Kirjoittaja Aihe: Bürstnerin paino  (Read 3834 times)

Poissa seppoko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,969
  • Länsi-Kuopio Pohjois-Savo
Bürstnerin paino
« : 28.06.2010, 20:13:22 »
Tuli vaihdettua auto. Nyt on integroitu Bürstner Aviano i 864 vm -06. Sen paino tietenkin kiinnosti . Kotimatkalla se oli hyvä punnita, kun oli vielä melkein tyhjä. Siis kaatopaikan vaa´alle. Toimihenkilö laittoi lapulle juuri saman painon, mikä oli rekisteriotteessakin. 3160 kg. Vikana oli vain, että autosta puuttui tarvikkeita, joita tietääkseni Suomessa vaaditaan omaan painoon. Eli puuttui ainakin kaksi kaasupulloa, lähes täysi vesisäiliö sekä sähkökaapeli. Polttoainettakaan ei ehkä ihan vaadittua määrää.
Tuohon painoon kun lisätään em. tarvikkeiden painot kaasu+pullot vaikka 40 kg, vettä 90 litraa ja kaapeli n. 10kg ollaankin jo 3300 kilossa. Auto on neljän hengen auto, joista kuljettaja sisältyy jo omaan painoon. Siis kolme henkeä laskennallisesti á 75kg tekee 215kg. Vielä pitäisi varmaankin saada leiriytymistarvikkeet, vaatteet, ruoat, polkupyörät ym. Yli paukkuu ja aika paljon. Varsinkin kun pitäisi vielä vetokoukkukin jossakin vaiheessa laittaa alle.

Taitaa kohta hymy hyytyä, vaikka auto tuntuu tässä vaiheessa mukiin menevältä. Tai sitten ajellaan vain kahdestaan. Tai yksin.
sfc.15941@gmail.com    SFC  015941-0
Adria Coral Axess S600SCT=
3h+keittiö, tonttina koko Eurooppa  
Citroen Xsara     Comanche 300

Poissa ihaa

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,100
Vs: Bürstnerin paino
« Vastaus #1 : 28.06.2010, 20:57:53 »
Kuinka yleistä tuo punnitus todellisuudessa on tien päällä ?
Olin itse hiukka huolestunut Adrian omamassasta 3140 kilosta (ilman vettä) josta varmaan 70 kiloa voisi poistaa mutta silti auto on kaukana siitä 2961 kilosta jonka mukaan auto on tyyppikatsastettu.

Näin Vaasan Top Campingillä erään matkailuautoilijan joka leiriytyessään haki kastelukannulla 80 litraa vettä, liekkö auton paino tosiaan ollut noin rajoilla vai hakiko vain raikkauden vuoksi mutta sanokaapas te euroopan matkailijat, millainen riski tien päällä on joutua punnitetuksi, täytyykö tässä ruveta tekemään noin että se sadan litran vesisäiliö täytetäänkin vasta alueelle tullessa ? Olen kylläkin kuullut että huonoa tuuria täytyy olla jos joutuu punnitettavaksi.

Ai niin, onnittelut auton vaihdon johdosta toistamiseen, eihän se siitä kulu ;)

dorotea

  • Vieras
Vs: Bürstnerin paino
« Vastaus #2 : 28.06.2010, 21:02:30 »
Tuli vaihdettua auto. Nyt on integroitu Bürstner Aviano i 864 vm -06. Sen paino tietenkin kiinnosti . Kotimatkalla se oli hyvä punnita, kun oli vielä melkein tyhjä. Siis kaatopaikan vaa´alle. Toimihenkilö laittoi lapulle juuri saman painon, mikä oli rekisteriotteessakin. 3160 kg. Vikana oli vain, että autosta puuttui tarvikkeita, joita tietääkseni Suomessa vaaditaan omaan painoon. Eli puuttui ainakin kaksi kaasupulloa, lähes täysi vesisäiliö sekä sähkökaapeli. Polttoainettakaan ei ehkä ihan vaadittua määrää.
Tuohon painoon kun lisätään em. tarvikkeiden painot kaasu+pullot vaikka 40 kg, vettä 90 litraa ja kaapeli n. 10kg ollaankin jo 3300 kilossa. Auto on neljän hengen auto, joista kuljettaja sisältyy jo omaan painoon. Siis kolme henkeä laskennallisesti á 75kg tekee 215kg. Vielä pitäisi varmaankin saada leiriytymistarvikkeet, vaatteet, ruoat, polkupyörät ym. Yli paukkuu ja aika paljon. Varsinkin kun pitäisi vielä vetokoukkukin jossakin vaiheessa laittaa alle.

Taitaa kohta hymy hyytyä, vaikka auto tuntuu tässä vaiheessa mukiin menevältä. Tai sitten ajellaan vain kahdestaan. Tai yksin.

Onnittelut uuden auton johdosta, mutta muista nyt sitten yksin/kaksin vain ajella sillä. Eikä vettä, tavaroita, kaasua yms. mukaan. Osta ne vasta perillä mitä käytät.  ;D

Poissa seppoko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,969
  • Länsi-Kuopio Pohjois-Savo
Vs: Bürstnerin paino
« Vastaus #3 : 28.06.2010, 21:22:02 »
Näin Vaasan Top Campingillä erään matkailuautoilijan joka leiriytyessään haki kastelukannulla 80 litraa vettä, liekkö auton paino tosiaan ollut noin rajoilla vai hakiko vain raikkauden vuoksi mutta sanokaapas te euroopan matkailijat, millainen riski tien päällä on joutua punnitetuksi, täytyykö tässä ruveta tekemään noin että se sadan litran vesisäiliö täytetäänkin vasta alueelle tullessa ? Olen kylläkin kuullut että huonoa tuuria täytyy olla jos joutuu punnitettavaksi.

Ai niin, onnittelut auton vaihdon johdosta toistamiseen, eihän se siitä kulu ;)

Punnituksia tapahtuu. Tiedossa on kaksi varmaa punnitustapausta. Toinen on tapahtunut Belgiassa (muistaakseni). Siinä tapauksessa poliisi oli katsonut sormien läpi ylipainon. Toinen, pahempi, tapaus oli Ruåtsissa. Siinä oli tullut tuplasakko. Toinen ylipainosta ja toinen kun M1 auton kokonaispaino, 3500kg,  oli ylittynyt, niin B-kortti ei ollut riittävä.

Kerrotaan, että Saksassa punnitaan ihan jonkun verran. Ei tosin ole osunut kohdalle. Mutta siellä poliisi ei ilmeisesti katsokaan rekisteriotetta, vaan tutkii ao. autolle tehtaan antamia sallittuja painoja. Ja siinä mielessä pitäisi olla huoletta pienestä ylipainosta. Mutta sitten jos Saksassa on liikaa tavaraa, niin tiettävästi matka ei jatku ennen kuin kuorma keventynyt.

Että näillä eväillä.

Ps. Miksi rahdata 100:a litraa vettä?  ;D  No joo. Tiedän, että on helpompi löytää se letku, kun asuu alueella. Eikä tarvitse heti tullessa huonolla kielitaidolla yrittää selvittä raanan paikkaa.  ;D  ;D
sfc.15941@gmail.com    SFC  015941-0
Adria Coral Axess S600SCT=
3h+keittiö, tonttina koko Eurooppa  
Citroen Xsara     Comanche 300

Poissa vaunuohjus

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 561
Vs: Bürstnerin paino
« Vastaus #4 : 28.06.2010, 21:50:48 »
Asenna äkkiä se koukku ja sitten perään kärry johon vesitankki ja tavarasi...ei mene painot yli!!!!  ;D ;D ;D

Poissa seppoko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,969
  • Länsi-Kuopio Pohjois-Savo
Vs: Bürstnerin paino
« Vastaus #5 : 28.06.2010, 21:59:17 »
Asenna äkkiä se koukku ja sitten perään kärry johon vesitankki ja tavarasi...ei mene painot yli!!!!  ;D ;D ;D

Hyvä ajatus.  ;D  :D  ;D
sfc.15941@gmail.com    SFC  015941-0
Adria Coral Axess S600SCT=
3h+keittiö, tonttina koko Eurooppa  
Citroen Xsara     Comanche 300

Poissa vaunuohjus

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 561
Vs: Bürstnerin paino
« Vastaus #6 : 29.06.2010, 07:50:24 »
750kg kärryynkin menee jo yli 500kg kamaa...
100l vettä, pari mopoa, agregaatti, jäähdytyskone yms...
ja voihan perään laittaa myös vedettävän saunan pienellä porealtaalla...;)

Poissa Laulaja

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 136
  • Lappeenranta Portti Karjalaan, Saletisti natsaa
Vs: Bürstnerin paino
« Vastaus #7 : 29.06.2010, 09:19:55 »
Kateelliset onnittelut uudesta autosta.  Olen itsekin haaveillut vaihtaa oman Bürsterini uudempaan, mutta kun sitä Lottovoittoa ei ole kuulunut, on tyydyttävä tähän.
Vw Jetta 1.9TDI vm 2008
Dethleffs Summer Edition 500 DB (kov 2010) löytyy Purhosta
Entinen: Fiat Ducato/Bürstner A532 aktive -98
SF-C 112224

Poissa vaunuohjus

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 561
Vs: Bürstnerin paino
« Vastaus #8 : 29.06.2010, 21:22:23 »
Kateelliset onnittelut uudesta autosta.  Olen itsekin haaveillut vaihtaa oman Bürsterini uudempaan, mutta kun sitä Lottovoittoa ei ole kuulunut, on tyydyttävä tähän.

Ole onnellinen...siinä vanhassa on enempi kiloja lastattavaksi... ;)

Poissa seppoko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,969
  • Länsi-Kuopio Pohjois-Savo
Vs: Bürstnerin paino
« Vastaus #9 : 29.06.2010, 21:34:57 »
Ole onnellinen...siinä vanhassa on enempi kiloja lastattavaksi... ;)

Riippuu tietysti mihin vaihtaa. Tosin minullakin olisi ollut mahdollista lastata vanhaan enemmän. Mutta joku hinta on maksettava tiloistakin. Tulihan pituuttakin 80 senttiä enemmän . Ja se tuntuu nimenomaan sisätiloissa.

 "Uudessa" pystyy vaikka valssaamaan. Ja nukkumaan tavaratilassa. Tarvittaessa.  :D
sfc.15941@gmail.com    SFC  015941-0
Adria Coral Axess S600SCT=
3h+keittiö, tonttina koko Eurooppa  
Citroen Xsara     Comanche 300

ose

  • Vieras
Vs: Bürstnerin paino
« Vastaus #10 : 29.06.2010, 21:42:24 »
Onnea uudelle kulkineelle :D

Poissa seppoko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,969
  • Länsi-Kuopio Pohjois-Savo
Vs: Bürstnerin paino
« Vastaus #11 : 29.06.2010, 22:36:08 »
Onnea uudelle kulkineelle :D
Kiitos.  :D
sfc.15941@gmail.com    SFC  015941-0
Adria Coral Axess S600SCT=
3h+keittiö, tonttina koko Eurooppa  
Citroen Xsara     Comanche 300

Poissa kaitsute

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 732
  • Oulun seudulta...
Vs: Bürstnerin paino
« Vastaus #12 : 30.06.2010, 05:46:57 »
Onnea uuteen "kotiin"   ;D

Solifer.
s80 d5 ja a6 tdiq

Poissa seppoko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,969
  • Länsi-Kuopio Pohjois-Savo
Vs: Bürstnerin paino
« Vastaus #13 : 30.06.2010, 19:29:22 »
sfc.15941@gmail.com    SFC  015941-0
Adria Coral Axess S600SCT=
3h+keittiö, tonttina koko Eurooppa  
Citroen Xsara     Comanche 300

Poissa Freemanni

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,306
  • Hämeen hitaat
Vs: Bürstnerin paino
« Vastaus #14 : 30.06.2010, 20:36:38 »
Kuinka yleistä tuo punnitus todellisuudessa on tien päällä ?
mutta sanokaapas te euroopan matkailijat, millainen riski tien päällä on joutua punnitetuksi, täytyykö tässä ruveta tekemään noin että se sadan litran vesisäiliö täytetäänkin vasta alueelle tullessa ? Olen kylläkin kuullut että huonoa tuuria täytyy olla jos joutuu punnitettavaksi.

Olen ajnut Suomen ulkopuolella lähes 40 v aikana m- autoilla ainakin 200 000 km n. 100 matkan aikana, enkä ole koskaan joutunut punnitukseen. Olen tosin nähnyt muutaman kerran m- autoja punnituksissa, mm. Sveitsin ja Itävallan rajojen lähistöllä sekä Rastplatzeilla Saksassa. Ruotsissa en ole ajanut m- autolla pian 20 vuoteen, kun laivatkin on keksitty sen välttämiseksi. 

Punnituksesta on turha kantaa huolta, kunhan auto ei ole niin ylipainoinen, että on vaarallinen. Rengastuksen pitää olla myös kunnossa, koska sen huonokuntoisuudesta tulee paljon isommat sakot kuin parinsadan kilon ylikuormasta ja se on myös vaarallista. Kanattaa kotona punnita auto kaikkine tarvikkkeineen ja matkustajineen ja tehdä lista, mitä voi jättää mahdollisen käryn takia pois. Puhtaasta vedestä ei kannata pihdata, koska sen voi aina laskea pois. Sakot kohtuullisesta ( 10- 15%) kokonaispainon ylityksestä ovat muualla pieniä, paitsi Ruotsissa, missä helposti voi mennä 500 eurosta ylöspäin, jos korttikin on alimittainen. Jos alusta on rakenteellisesti hyväksytty esim. 3,85 tonniin asti ja siinä on vastaava rengastus, niin sakot alkaa vasta sen ylittävältä osuudelta, vaikka Suomen rekisteriotteen mukaan auto olisi hyväksytty vain 3,5 tonnille.