Kirjoittaja Aihe: Elämää ja remonttia vanhan Soliferin kanssa (550DL -89)  (Read 3332 times)

Poissa TonyN

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 525
  • Mäntsälä/ Kellokski
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #15 : 23.09.2012, 10:51:33 »
Hyvältä näyttää pannu.
Odotellut että koskas omassa alkaa temppuilla että saa ryhtyä entisöinti hommiin,toistaiseksi ei ole tarvinnut :)
VW Passat 3.2FSI Variant -07 + Projekti Solifer 6102i

Ex Solifer 450 -86,Matkaaja 8000 -92

SFC 133499

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,832
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #16 : 23.09.2012, 12:16:26 »
Laita se pannun yläosa pohjan päälle ja vedä kevyt lakkakerros pohjaan näkyvälle osalle sekä pohjan alaosa kokonaan, kaasuputkisto siksi aikaa irti ja puhdista ne kolme suutinta samalla. Pannun ulkovaippaan myös kevyt lakkakerros.
Syy lakkaukseen on se, että jos laitat liittimiin sprei- rasvaa ja rasva suihkuaa maalattuun pintaan rupeaa maali valumaan.
« Last Edit: 23.09.2012, 20:03:19 kirjoittanut mjo33400 »
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa Blue_vw

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #17 : 23.09.2012, 18:34:12 »
Lainaus
Laita se pannun yläosa pohjan päälle ja vedä kevyt lakkakerros pohjaan näkyvälle osalle sekä pohjan alaosa kokonaan, kaasuputkisto siksi aikaa irti ja puhdista ne kolme suutinta samalla. Pannun ulkovaippaan myös kevyt lakkakerros.
Syy lakkaukseen on se, että jos laitat liittimiin sprei- rasvaa ja rasva suihkuaa maalattuun pintaan se rupeaa valumaan.

Kiitoksia vinkistä, lakat laiteltu pintaan.
Tuli testailtua tuossa tallinlattialla pannuun paikoilleenkasaten tuota hehkua, jännitettä sain aluksi 2,1V kun syötin 12,7V (sama kuin vaunulla pannun liittimessä). Putsattua hehkun kierteen myös tulpasta jännite nousi 2,4v:iin, mutta kierrelanka ei mielestäni hehkunut koko pituudeltaan. Ohmimittarilla hehkun vastus 0,7ohm. Meneekö tämä nyt sitten automaattisesti hehkutulpan uusimiseksi tai vaihtoehtoisen sytysmuodon hankkimiseksi? Hehkulle tuskin ihmeitä on tehtävissä, sievästi paineilmalla puhalsin, jos olisi ollut roskaa langassa tms. mutta ei auttanut.
Solifer 550 DL -89 & Skoda Octavia 2.0TDi -12

Poissa jorma

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 553
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #18 : 23.09.2012, 18:50:01 »
Hyvä, asiallinen ja opettavainen ketju kaikenkaikkiaan. Näitä on kiva lueskella. :) :) :)
Volvo S60 2.4d aut. -07
Volvo V70 D5 man. -03
Solifer S5+ -03
Fiat 2.4TD Dethleffs -88, suomen hienoin.
Erilaisia vaunuja 60-luvulta lähtien.

Poissa Viemäs

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 627
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #19 : 23.09.2012, 18:56:01 »
Siisti tuli kyllä!  ;) Onko kukaan kurkannut esim 1kk käytön jälkeen miten maali on pysynyt kiinni pannussa, vai onko palanut poies sisältä?
Passat -01 1,9 TDI, Solifer S5 -00.

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,832
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #20 : 23.09.2012, 19:54:25 »
Siisti tuli kyllä!  ;) Onko kukaan kurkannut esim 1kk käytön jälkeen miten maali on pysynyt kiinni pannussa, vai onko palanut poies sisältä?

Olen aukaissut maalaamani pannun noin2-3 vuoden kuluttua ja oli tosi hienon näköinen, ei ruostetta missään.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,832
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #21 : 23.09.2012, 20:00:13 »
Lainaus
Laita se pannun yläosa pohjan päälle ja vedä kevyt lakkakerros pohjaan näkyvälle osalle sekä pohjan alaosa kokonaan, kaasuputkisto siksi aikaa irti ja puhdista ne kolme suutinta samalla. Pannun ulkovaippaan myös kevyt lakkakerros.
Syy lakkaukseen on se, että jos laitat liittimiin sprei- rasvaa ja rasva suihkuaa maalattuun pintaan se rupeaa valumaan.

Kiitoksia vinkistä, lakat laiteltu pintaan.
Tuli testailtua tuossa tallinlattialla pannuun paikoilleenkasaten tuota hehkua, jännitettä sain aluksi 2,1V kun syötin 12,7V (sama kuin vaunulla pannun liittimessä). Putsattua hehkun kierteen myös tulpasta jännite nousi 2,4v:iin, mutta kierrelanka ei mielestäni hehkunut koko pituudeltaan. Ohmimittarilla hehkun vastus 0,7ohm. Meneekö tämä nyt sitten automaattisesti hehkutulpan uusimiseksi tai vaihtoehtoisen sytysmuodon hankkimiseksi? Hehkulle tuskin ihmeitä on tehtävissä, sievästi paineilmalla puhalsin, jos olisi ollut roskaa langassa tms. mutta ei auttanut.

Laitoitko uudet ruuvit poskipeltiin maalauksen jälkeen? Vaikuttaa maadoitusvialta, joten laita hehkun kierteeseen prikan alle kuparijohto jonka toisen pään kytket vesitermostaatin maadoitusnastaan ( oliko pannu 2470:nen ) joka on vapaana tai vesitermostaatin kiinnitysruuvin alle, näin saat pannun osalta hehkulle parhaan maan.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa Blue_vw

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #22 : 12.02.2013, 08:04:49 »
Olisikos kenelläkään minkaanlaista ideaa miten tämmöisen vaunun pöytälevyn korjaus onnistuisi? Jääkaapin päällä olevan tason läpi painui television kulma, tympeännäköinen reikä tuli levyyn. Levyhän on käytännössä kuin laminoitua pahvia, onnistuuko tällaisen tason korjaus vain laittamalla uusi laminaatti päälle? Tällaista ratkaisua tarjosivat yhdessä kalusteverstaassa. Laminaattiahan ei tietenkään saa samansävyistä kellertävää kuin vanha on, vaan joutuisi laittamaan valkoisen.

Olisiko muita ratkaisuja? Jos alkaa liimailemaan uutta laminaattia tasoon, pitäisi tietenkin muihinkin tasoihin vaihtaa samanvärinen pinta..
Solifer 550 DL -89 & Skoda Octavia 2.0TDi -12

Poissa kettunen

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 68
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #23 : 12.02.2013, 22:09:04 »
Olisikos kenelläkään minkaanlaista ideaa miten tämmöisen vaunun pöytälevyn korjaus onnistuisi? Jääkaapin päällä olevan tason läpi painui television kulma, tympeännäköinen reikä tuli levyyn. Levyhän on käytännössä kuin laminoitua pahvia, onnistuuko tällaisen tason korjaus vain laittamalla uusi laminaatti päälle? Tällaista ratkaisua tarjosivat yhdessä kalusteverstaassa. Laminaattiahan ei tietenkään saa samansävyistä kellertävää kuin vanha on, vaan joutuisi laittamaan valkoisen.

Olisiko muita ratkaisuja? Jos alkaa liimailemaan uutta laminaattia tasoon, pitäisi tietenkin muihinkin tasoihin vaihtaa samanvärinen pinta..

Onko palat vielä reijässä?? on vaikea sanoa näkemättä mutta jos pinta on laminaattia uuden liimaaminen päälle on enemmän kuin kyseenalaista. Ei taida pysyä kovin kauaa, siihen hommaan pitäis olla tasopuristin ja hyvä hionta vanhaan pintaan, epäilen että alkaa reunoista nousemaan irvelle.

Jos reikä ei ole iso ja kovin näkyvillä ja palat tallella voisi koittaa liimata kohdan niin että poraisi alapuolelle
vähän isomman reijän ja laittaisi tason  tukevalle pöydälle,ohuen muovin päälle ja liimaisi esim.epoksilla siinä sopivaa palikkaa käyttäen palat takaisin paikoilleen sen jälkeen "korjaisi"  päälipuolelta jollain  värillä huomaamattomaksi.
Aina hyvä ratkaisu on tietenkin vaunupurkaamo jos löytyisi tasot lähelle tai sitten muuttamalla sopiviksi.

terv. Toivo

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,832
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #24 : 12.02.2013, 22:37:31 »
Ja miten se pannuremontti lopulta meni, olisi kiva saada kuittaus siihen. Tosta pöytälevystä olisi voinut tehdä oman aiheen.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa Blue_vw

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #25 : 13.02.2013, 07:37:30 »
Lainaus
Onko palat vielä reijässä?? on vaikea sanoa näkemättä mutta jos pinta on laminaattia uuden liimaaminen päälle on enemmän kuin kyseenalaista. Ei taida pysyä kovin kauaa, siihen hommaan pitäis olla tasopuristin ja hyvä hionta vanhaan pintaan, epäilen että alkaa reunoista nousemaan irvelle.

Palat ainakin pääosin ovat tallella koloissaan. Tässä kuva pöytälevystä:



Vakuuttivat tuolla kalusteverstaassa että kyllä se laminaatti siinä pysyy kunnolla laitettuna, heillä siihen olisi vehkeetkin kerta tekevät työkseen. Mutta siitä en ole aivan varma että kestääkö uusi laminaatti tuon kolon päällä minkalaista painoa ennenkuin rikkoontuu samasta kohdasta. Nettivaraosat ja muut löydetyt paikat kysellyt, mutta purussa ei tuollaista vaunua ole ollut. Miten sitten lienee etelän purkaamoissa, niitä en ole soitellut.

Lainaus
Ja miten se pannuremontti lopulta meni, olisi kiva saada kuittaus siihen. Tosta pöytälevystä olisi voinut tehdä oman aiheen.

Pannu oli viimeviikonloppuna ensimmäistä kertaa oikeasti käytössä remontin jälkeen. Kipinällä syttyy hyvin, ja ensimmäisen kerran jälkeen hiljaisestikin. Hehkutulpankin vaihdoin uuteen ja jätin paikoilleen kaiken varmuuden välttämiseksi. Pannun jalustaan toin vaunun akulta 6mm2 maadoitusnarun että ainakin pitäisi maapuoli olla kunnossa pannulla.
Solifer 550 DL -89 & Skoda Octavia 2.0TDi -12

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,832
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #26 : 13.02.2013, 09:07:00 »

Pannu oli viimeviikonloppuna ensimmäistä kertaa oikeasti käytössä remontin jälkeen. Kipinällä syttyy hyvin, ja ensimmäisen kerran jälkeen hiljaisestikin. Hehkutulpankin vaihdoin uuteen ja jätin paikoilleen kaiken varmuuden välttämiseksi. Pannun jalustaan toin vaunun akulta 6mm2 maadoitusnarun että ainakin pitäisi maapuoli olla kunnossa pannulla.


Hyvä, kiitos. ;) Pamahtaa aina ekalla kerralla kun kaasuputki liitetään tai pullo vaihdetaan, Johtuu seossuhteesta kun putki on tyhjä.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa kettunen

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 68
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #27 : 13.02.2013, 11:21:52 »
Lainaus
Onko palat vielä reijässä?? on vaikea sanoa näkemättä mutta jos pinta on laminaattia uuden liimaaminen päälle on enemmän kuin kyseenalaista. Ei taida pysyä kovin kauaa, siihen hommaan pitäis olla tasopuristin ja hyvä hionta vanhaan pintaan, epäilen että alkaa reunoista nousemaan irvelle.

Palat ainakin pääosin ovat tallella koloissaan. Tässä kuva pöytälevystä:



Vakuuttivat tuolla kalusteverstaassa että kyllä se laminaatti siinä pysyy kunnolla laitettuna, heillä siihen olisi vehkeetkin kerta tekevät työkseen. Mutta siitä en ole aivan varma että kestääkö uusi laminaatti tuon kolon päällä minkalaista painoa ennenkuin rikkoontuu samasta kohdasta. Nettivaraosat ja muut löydetyt paikat kysellyt, mutta purussa ei tuollaista vaunua ole ollut. Miten sitten lienee etelän purkaamoissa, niitä en ole soitellut.




Kannattaa ainakin kitata umpeen ennen kuin laittaa uuden pinnan  jotta saa alle vähän tukea.

Uuusia tasojahan saa esim. Bauhaussista metritavarana mutta on painavia kennorakenteiseen en oo törmänny, voihan sitäkin kysyä lötyiskö uutta jostain.

Poissa Blue_vw

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #28 : 24.04.2013, 09:02:49 »
Pöytälevyt menivät uudelleenpinnoitukseen laatuvanerille tänne Ouluun, tälläviikolla ehkä saisi jo takaisin.

Muutakin reissukuntoon varustelua aloittelin tekemään, sisustusteknisesti uutta lampunvarjostinta, invertterin uudelleensijoitusta ja uuden akkulaturinkin vaihdoin, Ctek:n MXS25 laturin laitoin.




Sähköturvallisuutta parantaakseni vaihdoin vanhan 2-napaisen pääkytkimen yhdistelmä-automaattiin jossa vikavirtasuojakytkin samassa. Samalla sitten uuden sähköasennusstandardin mukainen sähkölaitteiston tarkastus ja siitä pöytäkirja.



Vaunun takaosaan oli tarkoitus lisätä myös verkkosähkön pistorasia pöydän alle, mutta siinä johtoa vedellessä sitten alkoi tuntua vähän kostealta



Lisää purkamista, takanurkka menee miltei kokonaan uusiksi ikkunan ylälaidan vaakapuuhun saakka







Lattiapuut olivat kuivat ja kovat, samoin tuon ikkunan yläreunan vaakapuun kohdalta ylöspäin. Ikkunan viereinen pystyrima oli pehmyt ikkunan puoliväliin saakka, samoin kuin ikkunan alla oleva rima.

Paljoa ei osaa antaa arvoa kosteusmittauksille, vaunu oli viimekeväänä kosteusmitattu ja siitä oli jopa pöytäkirja olemassa. Kuivaksi väittivät.

Seuraavaksi sitten remonttitarvikkeiden hankkimista, rimat löytyykin melkolailla omasta takaa. Mistä muut kosteusremontin tekijät ovat hommanneet 35mm eristettä seiniin vai oletteko laittaneet vain 30mm finnfoamilla? Vanha styroksi näytti olevan 35mm paksuista. Verhoilulevyjä pitäisi käydä puukeskukselta katsomassa.
Solifer 550 DL -89 & Skoda Octavia 2.0TDi -12

Poissa 4ntti

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 684
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #29 : 24.04.2013, 09:58:24 »
Itse käytin 30mm finfoamia, muistaakseni styroks ei ollut 35mm vaan 33mm? tai sitten muistan ihan väärin. Melko kivuttomasti joka tapauksessa meni 30mm levy tilalle.

Tuolla jotain juttua omasta remontista:
http://karavaanari.info/index.php?topic=6966.0

Ehdottomasti haastavin osa oli ikkunan asennus takaisin vaikka miten olin mielestäni tehnyt oikean kokoisen aukon :D
Solifer 500L -83  -=-  Volvo V70 2.4  -02