Kirjoittaja Aihe: vetomassa ja sen ylitys  (Read 2475 times)

Poissa lapset

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 20
  • iisalmi
vetomassa ja sen ylitys
« : 30.04.2012, 19:27:37 »
Kuten kaikki tietävät vetomassat ei tunnu perustuvan mihinkään selvään asiaan,itselläkin auton omapaino 1700 kg kokonaispaino yli 2000 kg,tehoa riittävästi ja alusta kuin pakussa.Mutta vetomassa 1500 kg.Jos käy niin hassusti että vaunu on laillinen painoltaan mutta menee veturin yli niin kuis äijän käy..Sen tiedän että kortti asiat menee paperipainojen ja jos virkamies epäilee ylipainoa ajoneuvo punnitaan.Mutta mikä on suomessa toleranssi ja seuraus?

Poissa JJJ

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 207
Vs: vetomassa ja sen ylitys
« Vastaus #1 : 30.04.2012, 19:34:57 »
Valmistaja määrittelee maksipainot mitä saa autolla hinata. Syy voi olla rakenteellinen johon ei vaikuta tehot eikä omamassa.
Hobby 650 Umfe / Voortti ja karavaanari jo vuodesta 2010
Leuka pystyssä kohti uusia pettymyksiä.

Poissa lapset

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 20
  • iisalmi
Vs: vetomassa ja sen ylitys
« Vastaus #2 : 30.04.2012, 19:39:46 »
Toki tuo tiedetään mutta mitä tapahtuu JOS lipsahtaa yli.. ;)

Poissa 4ntti

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 684
Vs: vetomassa ja sen ylitys
« Vastaus #3 : 30.04.2012, 21:45:48 »
Toki tuo tiedetään mutta mitä tapahtuu JOS lipsahtaa yli.. ;)
Sakkoa?
Solifer 500L -83  -=-  Volvo V70 2.4  -02

Poissa Pumppis

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,378
  • Fiat Lux
Vs: vetomassa ja sen ylitys
« Vastaus #4 : 01.05.2012, 08:21:08 »
Sakot. Saat ajaa lähimpään turvalliseen paikkaan tyhjentämään vaunua, kunnes paino on sallitussa. Jos vaunu on tyhjänäkin liian painava, se on siirrettävä kalustolla jolla vaunua saa laillisesti vetää.
Kuten kaikki tietävät vetomassat ei tunnu perustuvan mihinkään selvään asiaan
Autonvalmistajalla on varmasti hyvät ja selkeät perusteet asiaan.
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa Castillo

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 261
Vs: vetomassa ja sen ylitys
« Vastaus #5 : 01.05.2012, 15:12:40 »
Kuten kaikki tietävät vetomassat ei tunnu perustuvan mihinkään selvään asiaan
Autonvalmistajalla on varmasti hyvät ja selkeät perusteet asiaan.
[/quote]

mutta liekö maahantuojilla omia mahdollisuuksia myös asiaan, koska esimerkiksi belgiassa ensirekisteröidyssä e mersussa oli 2300kg jarrullinen massa ja omassa suomiautossani 2100kg vaikka täysin identtiset autot oli kysymyksessä. Omassa oli vielä koukku 1600kg joten se olisi rajannu pois vielä 500kg mutta nyppäsin tyyppikilven kuikkaan häiritsemästä ristiriitaisella tiedollaan...
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK  -09
Land Rover Defender 110 STW County SE -06
SF-C 1310xx

Poissa seppoko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,959
  • Länsi-Kuopio Pohjois-Savo
Vs: vetomassa ja sen ylitys
« Vastaus #6 : 01.05.2012, 15:18:06 »
Kuten kaikki tietävät vetomassat ei tunnu perustuvan mihinkään selvään asiaan
Autonvalmistajalla on varmasti hyvät ja selkeät perusteet asiaan.

mutta liekö maahantuojilla omia mahdollisuuksia myös asiaan, koska esimerkiksi belgiassa ensirekisteröidyssä e mersussa oli 2300kg jarrullinen massa ja omassa suomiautossani 2100kg vaikka täysin identtiset autot oli kysymyksessä. Omassa oli vielä koukku 1600kg joten se olisi rajannu pois vielä 500kg mutta nyppäsin tyyppikilven kuikkaan häiritsemästä ristiriitaisella tiedollaan...
[/quote]

Luoja varjelkoon meitä kohtaamasta tällaisia tuolla maantiellä. >:(  >:(  >:(
sfc.15941@gmail.com    SFC  015941-0
Adria Coral Axess S600SCT=
3h+keittiö, tonttina koko Eurooppa  
Citroen Xsara     Comanche 300

Poissa Viemäs

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 627
Vs: vetomassa ja sen ylitys
« Vastaus #7 : 01.05.2012, 16:36:58 »
Kuten kaikki tietävät vetomassat ei tunnu perustuvan mihinkään selvään asiaan
Autonvalmistajalla on varmasti hyvät ja selkeät perusteet asiaan.

mutta liekö maahantuojilla omia mahdollisuuksia myös asiaan, koska esimerkiksi belgiassa ensirekisteröidyssä e mersussa oli 2300kg jarrullinen massa ja omassa suomiautossani 2100kg vaikka täysin identtiset autot oli kysymyksessä. Omassa oli vielä koukku 1600kg joten se olisi rajannu pois vielä 500kg mutta nyppäsin tyyppikilven kuikkaan häiritsemästä ristiriitaisella tiedollaan...

Luoja varjelkoon meitä kohtaamasta tällaisia tuolla maantiellä. >:(  >:(  >:(
[/quote]

Ei sitä kilvellä vaan koukullisella autolla hinataan... Näin oisin minäkin tehnyt, kun kaikki koukut ovat läkkipellissä kiinni..  ;D ;D ja ei se koukku lähde irti napsahtamalla.. Ekana tulloo muodon muutoksia, ja siitä havaitsee, että olipas kuormaa..  ;)
Passat -01 1,9 TDI, Solifer S5 -00.

Poissa K.E.V

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,517
Vs: vetomassa ja sen ylitys
« Vastaus #8 : 01.05.2012, 16:45:04 »
Mutta kun koukulle hyväksytty on maksimi 1600 kiloa Silloin ei sillä enempää vedetä vaikka Itä-Afrikassa ko automallilla saisi vetää 6 tonnia  >:(

Eli tosi typerä "nypätä se kilpi pois häiritsemästä"

Poissa jarski

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: vetomassa ja sen ylitys
« Vastaus #9 : 01.05.2012, 18:48:27 »
Äärimmäisen typerä ja VASTUUTON temppu mennä nyppimään tyyppikilpi pois vetokoukusta liian alhaisen vetopainon takia. Turvallisuuden kuuluisi olla meidän kaikkien mielessä, kun liikumme tienpäällä, tällaisilla ääliömäisillä tempuilla  se on kaukana. Vahinko ei ehkä tapahdu itsellesi, ehkä se onneton onkin auton seuraava omistaja. Järki käteen!
Volvo 940 -94
Solifer 500 Goldie -00

Poissa Pumppis

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,378
  • Fiat Lux
Vs: vetomassa ja sen ylitys
« Vastaus #10 : 01.05.2012, 19:28:49 »
Ei sitä kilvellä vaan koukullisella autolla hinataan... Näin oisin minäkin tehnyt, kun kaikki koukut ovat läkkipellissä kiinni..  ;D ;D ja ei se koukku lähde irti napsahtamalla.. Ekana tulloo muodon muutoksia, ja siitä havaitsee, että olipas kuormaa..  ;)
Jarruputken vuodot voi korjata purukumilla. Paikan pettämisen huomaa jarrunesteen vähenemisestä. Ja 2-piirijarruissa jää aina toinen piiri toimimaan.
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa trumatic

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 106
Vs: vetomassa ja sen ylitys
« Vastaus #11 : 01.05.2012, 21:47:45 »
Ei sitä kilvellä vaan koukullisella autolla hinataan... Näin oisin minäkin tehnyt, kun kaikki koukut ovat läkkipellissä kiinni..  ;D ;D ja ei se koukku lähde irti napsahtamalla.. Ekana tulloo muodon muutoksia, ja siitä havaitsee, että olipas kuormaa..  ;)
Jarruputken vuodot voi korjata purukumilla. Paikan pettämisen huomaa jarrunesteen vähenemisestä. Ja 2-piirijarruissa jää aina toinen piiri toimimaan.

 ;D
Kia Sorento
Solifer 550

Poissa seppoko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,959
  • Länsi-Kuopio Pohjois-Savo
Vs: vetomassa ja sen ylitys
« Vastaus #12 : 01.05.2012, 22:05:48 »

Ei sitä kilvellä vaan koukullisella autolla hinataan... Näin oisin minäkin tehnyt, kun kaikki koukut ovat läkkipellissä kiinni..  ;D ;D ja ei se koukku lähde irti napsahtamalla.. Ekana tulloo muodon muutoksia, ja siitä havaitsee, että olipas kuormaa..  ;)

Ennen koukut saattoivat ollakin jopa  itse tehtyjä  ja  pellissä kiinni. Mutta olen ymmärtänyt, että nykyään koukkujen pitää olla 1.1.2005 alkaen testattuja EU-määräysten 94/20/EU mukaan. Sen lisäksi ne ovat tehtaan osoittamissa paikoissa kiinni.

sfc.15941@gmail.com    SFC  015941-0
Adria Coral Axess S600SCT=
3h+keittiö, tonttina koko Eurooppa  
Citroen Xsara     Comanche 300

Poissa Castillo

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 261
Vs: vetomassa ja sen ylitys
« Vastaus #13 : 01.05.2012, 22:17:11 »
No täällähän on suorastaan ärsyynnytty... Siis selvittelin kovasti tätä koukun tyyppikilven ilmoittamaa arvoa ja kävi hyvin ilmeiseksi että ihan samaa koukkua hitsisaumoineen kaikkineen on kovin vaihtelevilla arvoilla automallista riippuen ... lähes kulahtanut ja osittain irronnut kilpi lähti lopulta veks itseasiassa nykyisen omistajan neuvosta. Sinänsä kumma että maahantuojan toimesta tollainen "tyyppikilpi" on koukuun jääny.

Mutta ihan rauhassa voitte tienpäällä liikuskella, koska tällä st-tekniikalla varustetulla kulkineella ei vaunua enää vedellä. ;)
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK  -09
Land Rover Defender 110 STW County SE -06
SF-C 1310xx

Poissa Pumppis

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,378
  • Fiat Lux
Vs: vetomassa ja sen ylitys
« Vastaus #14 : 02.05.2012, 00:13:46 »
samaa koukkua hitsisaumoineen kaikkineen on kovin vaihtelevilla arvoilla automallista riippuen ... lähes kulahtanut ja osittain irronnut kilpi lähti lopulta veks itseasiassa nykyisen omistajan neuvosta. Sinänsä kumma että maahantuojan toimesta tollainen "tyyppikilpi" on koukuun jääny.

Eri automalleille tehdään erilaiset koukut autokohtaisine kokoonpanoineen Siitä johtunee eri arvot vedettävälle massalle.
Maahantuoja/valmistaja todennäköisesti tietää tuotteesta paremmin kuin käyttäjä.

Eihän tavaraperäkärryn runkoon niitatussa kilvessä ilmoitettua maksimikuormaa tarvitse totella. Kilvenhän voi irrottaa. Muutama satakiloa voi lastia lisätä huoletta.
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.