Kirjoittaja Aihe: Etuikkunan vaihto, Solifer Jubilee -90  (Read 977 times)

Poissa Mikko Jämsä

• Tuorevaanari
  • *
Etuikkunan vaihto, Solifer Jubilee -90
« : 12.06.2012, 18:15:47 »
Meni etuikkuna rikki. Hiekkaklöntti osui etulasiin, arvatenkin vastaantulleesta rekasta, kun on niin puhtoista ja tasarakeista. Ulkoikkunaan tuli aivan pieni halkeama, mutta sisempi halkesi vinoittain ylhäätä alas ja säröili vielä pitkin reunoja.

Onko jollakin kokemusta kuinka Soliferin ikkuna vanhenee ja kenties haurastuu? Onko kokemusta kuinka helposti tai vaikeasti ikkunan vaihto onnistuu?

Vakuutusyhtiö korvaa uuden ikkunan töineen omavastuulla 150:-. Korjausarvio:
- ikkuna 550:-
- kumitiiviste 100:-
- työtä 2t*79:-
- pientarvikkeita tms.

Tai maksaa jonkin könttäkorvauksen, jota vielä tarkastaja tuumaa. Ollut mielessä pellittää ja eristää takaikkuna, koska meillä on takaryhmän tilalla pysyvästi rakentamani joustinpatjasänky. Nyt voisi takaikkunan irroittaa ja siirtää eteen.

Otan kernaasti vastaan kokeneiden karavaanareiden vinkkejä, kiitos!
Picasso 2,0 HDI -03
Solifer Jubilee 550 -90
Ace Pioneer -75
SFC 81695

Poissa vesako

• KunniaVaanari
Vs: Etuikkunan vaihto, Solifer Jubilee -90
« Vastaus #1 : 12.06.2012, 18:50:58 »
Maksa se omavastuu 150.-

Saat uuden ikkunan ja valmiiksi hyvin tiivistetyn.
Kymco
SFC 14111

Poissa Rokker

• -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • Vihti, Uusimaa
« Vastaus #2 : 12.06.2012, 18:57:17 »
Samaa mieltä vesako:n kanssa, kannattaa maksaa se 150€ omavastuuta.

Tuon (tämän) ikäinen etulasi on joko jo hauraassa kunnossa tai pullistunut keskeltä (ts. ei enää tiivis reunoilta).

Kävisikin tuollainen "tuuri" että saisi uuden etulasin noin halvalla, itselläni pullistunut.

Ennen muinoin nuo maksoivat mummon markoissa tonnin/kerros, eli kolmikerroslasi oli 3000mk. Onneksi ei ole suhdanteet vaikuttaneet hintaan tuon enempää, olisikohan kolmessa vuodessa tullut hintaa lisää 25-30€.

Rokk Oon !
Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207
LA/CB ch. 7fm/19am: Rokker / KILA49

Poissa Kimi

• KunniaVaanari
« Vastaus #3 : 12.06.2012, 19:20:04 »
Itse luultavasti ottaisin kertakorvauksen ja korjaisin itse. Toki uusi lasi ja tiiviste ja mahdolliset muut tarveaineet.

Tuo ei ole rakettitiedettä ja työ onnistuu jos on vähääkään kätevä käsistään. Onko tuossa ikkunassa koristelistaa/ asennuslistaa?

Ihan muutamia perusteluja miksi toimisin näin:

- Nyt eletään kesäkuun alkua ja korjaamoilla kiireaika, tehdäänkö työ nopeasti puuttumatta mahdollisiin löytyviin vikoihin.

- Hinnoittelu jonka vakuutusyhtiö on laskenut voi pienessä korjauksessa olla myös kertakorvaus, uusi lasi ei maksa sinulle mitään ja saatat saada sen alle tuon vakuutusyhtiön arvioiman hinnan, kannattaa tarkistaa saatavuus/hinta ennen kun sopii asian.

- Oman vaunun tekniikka ja rakenne on hyvä tuntea, etulasi on muutenkin paikka joka on vuotoaltis ja kun tuon työn tekee itse voi samalla varmistaa, että ulkopelti on tiiviisti ikkunakehyksessä kiinni ja samoin sisäseinä. Mahdollinen vuoto tulevaisuudessa valuu sisälle eikä seinärakenteisiin ja on nopeammin huomattavissa.

Ei tuo 150.- omavastuun maksaminenkaan välttämättä ole huono vaihtoehto, kaikissa asioissa kun on monta puolta ja katsontakantaa. Itse en yleensä vie mitään korjattavaksi ja kertakorvauksista olen aina pystynyt sopimaan minua ja vakuutusyhtiötä tyydyttävällä tavalla. 
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.

Poissa Mikko Jämsä

• Tuorevaanari
  • *
« Vastaus #4 : 12.06.2012, 22:21:32 »
Kiitokset nopeista ja perustelluista vastauksista. Helpointa ja sujuvinta on teettää työ, tuo omavastuu ei ole iso. Saisi ihka uuden lasin paikoilleen.

Eilen aamulla JP-Caravanin ajanvaraus ei kuulemma toiminut, eivätkä vielä ole soittaneet takaisin lupauksensa mukaan. Yritin päivän mittaan useita kertoja soittaa, mutta ei yhdistynyt. Arvio oli, että vasta juhannuksen jälkeisellä viikolla on aikaa. Toisaalta vakuutusyhtiö ei ole vielä kertonut korvaustaan.

Voipa siis olla, että aikataulusyistä joudun tekemään homman itse. Eiköhän se onnistu, muutamasta kumilla kiinni olevasta tuulilasista on kokemusta. Työkalun taidan jo ostaa.

Huominen toivottavasti selvittää avoimet asiat...
Picasso 2,0 HDI -03
Solifer Jubilee 550 -90
Ace Pioneer -75
SFC 81695

Poissa Rokker

• -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • Vihti, Uusimaa
« Vastaus #5 : 12.06.2012, 22:55:56 »
...

- Hinnoittelu jonka vakuutusyhtiö on laskenut voi pienessä korjauksessa olla myös kertakorvaus, uusi lasi ei maksa sinulle mitään ja saatat saada sen alle tuon vakuutusyhtiön arvioiman hinnan, kannattaa tarkistaa saatavuus/hinta ennen kun sopii asian.

...

Hinnoista päätellen tuo ei ole pelkkä vakuutusyhtiön arvio vaan ihan oikeaan kustannukseen perustuva. Itsekin olisin aikoinaan (edellisessä elämässä mm. huoltopäällikkönä) tehnyt korjausarvioita hyvinkin lähelle tuota, tosin lasin ja työn hinta olisi ollu alempi mutta johan maailma muuttuu kolmessa neljässä vuodessa.

Omaan vaunuun ja sen rakenteeseen tutustumiseen etu-/takaikkunan vaihto ei ole se paras vaihtoehto, vaikka omistaja ei olisikaan "ihan käsi". Löytyy paljon parempiakin projekteja siihen tutustumiseen, ja pahimmillaan joutuu kuitenkin turvautumaan oikeaan ammattimieheen...

Rokk Oon !
Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207

Poissa Rokker

• -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • Vihti, Uusimaa
« Vastaus #6 : 12.06.2012, 23:06:56 »
...ainiin, tuossahan on vieläpä muovinen sisäseinäelementti.

Jos teettää työn vaunuhuollossa niin kannattaa samalla muistaa pyytää että tekevät kosteusmittauksen ikkunan karmipuihin kun ikkuna on poissa, sitä kun ei tuon muovin läpi pysty tekemään.

..ja kannattaa odottaa se vakuutusyhtiön vakuutuspäätös ja sitä kautta korvausnumero.

iceace: Vaikka JP-Caravan olisikin lähin firma niin kannattaa soitella muitakin huoltoliikkeitä läpi, ja samalla varmistaa että saavat laskuttaa vakuutusyhtiötäsi. Itse suosittelisin TM Caravania (0400-486037) Nummelassa, sieltä ainakin löytyy tietotaitoa, tekevät vakuutusyhtiöhommia paljonkin ja ovat monenkin valmistajan valtuuttama huoltofirma.

Rokk Oon !
SFC 114207

Poissa Kimi

• KunniaVaanari
« Vastaus #7 : 12.06.2012, 23:11:49 »
...

...

Omaan vaunuun ja sen rakenteeseen tutustumiseen etu-/takaikkunan vaihto ei ole se paras vaihtoehto, vaikka omistaja ei olisikaan "ihan käsi". Löytyy paljon parempiakin projekteja siihen tutustumiseen, ja pahimmillaan joutuu kuitenkin turvautumaan oikeaan ammattimieheen...

Rokk Oon !

Noinkin.
Tuon ikäisessä vaunussa vuoto, vanha tai uusi ei ole kovinkaan epätavallinen ilmiö. Ikkunan vaihto ei ole kovinkaan monimutkainen työ ja toki jos sen tekee väärin vahingot voi olla isoja ja vaatia isomman korjauksen kiitos kämmin. Kun puhutaan liikkuvista osista ja varsinkin kaasulaitteista en suosittelisi kenellekään tee se itse korjausta, mutta tuollaiseen johon ei tarvitse kuin huolellisuutta voi mielestäni ryhtyä itsekin.
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.

Poissa Rokker

• -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • Vihti, Uusimaa
« Vastaus #8 : 12.06.2012, 23:24:48 »
Samaa mieltä Kimi. Huolellisuudella JA apukäsillä (iso ikkuna, hankalan kokoinen ja painaa) tuosta selviää. Mutta koska ei ole tiedossa kysyjän tietotaito niin...

Ja tosiaan, hyvänä kertauksena mainitsit kaasulaitteet joiden ropaaminen kannattaa jättää väliin ja antaa hommat ammattilaisille joilla on luvatkin siihen.

Siitä sitten olen eri mieltä kanssasi Kimi että "tuon ikäinen vaunu = jo vuotoja = kostea". Itselläni on vuoden vanhempi ja taidatkin tietää että kuiva =) Johan se harmittaisi noinkin paljon varustetussa vaunussa että varusteet kastuisi =)

Rokk Oon !
SFC 114207

Poissa Kimi

• KunniaVaanari
« Vastaus #9 : 12.06.2012, 23:41:30 »
Hyvin pidettynä tuo ei ole ikä eikä mikään vaunulle. Kuitenkin puhutaan yli 20v vanhasta laitteesta ja mikäli sitä on aikaisemmin pidetty huonosti, käsitelty huolimattomasti, piileviä seurauksia voi löytyä.

Soliferin vaunuista minulla ei ole omaa kokemusta ja ei myöskään niitten "tyyppivioista" ja mahdollisista kosteusvaurioista joita muutamissa merkeissä löytyy lähes poikkeuksetta. 

Itse epäkelpo keräilijänä olen nähnyt vaikka mitä. Yleensä ostan autot sun muut viallisina ja kunnostan itselleni, omaan käyttöön, näin myös asauton jojossa huolimattoman teesi asennuksen takia oli pieni kosteusvaurio.

Poissa Mikko Jämsä

• Tuorevaanari
  • *
« Vastaus #10 : 13.06.2012, 16:35:24 »
Oikein päätelty, Rokker, hinnat sain pari aamua sitten JP-Caravanista Oulusta, joka on lähin Solifer-merkkiliike.

Uskoisin kokemukseni perusteella hyvinkin pärjääväni ikkunan vaihdon kanssa. Tiedostan kuitenkin, että aikaa minulla menee hyvin reippaasti enemmän kuin ammattimiehellä, koska kuitenkin joudun opettelemaan asian tehdessäni. Ja onhan siinä riskinsä onnistumisen suhteen. Eikäpä tässä tilanteessa edes säästöä synny, menee vain kauneinta kesäaikaa.

Vahinkotarkastaja soitti ja sanoi, että kyseessä 850:- euron vahinko, josta he tarjoavat kertakorvausta 650:-. Kertakorvauksesta he vähentävät omavastuun 150:-, joten tilille tulisi 500:-.

Ei kannata itse puuhata. Todellakin, saan 150 eurolla aivan uuden etulasin paikoilleen. Oikeastaan tämä on hieno juttu. Jämpti kahden viikon päähän sain vaihtoajan, mutta ei tuo halkeama mahdollista kulkemista haittaa - ellei sitten ulompikin lasi jossakin repeä.

Kiitokset kosteusmittausvinkistä. Vaunu oli kaksi vuotta sitten ostettaessa rutikuiva - viettänyt muutamaa ensimmäistä vuotta lukuunottamatta lepoaikansa katoksessa. Vuosi sitten irrottelin listat, putsasin butyylit sekä laitoin uudet butyylit, ruuvit ja peitenauhat. Oikealla etuikkunan päällä oli muutama ruuvi ruostunut lähes olemattomiin ja butyyli kuivahtanut, muuten näytti hyvälle.

Kulmalistoja en irroittanut, kun loppui silloin aika kesken ja liikkeessä tuumasivat, ettei yleensä niistä vuoda - miten lie? Kumitiivisteetkin vaikuttavat vähintään kelvollisille.

Muovinen sisäseinäelementti ei nyt hahmotu päässäni, mutta käynpä vaunussa kurkkimassa.

Tätä karavaanari.info-sivustoa on ilo lukea, löytää ja saa kysymällä mainioita ohjeita, vinkkejä ja näkemyksiä. Kiitos ystävät!
Picasso 2,0 HDI -03
Solifer Jubilee 550 -90
Ace Pioneer -75
SFC 81695