Kirjoittaja Aihe: Korvausilmaaukkojen suunnittelua  (Read 4805 times)

Poissa Kimi

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,771
Korvausilmaaukkojen suunnittelua
« : 12.05.2011, 00:47:45 »
Auton tuuletus ei toimi mielestäni tarpeeksi tehokkaasti ja suunnittelen parin korvausilma-aukon lisäämistä.

Pelkääjän istuimen takana on lyhyehkö sohva pitkittäin ja sen alla kulkee Truman lämmitysputki, putki kulkee sohvan etureunaa pitkin, yleensä korvausilma-aukot ovat reunassa lattian ja seinän yhtymäkohdan vieressä, mutta ajattelin tänne asentaa aukon lähelle lämmitysputkea, sohvan alta rako käytävälle ja ilmasola ikkunalle. Seinä vieressä oleva aukko voi mielestäni talvisin aiheuttaa vetoa, Truman putki lämmittäisi korvausilman jos läpivienti olisi sen vieressä/alla. Kuljettajan takana on pöytä ja seinän vieressä kulkee kanava taakse asti ja tässä kanavassa myös Truman putki. Tänne vastaava aennus, kanava on tuuletettu pöydän alle.

Ovi on kokonaan umpinainen ja sen alareunaan olen harkinnut säädettävää ilma-aukkoa. aukko tulisi askelsyvennykseen ja heti yläpuolella olisi Truman lämpösuutin.

Jos jotain ymmärsitte tästä niin kommentteja.  Niin ja vihjeitä mistä etsiä sopivia läpivientejä joita voi verkottaa jos eivät ole jo alunperin varustettuja verkolla.
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.

Poissa retkeilijä

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 216
  • Savo
Vs: Korvausilma-aukkojen suunnittelua
« Vastaus #1 : 12.05.2011, 05:59:51 »
Auton tuuletus ei toimi mielestäni tarpeeksi tehokkaasti ja suunnittelen parin korvausilma-aukon lisäämistä.

Suunnittelun lähtökohta on mikä tuuletuksessa ei oikein toimi.
- huurtuuko ja mitkä ikkunat sateella tai pakkasella (ikkunoihin ulkosuojat, rullaverhot)
- onko liesituuletin ja käryääkö keittiö ja vahvat mausteet
- onko muuten tunkkainen ilma, kenties kosteusvaurio
- toimiiko suihkutilan tai vaatteiden kuivatus
- haiseeko WC, kenties kaasu

Ja mitä kannattaa tehdä
- Pelkkä tuloaukkojen lisääminen ei auta, jos poistoaukot eivät suurene vastaavasti.
- Olisiko aurinkokennoventtiili WC / suihku/kuivaus -tilassa tai vuoteen päällä riittävä?
- Lattiaan tehdyistä aukoista voi tulla pölyä, kuraa tai melua.
- Kosteuden voi tuulettaa pois … ilmalämmitys lämmittää / kuivattaa nopeasti.
- Tukkiiko ohjaamon ja oleskelutilan tiivis väliverho ilmantulon pakkasella?

Sellaisia ajatuksia
Fiat Solifer Mobile 596 1,9TD, aiemmin Soliferit S4, 470 ja 450 sekä Sprite Alpine

Poissa Kimi

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,771
Vs: Korvausilmaaukkojen suunnittelua
« Vastaus #2 : 13.05.2011, 00:33:27 »
Ikkunat ei huurru ja ilma ei asuttaessa tunnu tunkkaiselta.
Tuulettavia kattoluukkuja on 4 kpl, eli riittävästi.
Wcssä korvausilma lattian läpi omalla läpiviennillä ja se tila toimii.

Autossa on alunperin yksi iso korvausilma-aukko ja se on jääkaappipakastimen alla paikassa johon ei pääse käsiksi. Joku on eristänyt tämän ja muutenkin autoa ajattelematta korvausilma-aukkoja. Eristeiden poistaminen auttaisi, mutta tuunaamalla saa mielestäni paremmin toimivan kokonaisuuden.

1 aukko pöydän alla olevaan koteloon. Kotelossa puhaltimella varustettu lisälämmitin joka toimii moottorin vedellä. Lisäämällä tämän viereen aukon saan puhaltimen lämmittämään raitisilmaa eikä kierrätettyä sisäilmaa, kesällä viileetä ilmaa laitteen läpi ja kun se ei ole käynnissä Truman putkisto lämmittää tilaa josta aukot ikkunan/pöydän alle.

2 aukko vastakkaiselle puolelle sohvan alle, tila samalla tavalla lämmitetty Truman putkistolla ja siitä on aukot selkänojan takaa ikkunan alle.

3 aukko sängyn jalkopäädyn alle. Tässä tilassa Truma 3402 on oma laatikkonsa joka on yläreunasta hyvin auki sängyn alla olevaan tilaan ja siitä takakulman molempien ikkunoitten alle. Truman tila on todella lämmin ja lisäämällä ilmanottoaukon Truman viereen tila viilenee, ilma liikkuu paremmin sängyn alle ja siitä ylös. Samalla Truma joka nyt käyttää miltei pelkästään kierrätettyä sisäilmaa lämmitykseen saa raitisilmaa käyttöönsä.


Läpivienteinä tulevat olemaan pyöreitä, halkaisijaltaan noin 30mm eli ei mitkään mahdottoman isot.

Huomenna (tänään) ajattelin nuo asentaa ja viikonloppuna näkee toimiiko suunnitellusti. Itse asiassa sen näkee paremmin ensi viikolla kun auto taas seisoo, pieneneekö ero ulko ja sisä ilmankosteuksien välillä.   
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.

Poissa 88k5

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,848
  • Kløvskog
    • http://koti.mbnet.fi/sfc88k5
Vs: Korvausilmaaukkojen suunnittelua
« Vastaus #3 : 13.05.2011, 10:27:13 »
^
Onko tästä ymmärrettävissä, että ainoa korvausilmaukko on jääkaapin alla, eikä sekään anna asuintilaan korvausilmaa ::) Jääkaapin tausta tuulettuu ritilöiden kautta ulos, eikä sisälle..

Mitens auton ohjaamo ??? Sehän se varsinainen "harakanpesä" on - vaikka asunto-osassa olisi nuo kolme lisäreikää, eikö ohjaamosta tule jokatapauksessa "vuotoa" ::)

Jos alkup. parannusajatus on parantaa ajonaikaista tuulettumista, nuo lisälattiareiät saattavat ehkä auttaa, jos kerta poistopuoli toimii (kattoluukut vetävät). Ainakin meillä luukku takareunasta raollaan tuottaa katonrajaan alipainetta ajonaikana, että ilmavaihtuu suht. hyvin. Tosin korjausilma tulee suurentaosin ohjaamon ilmastoinnin kautta suodatettuna  ;) Lisälattiareikien kautta, ainakin etelän kesäkuumalla asvaltinpäältä otettuna saa kuumanpuoleista ja pölyistä ilmaa 8)

Paikalla ollessa parhaiten meillä on viilentynyt (ei asuinosan A/C:ta) kunnon läpivedolla sisustan rakenteet jäähtyvät.. Pelkällä kattoluukkujen kokonaan aukipitämisellä ja korvausilma otettuna venttiileistä, ei tahdo sisälämpö laskea... paitsi kun laskee laskee ikkunoiden kaseteista foliot eteen - samoin ohjaamon, ja väliin vielä termopeitto. Mutta sitten sisällä vallitsee jo pimeys. Tätä tosin hyödynnetään päiväpysäköinnissä.

Painovoimainen ilmanvaihto kun ei oikein toimi kuin riittävällä lämpötilaerolla (sisällä lämpimämpää).

Talvikäyttöä ajatellen voi tulla aika veto - lämmöt harakoille - kun katossa jo 4 isoa reikää  ::) Tuntuis, että kylmänkorvausilman vienti lähelle lämmön puhallussuutinta saa aikaan ilmankerrostumista (kylmä jää lattialle) ja kun lämminilma on hiukan paineellista vaikka onkin ilmankierrätystä. Pitäisikö korvausilmaventtiilit olla ylempänä esim. seinällä. Kafeissahan on näin - tuntuu, että toimii hyvn talvella, mutta ei kesällä juuri lainkaan.. Tuo radiaattorilämmityksen kanssa ilmankierto on kuitenkin vähän eri asia.

Olisikos parasta jos järjestäisin ulkoa tulevan korvausilman siihen tilaan missä Trumatic on? Ainakin, jos on S3002/5002 ja Trumavent, koska tuo puhaltimen rakenne on takaa avoin.




Tukkimalla koko tämä reikä lämmittimessä (kuvassa lämmönvaihtimen takapuolella), ottaisi kaiken takakautta, jolloin asuinkoppiin saisi oikeasti ylipaineen ja kattoluukuistahan se paine purkautuisi.. pitänee tutkia.  ::) Mulla Trumaticn kanssa samassa "suljetussa" tilassa on TrumaBoiler, jolle on aika iso "horo" ulkoseinässä paloilmalle - ajonaikanahan ei tuota boileria käytetä.
by Sfc88k5 - '07 Ford Rimor Katamarano Limited 2.4TDCi

Poissa tkunnas

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 121
Vs: Korvausilmaaukkojen suunnittelua
« Vastaus #4 : 13.05.2011, 15:02:21 »
Ulkoa tulevan ilman pölyisyyteen on yksinkertainen konsti varustaa korvausilma-aukot suodattimella; esim. Allergia-Apu myy verkkokauppansa kautta sellaista suodatinta, joka ei pahemmin ilman virtausta häiritse.

http://www.allergia-apu.fi/index_tiedostot/Tuotteet/RaitisilmaSuodatinKehys.htm

Poissa Jepukka

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 158
Vs: Korvausilmaaukkojen suunnittelua
« Vastaus #5 : 13.05.2011, 17:41:58 »
Nyt ei ole kyseessä auto vaan vaunu, mutta sama juttu. Solikkaa purkaessani löysin vain yhden lattiarajassa olevan korvausilma-aukon, joka oli täynnä moskaa ts. tukossa. No tuo aukko on putsattu, mutta olisiko fiksuinta tehdä käyntioveen alareunaan korvausilmasäleikkö saman tyyppinen kuin asuntoautoissa monasti on?
--------------------------------------
Hymer C644 -99
SFC 136725

Poissa Yrjö Tapola

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 933
  • Lempäälä
Vs: Korvausilmaaukkojen suunnittelua
« Vastaus #6 : 13.05.2011, 18:58:25 »
  Minä tukin oven alareunan, tein pattereiden alle  2kpl. 5 cm. pyöreät aukot tilalle.
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa Kimi

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,771
Vs: Korvausilmaaukkojen suunnittelua
« Vastaus #7 : 16.05.2011, 01:54:59 »
Viikonloppuna kävin tuon ilmanvaihdon läpi ja tilanne on se, että Truma saa raitista ilmaa jääkaapin tuuletusritilöitten kautta. Samoin sängynalus on hyvin tuuletettu samasta kohtaa tulevalla raitisilmalla.

Yhden lisäaukon tein, siihen lisälämmittimen viereen auton vasemmanpuoleiseen pitkään koteloon joka alkaa kuljettajan isuimen takaa ja loppuu 4m myöhemmin vaatekaappiin.

Olin hankkinut muutaman läpiviennin, mutta ne olivat liian lyhyitä, lattian paksuus oli yli 70mm. Maritimistä löytyi sopiva 1 1/4 läpivienti ja sen siihen laitoin.

Läpivientiin jäi muutama kierros kierrettä auton alle ja siihen laitan, jos tarve vaatii kuulaventtiilin, voi säätää ilma-aukkoa portaattomasti. Läpivienti on asuinosan kulmauksessa ja ihan Truman putkiston ja lisälämmittimen vieressä, aina lämmittäessä sisääntulo ilma saa lämpöä. Jos haluaa pelkästään ilmanvaihtoa lisälämmittimen tuuletin päälle ja raitisilmaa saa asuintiloihin.

Pakasterasiasta poistin suurimman osaa pohjaa ja liimasin sen laatikon pohjalle tuloaukon päälle. Pakasterasian kannesta leikkasin muut kun reunat pois ja reunan päälle liimasin todella hienojakoisen verkon.
Tämä korotti tuloaukkoa lattiasta n 15cm ja poistaa riskin lattialle jäävästä kylmäkerroksesta. Truman putkeen voi vielä tehdä reiän puhaltamaan suoraan pakastepurkin kylkeen jos haluaa pakottaa ilman kiertämään. Verkon puhdistaminen on helppoa, poistaa purkin kannen ja huuhtelee tai puhaltaa puhtaaksi.

« Last Edit: 16.05.2011, 01:59:10 kirjoittanut Kimi »
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.

Poissa Kimi

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,771
Vs: Korvausilmaaukkojen suunnittelua
« Vastaus #8 : 16.05.2011, 02:09:56 »
siivoaminen jäi tekemättä kun tuon rakensin keskellä metsää. Esteettinen toteutuskaan ei vastaa yleisiä vaatimuksia, mutta tuossa hain lähinnä toimivuutta ja mahdollisuutta puhdistaa suodatinverkko tarvittaessa.
Sikaflexillä liimaus koska halusin sen elastiseksi.

Ekassa kuvassa rakenne autoon päin, piilossa kotelossa tuo on ja tuo pintalevy on vaaterissa kunnolla paikallaan. Pöytä tulee kotelon päälle sänkyasennossa, normaaliasento reilusti korkeammalla.

Toisessa rakennelma on paikallaan

Kolmannessa purkin mallausta paikalleen

Neljännessä altapäin. Siihen sen kuulaventtiilin laitan jos laitan. 
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.

Poissa Kimi

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,771
Vs: Korvausilmaaukkojen suunnittelua
« Vastaus #9 : 18.07.2011, 23:40:08 »
Tänään sain vihdoin laitettua palloventtiilin tuon lämmittimen letkuun ja katkaistua vesikierron kokonaan, tulopuolelle konepellin alle laitoin palloventtiilin.

Tuo puhallin on tarkoitettu lisälämmitykseen ajon aikana talvella, mutta nyt se toimii myös ajon aikana raikasilmapuhaltimena. Puhallin on kytketty auton virtalukon kautta toimivaksi, eli se ei pyöri jos virta ei ole päällä. Kulutus nopeimmalla nopeudella 3A ja pienimmällä teholla 2,3A.

Ajattelin vetää toisen johtosarjan siihen ja kytkimellä valinta kumpaa akkua käyttää, hupi vaiko ajoakkua. Tämä siksi, että tuuletinta voi pyörittää myös paikallaan ollessa ja varsinkin eläinten ollessa yksin autossa.
Tuo pienin nopeus on kuitenkin liian iso ja koitan keksiä tapaa säätää tuulettimen nopeutta pienemmäksi, mieluiten tavalla jossa ei olisi vastusta, koska pienentäisin mielelläni myös tuon virran tarpeen. Portaaton säädin olisi hyvä, mutta mistä sellaisen löytää. Ja olisihan se ihan hyvä käyttää myös kuumina öinä ilman kierrättämiseen asuinosassa

Ennen tarvikeliikkeissä oli myytävänä tuulilasipyyhinten portaaton nopeussäädin ja sellaisella olen aikoinaan ohjannut tuulettimien nopeuksia, sellaisia vaan ei näytä nykyään löytyvän mistään.

Eli vinkkejä tuulettimen nopuden hallitsemiseen kaipaan.
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.

Poissa desoto

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Kellos ...CHEVYJÄ epämääränen luku ja MATKAAJA 460
Vs: Korvausilmaaukkojen suunnittelua
« Vastaus #10 : 19.07.2011, 08:30:07 »
Tänään sain vihdoin laitettua palloventtiilin tuon lämmittimen letkuun ja katkaistua vesikierron kokonaan, tulopuolelle konepellin alle laitoin palloventtiilin.

Tuo puhallin on tarkoitettu lisälämmitykseen ajon aikana talvella, mutta nyt se toimii myös ajon aikana raikasilmapuhaltimena. Puhallin on kytketty auton virtalukon kautta toimivaksi, eli se ei pyöri jos virta ei ole päällä. Kulutus nopeimmalla nopeudella 3A ja pienimmällä teholla 2,3A.

Ajattelin vetää toisen johtosarjan siihen ja kytkimellä valinta kumpaa akkua käyttää, hupi vaiko ajoakkua. Tämä siksi, että tuuletinta voi pyörittää myös paikallaan ollessa ja varsinkin eläinten ollessa yksin autossa.
Tuo pienin nopeus on kuitenkin liian iso ja koitan keksiä tapaa säätää tuulettimen nopeutta pienemmäksi, mieluiten tavalla jossa ei olisi vastusta, koska pienentäisin mielelläni myös tuon virran tarpeen. Portaaton säädin olisi hyvä, mutta mistä sellaisen löytää. Ja olisihan se ihan hyvä käyttää myös kuumina öinä ilman kierrättämiseen asuinosassa

Ennen tarvikeliikkeissä oli myytävänä tuulilasipyyhinten portaaton nopeussäädin ja sellaisella olen aikoinaan ohjannut tuulettimien nopeuksia, sellaisia vaan ei näytä nykyään löytyvän mistään.

Eli vinkkejä tuulettimen nopuden hallitsemiseen kaipaan.
Nykyään saa ledeille tarkotettuja himmentimiä.. hinta noin pari kymppii ja toimii moottori ohjauksenakin .. en ny löytäny yht äkkii linkkii mutt sp-elektroniikass ja Bebekin luoettelois muistelen nähneeni ja semmon pvm säädin säästää sähköä kun ei toimi vastuksena vaan oikeesti pätkiii virran kulkua
V8 Olla pitää  !  !      Vaikk haiseehi mökkiöljylle..

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,845
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Korvausilmaaukkojen suunnittelua
« Vastaus #11 : 19.07.2011, 08:37:55 »
Tai sitten tekee itse.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa Kimi

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,771
Vs: Korvausilmaaukkojen suunnittelua
« Vastaus #12 : 20.07.2011, 18:25:13 »
Taitaa olla niin, että tuo on itse rakennettava. Missä määrin tuo tuottaa lämpöä, eli pitääkö huomioida koteloa valitessa ja sijaintia ajatellen??

Kiitos piirustuksesta
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.

Poissa desoto

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Kellos ...CHEVYJÄ epämääränen luku ja MATKAAJA 460
Vs: Korvausilmaaukkojen suunnittelua
« Vastaus #13 : 20.07.2011, 19:12:45 »
Taitaa olla niin, että tuo on itse rakennettava. Missä määrin tuo tuottaa lämpöä, eli pitääkö huomioida koteloa valitessa ja sijaintia ajatellen??

Kiitos piirustuksesta
ei tartte sen kummempaa koteloo ku sopiva noin 4x4 cm jäähytys levyn palanen esim 3mm aluumiinista kasaat siihe systeemin ja laitat puhaltimen kanavaan ett puhallin samalla jähyttää sen.. ehk kulma mallinen levy ois parempi ni sais "kylmältä" sivulta panna kiinni kanavaan ja "kuuma" sivun ohi pääsis ilma virtaamaan
V8 Olla pitää  !  !      Vaikk haiseehi mökkiöljylle..

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,845
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Korvausilmaaukkojen suunnittelua
« Vastaus #14 : 20.07.2011, 20:23:00 »
Minulla on sopivia jäähdytyslevyjä. ;)
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.