Kirjoittaja Aihe: Elämää ja remonttia vanhan Soliferin kanssa (550DL -89)  (Read 3334 times)

Poissa Blue_vw

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 21
Tervehdys tännekin foorumille. Tuossa huhti/toukokuun vaihteessa tuli laitettua ensimmäiseksi vaunuksi tuollainen peruskuntoinen Soliferi.



Siitä sitten pientä sipistelyä ja hipistelyä, 12v kiertovesipumppu ei pyörinyt lainkaan, motonetistä uusi tilalle ja sen jälkeen ihmettelemään kun ei sähköllä lämmennyt oikein mitenkään. Sähköpatruunan pumppu ja 12v pumppu pukkasivat nesteitä vastakkain. 12v pumppu ainakin pyöri oikeinpäin ja pukkasi nestettäkin tutulla tavalla joten irroitin sähköpatruunan pumpun kokonaan. Motonetin pumppu oli muuten ärsyttävän äänekkään kuuloinen, liekköhän tuohon tilalle jotain hiljaisempaa muuta kuin originaali?
Sisäpuolella oli kovasti siivoilua, ja laatikoiden/kaappien vetimet vaihdoin uusiin. Sohvaryhmien verhoilutkin voisi jossain välissä uusia ja verhot myös.
Ulkopuoli oli myös melko sotkuinen ja huonossa vahassa, tovi meni senkin kanssa touhutessa ja halkeilleet merkit uusiin vaihtaessa.

Juhannusviikoksi oli luvassa viikon loma, joten sitä ennen tutkailin vaunua vetokuntoon jos lähtisi koko perheen voimin pikku retkelle. Akku oli melko huonolla hapella, tähän hätään laitoin kaveriksi vain toisen melkotuoreen akun. Laitellaan sitten molemmat kunnolliseksi ajan kanssa. Renkaat totesin vaihtokuntoon, vuoden -90 kesäkumit alkoivat olla kyljistä jo aika pahan näköiset. 13" C-renkaita kyselin paikalliset rengaskaupat läpi ja kovin kalliilta kuulostivat, 30€ hintaerolla sai vaunun alle 15" alumiinivanteet kumeineen. Molemissa, sekä vanteissa että renkaissa, riitti myös kantavuus.



Ensimmäinen reissu meni hyvin, Kiimingistä startti ja Kokkolassa eläinpuiston leirintäalueella ensimmäinen yö. Mukava ja rauhallinen paikka. Sieltä sitten Tuuriin ja Onnelassa toinen yö. Toisen yön jälkeen suunta Wasalandiin että lapsillakin olisi jotain tekemistä. Päivän jälkeen sitten kotia kohti, ja kolmas yö Oravaisissa kasitien varrella olevan kahvilan "leirintäalueella". Kahvilan kesäpimut ei juuri leirintäalueen systeemeistä tienneet ja Suomenkielen kanssakin oli vähän niin ja näin. Yöpaikan sai silti sieltäkin  :D

Vessan lattialle jostain aina ajon aikana mystisesti vuosi vettä, kotiapäästyä sekin vuotopaikka vissiin löytyi, huuhteluvesisäiliön tyhjennysputki ei ollut paikoillaan kumitulppaa vasten vaan sen vieressä.

Kaikenkaikkiaan vielä melko maltillisin kustannuksin ja murhein selvitty, Rouvakin alkoi jo ymmärtää tätä eräänä päivänä pihalle ilmestynyttä vaunua jo hieman paremmin  :)

« Last Edit: 12.05.2013, 21:08:31 kirjoittanut Blue_vw »
Solifer 550 DL -89 & Skoda Octavia 2.0TDi -12

Poissa Dorotea

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,390
  • Satakunta.
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #1 : 23.06.2012, 19:11:14 »
Kumpi s-patruuna sulla on vaunussa, Alden vai Primuksen? Niissä on eri kiertosuunta.
Polar 550 GLE + S80

Poissa Blue_vw

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #2 : 23.06.2012, 19:14:04 »
Lainaus
Kumpi s-patruuna sulla on vaunussa, Alden vai Primuksen? Niissä on eri kiertosuunta.

Primuksen patruuna, ruotsinkielinen ohjelappunenkin siitä oli vaunun kansiossa josta olin tulkitsevinani, että kylmä vesi tulisi pumpun päähän patruunaa ja lähtisi toisesta päästä kiertoon.
Solifer 550 DL -89 & Skoda Octavia 2.0TDi -12

Poissa Dorotea

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,390
  • Satakunta.
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #3 : 23.06.2012, 19:57:17 »
Tässä Primuksen kiertosuunta.
Polar 550 GLE + S80

Poissa Blue_vw

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #4 : 23.06.2012, 21:33:54 »
Jep, sama kuva itsellä vaunussa. Pitäisi seuraavan kerran kun nesteet joutuu laskemaan niin vaihtaa letkujen paikkaa tuossa sähköpatruunalla, joku vissiin jossain maailman vaiheessa jotain viritellyt kun sattunut vääriin natsoihin letkut kiinni.

Jos jollain ylimääräisenä taka"suksiboksia" tuollaiseen vaunuun niin olisin kiinnostunut.
Solifer 550 DL -89 & Skoda Octavia 2.0TDi -12

Poissa jorma

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 553
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #5 : 23.06.2012, 21:40:50 »
Ei sun kannata paljon nestettä laskea. Pitkä kärkisillä lukkopihdeillä kumiletku littaan patruunan molemmin puolin ja käännät letkut, mahdollisesti koko sähköparruunan. Ei mene nestettä juurikaan hukkaan. ;)
Volvo S60 2.4d aut. -07
Volvo V70 D5 man. -03
Solifer S5+ -03
Fiat 2.4TD Dethleffs -88, suomen hienoin.
Erilaisia vaunuja 60-luvulta lähtien.

Poissa Blue_vw

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #6 : 26.06.2012, 17:20:53 »
Tulipahan laitettua molemmat uudet akutkin, 2kpl Vartan Deep Cycle AGM 85Ah akkuja.


Kapasiteetiltaan suurin akku joka tuohon vakiopaikalle sopi kätevästi. Vielä pitäisi vissiin tuo laturi päivittää sellaiseksi, joka tarkoitettu paremmin noille AGM-akuille. Meinotteli akkukaupan setä että pitempi käyttöikä täydellä teholla noilla akuilla kun olisi korkeampi latausjännite. Tuohon hintaan ei haittaa vaikka kestäisivätkin jonkin ajan..  :-\
Solifer 550 DL -89 & Skoda Octavia 2.0TDi -12

Poissa Mikko Jämsä

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 45
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #7 : 26.06.2012, 18:29:39 »
Sympaattisesti tutun näköinen vaunu. Meillä ollut kaksi vuotta. Löytyi lankomiehen kautta priima ja vielä viimevuodet katoksessa säilytetty. Uuden akun laitoin minäkin alkukesästä ja toinen on suunnitelmissa laittaa. Tuumailin laittaa vaihtokytkimellä, niin voi pitempään seisoessa paremmin arvioida virran kulutusta.
Picasso 2,0 HDI -03
Solifer Jubilee 550 -90
Ace Pioneer -75
SFC 81695

Poissa seppoko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,959
  • Länsi-Kuopio Pohjois-Savo
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #8 : 26.06.2012, 18:38:30 »
Sympaattisesti tutun näköinen vaunu. Meillä ollut kaksi vuotta. Löytyi lankomiehen kautta priima ja vielä viimevuodet katoksessa säilytetty. Uuden akun laitoin minäkin alkukesästä ja toinen on suunnitelmissa laittaa. Tuumailin laittaa vaihtokytkimellä, niin voi pitempään seisoessa paremmin arvioida virran kulutusta.

Ihan viisas valinta. Ainakin tietää, milloin virtaskaa on vähän jäljellä.
sfc.15941@gmail.com    SFC  015941-0
Adria Coral Axess S600SCT=
3h+keittiö, tonttina koko Eurooppa  
Citroen Xsara     Comanche 300

Poissa Blue_vw

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #9 : 05.07.2012, 21:04:53 »
Noniin, vaunu kotiutui vuokramatkalta suvijuhlista. Oli alkanut matkalla kolisemaan vetopäästä. Jarrut tuossa säätelin, niissäkin kyllä säätämistä oli että sai kengät ihan rumpua vasten, mutta saapa nähdä joutuuko huomenissa iskarikauppaan.. Jäykähkö painaa sisään vetopää mutta melko joutuisasti ampuu ulos sen kun vapauttaa.
Solifer 550 DL -89 & Skoda Octavia 2.0TDi -12

Poissa janitkon

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 91
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #10 : 05.07.2012, 22:07:57 »
Säädä jarrut lähelle ja rasvaa vetopään nippoihin. Niin ainakin meidän solkku lakkasi kolisemasta...ennen sitä tosin kerkesin jo purkaa vetopään ja vaihtaa iskarin yms. huoltoa tuloksetta.  :P
Solifer 500L -89

Poissa 240163

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 75
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #11 : 05.07.2012, 23:18:53 »
Juu remontiin kantsii alkaa halvimmasta päästä. Rasva on halpaa... Sit mun mielestä kannattaa putsata pannun ja jääkaappi seisotuskaudella. Niin ei ala temppuilee sit ajokaudella. :D Ennakoitu huolto säästää monelta harmilta sillon kun käyttö on kiivaimmillaan. Yleensähän noi putsataan ja huolletaan sit vasta kun ne alkaa tekkuamaan. Eli just sillon kun niitä tarvitaan. Ennakoivahuolto säästää rahaa. Sittenhän sulla on vaunu käyty lähes läpikotasin. Sen jälkeen tunnet vehkeen kun omat taskus. :)
WW Caddy 2013
Sprintter 412 -98
Sprinter 311 -00
Cadillac Coube De Dille -58
Chevrolet Bel Air -59
Mercury Marguis -77
Crysler Newport -77
Kabe Safir K/S 2000

Poissa Blue_vw

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #12 : 07.07.2012, 09:12:11 »
Lainaus
Säädä jarrut lähelle ja rasvaa vetopään nippoihin

Jarrut jo säädin aiemmin, rasvaakin on paineltu nippoihin. Ei tuolla jarrujen säädöllä loppunut kolina, purin iskarin irti ja se heilui eestaas ihan sormivoimin, joten vaihdoin uuden. Sen jälkeen näkyi taas olevan vuorossa jarrujen säätö, jumittivat melko reippaasti kiinni. Nyt on uus iskari, sekä jarrut jotakuinkin säädetty, heitti kolisemasta.

Iskarin hain Oulusta Trailconilta, hintaa 75€. Muita kauppiaita en löytänyt joilla olisi hyllyssä ollut.

Jospa tuota sitten tälleviikonloppua vielä jaksaisi invertterin asennukseen..
Solifer 550 DL -89 & Skoda Octavia 2.0TDi -12

Poissa Blue_vw

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #13 : 23.09.2012, 09:09:20 »
Viikolla tuli pidettyä pari päivää lomaa ja oli tarkoitusta lähteä ruskaa katsomaan perheenkanssa pohjoisempaan. Rovaniemelle päästiin ja joulupukkia käytiin katsomassa. Yöksi katseltiin paikka Vaattunkikönkään retkeilyalueen lähtöpaikalta, rauhallinen paikka ja roskikset ja vessat löytyi.

Ipanat sai yöpuulle niin primus alkoi temppuilemaan. Ei syttynyt enää tulille. Yleismittariakaan ei tullut mukaan, että olisi tutkinut missä vika. Ei muutakuin vesisateessa pimeässä "pellin alle" tutkimaan. Mustan boksin alla kaikki abikot aivan hapettuneita ja pyrostaatin toinen liitin irtipoikki ruostunut.  >:(

Onneksi puhelimella sai vielä kiinni metsähallituksen jonkun virkailijan joka vastasi vaattunkikönkään tilauskämpästä, ja sai sovittua että sähköpaikkaa saa lainata rahallista korvausta vastaan. Sai sähköllä lämpenemään vaunun, eikä tarvinnut lapsia herätellä, riitti rauhallinen siirtyminen n.100m tilausmökin pihaan.

No, se oli siinä se ruskarretki sitten, seuraavana päivänä takaisin kotio, pannu irti ja puhdistuksen alle loputkin. Samalla jos virittelisi relekytkennän tuohon jännitettä vahvistamaan.

Kuvia pannun puhdistuksesta:















Irtoruostetta tuli pannusta spray-purkin korkillisen verran ja melkopaljon vielä sitten teräsharjalla ja hiomalla ruostetöhkää. Paljon tympeänmallisia paikkoja hioa puhtaaksi kun ei ole mitään pientä hiomakonetta, dremeliä tms.
Tästä kun vielä puhdistelee kaikki liittimet kunnolla ja odottelee pyrostaatin saapumista niin eiköhän tästä vielä lämmitin tule. Liittimet jos suojaisi vielä rasvalla, niin ei hapettuisi kerta tämä pannu niin jänniteherkkä on.
Solifer 550 DL -89 & Skoda Octavia 2.0TDi -12

Poissa Dorotea

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,390
  • Satakunta.
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #14 : 23.09.2012, 10:41:22 »
On pannu kokenut melkoisen muodonmuutoksen. Nyt vielä kipinäsytytys siihen kun on auki, niin saat hiljaisen ja toimintavarman pannun.
Polar 550 GLE + S80