattiin butyylimassaa johdonläpivientiin.


Irrotettiin vaakalista, johon puskurin yläreuna tulee kiinni. Putsattiin vanhat massat pois, uutta tilalle ja uusilla ruuveilla kiinni.


Sitten puskurin yläreuna uraan. Hieman joutui koputtelemaan, että napsahti paikalleen. Tämän jälkeen sähköjohdot oikeista reijistä paikalleen , puskurin reunaan butyylimassaa ja pystyreunoista ruuvilla kiinni. Lopuksi puskurin nurkkapalat vielä uusin massoin paikalleen.




Tilanne jäi tällaiseksi ja vielä pitäisi putsata tursunneita butyylimassoja sekä putsata puskuri muutenkin. Ehkä sotkumassa lähtee helpommin, kun antaa muutaman päivän kuivaa. Todella inhottavaa tämä massa, työstämisominaisuudet on 0.

Nurkissa on tosiaankin nämä kolot, joista vesi pääsee juoksemaan takaseinän pelliä pitkin alas.


Ajattelin tukkia kolot Sikaflexillä varmuuden vuoksi, vaikka periaatteessa laittamani "tippapelli" pitäisi estää saman ongelman toistumisen.

Vielä pitäisi laittaa valot kiinni puskuriin ja käsitellä pohja sekä etukotelon sisäpuolen pohja. Jäänyt vissiin mainitsematta, että etukotelon pohjalla oli muovimatto, joka oli repeillyt. Tietysti vesi oli päässyt maton ja vanerin väliin. Ei onneksi ollut ehtinyt lahota, mutta pinta oli tummunut. Revin maton pois ja tarkoitus on laittaa vain hengittävä pintakäsittely siihen.

EDIT: Lisätty pari kuvaa
« Last Edit: 26.03.2012, 09:36:54 kirjoittanut cordo-00 »

Poissa cordo-00

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 290
Vs: Asuntovaunun pohjan kosteuskorjausta + fixausta
« Vastaus #10 : 26.03.2012, 10:31:04 »
23.3.2012 – Pohjan rapaamista + ikäviö yllätyksiä, 1.5h
Nyt projekti alkasi olemaan siinä vaiheessa, että pohjasta tarvitsisi ravata vain irtonainen pois ja pensselöidä uusi käsittely. Rapsutellessa paljastui ensin oikean puolen pyörien edestä haperoa vaneria. Onneksi vain vaneri oli haperoa ja runko puu ei ollut imenyt kosteutta sisään. Huokaisin helpotuksesta, että tuosta selviää vain vanerin paikkauksella. Vasemman puolen renkaiden edessä oli vastaavaa haperoa, mutta se olikin astetta pahempi. Nopeasti huomasin, että puukin oli ottanut kosteutta sisään. Tässä vaiheessa ei ollut kovin juhlavat tunnelmat. Järkevintä olikin lopettaa työt siihen ja mennä nukkumaan. Tiedä, mitä vahinkoa olisi tapahtunut, kun apinan raivolla olisi alannut repimaan rakennetta auki.

24.3.2012 – Purkamista + korjaamista, 6h
Aamulla tilanne tuntui jo vähän paremmalta. Vaneri revittiin pois ja varovasti raotettiin seinäpelliä, että voitiin tutkia ongelman laajuutta. Seinä- ja lattiarungot olivat märkiä onneksi vain noin 5cm matkalta. Taltalla koversin märkää pois, kunnes hoksasin, että seinän runkopuu on vain lyhyt 20cm pätkä. Sain koko pätkän irti varovasti kampeamalla. Lattian runkopuusta taltalla naputtelin märän osan pois, että jäljelle jäi vain terve ja kuiva puu. Puu on aika mielenkiintoinen materiaali; pinta oli lahonnut, sitten tulee kuivaa haperoa puuta, joka ilmeisesti on ollut joskus märkää, mutta kuivanut. Lisäksi jossain kohdissa saatta olla tervettä, mutta todella märkää, vesi tirskuu, kun painaa meisselillä.

Tässä kuvia vasemman pyöränkotelon edestä. Tuossahan on myös jääkaapin ilmanottoaukko. Joku edellisistä omistajista on tehnyt aukon pienennyksen. Oliskohan jääkaappi sammuillut ajossa vai vettä roiskunut sisälle...






Vastaavasti oikean pyörän kotelossa näytti purettuna tältä.


Selvästikin "vesivahingot" on edennyt alhaalta päin eli kun pinnoite on lähtenyt, vaneri on imenyt renkaista roiskuvaa vettä. Kun vaneri kastuu jostain kohdin vesi imeytyy laajemmalle alueelle vanerissa. Kun tämä märkä vaneri pyrkii kuivamaan, se irroittaa pinnoitetta niistä kohdin. Pitempiaikainen vaikutus on tehnyt sen, että kosteus imeytyy myös runkopuuhun. Eli ensiarvoisen tärkeää olisi, että pinnoite olisi kunnossa.

Vasemmalle puolelle tehtiin sopivan kokoiset kapulat.


Puukapulat laitettiin uretaaniliimalla paikalleen ja napsittiin viimeistelynaulaimella puristukseen. Seinäpelli painettiin puuta vasten. Puun ja lokasuojan väliin laitettiin butyylimassaa, kuten ennenkin oli ollut.
https://lh3.googleusercontent.com/-WtaNqSa8UYM/T3ANQfDBUPI/AAAAAAAAACA/C5Sw8tbfrmI/s905/24032012441.jpg

Samalla korjattiin myös toisessa paikassa irronnut vanerin nurkka. Liimaa väliin ja naulaimella puristukseen.

Pural-pellistä tehtiin paikka.


Taas uretaaniliimaa pellille ja pelli paikalle. Pelli laitettiin aika tiheästi ruuveilla kiinni ettei tarvitse laittaa mitään pönkää. Oikealla puolella tehtiin samankokoinen pellipaikka ja samalla tavalla kiinni.

Tässä välissä laitettiin takapuskurin valot kiinni ja tutkittiin pohjaa lisää. Jotain ruuvin reikiä tukittiin Sikaflexillä.


Liima ehti kuivaa sen verran, että saumoista voitiin raaputtaa ylimääräiset liimat pois ja tiivistettiin saumat vielä Sikaflexillä. Lisäksi kasattiin vasemman puolen pyöränkelo, jossa oli pieni repeämäkin. Käytettiin runsaasti Sikaflexiä ja butyylimassaa, kun laitettiin lokasuoja paikalleen.






Olen ollut vähän epätietoisella kannalla pohjanpinnoitemateriaalin suhteen, mutta viimeinen yllätys toi lopun hengittävyysajattelulle. Jos paksu kurakerros makaa vanerin päällä, mitä hengittävyys auttaa. Kura on aina märkää ja milloinkaan puuta ei saa niin täyteen öljyä tai vastaavaa, ettei se imisi kosteutta itseensä. Vaikka puun saisikin nyt käsiteltyä niin monta kertaa, että se kyllästyisi eli ei enään imisi lisää, niin ensikeväänä varmasti jo imee. Kuka alkaa käsittelemään vaunun pohjaa joka kevät? Puuvenekin kestää tervattuna, kun sen tekee joka vuosi. Hengittävyyden idea on tietysti se, että se kuivaisi ja imeytynyt vesi pääsisi pois. Varmasti hyvä ratkaisu, jos käsittely uusitaan riittävän tiheästi. Jos vaunua ei vedetä paljon ja pohja ei pääse kastumaan, niin silloin kestää pelkkä vanerikin.

Tässä vaunussa on käsittääkseni ollut uudesta lähtien tuollainen hengittämätön pinnoite ja näinkin hyvin kestänyt 23 vuotta. Käsittääkseni uudemmassa vaunussammekin eli 10v vanhassa LMC:ssä on samapinnoite. Tuota pinnoitettakin pitäisi uusia aika-ajoin, mutta luultavasti tyyliin 3 vuoden välein tarkistus ja aukkopaikkojen korjaus riittää. Tosiaankin tämän tiiviin pinnan heikkous on se, ettei sen läpi päässyt vesi pääse kuivamaan. Eli tässäkin olisi ensiarvoisen tärkeää, että pinta olisi erittäin tiivis. Kuitenkin olen tuota mätää puuta raapiessa tullut siihen tulokseen, että laitan pohjaan alustamassaa, vaikka tiedän haukut tällä palstalla saavanikin  ;)

Onhan asuntovaunussa seinissäkin ja katossa hengittämätön ulko- ja sisäpinta. Ainut ero on siinä, että pohjan pinnoitettu vaneri on herkempi vesivuodoille kuin seinäpelti. Miksiköhän pohjaa ei tehdä pellistä? Olisko se merkittävästi kalliimpi vai liittyykö siihen jokin heikkous. Kaikki pinnoiteratkaisut on tietysti huonoja, koska tuo rakenne on kyllä todella vikaherkkä.

EDIT: Kuvia lisätty
« Last Edit: 27.03.2012, 09:07:01 kirjoittanut cordo-00 »

Poissa cordo-00

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 290
Vs: Asuntovaunun pohjan kosteuskorjausta + fixausta
« Vastaus #11 : 27.03.2012, 09:18:07 »
Pohjan massaamista, 4.5h
Pohjaan pensselöitiin Tectylin siveltävää alustamassaa. Ensin siveltiin kohdat, joissa on puhdas vaneri näkyvissä. Tämän käsittelyn jälkeen vaneri vielä vähän kuulsi läpi. Seuraavaksi siveltiin toinen kerros joka paikkaan. Saumoihin ja liitoksiin tuputettiin massaa huolellisesti. Massaa kului kaikkiaan 3.5l, joten sitä piti illan aikana käydä hakemassa kaupasta lisää.

Oikean pyöränkotelon etupuoli.


Vasemman pyöränkotelon etupuoli.


Pohja vaunun takaapäin kuvattuna.


Jääkaapin ilmanottoaukon suojapelti ja sääskiverkko laitettiin paikalleen.


Halusin varmistaa, että takapuskurin reuna ei ota kiinni pohjaan, niin laitoin kolme muovipalaa puskurin ja pohja väliin. Ruuvasin palan puskuriin kiinni. Tällä varmistutaan siitä, että 95% vedestä tipahtaa varmasti puskurista alaspäin. Loput 5%, jotka valuvat puskurin nurkista, tipahtavat tippapellistä alas. Eli sama onnettomuus ei pitäisi tapahtua, vaikka seuraava omistaja päästäisi pohjan pinnoitteen huonoon kuntoon.




Lopuksi vielä tarkastettiin, että valot toimivat. Vasen vilkku ei toiminut ja siitä löytyi pieni kontaktihäiriö. Nyt pitäisi mennä katsastamaan.

Poissa kaitsute

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 732
  • Oulun seudulta...
Vs: Asuntovaunun pohjan kosteuskorjausta + fixausta
« Vastaus #12 : 27.03.2012, 19:40:43 »
Pohjan pinnoitehan on todellakin kaksipiippuinen juttu, mutta tuollaiseen ratkaisuun olisin todennäköisesti itsekin päätynyt.

Hattua nostan.      Tuossa olisi moni jo nostanut kädet pystyyn.
Solifer.
s80 d5 ja a6 tdiq

Poissa cordo-00

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 290
Vs: Asuntovaunun pohjan kosteuskorjausta + fixausta
« Vastaus #13 : 27.03.2012, 20:49:30 »
Tänään kävin katsastamassa vaunun ja läpi meni eli leimaa on joulukuuhun 2013 asti.

Vielä pohjan pinnoitteesta. Periaatteessa keskellä runkopalkkien välissä menisi mikä tahansa, jopa paljas vaneri, mutta kovin rasitus on runkopalkkien ulkopuolella renkaiden linjassa. Kaikista ideaalein ratkaisu olisi laittaa alustamassa vain reunoihin ja keskemmälle hengittävää. Tällöin (voisi ainakin itselle uskotella, että) massan alle päässyt kosteus voisi kuivaa keskiauleen hengittävän kohdan kautta. Kuitenkin tässä vaunussa keskialueella massa oli ennestään 90% paikallaan, enkä viitsinyt alata rapsuttamaan sitä irti.