Kirjoittaja Aihe: vetomassa ja sen ylitys  (Read 2484 times)

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 933
  • Lempäälä
Vs: vetomassa ja sen ylitys
« Vastaus #15 : 02.05.2012, 07:55:40 »
    Ollaan hiukan sivuraiteella--antaa mennä?
   Muistaako kukaan kuulleensa/lukeneensa hajonneesta/irronneesta vetokoukkusta? Muistan tapauksen tässä kylällä, jossa kärryn irtoaminen johti vastaantulijan kuolemaan, muistan heti toisenkin tapauksen ilman vahinkoja .Kärryn irtoamisia on kait aika paljon?
   Olen tutustunut tarkemmin kahteen 15-20 v. vanhaan tehdastekoiseen koukkuun. Molemmissa on ruostevauriot olleet pitkällä,Myös hitsausvirheitä ollut molemmissa runsaasti--ei kuitenkaan lähelläkään hajoamista.
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa Komissarov

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 87
Vs: vetomassa ja sen ylitys
« Vastaus #16 : 02.05.2012, 09:22:22 »
Toki tuo tiedetään mutta mitä tapahtuu JOS lipsahtaa yli.. ;)

Sakkoa?

Sakko voi tulla periaatteessa kilonkin ylityksestä, mutta tietyissä tapauksissa voi lisäksi tulla ylikuormamaksu, joka tulee ylityksen ollessa enemmän kuin 5% kokonaismassasta, tai 10% akseli- tai telimassasta.

Tässäkin on huomattava, että lainsäätäjä ei kohtele tasapuolisesti eri ajoneuvojen käyttäjiä, vaan maksamalla nykypäivän anemaksun, välttyy myös ylikuormamaksulta. Koska ylikuormamaksu määrätään vain "tavaran kuljetukseen tarkoitetun moottorikäyttöisen ajoneuvon tai sen perävaunun" omistajalle (haltijalle), saa ylikuormamaksun suhteen henkilöautolla vetää mitä vain, mutta jos samanlaiseen tekoon syyllistyy muuten aivan samanlaisella ajoneuvolla, josta puuttuu osa penkeistä ja josta ei ole maksettu täyttä autoveroa, maksu napsahtaa. Aivan sama juttu, kuin että pakettiauto on niin vaarallinen, että sillä saa ajaakin vain sataa, mutta lisäämällä penkit ja maksamalla vero, siitä tuleekin hetkessä niin turvallinen, että sillä saakin jo ajaa sataakahtakymppiä...  ;D
« Last Edit: 02.05.2012, 09:25:28 kirjoittanut Komissarov »
Ducato 3.0 Multijet ComfortMatic '08,
Clio TCe 90 Dynamique '13,
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Break '00,
AX 1.4D First '93,
Visa 1.4 GT '83,
Solifer 6102i '91

Poissa Kimi

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,771
Vs: vetomassa ja sen ylitys
« Vastaus #17 : 02.05.2012, 09:32:14 »
Castillo jo mainitsi asiasta ja joissakin merkeissä hyväksytty vetopaino on eri pohjoismaissa kun keskieuroopassa. Tuontiauto jossa koukku asennettuna ja hyväksyttynä jollekin painolle ei välttämättä saa samaa painoa rekisteriotteeseen suomessa.
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.

Poissa 88k5

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,848
  • Kløvskog
    • http://koti.mbnet.fi/sfc88k5
Vs: vetomassa ja sen ylitys
« Vastaus #18 : 02.05.2012, 12:00:52 »
Oletteko katselleet uusimpien automallien koukkujen kilpiin?
Ei välttämättä lue lainkaan "suurinta sallittua kytkentämassaa".. vaan D(value) / kN, joka kertoo tavallaan vetomassan ja onkin suhteellinen - riippuvainen auton kok.massasta.

Tämä kertoo (ainakin osviittaa), että koukun rakenne ei ole ensimmäinen joka pettää, vaan sen kiinnityksen autonpuoleinen "pää".

Ainoa kilogramma arvo kilvessä saattaa olla vain "Vertical Load", ts. aisapaino.  :P
by Sfc88k5 - '07 Ford Rimor Katamarano Limited 2.4TDCi

Poissa K.E.V

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,517
Vs: vetomassa ja sen ylitys
« Vastaus #19 : 02.05.2012, 15:14:39 »
Castillo jo mainitsi asiasta ja joissakin merkeissä hyväksytty vetopaino on eri pohjoismaissa kun keskieuroopassa. Tuontiauto jossa koukku asennettuna ja hyväksyttynä jollekin painolle ei välttämättä saa samaa painoa rekisteriotteeseen suomessa.
^
Koskee lähinnä vanhempia tapauksia. Uudemmissa valmistaja kertoo suurimman sallitun vetomassan. Tällöin AKE (nyk TRAFI) ei pääse arpomaan helmitaulusta niitä

Poissa pamaus

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 253
Vs: vetomassa ja sen ylitys
« Vastaus #20 : 03.05.2012, 08:38:27 »


Sakko voi tulla periaatteessa kilonkin ylityksestä, mutta tietyissä tapauksissa voi lisäksi tulla ylikuormamaksu, joka tulee ylityksen ollessa enemmän kuin 5% kokonaismassasta, tai 10% akseli- tai telimassasta.

Tässäkin on huomattava, että lainsäätäjä ei kohtele tasapuolisesti eri ajoneuvojen käyttäjiä, vaan maksamalla nykypäivän anemaksun, välttyy myös ylikuormamaksulta. Koska ylikuormamaksu määrätään vain "tavaran kuljetukseen tarkoitetun moottorikäyttöisen ajoneuvon tai sen perävaunun" omistajalle (haltijalle), saa ylikuormamaksun suhteen henkilöautolla vetää mitä vain, mutta jos samanlaiseen tekoon syyllistyy muuten aivan samanlaisella ajoneuvolla, josta puuttuu osa penkeistä ja josta ei ole maksettu täyttä autoveroa, maksu napsahtaa. Aivan sama juttu, kuin että pakettiauto on niin vaarallinen, että sillä saa ajaakin vain sataa, mutta lisäämällä penkit ja maksamalla vero, siitä tuleekin hetkessä niin turvallinen, että sillä saakin jo ajaa sataakahtakymppiä...  ;D
[/quote]

Tämä oli uusi tieto !! Ja jos saa sakon, niin minkä sakon sitten saa ylipainosta ??

Sitten näistä vetokoukuista, kävin katsomassa oman V70 koukun tyyppikilven siinä luki max 2000 kg. Tämä oli siis volvon oma koukku, sitten lukaisin tuossa s60 koukun siinä luki max 1600 kg ja koukku oli puolisenttiä ohuempi.

Meikäläisenkin yhdistelmä on seuraava; vaunun omamassa 1560 kg ja volvolla saa vetää 1800 kg. Vaunun kokonaismassa 1900 kg.

Eli vielä laillinen yhdistelmä kun lastaa 240 kg tavaraa.
« Last Edit: 03.05.2012, 08:51:13 kirjoittanut pamaus »

Poissa Komissarov

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 87
Vs: vetomassa ja sen ylitys
« Vastaus #21 : 03.05.2012, 09:49:49 »
...vaan maksamalla nykypäivän anemaksun, välttyy myös ylikuormamaksulta. Koska ylikuormamaksu määrätään vain "tavaran kuljetukseen tarkoitetun moottorikäyttöisen ajoneuvon tai sen perävaunun" omistajalle (haltijalle), saa ylikuormamaksun suhteen henkilöautolla vetää mitä vain, mutta jos samanlaiseen tekoon syyllistyy muuten aivan samanlaisella ajoneuvolla, josta puuttuu osa penkeistä ja josta ei ole maksettu täyttä autoveroa, maksu napsahtaa.

Itse itseäni täydentäen: matkailuautostahan ei pääsääntöisesti ole maksettu anemaksua (autoveroa), silti sillä ei saa ylikuormamaksua, koska se ei ole "tavaran kuljetukseen tarkoitettu moottorikäyttöinen ajoneuvo". Toisaalta henkilöautosta muutetusta pakettiautosta on aikanaan maksettu autovero, silti sillä voi saada ylikuormamaksun, koska siitä on tullut "tavaran kuljetukseen tarkoitettu moottorikäyttöinen ajoneuvo".

Ylikuormamaksu on jokaiselta lasketun ylityksen täydeltä sadalta kilolta 10 euroa. Jokaiselta 2 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta on maksu kuitenkin 30 euroa ja jokaiselta 4 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta 40 euroa. No, noita ylemmän pään ylityksiä tuskin karavaanarihommissa kovin herkästi tulee...

Tämä oli uusi tieto !! Ja jos saa sakon, niin minkä sakon sitten saa ylipainosta ??

Varsinaisen sakon kohdalla puhutaan sitten aina päiväsakoista, niiden määrän määrää rikkeen (vai ovatko nuo liikennehommat nykyään rikoksia..?) vakavuus (ylikuorman määrä) ja yhden päiväsakon määrän kuljettajan tulot. Esimerkiksi henkilö- ja matkailuauton ylikuormasta rapsahtaa vähintään kuusi päiväsakkoa, takapainoisesti lastatun perävaunun käytöstä rapsahtaa jopa 14 päiväsakkoa. Ja näitähän jos hankkii kahdessa vuodessa kolme, on reissut hetkeksi tehty...
Ducato 3.0 Multijet ComfortMatic '08,
Clio TCe 90 Dynamique '13,
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Break '00,
AX 1.4D First '93,
Visa 1.4 GT '83,
Solifer 6102i '91

Poissa Ossi66

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,070
Vs: vetomassa ja sen ylitys
« Vastaus #22 : 03.05.2012, 10:59:40 »

Ylikuormamaksu on jokaiselta lasketun ylityksen täydeltä sadalta kilolta 10 euroa. Jokaiselta 2 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta on maksu kuitenkin 30 euroa ja jokaiselta 4 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta 40 euroa. No, noita ylemmän pään ylityksiä tuskin karavaanarihommissa kovin herkästi tulee...

Eli jos 1300kg kokonaispainoinen vaunu painaa alle 1400kg, ei tule 10 euron ylikuormamaksua ;D
Vaunu ei kylläkään ole tavarankuljetukseen tarkoitettu, joten tulisiko tuota 10 euroa maksua ollenkaan ???
Volvo V70 D5 -05
Dethleffs Camper Lifestyle 510DB -08
Ex. Dethleffs NewLine 500 SK -06/05
SF-C Lohenpyrstö

Poissa pamaus

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 253
Vs: vetomassa ja sen ylitys
« Vastaus #23 : 03.05.2012, 12:09:04 »
Jos sinä tuota Volvolla vedät, joka ei ole pakettiautoksi rekisteröity, vaan on henkilöauto, et saa ylipainomaksua vaan saat tuon maksimissaan 14 päiväsakkoa.

JOs oikein tulkitsin edellisistä kirjoituksista.


Poissa Komissarov

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 87
Vs: vetomassa ja sen ylitys
« Vastaus #24 : 03.05.2012, 14:51:16 »
Eli jos 1300kg kokonaispainoinen vaunu painaa alle 1400kg, ei tule 10 euron ylikuormamaksua ;D
Vaunu ei kylläkään ole tavarankuljetukseen tarkoitettu, joten tulisiko tuota 10 euroa maksua ollenkaan ???
Ei, koska maksu menee vasta annettujen toleranssien jälkeen. Lakiteksti ei ota kantaa perävaunun tyyppiin, ainoastaan vetoauton: "tavarankuljetukseen tarkoitettu moottorikäyttöinen ajoneuvo tai sen perävaunu".
Ducato 3.0 Multijet ComfortMatic '08,
Clio TCe 90 Dynamique '13,
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Break '00,
AX 1.4D First '93,
Visa 1.4 GT '83,
Solifer 6102i '91

Poissa Kuulessää

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: vetomassa ja sen ylitys
« Vastaus #25 : 03.05.2012, 20:01:01 »
    Ollaan hiukan sivuraiteella--antaa mennä?
   Muistaako kukaan kuulleensa/lukeneensa hajonneesta/irronneesta vetokoukkusta? Muistan tapauksen tässä kylällä, jossa kärryn irtoaminen johti vastaantulijan kuolemaan, muistan heti toisenkin tapauksen ilman vahinkoja .Kärryn irtoamisia on kait aika paljon?
   Olen tutustunut tarkemmin kahteen 15-20 v. vanhaan tehdastekoiseen koukkuun. Molemmissa on ruostevauriot olleet pitkällä,Myös hitsausvirheitä ollut molemmissa runsaasti--ei kuitenkaan lähelläkään hajoamista.


http://www.trafi.fi/filebank/a/1322478521/d28e0264bdf606a7d17cd09bf03fb7a9/2768-Kovil.pdf

Poissa juksii

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 90
Vs: vetomassa ja sen ylitys
« Vastaus #26 : 19.05.2012, 21:28:04 »
Koskee lähinnä vanhempia tapauksia. Uudemmissa valmistaja kertoo suurimman sallitun vetomassan. Tällöin AKE (nyk TRAFI) ei pääse arpomaan helmitaulusta niitä

Mulla valmistaja kertoo kaksi vetomassaa. Tasaiselle ja 15% mäelle. Muistaakseni 200 kiloa eroa massoissa. Suomalaisessa rekisteriotteessa on pienempi massa noista.
-JukSii-
Volkswagen Passat V6 TDi 4-Motion '05 ja Solifer S9 '01

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 933
  • Lempäälä
Vs: vetomassa ja sen ylitys
« Vastaus #27 : 19.05.2012, 22:11:02 »
    Ollaan hiukan sivuraiteella--antaa mennä?
   Muistaako kukaan kuulleensa/lukeneensa hajonneesta/irronneesta vetokoukkusta? Muistan tapauksen tässä kylällä, jossa kärryn irtoaminen johti vastaantulijan kuolemaan, muistan heti toisenkin tapauksen ilman vahinkoja .Kärryn irtoamisia on kait aika paljon?
   Olen tutustunut tarkemmin kahteen 15-20 v. vanhaan tehdastekoiseen koukkuun. Molemmissa on ruostevauriot olleet pitkällä,Myös hitsausvirheitä ollut molemmissa runsaasti--ei kuitenkaan lähelläkään hajoamista.


http://www.trafi.fi/filebank/a/1322478521/d28e0264bdf606a7d17cd09bf03fb7a9/2768-Kovil.pdf
  Tiedätkö yhtäkään vahinkoa??
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa Dorotea

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,390
  • Satakunta.
Vs: vetomassa ja sen ylitys
« Vastaus #28 : 19.05.2012, 22:29:39 »
Mä olen ainakin pari vahinkotapausta nähnyt, jotka johtuivat vetokoukun pettämisestä. Onneksi henkilövahinkoja ei niissä tapahtunut, ainoastaan aineellisia.
Polar 550 GLE + S80

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 933
  • Lempäälä
Vs: vetomassa ja sen ylitys
« Vastaus #29 : 19.05.2012, 22:42:57 »
  Tää meni vetokoukun puolelle (vaihteeksi) . Noissa kahdessa joita olen lähemmin tutkinut, on isoimpana ongelmana ollut pintakäsitely ( jauhe maalaus) joka ei ole pysynyt kiinni-- eikä ole irronnutkaan, vaan muodostanut suolavedelle taskun joka ei kuiva edes kesähelteilläkään. Tähän kun vielä osuu hitsausvirhe samaan koukkuun, saattaahan se jopa irrotakkin.
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola