Kirjoittaja Aihe: Korvausilmaaukkojen suunnittelua  (Read 4814 times)

Poissa Pumppis

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,378
  • Fiat Lux
Vs: Korvausilmaaukkojen suunnittelua
« Vastaus #15 : 20.07.2011, 21:59:57 »
Minulla on sopivia jäähdytyslevyjä. ;)
Jäähdytyslevyjä saa kierrätyskeskuksilta ja kaikista paikoista missä tietokoneita puretaan. Saattaa niitä olla omassa kaapissakin.
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa Kimi

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,771
Vs: Korvausilmaaukkojen suunnittelua
« Vastaus #16 : 21.07.2011, 00:38:24 »
Tuo puhallin on pöydän pitkän päädyn alla ja vaikeasti tavoitettavissa, säätöä ajatellen siis. Jos jostakin syystä pöytä on pedattu sängyksi se vaatii jo notkeutta jos käyttövipuihin haluaa koskea.

Koteloimalla säätimen ja johdottamalla sen seinään pöydän ja kuljettajan istuimen välissä olevaan seinäpätkään säädöt olisivat helposti käytettävissä sekä ajon, että seisonnan aikana.

Jos en muutossa heittänyt pois minulla taitaa olla muutamia prosesorin siiliä ja sellainen riittänee ilmeisesti jäähdyttämään tuota säädintä.
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.

Poissa Pertti_K

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 86
  • Laukaa
    • Kuveja kalustosta ja vähän muustakin
Vs: Korvausilmaaukkojen suunnittelua
« Vastaus #17 : 26.06.2013, 12:34:26 »
Jatketaanpa "hetken" tauolla ollutta keskustelua kun aihe on sopiva. Solifer 544 autosta en nyt 9 v tuttavuuden jälkeen ole löytänyt ensimmäistäkään korvausilma-aukkoa. En tiedä onko korvausilma sitten ajateltu tulevan kattoluukuista vai ohjaamon ovien (Fiatin) alkuperäisistä tuuletusaukoista.

Ongelmana on kuumuus kesäisin, muita ilmanvaihdollisia ongelmia ei ole havaittu. Jos korvausilman pitäisi tulla ohjaamosta, niin siinä on pari ongelmaa: meillä on "tiivis" väliverho joka estää vapaan ilmankulun, hyttysiä tulee ainakin lämmityslaitteen kautta, käännän sisäilman kierron yöksi päälle (pitääkin tarkistaa eikö ilmanotossa ole mitään verkkoa) sekä ohjaamo eristämättömänä on kesällä kuuma joten tuntuu hölmöltä ottaa korvausilma sieltä kautta - talvellahan se toimisi esilämmityksenä kyllä.

Aikomuksena oli minullakin porata pari-kolme 60 mm reikää auton pohjaan takaoven etupuolella olevan penkin alle. Ja vastaavasti penkin rungon etureunaan reiät. Mahdollisesti suodatinkankaan palat tai ainakin hyttysverkko sitten reikien eteen. Samoin haaveissa puhaltimella varustettu kattoluukku, niin luulisi noiden jälkeen olevan vähän viileämpää.

Kommentteja?
Fiat-Solifer 544 1.9 TD -00
Audi A6 2.8 -95
Oldsmobile 98 -49

Poissa Freemanni

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,306
  • Hämeen hitaat
Vs: Korvausilmaaukkojen suunnittelua
« Vastaus #18 : 26.06.2013, 14:39:54 »

Ongelmana on kuumuus kesäisin, muita ilmanvaihdollisia ongelmia ei ole havaittu.

Aikomuksena oli minullakin porata pari-kolme 60 mm reikää auton pohjaan takaoven etupuolella olevan penkin alle. Ja vastaavasti penkin rungon etureunaan reiät. Mahdollisesti suodatinkankaan palat tai ainakin hyttysverkko sitten reikien eteen. Samoin haaveissa puhaltimella varustettu kattoluukku, niin luulisi noiden jälkeen olevan vähän viileämpää.

Kommentteja?

Omat kokemukset esim. +35 C sisälämpötilaan päässeen m- auton viilentämisestä kotikonstein ovat aika masentavia. Aikanaan, kun kierrettiin mm. Kreikkaa, Etelä- Espanjaa,Italiaa ym. heinäkuussa vuosilomilla, niin paras eteen tullut halpa viilentäjä minkä kohtasin oli auton lattiaan tehty puolisen neliömetriä suuri avattava luukku (mikä suljettuna oli täysin pölytiivis ja yhtä hyvin eristetty kuin muukin lattia). Jo aikaisin illan alkaessa viilentyä sieltä tuli vauhdilla tosiviileää ilmaa, mikä poistui kattoluukusta vieden mukanaan lämmintä ilmaa. Minulla ei omavalmisteisessa m- autossa tuota ollut, mutta kokemukset syntyi vertailusta reissukaverin samanmerkkiseen alustaan.

Mitä paremmin eristetty ajoneuvo on, sitä kauemmin sen jäähtyminen -kuten aamulla lämpeneminenkin- kestää. Parina kesänä on käytetty 6,5 m pituisessa integroidussa siiirrettävää n. 1,5 kW tehoista ilmastointilaitetta ( tarkoitettu max 25 neliön huoneelle) ja silläkin kestää kolmisen tuntia pudottaa sisälämpötilaa 30 stä  20 asteeseen, edellyttäen että ovia ei availla usein ja ikkunoissa on eristysverhot päällä. Ellei tuollaista tai muitakaan koneella käyviä ilmastointeja ole, niin suuria pudotuksia ei tule kuin ulkoilmman viiletessä ja sekin viiveellä. Toisaalta, eiväthän ne pienetkään ilmavirrat auton alta tilannetta pahenna -päinvastoin.     





Poissa raaka

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 385
Vs: Korvausilmaaukkojen suunnittelua
« Vastaus #19 : 26.06.2013, 20:06:07 »
Solifer 544 taitaa olla truman S3000 tai S5000 sarjan lämmitin jota voi käyttää ilmankiertoon pelkästään. Ottaa nimittäin ilman auton alta ja kierrättää putkistossa jakaen ilmaa ympäri autoa. Lienee paras ilmastointilaite joka jo autossa.
kulkimina mm. Dethleffs m-auto -87,Knaus 540 TK -90, Hobby 610 Ul Prestige-05, Hobby 720 Uml Prestige-07

Poissa Pumppis

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,378
  • Fiat Lux
Vs: Korvausilmaaukkojen suunnittelua
« Vastaus #20 : 26.06.2013, 21:46:24 »
Truma ottaa palamisilman auton alta ja poistaa pakokaasut piipusta. Puhallin ottaa lämmitettävän/kierrätettävän imuilman etupellin säleiköstä ja osan lämmittimen takaa puhaltaen sen lämmitysputkistoon.
Olisi outoa jos lämmittimeksi tarkoitettu laite ottaisi jatkuvasti lämmitettävän ilman ulkoa.

Jos raakan lämnmittimeen on tehty omia virittelyjä, kannattaa kaasunsyöttö sulkea pysyvästi.
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa iso-juuso

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,199
  • Tampere
Vs: Korvausilmaaukkojen suunnittelua
« Vastaus #21 : 27.06.2013, 08:51:35 »
En muista tuotenimeä, mutta myydäänhän tothon S300x sarjaan sitä lisäosaa, jossa on ottoilmaputki ulos varustettuna säätöläpällä.
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12
Fiat Scudo 130 Multijet -13

Poissa raaka

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 385
Vs: Korvausilmaaukkojen suunnittelua
« Vastaus #22 : 27.06.2013, 19:05:33 »
Kyllä truman kaminamallit ottaa ilman auton alta jolloin voit kierrättää viileämpää ilmaa putkistossa. Jos Pumppiksen truma ei tätä tee sille en voi mitään.
Nythän ei puhuttu lämmittämisestä vaan viileän ilman saamisesta autoon.
kulkimina mm. Dethleffs m-auto -87,Knaus 540 TK -90, Hobby 610 Ul Prestige-05, Hobby 720 Uml Prestige-07

Poissa Pumppis

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,378
  • Fiat Lux
Vs: Korvausilmaaukkojen suunnittelua
« Vastaus #23 : 27.06.2013, 21:08:40 »
Tällaisen kaminamallin osa- tai mallinumero olisi kiva yllätys, että minäkin voisin saada energiaystävällisen lämmittimen. Lämmittimeksi on truma omaan kulkimeen tehty.
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa seppoko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,968
  • Länsi-Kuopio Pohjois-Savo
Vs: Korvausilmaaukkojen suunnittelua
« Vastaus #24 : 27.06.2013, 23:21:30 »
Olenkohan ymmäränyt oikein. Kaminamalli on vain kamina. Ilmn kierrätys tapahtuu Trumaventillä. Ja siihen voidaan lisätä tuo venttiili, jolla voidaan säätää kiertoilmaa joko sisältä tai ulkoa tai sekoittaen.

http://www.truma.com/downloadcenter/trumaventtebtn_instruction_fin.pdf
sfc.15941@gmail.com    SFC  015941-0
Adria Coral Axess S600SCT=
3h+keittiö, tonttina koko Eurooppa  
Citroen Xsara     Comanche 300

Poissa iso-juuso

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,199
  • Tampere
Vs: Korvausilmaaukkojen suunnittelua
« Vastaus #25 : 28.06.2013, 08:15:31 »
Mahdollisesti suodatinkankaan palat tai ainakin hyttysverkko sitten reikien eteen.

Tuli tästä mieleen, että kannattaisikohan laittaa jotain järeämpää verkkoa, ettei tule hiiruloisia sisälle?
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12
Fiat Scudo 130 Multijet -13

Poissa Pumppis

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,378
  • Fiat Lux
Vs: Korvausilmaaukkojen suunnittelua
« Vastaus #26 : 28.06.2013, 08:19:03 »
Niin, helpottaisi jos selviäisi kaminan tarkempi tyyppi. Ihan vain varmuudeksi etten sekoita sitä kiuasmalliin.
Seppokon linkittämässä ohjeessa mainittu venttiili jakaa puhallettavaa ilmaa eri suuntiin.

Autossani olevan, ilmeisesti kiuasmallin, truman imu- ja pakoputki on yhteydessä alumiiniseen polttokennoon (mikä lie nimeltään). Se on täysin suljettu. Yhteyttä sisäilmaan ei ole, enkä suosittele sellaista järjestämäänkään.

Saa trumalle ulkoilmaa: poraa lattiaan truman eteen Ø50mm reiän ja vetää siitä putken siitä imuilmasäleikköön. Itse käytän tuuletukseen ikkunoita.
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa raaka

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 385
Vs: Korvausilmaaukkojen suunnittelua
« Vastaus #27 : 28.06.2013, 21:39:51 »
http://webshop.bonware.com/skin/frontend/default/default/images/kayttoohjeet/S3002+5002.pdf
tuossa olevalla S5002 truman mallisella olen 16 vuoden aikana ajoittain kesääisin m-kulkineen alta siirtänyt viileämpää ilmaa kulkineen sisälle. Kyseessä olevat kulkineet oli valmistettu saksassa suurten valmistajien tehtailla ja tuotu Suomeen maahantuojien toimesta ei siis mitään omia virityksiä. Lämmitinkin toimi kun tarvittiin. Mitään ilmaista energiaahan tuossa ei ole vain sähkön kulutusta ja puhaltimen toimintaa.
kulkimina mm. Dethleffs m-auto -87,Knaus 540 TK -90, Hobby 610 Ul Prestige-05, Hobby 720 Uml Prestige-07

Poissa Pumppis

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,378
  • Fiat Lux
Vs: Korvausilmaaukkojen suunnittelua
« Vastaus #28 : 30.06.2013, 11:36:41 »
En löydä kuvassa mainittavan reikää josta otetaan raitis ilma sisälle. Sivulla 2 numerolla 2 merkitty ilman sisääntulo on palamisilmaa. Sisätilaan sitä ei saa, se poistuu piipusta sellaisenaan tai nestekaasun kanssa poltettuna hiilidioksina ja vetenä.
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa Pertti_K

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 86
  • Laukaa
    • Kuveja kalustosta ja vähän muustakin
Vs: Korvausilmaaukkojen suunnittelua
« Vastaus #29 : 02.07.2013, 12:02:19 »
Jaa, täällähän oli runsaasti keskustelua, vaikka linkkivinkkejä ei edellisen käynnin jälkeen ole tullutkaan. Johtuukohan siitä, että kun klikkaa s-postiviestin linkkiä niin aukeaa vain valkoinen sivu ja pitää mennä mutkan kautta etusivulle että näkee keskustelut. Jossain muissakin tilanteissa aukeaa tällä palstalla vain tyhjä sivu, ongelma esiintyy Chromella parillakin eri koneella - onko muilla vastaavaa?

No eniveis, en muista mikä meidän lämmittimen tyyppi on - pitää tarkistaa, samoin kuin ihmetellä sen ilmanottoa myös. Mutta ohjauspanelissa ainakaan ei ole pelkkää puhallusvaihtoehtoa, enkä nyt ole ihan varma pyöriikö puhallin jos jättää kaasuhanan kiinni ja kääntää termostaatin kaakkoon. Veikkaisin että ei, mutta pitää tsekata sekin.

Tosiaan hyvä vinkki tuo laittaa hiirenkestävää verkkoa tuuletusaukkoihin.

Ja eihän siinä Hiivatin raitisilman"suodattimessa" kovin tiheää verkkoa ole, varpusen kokoiset hyttyset suodattaa, mutta ei näitä täkäläisiä pienempiä.
Fiat-Solifer 544 1.9 TD -00
Audi A6 2.8 -95
Oldsmobile 98 -49