Kirjoittaja Aihe: Matkaajan kunnostus projekti  (Read 11193 times)

Poissa seppoko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,959
  • Länsi-Kuopio Pohjois-Savo
Vs: Matkaajan kunnostus projekti
« Vastaus #30 : 27.04.2012, 19:47:20 »
     Jos lähdetään arvailemaan: on ollut liimaa joka vaatii ilmaa kuivuakseen-- on lähdetty ajoon ennen kuin liima on kovettunut-on ollut liian pehmeää liimaa.
   Yksi on mielestäni varmaa, liimaa on ollut nuukasti. Itse pyrin 100 % kiinnitykseen, pienillä laatoilla pääsee aika lähelle-- isoilla laatoilla ja levyillä lienee aika mahdotonta? Muistan jostain lukeneeni että 100 tonnin painolla olisi liimattu vaunun seiniä kasaan? Siihen ei kotikorjaaja kotikonstein pääse.

Noinhan Matkaaja aikanaan mainosti. Minun käsitys on, että puristin, painoi seinälevyjä yhteen kun uretaani tms. eriste puristui levyjä vastaan. Ei kai siinä mitään liimaa ollut, vaan uretaani tarttuu itse kiinni.

Saako tuosta mitään tolkkua??
sfc.15941@gmail.com    SFC  015941-0
Adria Coral Axess S600SCT=
3h+keittiö, tonttina koko Eurooppa  
Citroen Xsara     Comanche 300

Poissa seppoko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,959
  • Länsi-Kuopio Pohjois-Savo
Vs: Matkaajan kunnostus projekti
« Vastaus #31 : 27.04.2012, 20:42:17 »
Jos oikein muistan, niin se oli Cabby joka käytti tätä menetelmää. Uretaani puristettiin seinän väliin ja puristin painoi sen kiinni tietyllä voimalla. Näin saatiin vähennettyä puurimojen käyttöä.
Matkaaja ei tietääkseni ole koskaan ko. menetelmää käyttänyt.

Löysin katkelman Matkaajan käsikirjasta:

"Matkaajan seinä-, katto- ja lattiaelementit on valmistettu käyttäen ainutlaatuista painepuristustekniikkaa, jossa jokainen elementti puristetaan yli 100 tonnin voimalla kestäväksi sandwish-rakenteeksi. Menetelmän ansiosta vaunun kori on tiivis, kevyt ja tukeva."

Löytyi tuommoiselta http://fi.diplodocs.com/kayttoohje-kayttajan-kasikirja-ohjekirja/MATKAAJA/6000-_Q sivustolta.
sfc.15941@gmail.com    SFC  015941-0
Adria Coral Axess S600SCT=
3h+keittiö, tonttina koko Eurooppa  
Citroen Xsara     Comanche 300

Poissa tahko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 618
Vs: Matkaajan kunnostus projekti
« Vastaus #32 : 27.04.2012, 20:51:08 »
Juu, styroxia eristeenä Matkaajassa. Liimattiin uretaani liimalla (pellit ja vanerit eristeeseen) (Järvenpäässä) kampaliimaus tekniikkaa käyttäen. Teuvalla tehdyissä liima levitys mahdollisesti telaamalla.
« Last Edit: 27.04.2012, 20:54:27 kirjoittanut tahko »

Poissa seppoko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,959
  • Länsi-Kuopio Pohjois-Savo
Vs: Matkaajan kunnostus projekti
« Vastaus #33 : 27.04.2012, 21:06:25 »
Niin näytti olevan. Mitä eristettä Matkaaja mahtoi käyttää? Matkaajan tehtaalla en ole koskaan käynyt, Cabbyn kylläkin.

Juu, styroxia eristeenä Matkaajassa. Liimattiin uretaani liimalla (pellit ja vanerit eristeeseen) (Järvenpäässä) kampaliimaus tekniikkaa käyttäen. Teuvalla tehdyissä liima levitys mahdollisesti telaamalla.

Minulla oli joskus Matkaaja, mutta eristettä en tiedä. Tahko tuon mainitsi, että olisi styroksia. Tuo 100 tonnia oli jäänyt mieleen aikoinaan mainonnasta ja ohjekirjan maininnasta. Onneksi löytyi edes tuon verran kirjasesta.
sfc.15941@gmail.com    SFC  015941-0
Adria Coral Axess S600SCT=
3h+keittiö, tonttina koko Eurooppa  
Citroen Xsara     Comanche 300

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,832
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Matkaajan kunnostus projekti
« Vastaus #34 : 27.04.2012, 21:59:23 »
Juu, styroxia eristeenä Matkaajassa. Liimattiin uretaani liimalla (pellit ja vanerit eristeeseen) (Järvenpäässä) kampaliimaus tekniikkaa käyttäen. Teuvalla tehdyissä liima levitys mahdollisesti telaamalla.

Mihin sitä puristusvoimaa sitten mahdettiin käyttää, jos kerran styrox eristettä käytettiin? Ja Matkaajat yleensä ovat huomattavasti märempiä kuin Cabbyt.

Nyt et Dorotea oikein tainnut  ymmärtää, kuka sinulle neuvoja antoi? Kannattaa kuunnella tarkkaan, mita Tahko kertoo.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa jorma

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 553
Vs: Matkaajan kunnostus projekti
« Vastaus #35 : 27.04.2012, 22:04:42 »
Juu, styroxia eristeenä Matkaajassa. Liimattiin uretaani liimalla (pellit ja vanerit eristeeseen) (Järvenpäässä) kampaliimaus tekniikkaa käyttäen. Teuvalla tehdyissä liima levitys mahdollisesti telaamalla.

Mihin sitä puristusvoimaa sitten mahdettiin käyttää, jos kerran styrox eristettä käytettiin? Ja Matkaajat yleensä ovat huomattavasti märempiä kuin Cabbyt.
Näin se styroksi liimailtiin Järvenpäässä. Kyseinen seinäelementin liimaus esiteltiin ja näytettiin livenä joskus Porsastelujen yhteydessä tehdaskäynnillä. Muistaisin että siellä puhuttiin todella kovasta puristusvoimasta, en vaan tiedä miksi. Taisi olla osa mainosarvoa.
Volvo S60 2.4d aut. -07
Volvo V70 D5 man. -03
Solifer S5+ -03
Fiat 2.4TD Dethleffs -88, suomen hienoin.
Erilaisia vaunuja 60-luvulta lähtien.

Poissa tahko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 618
Vs: Matkaajan kunnostus projekti
« Vastaus #36 : 27.04.2012, 22:07:11 »
Juu, styroxia eristeenä Matkaajassa. Liimattiin uretaani liimalla (pellit ja vanerit eristeeseen) (Järvenpäässä) kampaliimaus tekniikkaa käyttäen. Teuvalla tehdyissä liima levitys mahdollisesti telaamalla.

Mihin sitä puristusvoimaa sitten mahdettiin käyttää, jos kerran styrox eristettä käytettiin? Ja Matkaajat yleensä ovat huomattavasti märempiä kuin Cabbyt.


Ööö, nyt en kyllä ymmärrä mitä se eristemateriaalin valinta vaikuttaa tuohon prässin (mahdolliseen) käyttämiseen korielementtien valmistuksessa. Niin ja tuo rakenteiden vuotaminen ei myöskään johdu siitä mitä eristettä on käytetty valmistuksessa.
« Last Edit: 27.04.2012, 22:12:27 kirjoittanut tahko »

Poissa tahko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 618
Vs: Matkaajan kunnostus projekti
« Vastaus #37 : 27.04.2012, 22:19:03 »
Juu, styroxia eristeenä Matkaajassa. Liimattiin uretaani liimalla (pellit ja vanerit eristeeseen) (Järvenpäässä) kampaliimaus tekniikkaa käyttäen. Teuvalla tehdyissä liima levitys mahdollisesti telaamalla.

Mihin sitä puristusvoimaa sitten mahdettiin käyttää, jos kerran styrox eristettä käytettiin? Ja Matkaajat yleensä ovat huomattavasti märempiä kuin Cabbyt.

Nyt et Dorotea oikein tainnut  ymmärtää, kuka sinulle neuvoja antoi? Kannattaa kuunnella tarkkaan, mita Tahko kertoo.

Tahko sen kertoi, mutta en ymmärrä mihin styroksin liimaamiseen tarvitaan moista puristusvoimaa? Sen ymmärrän, että uretaania kun käytetään eristeenä niin sen leviämiseen tarvitaan puristusvoimaa. Se turpoaa käsissä. Koitahan vaikka ikkunanpokissa.
Siksi Cabby käytti aivan oikein seinäelementtejä tehdessään puristusta.

Juu, kyllä tuo Matkaajan käyttämä uretaani liimakin turpsi samoin kuin Soliferin ja Kafin Käyttämä.

Poissa TonyN

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 525
  • Mäntsälä/ Kellokski
Vs: Matkaajan kunnostus projekti
« Vastaus #38 : 27.04.2012, 22:26:07 »
Matkaajassako ei ole rimoja koskaan ollutkaan? Millä se kotikorjaaja muuten siitä seinästä tukevan saa ellei rimoita sitä?
VW Passat 3.2FSI Variant -07 + Projekti Solifer 6102i

Ex Solifer 450 -86,Matkaaja 8000 -92

SFC 133499

Poissa TonyN

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 525
  • Mäntsälä/ Kellokski
Vs: Matkaajan kunnostus projekti
« Vastaus #39 : 27.04.2012, 22:41:32 »
Matkaajassa + Soliferissä on styroksia.

Uretaanihan on eristeenä "tehokkaampi"?
« Last Edit: 27.04.2012, 22:44:18 kirjoittanut TonyN »
VW Passat 3.2FSI Variant -07 + Projekti Solifer 6102i

Ex Solifer 450 -86,Matkaaja 8000 -92

SFC 133499

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 933
  • Lempäälä
Vs: Matkaajan kunnostus projekti
« Vastaus #40 : 27.04.2012, 23:06:49 »
Matkaajassako ei ole rimoja koskaan ollutkaan? Millä se kotikorjaaja muuten siitä seinästä tukevan saa ellei rimoita sitä?
   Kyllä mielestäni pelti + eriste + vaneeri = tukeva sikäli kun liimaus pitää. Tuollainen rimakehikko ei mielestäni ole yksinään kovinkaan tukeva ??  Mutta harrastelijan on vaikea saada seinästä likikään suoraa ilman rimoja, eikä siitä helpolla tule suora rimojenkaan kanssa. Pitäisi olla vaunun vieressä suora seinä jota vasten 100 tonnin voimalla puristaisi seinän suoraksi ja liiman kovetuttua seinä olisi suora.
   Itse asettelin rimoja pönkiksi, oiskohan tullut muutaman kymmenen kilon työntö. Aalloilla on seinät--ei haittaa. ;D
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa TonyN

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 525
  • Mäntsälä/ Kellokski
Vs: Matkaajan kunnostus projekti
« Vastaus #41 : 27.04.2012, 23:14:29 »
Kyllä ainakin soliferin seinästä sai rimoituksella + finfoamilla erittäin tukevan.

Mikäs ero siinä styrox tai uretaani eristeessä on,muutakun eri aine?
VW Passat 3.2FSI Variant -07 + Projekti Solifer 6102i

Ex Solifer 450 -86,Matkaaja 8000 -92

SFC 133499

Poissa tahko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 618
Vs: Matkaajan kunnostus projekti
« Vastaus #42 : 27.04.2012, 23:31:23 »
Matkaajassa + Soliferissä on styroksia.

Uretaanihan on eristeenä "tehokkaampi"?

Katso vastaus 31. Kaikki eivät nyt tunnu osaavan uretaanin ja styroksin eroa eristeenä. Yrittävät kertoa liimoista, joka on aivan eri asia. Viittaan mjo33400 ja Tahkon vastauksiin. Rimavaunu styroks eristeellä oli huomattavasti kosteusherkempi kuin uretaanilla eristetty. Toki sekin päästi läpi kosteutta, mutta ei läheskään samalla tavalla kuin ns. normaalieristyksellä olevat.

Juu, tämähän on harvinaisen selvä asia. Siitähän se olikin kiinni että ei muut ymmärrä asioita.
Jaa, sen verran vielä että on Soliferkin käyttänyt uretaani eristeitä mutta siitä ei sen enempää ku ei ymmärrä.

Poissa TonyN

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 525
  • Mäntsälä/ Kellokski
Vs: Matkaajan kunnostus projekti
« Vastaus #43 : 28.04.2012, 00:03:16 »
Matkaajassa + Soliferissä on styroksia.

Uretaanihan on eristeenä "tehokkaampi"?

Katso vastaus 31. Kaikki eivät nyt tunnu osaavan uretaanin ja styroksin eroa eristeenä. Yrittävät kertoa liimoista, joka on aivan eri asia. Viittaan mjo33400 ja Tahkon vastauksiin. Rimavaunu styroks eristeellä oli huomattavasti kosteusherkempi kuin uretaanilla eristetty. Toki sekin päästi läpi kosteutta, mutta ei läheskään samalla tavalla kuin ns. normaalieristyksellä olevat.

Juu, tämähän on harvinaisen selvä asia. Siitähän se olikin kiinni että ei muut ymmärrä asioita.
Jaa, sen verran vielä että on Soliferkin käyttänyt uretaani eristeitä mutta siitä ei sen enempää ku ei ymmärrä.

Milloin Solkku on käyttänyt uretaania eristeenä vaunuissa? Itse en sitä tiedä, koska Solkkua mulla ei ole koskaan ollut. Mutta mitä olen esitteistä katsonut, niin siellä puhutaan ainoastaan styroksista, eri paksuudeltaan katossa ja seinissä. Nykyisistä vaunuista en nyt puhu, vaan noin 20-vuotta vanhoista jota aloittajan Matkaajakin mielestäni edustaa.

Minä myös tarkoitin vanhaa kalustoa.
VW Passat 3.2FSI Variant -07 + Projekti Solifer 6102i

Ex Solifer 450 -86,Matkaaja 8000 -92

SFC 133499

Poissa tahko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 618
Vs: Matkaajan kunnostus projekti
« Vastaus #44 : 28.04.2012, 00:04:08 »
Matkaajassa + Soliferissä on styroksia.

Uretaanihan on eristeenä "tehokkaampi"?

Katso vastaus 31. Kaikki eivät nyt tunnu osaavan uretaanin ja styroksin eroa eristeenä. Yrittävät kertoa liimoista, joka on aivan eri asia. Viittaan mjo33400 ja Tahkon vastauksiin. Rimavaunu styroks eristeellä oli huomattavasti kosteusherkempi kuin uretaanilla eristetty. Toki sekin päästi läpi kosteutta, mutta ei läheskään samalla tavalla kuin ns. normaalieristyksellä olevat.

Juu, tämähän on harvinaisen selvä asia. Siitähän se olikin kiinni että ei muut ymmärrä asioita.
Jaa, sen verran vielä että on Soliferkin käyttänyt uretaani eristeitä mutta siitä ei sen enempää ku ei ymmärrä.

Milloin Solkku on käyttänyt uretaania eristeenä vaunuissa? Itse en sitä tiedä, koska Solkkua mulla ei ole koskaan ollut. Mutta mitä olen esitteistä katsonut, niin siellä puhutaan ainoastaan styroksista, eri paksuudeltaan katossa ja seinissä. Nykyisistä vaunuista en nyt puhu, vaan noin 20-vuotta vanhoista jota aloittajan Matkaajakin mielestäni edustaa.

Jaa, tai sitten jopa vanhemmissakin mut en tiiä.