Kirjoittaja Aihe: Akun syväpurkautuminen  (Read 3082 times)

newborn

  • Vieras
Akun syväpurkautuminen
« : 24.08.2009, 21:19:08 »
Määritelmä: "Syväpurkautuminen
Kun akku on lähes täysin purkautunut, tapahtuu voimakas jännitteen pudotus. Jos purkautuminen jatkuu yli kynnysjännitteen, on kyseessä syväpurkautuminen. Se vaurioittaa akkukennoja ja lyhentää oleellisesti akun käyttöikää."

Seuraava kysymys: kuinka nopeasti syväpurkautuminen tuhoaa/vahingoittaa akun? Silmänräpäyksessä? Yhdessä yössä? Viikossa? 6 kk:ssa?

Ja miten vauriot ilmenee? Mulla akun jännite laski 5.5 Volttiin ja "kriisi" jatkui kolme päivää ennenkuin sain latausta. Onko akku entinen vai vain lievästi vaurioitunut? Ominaispainomittari näyttää "good" nyt. Lataus kaesti kyllä 2-3 x pidempään kun normaalisti.

Terv. Akkustressi

C64

  • Vieras
Vs: Akun syväpurkautuminen
« Vastaus #1 : 28.08.2009, 22:20:12 »
Itsellä painui kerran auton akku 9.2 volttiin (77ah) ja benttoni latas sitä ainakin kolme päivää. Kyllä se on vielä toiminut. Tuo 5v on kyllä niin matala että saapas nähdä kestääkö kuormaa.

Poissa H

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,131
Vs: Akun syväpurkautuminen
« Vastaus #2 : 29.08.2009, 09:05:45 »
Purkaantuneen (>11V) lyijyakkun kennoihin muodostuu sulfidia. minkä johdosta akku heikkenee ja menettää sähkönvaraukykynsä.
Mitä nopeammin latauksen saa päälle sitä vähemmän akku syväpurkauksesta heikkenee.


Lainaus
Lyijyakku:
Kennojännite: 2.1 V
Toiminta:
- Lyijyakkua purettaessa liuoksessa , H2SO4 ( rikkihappoa ) oleva rikki siirtyy lyijylevyille. Täysin tyhjän akun levyt ovat lyijysulfaatia ( PbSO2 ), neste on enää pelkkää vettä -> Ei johda enää sähköä, joten akku ei ota enää virtaa !
- Varattaessa lyijyakkua ladatessa miinuslevylle muodostuu lyijysulfaatista lyijyä ( Pb ) ja pluslevylle lyijysulfaatista lyijyoksidia ( PbO2 ) .

Näin syntyneen Pb – PbO2 –parin lähtöjännite on 2.1V .
Käyttö:
- Voidaan kuormittaa hyvin suurella kuormalla, antaa erittäin paljon virtaa, jonka vuoksi käsittely vaatii varovaisuutta !
- Ei kestä syväpurkausta, syväpurkaus huonontaa akun kapasiteettia lopullisesti.
Lataus:
- Ladataan vakiojännitteellä.
- Normaalilla lyijyakulla latausjännite saa olla välillä 2.2 V - 2.5 V per kenno. Tämä tarkoittaa esim kuuden kennon ( 12V ) akulla jännitettä: 13.2 V – 15 V .
- Lyijyhyytelöakulla latausjännitteen on oltava tasan 2.23 V per kenno. Latausjännitteen tulee olla myös vakaa ( ei saa olla sykkivää ) ! Tämä akkutyyppi on suljettu ja voi räjähtää ylijännitteellä !
- Latausjännite voi olla jatkuva.
- Latauksen valvonta: Napajännite
Ikääntyminen: Varauskapasiteetti pienenee

Lainattu täältä : http://gallia.kajak.fi/opmateriaalit/yleinen/honHar/ma/REG_Akku-%20ja%20paristotekniikat.pdf

Poissa arska55

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: Akun syväpurkautuminen
« Vastaus #3 : 06.09.2009, 07:32:25 »
 Mulla oli  Hiace Hesassa kun olin Hommissa siinä jäi jotenkin kun otin vehkeitä takakontista niin sisävalo palamaan.Hiace seiso parkissa kaksiviikkoa kun en tarvinnut sitä kävelymatkatöihin.Kun piti kotia lähteä niin mikään valo ei palanut,kaveri antoi virtaa Sierralla siltä meinas usko mennä kun puoleen tuntiin ei tapahtunut mitään sanoin että kun vaan pikkusen pyörähtää niin lähtee ja niin siinä kävi.Olishan se varmaan vetämällä lähtenyt mutta ei ollut autoa millä vetää eikä keskellä Hesaa arvannut ruveta hinailemaan.En minä niissä akuissa huomannut mitään en kyllä tiedä kuinka kauan ne oli ihan tyhjät 2 vuotta sen jälkeen vaihdoin Hiacen samoilla akuilla.
Sprite Alpine-82
Corsar 480 -86
Entisiä kärryjä:
Dethfless 460-91
CD 580-90
Matkaaja 460-79
Polar 420-78