Kirjoittaja Aihe: Asuntovaunun hankinta  (Read 2446 times)

Poissa y30harrastaja

• Tuorevaanari
  • *
Vs: Asuntovaunun hankinta
« Vastaus #15 : 25.06.2012, 22:55:24 »
Lämmittimiä on ollut ristiin hyvinkin paljon. Pohjoismaisissa vaunuissa pääosin alde ja primus, siis vesikiertoisia. Kuitenkin esim hobby vesikeskuslämmityksellä ei ole harvinaisuus.

Ilmeisesti liikutte pariskunta + 1 lapsi. Monessa on mahdollisuus pedata takaosa parisängyksi pöytäryhmän tilalle ja kapeampi yläsänky kaapeista, tai kipattavana. Näin eteen jää pöytäryhmä käyttöön ja siihen tarvittaessa saa 2 makuupaikkaa lisää.

Itse olen Truman käyttäjä ja molempia lämmitysmuotoja on ollut. Truman ehdoton etu on nopea lämmittäminen ja myös ilman hyvä vaihtuminen, kosteallakin kelillä vaatteet kuivuu.

Telivaunun vedettävyys on mielestäni ylivoimainen ja mikäi viettää paljon aikaa tien päällä ei kannata sulkea pois telivaunuja. Hiukan raskaampia pysäköintitilanteissa.

Yksilöitä nuo on ja ainakin vanhemmat kafit olivat tunnettuja kosteusvaurioistaan. Poikkeuksia on ja hyvin korjattu ei välttämättä ole huono vaihtoehto.

Mielellään joku vaunuilua pitkään harrastanut mukaan kun menet vaunuja katselemaan.

Niin asiantuntemus mukana ei varmasti ole pahitteeksi. Itse olen kyllä ns. toisen polven vaanari, kun lapsena kaikki kesät mentiin vaunun kanssa ympäri Suomea ja Norjaakin. Vanhemmillani ollut uutena -89 Ostettu TEC. Sitä ennen oli toinen TEC ja sitä ennen pieni Sprite. TEC On siis heillä vieläkin mutta käyttelevät sitä itse minkä käyttävät. Itse en halua siis TEC iä :) Haluan lähteä kulkemaan omia teitäni perheeni kanssa myös vaunumerkin suhteen.

Tuollaisen bongasin netistä. Pakko varmaan käydä katsastamassa.
http://www.maxcaravan.com/index.php?k=218281&sagas_id=2429

Poissa mjo33400

• Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
« Vastaus #16 : 25.06.2012, 23:32:39 »
Lämmittimiä on ollut ristiin hyvinkin paljon. Pohjoismaisissa vaunuissa pääosin alde ja primus, siis vesikiertoisia. Kuitenkin esim hobby vesikeskuslämmityksellä ei ole harvinaisuus.

Ilmeisesti liikutte pariskunta + 1 lapsi. Monessa on mahdollisuus pedata takaosa parisängyksi pöytäryhmän tilalle ja kapeampi yläsänky kaapeista, tai kipattavana. Näin eteen jää pöytäryhmä käyttöön ja siihen tarvittaessa saa 2 makuupaikkaa lisää.

Itse olen Truman käyttäjä ja molempia lämmitysmuotoja on ollut. Truman ehdoton etu on nopea lämmittäminen ja myös ilman hyvä vaihtuminen, kosteallakin kelillä vaatteet kuivuu.

Telivaunun vedettävyys on mielestäni ylivoimainen ja mikäi viettää paljon aikaa tien päällä ei kannata sulkea pois telivaunuja. Hiukan raskaampia pysäköintitilanteissa.

Yksilöitä nuo on ja ainakin vanhemmat kafit olivat tunnettuja kosteusvaurioistaan. Poikkeuksia on ja hyvin korjattu ei välttämättä ole huono vaihtoehto.

Mielellään joku vaunuilua pitkään harrastanut mukaan kun menet vaunuja katselemaan.

Niin asiantuntemus mukana ei varmasti ole pahitteeksi. Itse olen kyllä ns. toisen polven vaanari, kun lapsena kaikki kesät mentiin vaunun kanssa ympäri Suomea ja Norjaakin. Vanhemmillani ollut uutena -89 Ostettu TEC. Sitä ennen oli toinen TEC ja sitä ennen pieni Sprite. TEC On siis heillä vieläkin mutta käyttelevät sitä itse minkä käyttävät. Itse en halua siis TEC iä :) Haluan lähteä kulkemaan omia teitäni perheeni kanssa myös vaunumerkin suhteen.

Tuollaisen bongasin netistä. Pakko varmaan käydä katsastamassa.
http://www.maxcaravan.com/index.php?k=218281&sagas_id=2429

Muista sitten, että pituus on aisan päähän, ei vaunun pituus. ;)
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa y30harrastaja

• Tuorevaanari
  • *
« Vastaus #17 : 26.06.2012, 00:42:00 »
Onko niin että aina kun ilmoitetaan vaunun pituus niin se on aisan päähän?
Tuntuu jossain olevan ilmoiteltu eri lailla.

Poissa pamaus

• Ikivaanari
« Vastaus #18 : 26.06.2012, 07:07:46 »
Kyllä ne ilmoitettu miten sattuu.

Yleensä tyyppimerkinnästä voi jotain päätellä. Hobbyissä se on korin sisämitta. Tässä esim 495 cm.

Korin pituudet vaihtelevat noin puolenmetrin välein. Esim 450 cm - 500 cm - 550 cm - 610 m - 650 cm - 720 cm

Ja nämäkin merkkikohtaisesti voivat mennä miten sattuu.

Pääsääntöisesti saksalaiset ja ruotsalaiset merkitsevät vaunun tyyppinumeron sisäpituuden mukaan paitsi Kabe, jolla se menee niin, että telit merkitään korin ulkopituuden mukaan. Esim Kabe 720 on korin ulkomitta ja sisäpituus on 650. Eli Kaben 780 vastaa saksalaisten 720.

Ja sitten taas Kaben 560 on 550 sisämitaltaan, joka ei ole teli.

90-luvulla vielä 6 metrinen vaunu oli iso ja teli-rakenteinen.

2000-luvulla Adria aloitti noiden kuusi metristen vaunujen yksiakselistamisen. Esim Adria 663 on yksi akselinen ja sisäpituus on 660 cm.

Monella merkillä on sitten pikkuhiljaa tullut noita 610 vaunuja yksiakselisina.

90-luvulla 550 oli suurin yksiakselinen. Ja esim Soliferia sai kyseistä pituutta sekä telillä, että ilman.

« Last Edit: 26.06.2012, 07:23:15 kirjoittanut pamaus »

Poissa y30harrastaja

• Tuorevaanari
  • *
« Vastaus #19 : 26.06.2012, 11:13:58 »
Ok. Kiitokset vastauksista jälleen.
Jotenkin itseä kiinnostaa jostain syystä nuo vanhat Hobbyt.
Ovat silmään sisältä ja ulkoa ihan miellyttävän näköisiä.
Myös muutamaa LMC vaunua olen ajatellut käydä katsomassa.

Poissa seppoko

• KunniaVaanari
  • Länsi-Kuopio Pohjois-Savo
« Vastaus #20 : 26.06.2012, 11:45:37 »

Itsellesihän olet ostamassa. Siis etsi ja löydä  hyvä Hobby.
sfc.15941@gmail.com    SFC  015941-0
Adria Coral Axess S600SCT=
3h+keittiö, tonttina koko Eurooppa  
Citroen Xsara     Comanche 300

Poissa pamaus

• Ikivaanari
« Vastaus #21 : 26.06.2012, 14:43:02 »
Näinhän se on. Jos Hobby miellyttää niin siitä sitten.

Se vanhempien Hobbyjen etupää ja etukotelo kannattaa tarkkaan katsoa. Etukotelo todennäköisesti retkahtanut ja samalla ilmaissut vettä etupäähän.

Mutta kyllä muuten Hobby kaikin puolin on ihan ok. Jos löytää vielä Primuksella varustetun niin hyvä.

Kokonaisuudessaan veikkaan, että noin vm-90 olevan Hobbyn rakenne on paremmassa kunnossa kuin vastaavan Soliferin.

Ainakin ne Hobbyn massat kaikki olivat todella hyvässä kunnossa kun niitä katselin ja vertailin samanikäiseen Soliferiin.
« Last Edit: 26.06.2012, 14:47:05 kirjoittanut pamaus »

Poissa y30harrastaja

• Tuorevaanari
  • *
« Vastaus #22 : 26.06.2012, 17:06:39 »
Ok, hyvä tietää nämäkin.
Onko muuten vedettävyyksissä miten paljon eroja merkkien osalta?
Onko esim. Solifer paremman tuntuinen vetää kun joku muu merkki?

Poissa 4ntti

• KunniaVaanari
« Vastaus #23 : 26.06.2012, 17:21:26 »
Saman kokoluokan Solifer lienee ainakin aavistuksen kevyempi kuin vastaava Hobby. Onhan tuo keulakin vähän virtaviivaisempi :D
Solifer 500L -83  -=-  Volvo V70 2.4  -02

Poissa vesako

• KunniaVaanari
« Vastaus #24 : 26.06.2012, 17:27:57 »
Juu, ja jos on ongelmia niin kitkavetopää
on mainio laite.
Kymco
SFC 14111

Poissa Jepukka

• Nettivaanari
« Vastaus #25 : 26.06.2012, 17:32:38 »

Itsellesihän olet ostamassa. Siis etsi ja löydä  hyvä Hobby.

Viisaita sanoja
--------------------------------------
Hymer C644 -99
SFC 136725

Poissa teebasso

• Tuorevaanari
  • *
« Vastaus #26 : 26.06.2012, 19:17:13 »
Saksalaiset miellyttää silmää ja ovat mielestäni mainioita vimpaimia. Itselläni on ollut pari kasikyt luvun hobbyä ja ysikymmentä alkupuolen LMC : tä . Ja vieläkin on ikävä niitä silmäähiveleviä sisustuksia. On ollut solikoita ja kafeja yms. Adrioita. Hanki vain saku niin et kadu . Kun kesäisin kuljet. Kuivempia kuni kotimaiset. Osaavat paremmin peltityöt ja tiivistykset.

Poissa mjo33400

• Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
« Vastaus #27 : 26.06.2012, 19:51:45 »
Saksalaiset miellyttää silmää ja ovat mielestäni mainioita vimpaimia. Itselläni on ollut pari kasikyt luvun hobbyä ja ysikymmentä alkupuolen LMC : tä . Ja vieläkin on ikävä niitä silmäähiveleviä sisustuksia. On ollut solikoita ja kafeja yms. Adrioita. Hanki vain saku niin et kadu . Kun kesäisin kuljet. Kuivempia kuni kotimaiset. Osaavat paremmin peltityöt ja tiivistykset.

Onko sinulla kuumetta kun noin hourailet. ;D
MB C200 CDI -11.

Poissa teebasso

• Tuorevaanari
  • *
« Vastaus #28 : 26.06.2012, 20:16:53 »
Mjo ! Kai olet katsellut ja huomioinut kuinka pellit on limitetty. Pallesaumalla eikä niin kuin esim. Kafeissa jossa peltisauma limissä ja kittiä kitsasteltu. Samoin kattopellin leveys ei ole riittänyt edes reunoille saakka! Olen omistanut 7 kotimaista ja jokaisessa lievästi märkää. Useat niistä uutena hankittuja. 4 sakua . No problems kosteudesta. Muita pikku vikoja kylläkin. Kauneus sisällä antaa anteeksi pieniä virheitä. Makuasioita?

Poissa mjo33400

• Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
« Vastaus #29 : 26.06.2012, 20:24:58 »
Mjo ! Kai olet katsellut ja huomioinut kuinka pellit on limitetty. Pallesaumalla eikä niin kuin esim. Kafeissa jossa peltisauma limissä ja kittiä kitsasteltu. Samoin kattopellin leveys ei ole riittänyt edes reunoille saakka! Olen omistanut 7 kotimaista ja jokaisessa lievästi märkää. Useat niistä uutena hankittuja. 4 sakua . No problems kosteudesta. Muita pikku vikoja kylläkin. Kauneus sisällä antaa anteeksi pieniä virheitä. Makuasioita?

Kafi on kafi, mutta muut kotimaiset yhtä hyviä kuin Saksalaiset. Tosin nämä on makuasioita. ;)
MB C200 CDI -11.