Kirjoittaja Aihe: Elämää ja remonttia vanhan Soliferin kanssa (550DL -89)  (Read 3521 times)

Poissa nike

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 32
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #30 : 25.04.2013, 08:14:03 »


Seuraavaksi sitten remonttitarvikkeiden hankkimista, rimat löytyykin melkolailla omasta takaa. Mistä muut kosteusremontin tekijät ovat hommanneet 35mm eristettä seiniin vai oletteko laittaneet vain 30mm finnfoamilla? Vanha styroksi näytti olevan 35mm paksuista. Verhoilulevyjä pitäisi käydä puukeskukselta katsomassa.
[/quote]

Kempeleen Rintajoupin vaunukorjaamolta hain 35mm stryroksia luukun korjaukseen viime kesänä.
Korjaamo löytyy Takatieltä, Lakeuden katsastuksen kans samasta talosta  (käynti takapihalta).

Solifer S9 MHC 2001, Opel Omega 2.2 AT 2003.

Poissa TonyN

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 525
  • Mäntsälä/ Kellokski
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #31 : 25.04.2013, 22:08:18 »
Jos se vanha styroksi on imenyt vettä niin on varmaan turvonnut. itse käytin solikan remontissa 30mm finfoamia. Kannattaa huomioida sekin että liimaus kasvattaa hieman seinän paksuutta.
VW Passat 3.2FSI Variant -07 + Projekti Solifer 6102i

Ex Solifer 450 -86,Matkaaja 8000 -92

SFC 133499

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 933
  • Lempäälä
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #32 : 25.04.2013, 23:08:57 »
  Tuskinpa styroksia kantsii käyttää kun vaivan näkee???
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa Blue_vw

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #33 : 04.05.2013, 21:24:58 »
Vähän hitaanlaisesti edennyt tämä projekti kun päivätöitäkin saisi tehdä öitämyöten, mutta kesän reissuille pitäisi saada valmiiksi. Nyt on nurkkapuu jo liimattu paikoilleen, vesivanerista tein sopivankokoisen palasen.



 Seuraavaksi pitäisi nurkkalista jollakin keinoin saada kokonaan pois niin saisi uuden kumitiivisteen siihen alle. Ruuvinkannat melko ruostuneita ainakin takaosassa, ei mikään kärki enää sovi paikoilleen. ruuvin kun sitten saa irti, niin kierreosa on kuitenkin kirkas, joten koko ruuvi ei ole ruosteessa. Kun saisi luotettavasti säänkestäväksi paketin niin sisäpuolelle eristeiden ja sisäverhoilulevyjen irtirepimistä, sekä poikkipuiden tekoa. 30mm finnfoamia hain eristeeksi ja 3mm valmiiksimaalattua kovalevyä seinämateriaaliksi. Pitää vain tartuntojen kohdalle muistaa laittaa jotain vahviketta alle.
Solifer 550 DL -89 & Skoda Octavia 2.0TDi -12

Poissa TonyN

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 525
  • Mäntsälä/ Kellokski
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #34 : 04.05.2013, 21:47:36 »
Ei sitä kumia välttämättä tarvitse uusia,tärkeintä on että sinne alle tulee kunnon massa. Itse kävisin kaikki listat läpi ja vaihtaisin massat sekä ruuvit. Niitä listaruuveja saa vaununorjaamosta samalla laittaa vähän alkuperäisiä pidemmät niin vetää paremmin kiinni. Massaksi suosittelen Sika butyylimassaa.
VW Passat 3.2FSI Variant -07 + Projekti Solifer 6102i

Ex Solifer 450 -86,Matkaaja 8000 -92

SFC 133499

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,836
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #35 : 04.05.2013, 22:00:36 »
Vähän hitaanlaisesti edennyt tämä projekti kun päivätöitäkin saisi tehdä öitämyöten, mutta kesän reissuille pitäisi saada valmiiksi. Nyt on nurkkapuu jo liimattu paikoilleen, vesivanerista tein sopivankokoisen palasen.

Seuraavaksi pitäisi nurkkalista jollakin keinoin saada kokonaan pois niin saisi uuden kumitiivisteen siihen alle. Ruuvinkannat melko ruostuneita ainakin takaosassa, ei mikään kärki enää sovi paikoilleen. ruuvin kun sitten saa irti, niin kierreosa on kuitenkin kirkas, joten koko ruuvi ei ole ruosteessa. Kun saisi luotettavasti säänkestäväksi paketin niin sisäpuolelle eristeiden ja sisäverhoilulevyjen irtirepimistä, sekä poikkipuiden tekoa. 30mm finnfoamia hain eristeeksi ja 3mm valmiiksimaalattua kovalevyä seinämateriaaliksi. Pitää vain tartuntojen kohdalle muistaa laittaa jotain vahviketta alle.

Ota päätyseinä kokonaan pois niin on helpompi rimoittaa nurkat.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa Blue_vw

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Solifer 550 DL -89
« Vastaus #36 : 12.05.2013, 21:05:11 »
Lainaus
Ei sitä kumia välttämättä tarvitse uusia,tärkeintä on että sinne alle tulee kunnon massa.

Vanhassa kumissa oli massat niin tiukasti kiinni, ettei maksanut vaivaa alkaa repimään niitä irti. Uusi kumitiiviste löytyi kätevästi JP-caravanista. Nurkkalistan päällä oleva alumiiniprofiili oli melkotiukasti kiinni kun ruuveissa ei juuri ollut kantoja enää jäljellä. Osan sai irti kun kopsutteli T10 torxin ruuvinkantaan ja väänsi auki, osa aukesi hakkaamalla talttapääruuvari kantaan ja sillä avaamalla. 3 torxikärkeä meni ja 2 talttapääkärkeä ennenkuin kaikki ruuvit oli pois.

Rimat olisi nyt liimailtu






Eristeetkin leikelty oikean kokoisiksi ja mallailtu paikoilleen






Ehyeltä puoleltakin purin vanerit pois nurkan tarkastaakseni kerran auki oli jo näin paljolti.



Vielä pitäisi tuolta ehyeltä puolelta katkaista seuraava levy tuosta vaatekaapin reunan tasosta niin ei jää kuvioeroa kovinpaljoa näkymään sitten keskelle seinää.

Ensiviikon ohjelmassa sitten olisi liiman haku ja eristeiden liimailu sekä pintalevyjen valmistelu sekä vessan kattoluukun vaihto. Siivotakin pitäisi tuo työmaa välillä, melko pieninä palasina lähti vanha styroksi irti seinistä missä oli vielä kunnolla kiinni kastumattomana. Taistelu jatkukoon.
Solifer 550 DL -89 & Skoda Octavia 2.0TDi -12

Poissa Blue_vw

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Elämää ja remonttia vanhan Soliferin kanssa (550DL -89)
« Vastaus #37 : 01.06.2013, 20:44:13 »
Noniin, tämän projektin kanssa ollut hieman nettipimentoa. Kattoluukut olisi vaihdeltu, seinät levytetty, uudet pöytätasot saatu Laatuvanerista pinnoituksesta sekä katsastustakin yritetty. Yrityksesksi jäi, työntöjarru pohjaa. Jarrujen säätöä olisi siis luvassa taas vaihteeksi.

Seinälevystä tuli valkoisenakin jonkinnäköinen, saa nähdä jaksaako näihin alkaa mitään lasikuitutapettia tms. värkkäämään.



Valkoiset pöytätasotkaan ei häiritsevästi erotu:





Jääkaappiin löytyi tässä keväällä projektikuntoinen ovi kanssaharrastajalta, siitä tuli sitten tuommoinen kuin yo. kuvassa.

Patjat tuli varastohuoneesta kanneltua vaunuun sisälle ja päivä siivoiltua, vähän turhan kuumaa muuhun puuhailuun. Olisi reissuun valmis kunhan nuo jarrut saisi kunnolla säädettyä, viimekesänäkin niiden kanssa taistelin, ja mielestäni sain kolahtelun loppumaan mutta ei vielä tarpeeksi pehmeästi inssille toiminut. Rasvan pumppaaminenkaan ei auttanut.
Solifer 550 DL -89 & Skoda Octavia 2.0TDi -12

Poissa 1465

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 602
Vs: Elämää ja remonttia vanhan Soliferin kanssa (550DL -89)
« Vastaus #38 : 02.06.2013, 05:14:08 »

 Jos jaksat työntää vetopään sisään käsivoimin ,niin iskari vaihtoon ;)
Ensimmäinen vaunu vuonna 1971, Solifer 3500 jupiter vm.69,,Cavalier 440GT,,Ace Ambassador,,Solifer,,Baltic,,SF-Matkaaja,, Kafi,,Knaus,,Polar ym.
Nyt Sprite ja Astro.

Poissa jorma

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 553
Vs: Elämää ja remonttia vanhan Soliferin kanssa (550DL -89)
« Vastaus #39 : 02.06.2013, 08:17:40 »

 Jos jaksat työntää vetopään sisään käsivoimin ,niin iskari vaihtoon ;)
Näin on iskari vain vaihtoon joita löytyy autovaraosaliikkeistä jotka myyvät esim Koivusen maahantuomia varaosia.
 
Volvo S60 2.4d aut. -07
Volvo V70 D5 man. -03
Solifer S5+ -03
Fiat 2.4TD Dethleffs -88, suomen hienoin.
Erilaisia vaunuja 60-luvulta lähtien.

Poissa Blue_vw

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Elämää ja remonttia vanhan Soliferin kanssa (550DL -89)
« Vastaus #40 : 02.06.2013, 09:25:52 »

 Jos jaksat työntää vetopään sisään käsivoimin ,niin iskari vaihtoon ;)
Näin on iskari vain vaihtoon joita löytyy autovaraosaliikkeistä jotka myyvät esim Koivusen maahantuomia varaosia.
 

Jäi tuosta aiemmasta selostuksesta mainitsematta että iskarin vaihdoin jo viimekesänä, silloin kun iskarin purki pois niin oli aivan veltto, sai käsin painaa sisään ja vetää ulos. Itsestään ei palautunut. Nyt ei kovin keveästi painu sisään.
Solifer 550 DL -89 & Skoda Octavia 2.0TDi -12

Poissa tahko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 618
Vs: Elämää ja remonttia vanhan Soliferin kanssa (550DL -89)
« Vastaus #41 : 02.06.2013, 11:07:21 »

 Jos jaksat työntää vetopään sisään käsivoimin ,niin iskari vaihtoon ;)


No ei tuo kyllä pidä alkunkaan paikkansa tai sitten kaikki (vaunujen) vetopään iskarit saa vaihtaa. Kyllä ne käsin työntämällä sisään menee.

Poissa jorma

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 553
Vs: Elämää ja remonttia vanhan Soliferin kanssa (550DL -89)
« Vastaus #42 : 02.06.2013, 21:17:58 »

 Jos jaksat työntää vetopään sisään käsivoimin ,niin iskari vaihtoon ;)


No ei tuo kyllä pidä alkunkaan paikkansa tai sitten kaikki (vaunujen) vetopään iskarit saa vaihtaa. Kyllä ne käsin työntämällä sisään menee.
Varmaan menee työntämällä sisään, kuitenkin pieneksi iskariksi panee toimiessaan aikalailla hanttiin.
 Ei se iskari tietenkään koko vaunun massaa voita ellei jarrupuoli ole balanssissa.
 Toisaalta iskari on mahdollista asentaa väärinkin, no, ehkä ei tässä tapauksessa. Kuitenkin nähty on. ???

« Last Edit: 02.06.2013, 21:24:06 kirjoittanut jorma »
Volvo S60 2.4d aut. -07
Volvo V70 D5 man. -03
Solifer S5+ -03
Fiat 2.4TD Dethleffs -88, suomen hienoin.
Erilaisia vaunuja 60-luvulta lähtien.

Poissa Blue_vw

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Elämää ja remonttia vanhan Soliferin kanssa (550DL -89)
« Vastaus #43 : 02.06.2013, 21:34:42 »
Jarrut säätämällä kolina loppuu. Ongelmaksi muodostuu kuitenkin se, kun ekan jarrutuksen jälkeen toisen puolen jarru jää laahaamaan. sama käsijarrua käyttämällä. jarrutuksen jälkeen tunkki alle ja rengas ilmaan, käsin ei pyöri juuri lainkaan. rengas irti ja vasaraa jarrurummun kylkeen niin saa pyörimään kihnutuksen kera. jotain häikkää tuossa jarrun palautuksessa toisella puolen. Voiko epätasaisesti kulunut jarrukenkä aiheuttaa tällaista? Etummaisen jarrukengän (liekö nämä termit oikeita) alapuoli on kulunut ihan olemattomiin, muuten pintaa ollessa reilun näköisesti. Mekanismi ei ollut jumissa, jouset olivat ehjiä. Jostain syystä kuitenkin tämä toisenpuolen systeemi jumittaa melkolailla jarrutuksen jälkeen, muuta en keksi kuin että kengät pääsevät jotenkin vinoon kun yksi laita on kulunut enemmän kuin muut. Onko tässä järkeä? Mikä muu siellä voi jumittaa?
 Mikä tämän yhden nurkan olisi alunperin kuluttanut sileäksi? asennusvirhe? Rummuissa ei ollut minkaanlaista pykälää.
Solifer 550 DL -89 & Skoda Octavia 2.0TDi -12

Poissa tahko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 618
Vs: Elämää ja remonttia vanhan Soliferin kanssa (550DL -89)
« Vastaus #44 : 02.06.2013, 22:57:06 »

 Jos jaksat työntää vetopään sisään käsivoimin ,niin iskari vaihtoon ;)


No ei tuo kyllä pidä alkunkaan paikkansa tai sitten kaikki (vaunujen) vetopään iskarit saa vaihtaa. Kyllä ne käsin työntämällä sisään menee.
Varmaan menee työntämällä sisään, kuitenkin pieneksi iskariksi panee toimiessaan aikalailla hanttiin.
 Ei se iskari tietenkään koko vaunun massaa voita ellei jarrupuoli ole balanssissa.
 Toisaalta iskari on mahdollista asentaa väärinkin, no, ehkä ei tässä tapauksessa. Kuitenkin nähty on. ???



Mutta kun tuo neuvo/ohje annettu niin että jos vetopään sisään käsin työntää niin iskari on vaihto kunnossa ja tämä nyt ei vaan pidä paikkaansa.